Visa fullständig version : Jag hatar Sverige
Batouttahell
2018-02-28, 07:49
Sverige är verkligen en jävla gråzon. Jag lägger upp en lista på saker som förstör samhället.
1: alla tjejer som sitter med sina mobiler och tar selfies och ignorerar en när man försöker ragga upp dom
2: alla tiggare som vill att man ska tycka synd om dom när dom i själva verket har gott om pengar i sitt hemland
3: jantelagen där alla ska följa en social norm och bli robotar
4: vädret det hemska vädret där är det största problemet som orsakar att Sverige får högre självmord statistik och ensamhet
5: ingen vågar säga vad dom tycker och tänker vilket leder oss mer till ett robotsamhälle.
Någon som håller med?
Sverige är verkligen en jävla gråzon. Jag lägger upp en lista på saker som förstör samhället.
1: alla tjejer som sitter med sina mobiler och tar selfies och ignorerar en när man försöker ragga upp dom
2: alla tiggare som vill att man ska tycka synd om dom när dom i själva verket har gott om pengar i sitt hemland
4: vädret det hemska vädret där är det största problemet som orsakar att Sverige får högre självmord statistik och ensamhet
5: ingen vågar säga vad dom tycker och tänker vilket leder oss mer till ett robotsamhälle.
Någon som håller med?
Du är bara bitter för att du inte har någon framtid inom musik.
Diomedea exulans
2018-02-28, 07:57
Men vi har ju Thore Skogman.
BelowAverage
2018-02-28, 08:03
Nä, håller inte med. Sverige verkar likvärdigt eller bättre än de länder jag besökt eller läst om. Men klart det finns saker jag ogillar, har svårt att säga var jag hellre skulle bo däremot. Ev. något engelsktalande eller annat skandinaviskt land.
I.ö verkar jantelagen utdöende, och väljer man rätt umgänge kan man säga lite vad som helst utan att bli en pariah. Att säga kontroversiella saker runt människor som inte vet vad man är för någon fungerar nog inte någonstans.
1. Nu vet jag inget om dejting scenen med detta är ett världsproblem som har allt med smartphones att göra sedan dess uppfinning. Alla är så upptagna med sina mobiler nu för tiden (och då talar jag inte bara om selfies) att vi har glömt
bort eller är på väg glömma innebörden av mänsklig närkontakt.
2. Vad får dig att tro så?
3. Bryt den då om den stör dig så.
4. Falskt!
5. Återigen bryt normen om du inte gillar läget :)
Sverige är ett underbart land att bo i och den har sina nackdelar, men det har alla andra länder också, så jag håller absolut inte med dig.
whuddafuks
2018-02-28, 08:22
Det är så jäkla svenskt att klaga på Sverige och dess invånare. "Sverige är värsta pisslandet" NEJ, det är det inte.
Det är så jäkla svenskt att klaga på Sverige och dess invånare. "Sverige är värsta pisslandet" NEJ, det är det inte.
Ganska ok i Sverige. Fast betydligt sämre än t.ex. grannländerna.
Tittar du mycket på Rick&Morty?
Vilka andra länder har du bott i?
Patriarch K
2018-02-28, 10:45
Vill man ragga nuförtiden så är det Tinder och dylikt som gäller. Eftersom allt görs via mobilen och social media, så görs även raggning där.
IRL är det i stort sett helt dött på den fronten eftersom kvinnor vet att det bara är att plocka fram Tinder om de vill ha något. När de glider runt på stan så ville de inte bli störda eller raggade på eftersom de vet var de kan få sitt.
Krogen är mest till för dans numera och att söka uppmärksamhet och kunna neka alla män som approachar för egen självbelåtenhet.
Ta detta med en nypa salt, men det ligger något i det jag säger.
dream_theater_
2018-02-28, 10:54
Jag vågar säga vad jag tycker, och jag tycker att du kan dra åt helvete!
Edit: som Kaer säger. Har du ens varit utanför Sverige gränser?
Edit2: Gick jag på ett så uppenbart trolleri?!
VoDaresVins
2018-02-28, 11:02
Nu är jag inte ens svensk men undrar ändå vilket land du tycker är bättre? Kanske bara råkar vara världen du hatar.
Jag älskar Sverige.
En gång när jag hade varit utomlands i över en månad så började jag nästan gråta när jag kom till Centralstationen i Göteborg. Jag ville lägga mig ner och kyssa gatorna.
The_RobRoy
2018-02-28, 11:14
Skulle säga att det är tvärtom, iaf fram tills nyligen. Svenskar är övertygande om att det är vi som listat ut hur allt bör göras. Så när vi är ute och reser i världen berättar vi gärna glatt hur vi sorterar sopor, eller folk minsan får 1.5 år pappaledighet, eller vad som helst som vi är övertygade att Sverige är bäst på.
