handdator

Visa fullständig version : Matförgiftning?

shut teh face
2018-03-02, 08:44
Om man är 6 grabbar som käkar mat och två blir matförgiftade, betyder det att de andra fyra också kommer bli det och spya, eller kan det vara så att deras immunförsvar "hanterat" det?

:d:d:confused::confused::confused:

Bob90
2018-03-02, 09:02
Beroende på vad ni ätit också, är det tex kyckling så kan det nog variera mellan köttbit och köttbit om det inte är uppskuret redan. Eller om det är dålig sallad så kan det ju ha varit olika salladshuvuden, påsar etc som ni ätit. Infekterat vatten kan ju variera från tillbringare till tillbringare (dåligt diskad tex).

Men absolut kan det vara skillnader i immunförsvar, tarmflora, ph-värde/dylikt på magsaften eller vad det nu kan vara som hanterar bakterier i maten.

Sen finns det ju också olika inkubationstider på alla bakterier, typ allt från 1-6 timmar till 1-3 dagar eller ännu längre (typ salmonella, cymbylo).

Vill du ha rättvisa eller hoppas du ha klarat dig? :D

svenbanan
2018-03-02, 09:24
Ta en immodium för säkerhets skull... :D

shut teh face
2018-03-02, 10:00
Vi har ätit burgare, medium-well på restaurang, två pers spydde samtidigt inatt men vi andra verkar ha klarat oss.

Riktigt konstigt för vi åt samma grejer.

Däremot är jag lite orolig i magen men om det började ungefär samtidigt för dem så borde jag ha klarat mig eftersom jag ännu är OK ???

:confused::naughty:

mini
2018-03-02, 10:05
Bakterierna sitter på utanpå köttet. Det betyder att det kan finnas på ett ställa på en köttbit men inte ett annat.
De bör anmäla matförgiftningen till restaurangens kommun. Restauranger skall ha väldigt bra rutiner för att det ska vara ok att servera mediumhamburgare.

Mental
2018-03-02, 10:08
Vi har ätit burgare, medium-well på restaurang, två pers spydde samtidigt inatt men vi andra verkar ha klarat oss.

Riktigt konstigt för vi åt samma grejer.

Däremot är jag lite orolig i magen men om det började ungefär samtidigt för dem så borde jag ha klarat mig eftersom jag ännu är OK ???

:confused::naughty:

Det har inte vart intag av maltdryck då? Vissa är känsliga för sådant!

shut teh face
2018-03-02, 10:37
Det har inte vart intag av maltdryck då? Vissa är känsliga för sådant!
Hehe precis, men en var nykter så ..