Visa fullständig version : Taurin...
Kan man köpa taurin på tabletter/pulver/flytande/kapslar???
///////////Tobbe
Okej, vart man man köpa det och vad kostar det???
////////Tobbe
Okej, nu har jag köpt det vad ska man ha det till..... :D :booty:
:notme:
?? Nu hänger jag inte me här..
Brukar man inte ha taurin blandat me kreatin för att förbättra upptaget??
//////Tobbe
Taurin har massor med funktioner, men det ni tänker på är dess förmåga att fungera som osmoregulator. Det reglerar vatten och saltkoncentration i cellen, i teori kan det alltså förbättra upptag av näringsämne hos celler.
LunaSpice
2004-05-05, 22:03
Här finns allt ni behöver veta om taurin.
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____8834.asp
Taurin skall även dra ner bieffekterna av effedrinliknande produkter om jag inte misstar mig.
Danke nu vet ja va ja behöver tro jag.....
/////Tobbe
Fundera en stund om vad ämnet Taurin består av innan du stoppar i dej det!
Det innehåller bla ämne från tjurtestiklar!
Det går inte att framställa annat än från restprodukter av djuravfall, då ofta tjurtestiklar samt hjärnsubstans från djur.
Tvii..säger jag!
Äta hjärna från djur kan aldrig vara bra....tänk om du får Crazy cow, creuzfeldt Jakob eller något annat lattjo ;)
NH2-CH2-CH2-SO3- = taurin. Inte alls svår att tillverka syntetiskt.
Tillsätts i barnmat till för tidigt födda barn och i kattmat.
Katter saknar förmågan att bilda eget taurin. Små barn har ett stort behov av denna nevrotransmittor.
Vi tillverkar själva taurin från svavelaminosyran cystein
okej låt mig omformulera :)
Taurin i livsmedel är inte framställt annat än från restprodukter av djuravfall, då ofta tjurtestiklar samt hjärnsubstans från djur.
Vad jag mena att i princip alla livsmedel innehållande Taurin (vad jag vet) består av Taurin från restprodukter av djur.
Det är sånt man måste ha koll på som vegiterian ;)
Err, det där ville jag inte veta om det är sant, men det låter lite som en skröna.
I fallet red bull talades det ju om sådant där, speciellt med tanke på namnet, men när jag har ringt och frågat och enligt deras websida så är taurinet syntetiskt. Nu kan ju dock ett syntetiskt ämne ha vilka råvaror som helst, men frågan är om man skulle försöka dölja det och luras så?
Annars är väl taurin en aminosyra som finns fri i animalier och som vi inte behöver få i oss via kosten? Så det råder väl inga som helst tvivel att den finns i oxar/tjurar men frågan är om taurinet kommer därifrån.
Fler svar vore trevligt, men jag tror ändå man blandar till det syntetiskt och inte utvinner det från slaktavfall.
edit:
Letade upp red bulls FAQ på http://www.redbull.se/faq.action#6
Framställs taurin av tjurtesticklar?
Nej. Taurin är framställt helt syntetiskt och är inte framställt av djur eller av animaliskt material. Läs mer om taurin och under ingredienser.
http://www.redbull.se/faq.action#5
Är Red Bull Energy Drink lämplig för vegetarianer?
Ja. Red Bull® Energy Drink innehåller inga ingredienser eller substanser utvunna ur animaliskt material.
Det vanligaste är att man framställer det från slaktavfall och särskilt dessa obehagliga delar av djuren där Taurin koncentationen är som högst.
Om det är syntetiskt eller ej är svårt att veta men min uppfattning är att Taurin framställning främst kommer animalisk väg och att kemisk framställning är mer ovanlig.
Jag utgår ifrån att produkter som säger sig innehålla Taurin innehåller en animalisk produkt om det inte direkt står på innehållet att det är syntetiskt framställt.
Vad mer än redbull och fulredbull innehåller taurin då? Livsmedel för människor alltså.
Nåja, enda gången jag har konsumerat det är red bull och det e iaf ok =P
edit:
Ah, smart fråga, kosttillskott för tränande kanske :smash:
smalisen
2004-05-07, 23:18
Originally posted by aliquis
Err, det där ville jag inte veta om det är sant, men det låter lite som en skröna.
I fallet red bull talades det ju om sådant där, speciellt med tanke på namnet, men när jag har ringt och frågat och enligt deras websida så är taurinet syntetiskt. Nu kan ju dock ett syntetiskt ämne ha vilka råvaror som helst, men frågan är om man skulle försöka dölja det och luras så?
Annars är väl taurin en aminosyra som finns fri i animalier och som vi inte behöver få i oss via kosten? Så det råder väl inga som helst tvivel att den finns i oxar/tjurar men frågan är om taurinet kommer därifrån.
Fler svar vore trevligt, men jag tror ändå man blandar till det syntetiskt och inte utvinner det från slaktavfall.
edit:
Letade upp red bulls FAQ på http://www.redbull.se/faq.action#6
Framställs taurin av tjurtesticklar?
Nej. Taurin är framställt helt syntetiskt och är inte framställt av djur eller av animaliskt material. Läs mer om taurin och under ingredienser.
http://www.redbull.se/faq.action#5
Är Red Bull Energy Drink lämplig för vegetarianer?
Ja. Red Bull® Energy Drink innehåller inga ingredienser eller substanser utvunna ur animaliskt material.
Hur fan kan redbull påstå att den sockerfria(aspartam) versionen är lika bra som den riktiga när den saknar energi, princip?
Lika bra? Isf lär de väl menat att allt annat förutom just socker finns i den.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.