Diomedea exulans
2018-02-28, 12:13
1. Nu vet jag inget om dejting scenen med detta är ett världsproblem som har allt med smartphones att göra sedan dess uppfinning. Alla är så upptagna med sina mobiler nu för tiden (och då talar jag inte bara om selfies) att vi har glömt
bort eller är på väg glömma innebörden av mänsklig närkontakt.
Kom igen, inte gick folk runt och snackade med främlingar innan smarttelefonerna fanns. Hyfsat trött på den myten.
Ladugårdsdörr
2018-02-28, 12:20
Skulle säga att det är tvärtom, iaf fram tills nyligen. Svenskar är övertygande om att det är vi som listat ut hur allt bör göras. Så när vi är ute och reser i världen berättar vi gärna glatt hur vi sorterar sopor, eller folk minsan får 1.5 år pappaledighet, eller vad som helst som vi är övertygade att Sverige är bäst på.
Jag kallar det där "In Sweden we have something called köttbullar"-syndromet. I alla möjliga sammanhang där en nyligen utflyttad svensk befinner sig så ska det förklaras hur Sverige fungerar och hur överlägset det är. Märkligt det där att utanför gränsen så är allt fantastisk med landet - men hemma så ska det bara gnällas.
Sjung lite för tjejerna så kanske de glömmer bort mobilen en stund.
Jag kallar det där "In Sweden we have something called köttbullar"-syndromet. I alla möjliga sammanhang där en nyligen utflyttad svensk befinner sig så ska det förklaras hur Sverige fungerar och hur överlägset det är. Märkligt det där att utanför gränsen så är allt fantastisk med landet - men hemma så ska det bara gnällas.
Ju längre jag varit utomlands, desto sämre ljus hamnar Sverige i.
grondahl
2018-02-28, 13:00
Det verkar dock vara ett generellt fenomen som gäller de flesta nationaliteter. Ingen är en så stark patriot som en ex-pat. Lite som att det alltid var bättre förr.
Din hatiska attityd kanske inte är jättepoppis hos tjejerna. Kan ju vara därför det går fel :)
Det låter på dig som att du tycker att Sverige är skyldig dig något. The world doesnt owe you shit.
Diomedea exulans
2018-02-28, 13:49
Sverige är verkligen en jävla gråzon.
Och så verkar du använda uttrycket gråzon fel. Du menar "tråkig plats". Egentligen betyder det "något som befinner sig mellan två saker". Typ "Avengersfilmen är varken bra eller dålig, den befinner sig i en gråzon."
svenbanan
2018-02-28, 13:58
Och så verkar du använda uttrycket gråzon fel. Du menar "tråkig plats". Egentligen betyder det "något som befinner sig mellan två saker". Typ "Avengersfilmen är varken bra eller dålig, den befinner sig i en gråzon."
Tack. Jag orkade inte skriva det...
trädgårdsmöbel
2018-02-28, 14:04
Någon som håller med?
1. Man kan inte kräva att andra skall ta sig tid med en.
2. Det är synd om många tiggare, de är trafficking-offer. Däremot skall man inte ge dem pengar, uppehälle osv. ändå för då blir man aldrig av med dem.
3. Upplever motsatsen, att man inte skall följa en social norm, utan bryta mot den (enligt politiskt korrekta ramar, men ändå)
4. Vädret är fantastiskt.
5. Att säga vad man tycker och tänker kan ge 2 års fängelse samt sparken från jobbet, svårighet att skaffa ett nytt jobb vilket slår väldigt hårt specifikt mot en svensk man som oftast är beroende av att jobba för att kunna försörja sig och sin familj. Socialtjänst och försäkringskassa går inte att lita på om man tillhör den gruppen. Så det är inte så konstigt att man inte vågar säga vad man tycker och tänker.
Någon som håller med?
Du har dina upplevelser som är sanna för dig, andra har sina som är sanna för dem. Fast, jag tror du behöver öppna sinnena lite, en sak som är bra i Sverige, hur trist det än kan vara, är tid. Du har antagligen mer tid än de flesta på jorden att göra grejer. Om andra slänger bort tiden på telefoner, så gör något annat. Du var väl musiker, vare sig du "lyckas" eller inte så brukar de som håller fast vid det de gör känna sig lyckade iom att de gör det de vill. Tror det ger med sig...
speedy83
2018-02-28, 14:58
Nej kan verkligen inte dela din uppfattning.
1. Ja de må hända men kanske beror på att de är trötta på alla lama snubbar som kommer dragandes med slöa kommentarer.
2. ????
3. Nej jantelagen är mest självuppfyllande och något folk inbillar sig främst och då folk som vill att folk ska vara avis på dem.
4. Vädret är ju super snö är fantastiskt trevligt och varierande årstider överlag. Att ständigt tjata om sol och värme och gnäll på kyla är väl möjligen något svenskt som är ganska drygt att behöva lyssna på jämt.
5. Jodå det vågar folk generellt.
Ladugårdsdörr
2018-02-28, 15:08
Det verkar dock vara ett generellt fenomen som gäller de flesta nationaliteter. Ingen är en så stark patriot som en ex-pat. Lite som att det alltid var bättre förr.
Njae, den nyutflyttade svenskens mässande om hur allt ska göras är tämligen unik. Mycket möjligt att andra nationaliteter tycker ett och annat, men de ser inte sig själv som några välfärdsmissionärer.
WHITEFOLKS
2018-02-28, 15:16
Jag är inget stor fan av livet i sig men jag kan inte påstå att Sverige är direkt dåligt. Om något är Sverige på många sätt lite för bra och respekterande så det blir lite för möjligt och hållbart för folk att må dåligt. Man tillåts och möjliggörs att må dåligt i Sverige på ett sätt som i många andra länder nog hade lett till att man hade pushats tills det var lite mer bära eller brista.
Så tldr, det är inget större fel på Sverige i sig, du har alla möjligheter och förutsättningar att lyckas och människorna är i stort snälla och respekterande. Dock är det upp till dig att använda den lott du givits.
Lycka till TS och jag hoppas du hittar lycka i ditt liv.
Baskagge
2018-02-28, 15:31
För den välmående medelklassarbetaren är Sverige fortfarande ett bra land. För personer med funktionshinder och behov av personlig assistans är Sverige däremot ett skitland.
För den välmående medelklassarbetaren är Sverige fortfarande ett bra land. För personer med funktionshinder och behov av personlig assistans är Sverige däremot ett skitland.
I jämförelse med vilket land då?
Vädret gör nog en hel del när man halva året mest är inomhus.
Baskagge
2018-02-28, 15:59
I jämförelse med vilket land då?
Mest relevant är väl att jämföra med andra europeiska länder och högskatteländer. Förmodligen är Sverige det land man betalar absolut mest skatt och då är kontrasten desto större när funktionshindrade får 0 i stöd.
Mest relevant är väl att jämföra med andra europeiska länder och högskatteländer. Förmodligen är Sverige det land man betalar absolut mest skatt och då är kontrasten desto större när funktionshindrade får 0 i stöd.
Så funktionshindrade får absolut ingenting i Sverige? Inte ett enda öre?
Du får jämföra med vilket land du vill. Så vilket land?
Så, det är ok att skita i funktionshindrade bara skatten är låg? Ok, noterat!
Magnus N
2018-02-28, 16:15
Det var en rätt så ful tolkning av hans inlägg får jag säga.
Baskagge
2018-02-28, 16:20
Det känns mer rimligt att funktionshindrade får mindre resurser i t.ex. USA än i Sverige när vi betalar mycket högre skatter.
Det var en rätt så ful tolkning av hans inlägg får jag säga.
Att påstå att funktionshindrade får noll i sverige är antingen totalt obildat eller ett trollinlägg. Jag har jobbat både med vuxenhab, primärvårdsrehab och jag har god insyn i både personlig assistans och liknande så jag vet att staten plöjer ned stora pengar i funktionshinder. Vi förskriver hjälpmedel daligen på min rehabmottagning t.ex. Så att argumentera att man inte får ett skit i sverige så är man inte ute efter att debatera utan enbart agitera.
Att det kan göras mer, prioriteras annorlunda och att det dras ned är en sak, men att säga att sverige inte gör något är bara oupplyst.
Baskagge
2018-02-28, 16:24
Du får jämföra med vilket land du vill. Så vilket land?
Så Sverige kan inte vara ett skitland för funktionshindrade för att det är lika illa i andra länder? Det är fortfarande så att Sverige har dragit ner och tagit bort insatser som fanns förr. Men vi kan jämföra med Norge, Danmark och Finland. För övrigt ingår jag själv i funktionshinder personkrets 1.
Så Sverige kan inte vara ett skitland för funktionshindrade för att det är lika illa i andra länder? Det är fortfarande så att Sverige har dragit ner och tagit bort insatser som fanns förr. Men vi kan jämföra med Norge, Danmark och Finland. För övrigt ingår jag själv i funktionshinder personkrets 1.
https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/8724a885-e6e8-4c07-aaf2-f087061b4103/socialforsakringen-i-siffror-2017.pdf?MOD=AJPERES&CVID=
Här är lite siffror. Som ett exempel kostade ENBART personlig assistans 26,3 miljarder kr 2016. Småpotatis.
Så, hur mycket mer spenderar Finland på funktionshinder per capita?
Varför frågar du mig det? Det har jag inte uttalat mig om. Jag vill veta vilka länder du jämför med helt enkelt. Och i förlängning hade jag gärna velat veta vad dessa länder gör så mycket bättre än vi för att slippa titeln "Skitland för funktionshindrade m.m"
Baskagge
2018-02-28, 16:28
https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/8724a885-e6e8-4c07-aaf2-f087061b4103/socialforsakringen-i-siffror-2017.pdf?MOD=AJPERES&CVID=
Här är lite siffror. Som ett exempel kostade ENBART personlig assistans 26,3 miljarder kr 2016. Småpotatis.
Jag har aldrig skrivit att det läggs 0 kr på funktionshinder i Sverige.
Man drar däremot ner kraftigt på assistans och stöd till funktionshindrade och, nu har jag inte siffrorna i huvudet, men det är omkring 90 % av ansökningar om sjukersättning som avslås av Försäkringskassan.
Funktionshindrade är inte ute och demonstrerar på stan mot neddragningarna för att det är roligt.
Baskagge
2018-02-28, 16:35
Varför frågar du mig det? Det har jag inte uttalat mig om. Jag vill veta vilka länder du jämför med helt enkelt. Och i förlängning hade jag gärna velat veta vad dessa länder gör så mycket bättre än vi för att slippa titeln "Skitland för funktionshindrade m.m"
Jag jämför inte med något land, det var du som frågade om det. Jag konstaterar att Sverige har dragit ner så många på stöd jämfört med förr att det nu är befogat för funktionshindrade att kalla Sverige för skitland. Och ja, jag har personlig erfarenhet av LSS-insatser.
https://www.svt.se/opinion/tusen-psykologer-i-uppropp-mot-nedskarningar-inom-lss
Förmodligen är Sverige det land man betalar absolut mest skatt och då är kontrasten desto större när funktionshindrade får 0 i stöd.
Så, noll i stöd, men det kostar ändå pengar? Eller hur menar du?
Jag jämför inte med något land, det var du som frågade om det. Jag konstaterar att Sverige har dragit ner så många på stöd jämfört med förr att det nu är befogat för funktionshindrade att kalla Sverige för skitland. Och ja, jag har personlig erfarenhet av LSS-insatser.
https://www.svt.se/opinion/tusen-psykologer-i-uppropp-mot-nedskarningar-inom-lss
Det gjorde jag, antog att du hade någon sorts referens i något annat land som du ansåg bättre på området än Sverige. Men ok, Sverige var bättre för funktionshindrade, gott it.
Jag frågade inte om du hade personliga erfarenheter men tack för upplysningen.
Baskagge
2018-02-28, 16:43
Så, noll i stöd, men det kostar ändå pengar? Eller hur menar du?
Tröskeln för om man ska få stöd eller inte har höjts rejält. Det är folk med absolut störst behov som får stöd, medan personer med mindre och mellanstora behov får avslag. Äldre personer som haft stödinsatser under många år får behålla dessa, men hade de ansökt om detta idag hade det blivit avslag.
https://www.tv4play.se/program/kalla-fakta/3952558
Noll i stöd innebär ju självklart inte NOLL i stöd.
Gör nu så att även Mental förstår och formulera om till "väldigt lite stöd".
Så behöver vi inte slösa 4 sidor på en meningslös semantisk diskussion på förståndshandikappad nivå.
Med tanke på hur många invandrare det är som söker sig hit så måste ju nått vara bra med Sverige.
trädgårdsmöbel
2018-02-28, 17:28
Det låter på dig som att du tycker att Sverige är skyldig dig något. The world doesnt owe you shit.
Trist resonemang eftersom man själv är skyldig "världen" en massa bara för att man blivit född och fått växa upp i samhället. Om man ändå tvingas betala till samhället genom skatt och skatt på konsumtion så skall man väl åtminstone ha rätten att gnälla på att man inte får knappt något för skatten ändå. Jag skulle vilja parafrasera till "You don't owe the World a shit"
Jag hatar också människor men älskar däremot värat kära Svea rike, vilket utöver fullständig tondövhet tillsynes särskiljer mig från dig TS.
Du borde flytta till Småland.
Det finns Toscatårta där.
dream_theater_
2018-02-28, 17:53
Men släng fram något jävla land som har bättre stöd för funktionshindrade med samma skattetryck istället för att sprida "fakta" som är dragna ur röven
Diomedea exulans
2018-02-28, 17:54
Trist resonemang eftersom man själv är skyldig "världen" en massa bara för att man blivit född och fått växa upp i samhället. Om man ändå tvingas betala till samhället genom skatt och skatt på konsumtion så skall man väl åtminstone ha rätten att gnälla på att man inte får knappt något för skatten ändå. Jag skulle vilja parafrasera till "You don't owe the World a shit"
Jag tycker det är ett rätt vettigt resonemang ändå. Det påminner om vad det står i körskoleboken: "I trafiken har man inga rättigheter, bara skyldigheter".
Överlag tycker jag körskoleboken är underskattad som livsfilosofibok. Egentligen är den inte mycket sämre än Bibeln, Koranen eller Tao te King när det gäller att berätta om hur man ska leva; svaret på de flesta av livets gåtor finns gömda bland dess sidor, bara man letar. I korthet: Följ reglerna om det inte uppstår en ovanlig situation där du måste bryta dem, var uppmärksam, var en schysst person, använd ditt omdöme, ta hand om din bil (går att extrapolera till "ta hand om dig själv").
Andy.da.wohoo
2018-02-28, 18:24
Jag älskar Sverige.
En gång när jag hade varit utomlands i över en månad så började jag nästan gråta när jag kom till Centralstationen i Göteborg. Jag ville lägga mig ner och kyssa gatorna.
Jag håller med. Varje gång man kommit hem till Sverige efter en vistelse utomlands så inser jag hur jävla bra Sverige är.
Baskagge
2018-02-28, 19:24
Men släng fram något jävla land som har bättre stöd för funktionshindrade med samma skattetryck istället för att sprida "fakta" som är dragna ur röven
Återigen, jag har inte gjort någon jämförelse med andra länder. Jag konstaterar att Sverige är ett skitland för många med funktionshinder baserat på neddragningar inom LSS - både när det gäller assistans och andra stöd. Man har på senare år tagit bort ekonomiskt stöd och flyttat över ansvaret från stat och kommun till anhöriga.
Att jämföra med andra länder blir svårt eftersom det inte finns någon statistik att jämföra med eftersom länder arbetar med assistans på olika sätt.
Antalet avslag för de som sökte assistansersättning låg i juni 2017 på drygt 88 %.
Av siffrorna nedan framgår det att andelen som får avslag har stigit sedan assistansen infördes. 1994 avslogs bara 20 % av alla nyansökningar, 2008 avslogs 49 %, 2015 avslogs 67 %, 2016 avslogs 80 % och i juni 2017 rekordhöga 88,5 %.
Någon klagar på Sverige och 4 sidor till försvar, vissa riktigt förbannade, då finns det hopp i alla fall! :d
Själv tycker jag att landet har ett tungt vridmoment som inte bryts ned så lätt, men, en gång sade man att ett litet land som Sverige måste ha bra skola och utbildning, skillnaden mellan europeiska länder många andra är ju att Sverige t ex gjort någonting med sina naturtillgångar, tack vare ingenjörer och smarta utvecklare. Inte bara sålt i väg det. Det är vad man får lära sig i skolan i andra världsdelar, varför länder som Sverige är rika.
Skyll inte på Sverige bara för att du är ointressant och inte kan ragga eller föra intressanta samtal med folk.
Jag var nyligen och hälsade på i Sverige för första gången på 7 år. Jag stannade i 7 veckor. Min slutsats är att Sverige är ett skithål i åtskilliga avseenden och på väg att bli det i många fler.
Deprimerande väder och arkitektur.
Stadskärnorna är fulla av utlänningar.
På 75% av alla reklamaffischer är det utländska män och svenska kvinnor.
Folk börjar gråta om man pratar politik eller använder vissa ord som tydligen försvunnit ur det svenska språket.
Ett smörgåsbord för internationella stöldligor på grund av hög tillförlit, dåliga gränskontroller och milda straff.
Inte för att stöldligorna är något jag personligen utsatts för men folk pratar ju en del om det iaf. Man får låsa in alla verktyg på byggarbetsplatserna och folk i glesbygden blir systematiskt bestulna på sina fyrhjulingar, båtmotorer, ja till och med traktorer.
Hatar är väl att ta i? Ogillar kanske stämmer bättre, det är många som gör.
Men lugn bara, det Sverige vi alla känner till finns inte kvar snart.
Jag håller med. Varje gång man kommit hem till Sverige efter en vistelse utomlands så inser jag hur jävla bra Sverige är.
Jag tror inte det har att göra med att Sverige är bra utan bara gammal klassisk nostalgi.
Diomedea exulans
2018-02-28, 23:33
Folk börjar gråta om man pratar politik eller använder vissa ord som tydligen försvunnit ur det svenska språket.
Har du sagt neger nu igen?
Har du sagt neger nu igen?
Neger Joe Neger Joe finska horor ska du tro!
Scratch89
2018-03-01, 00:29
Man drar däremot ner kraftigt på assistans och stöd till funktionshindrade och, nu har jag inte siffrorna i huvudet, men det är omkring 90 % av ansökningar om sjukersättning som avslås av Försäkringskassan.
Funktionshindrade är inte ute och demonstrerar på stan mot neddragningarna för att det är roligt.
Pratar du om sjukersättning för funktionshindrade eller den "vanliga" sjukersättningen?
Vilka svenskar besitter rätten att kalla Sverige ett skitland? Fuck the nation och andra haranger.
De som blivit sjuka och bara blir nedpissade av försäkringskassan och utfärsäkrade. Ja
Inavlade kusiner som ligger med varann och röstar på SD och skyller sina misslyckanden på invandrare. Nej
Svennar som tycker vi betalar för mycket skatt. Nej
De som är i behov av sjukvård och om svensk sjukvård är så nedmonterad som ryktet säger. Ja
För kallt på vintern och för varmt på sommaren. Nej
svenbanan
2018-03-01, 01:06
Neger Joe Neger Joe finska horor ska du tro!
NSFW kanske...
silhiFzzL5I
svenbanan
2018-03-01, 01:08
Vilka svenskar besitter rätten att kalla Sverige ett skitland? Fuck the nation och andra haranger.
De som blivit sjuka och bara blir nedpissade av försäkringskassan och utfärsäkrade. Ja
Inavlade kusiner som ligger med varann och röstar på SD och skyller sina misslyckanden på invandrare. Nej
Svennar som tycker vi betalar för mycket skatt. Nej
De som är i behov av sjukvård och om svensk sjukvård är så nedmonterad som ryktet säger. Ja
För kallt på vintern och för varmt på sommaren. Nej
Vem som helst som känner för det. Ja.
Det behöver dock inte betyda att man bryr sig om klagovisan om den saknar substans.
Vem som helst som känner för det. Ja.
Det behöver dock inte betyda att man bryr sig om klagovisan om den saknar substans.
Jag har svårt att ta det lättvindigt när man svärtar ner Sverige och vår flagga. Säga vad man vill men man är priviligerad att födas i Sverige i jämförelse med väldigt många andra länder.
Baskagge
2018-03-01, 01:37
Pratar du om sjukersättning för funktionshindrade eller den "vanliga" sjukersättningen?
Det är rena ormboet med alla ersättningar och så har de ju bytt namn på dem under årens lopp: aktivitetsstöd, assistansersättning, utvecklingsersättning, etableringsersättning, aktivitetsersättning och sjukersättning.
Det jag tänker på är sjukersättningen för personer med permanent nedsatt arbetsförmåga.
Förr fanns det en variant som gav sjukersättning under en begränsad tidsperiod då personen behövde rehabilitering och anpassning för ett återtåg till arbetsmarknaden.
Nu för tiden är funktionshindrade hänvisade till socialbidrag som alla andra. Problemet med det är att socialtanterna tycker att anhöriga kan ställa upp istället för kommunen.
svenbanan
2018-03-01, 02:05
Jag har svårt att ta det lättvindigt när man svärtar ner Sverige och vår flagga. Säga vad man vill men man är priviligerad att födas i Sverige i jämförelse med väldigt många andra länder.
Tja, det är inte så att jag inte håller med dig.
Men åsiktsfrihet och yttrandefrihet är väl ett par av de privilegierna.
Ja det borde vara förbjudet att kritisera Sverige - världens bästa land för alltid!
Sparven från Minsk
2018-03-01, 05:51
Sverige är ju ett av de bättre länderna i världen.
Testa att bo ett tag i ett riktigt u-land eller en diktatur så kommer du på andra tankar.
Testa att bo ett tag i ett riktigt u-land eller en diktatur så kommer du på andra tankar.
Problemet är ju att det är dit Sverige är på väg.
Benny Carlsson
2018-03-01, 06:09
Snackar vi rent materiellt är det inte ett pissland, nej.
Däremot kan det kännas som ett dårhus om man har sunda politiska värderingar. P g a tacksam ställning här stannar jag och försöker förändra landet. Och jag vet att kulturellt och politiskt lever vi i en anomali som kommer att gå över förr eller senare. Sverige kommer dock vara sist i Västvärlden.
Jag hatar också dagens postmoderna, kulturmarxistiska Sverige. Jag älskar vad det har varit och vad det har för potential och kan bli.
Man jämför rimligtvis inte med Uganda när man tycker att Sverige är på väg ner i skiten, utan med andra likvärdiga länder samt Sverige historiskt.
Det klassiska "gör det bättre själv då" när man klagar på en idrottare, eller "så länge som X har det sämre så kan du ine klaga"-argumenten. Att det fortfarande finns folk som tycker det är något att komma dragandes med i diskussioner. Är du 12?
Benny Carlsson
2018-03-01, 06:15
Har man pengar finns det flera sådana länder (beroende definition av diktatur) som är att föredra framför Sverige. Inte för alltid men det är för att Sverige är mitt fosterland och jag vill inte se på medans det går under. I o f s klarar sig nog Danmark/Norge/Liknande men i längden är hela Europa hotat och det känns som en plikt att vara här.
Sverige är bra för att det är rikt och infrastrukturellt fungerar och för att vi har en välfärd där alla med potential ges möjlighet att bli vad de vill, och där alla får sjukvård o s v.
Snackar vi rent materiellt är det inte ett pissland, nej.
Däremot kan det kännas som ett dårhus om man har sunda politiska värderingar. P g a tacksam ställning här stannar jag och försöker förändra landet. Och jag vet att kulturellt och politiskt lever vi i en anomali som kommer att gå över förr eller senare. Sverige kommer dock vara sist i Västvärlden.
Jag hatar också dagens postmoderna, kulturmarxistiska Sverige. Jag älskar vad det har varit och vad det har för potential och kan bli.
Sverige har väl dock varit postmodernistiskt / kulturmarxistiskt åtminstone sedan 1960-talet även om termerna som sådana togs i allmänt bruk betydligt senare. Är du 80 år gammal?
Benny Carlsson
2018-03-01, 06:24
Sverige har väl dock varit postmodernistiskt / kulturmarxistiskt åtminstone sedan 1960-talet även om termerna som sådana togs i allmänt bruk betydligt senare. Är du 80 år gammal? Det finns inget exakt datum. Men det är ju en process och det är inte så att det blev som idag, kulturellt, över en natt 1968. Nu var jag inte gammal, eller, ja, född, då, men med hänvisning till lagstiftning så var ju bögar klassade som sjuka fram tills 79. Kulturmarxismen har spårat ur de senaste 20 åren och urartat de senaste.
Det primära, det som är grunden till allt som är Sverige, Norden och Europa finns ju kvar, och så länge det gör det (tycker jag och det är en åsikt så går liksom inte att debattera den) är det en plikt att delta. Man kan även göra det i USA, så klart, t ex ...
Det finns inget exakt datum. Men det är ju en process och det är inte så att det blev som idag, kulturellt, över en natt 1968. Nu var jag inte gammal, eller, ja, född, då, men med hänvisning till lagstiftning så var ju bögar klassade som sjuka fram tills 79. Kulturmarxismen har spårat ur de senaste 20 åren och urartat de senaste.
Det primära, det som är grunden till allt som är Sverige, Norden och Europa finns ju kvar, och så länge det gör det (tycker jag och det är en åsikt så går liksom inte att debattera den) är det en plikt att delta. Man kan även göra det i USA, så klart, t ex ...
Det ska böjas tidigt det som krokigt skall bli. Invandringen från skitländer som Italien, Jugoslavien, Turkiet och Grekland började ju redan på 1950-talet och på 60-talet så tog den moderna välfärdsstaten form.
Benny Carlsson
2018-03-01, 07:06
Det ska böjas tidigt det som krokigt skall bli. Invandringen från skitländer som Italien, Jugoslavien, Turkiet och Grekland började ju redan på 1950-talet och på 60-talet så tog den moderna välfärdsstaten form. Ja, du är väl något slags nordicist-libertarian? Jag är mer paneuropeisk och ser definitivt inte italienare eller jugoslaver (undantaget ett visst folkslag), och greker som skitfolk. Däremot är det såklart katastrofalt med massinvandring därifrån, men det har det ju knappt varit.
Jag ser heller inte något problem med en välfärdsstat - tvärtom, snarare. Det betyder såklart inte att man vill ha ett skattetryck på 44 % av BNP.
Jag vet inte om du tillhör någon ideologi men du verkar åtminstone vara etniskt medveten och då finns det större problem att attackera än att vi har gratis sjukvård i Sverige eller att även barn med föräldrar som inte kan sköta sin ekonomi kan plugga till ingenjör eller jurist eller läkare.
Dessutom, bortsett paret i toppen (ettan och den osynliga 0an; NK), så verkar det inte direkt vara en klockren korrelation mellan längre välfärd och högre materiellt välstånd: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_tax_revenue_to_GDP_ratio
Jämför man Sverige med våra grannländer så är vi ett skämt, gör vi det dock med dom flesta utvecklingsländerna så har vi det rätt bra, eller ja, om vi bortser från vårat vedervärdiga klimat och vårdköer.
speedy83
2018-03-01, 08:30
Jag var nyligen och hälsade på i Sverige för första gången på 7 år. Jag stannade i 7 veckor. Min slutsats är att Sverige är ett skithål i åtskilliga avseenden och på väg att bli det i många fler.
Ett smörgåsbord för internationella stöldligor på grund av hög tillförlit, dåliga gränskontroller och milda straff.
Vart är du bosatt undrar man ju stilla då som är betydligt bättre? Nu säger jag inte att du har fel eller inte har det bra där du bor men det är få länder som är guld och gröna skogar generellt så är nyfiken. Sen är ju vissa punkter väldigt subjektiva...Vädret är tex för mig bland det bästa med Sverige och det värsta är de som alltid ska gnälla om det och hur kallt, mörkt och snöigt det är.
Vart är du bosatt undrar man ju stilla då som är betydligt bättre? Nu säger jag inte att du har fel eller inte har det bra där du bor men det är få länder som är guld och gröna skogar generellt så är nyfiken. Sen är ju vissa punkter väldigt subjektiva...Vädret är tex för mig bland det bästa med Sverige och det värsta är de som alltid ska gnälla om det och hur kallt, mörkt och snöigt det är.
Även där jag bor nu så finns det många problem. Fördelarna här är att det är längre bort från alla flyktingströmmar, samt att jag enklare kan leva ett självförsörjande liv och slipper det svenska höstmörkret. Men rent politiskt så är ju landet på väg åt samma håll som Sverige och invandringen från skitländer som Kina och Indien är out of control. Det jag saknar med Sverige är främst Februari och Mars vilka kan vara riktigt fina när solen lyser på snön.
Ladugårdsdörr
2018-03-01, 09:07
Sverige känns ibland som en springande älg träffad av det perfekta lugnskottet. Ni som jagar vet precis vad jag menar, älgtjuren rycker till när kulan träffar. Blyet far uppsvampat genom kroppen, sliter sönder vitala organ och lämnar en sårkanal som snabbt fylls med bubblande blod. Hjärna, kropp och ben har dock inte nåtts av budskapet - tvärtom ökar skogens konung takten och med hjälp av det momentum som 500 kg håller fortsätter sista resan in bland buskar och sly där till slut benen inte bär och han faller på sidan. Likt Olof Palme drar han några sista rosslande andetag och lämnar därefter jordelivet.
När skottet föll är svårt att säga, men att Sverige nu lever på momentum byggt av tidigare generationer och svunna tider står tvivelsutan.
Diomedea exulans
2018-03-01, 09:20
Jag tror att Sverige inte är på väg att gå under. Ska bli intressant att se vem som får rätt.
Gå under är väl det vanliga polariseringstänket, det känns som vi borde aspirera på att bli bättre inte bara att stävja den akuta undergången tills nästa mandatperiod iofs.
speedy83
2018-03-01, 09:28
Även där jag bor nu så finns det många problem. Fördelarna här är att det är längre bort från alla flyktingströmmar, samt att jag enklare kan leva ett självförsörjande liv och slipper det svenska höstmörkret. Men rent politiskt så är ju landet på väg åt samma håll som Sverige och invandringen från skitländer som Kina och Indien är out of control. Det jag saknar med Sverige är främst Februari och Mars vilka kan vara riktigt fina när solen lyser på snön.
Nej det var det jag misstänkte, det finns inget grönt gräs på annat håll heller i regel. Sen att vissa problem kan vara mindre absolut men totalt sett går man ofta jämnt ut. Men är man emot flyktingar och invandrare finns det så klart stort mervärde i ett land som har samma synsätt även om det inom andra områden har "dåliga" saker.
Sedan grundar det sig ju mycket på vilka förutsättningar man har, är man väldigt högutbildad med hög efterfrågad kompetens kan man ju så klart få det bättre i andra länder men i dem har ju kanske de människor med sämre förutsättningar det jäkligare så det grundar sig ju helt på vart i kedjan man befinner sig och vad man värderar.
Nej, jag tycker inte Sverige är på rätt väg och jag gillar inte utvecklingen vi har bör jag väl förtydliga :D
Nej det var det jag misstänkte, det finns inget grönt gräs på annat håll heller i regel. S
Jo, t.ex. både Finland och Norge är betydligt bättre än Sverige att bo i.
speedy83
2018-03-01, 10:11
Jo, t.ex. både Finland och Norge är betydligt bättre än Sverige att bo i.
På vilket sätt då?
Finland har väl ganska stora problem med arbetslöshet (eller större än i Sverige i varje fall tex)
Har dessa länder lägre skatt, bättre offentlig sektor, bättre utbildning osv?
Ladugårdsdörr
2018-03-01, 10:56
Har dessa länder lägre skatt, bättre offentlig sektor, bättre utbildning osv?
Norge har lägre skatt, Finland och Sverige har lika enligt ekonomifakta.se.
Jag tycker Norge har bättre offentlig sektor då den inte alls är utsatt för samma tryck som den svenska. Kortare väntetider osv. Kan inte uttala mig om den finska men vill inte minnas att jag läst speciellt mycket om skandaler och liknande.
Att det första varje nytillträdd svensk utbildningsminister gör innan de ens flyttat in på departementet är en pilgrimsresa till Finland säger det mesta om utbildningsfrågan. Norsk utbildning tycker jag fungerar okej även om det såklart finns en hel del att förbättra vad gäller disciplin och ämnesfokus.
trädgårdsmöbel
2018-03-01, 11:11
Jag känner lite som TS. Inte med samma argument, men just trådtiteln "Jag hatar Sverige". Hata är lite för starkt ord för mig, men "Jag ogillar Sverige".
Jag vill se mig själv som nationalist och patriot, men det är idag mest själva idén på nationalism och patriotism jag gillar, jag är inte ett dugg patriotisk egentligen. Hade jag kunnat tänka mig att dö för mitt land? Nej. Hade jag ens kunnat tänka mig att dö för mitt land på det där romantiserade sättet där man inte är livrädd utan hjältemodig när man gör det? Nej, inte det heller. Gillar jag ens mitt land? Nej. Vill jag ens hjälpa mitt land genom att betala skatt? Nej. Jag har tom gått ner så mycket jag kan i arbetstid och tjänar så lite jag kan för att betala så lite jag kan i skatt. Hade jag kunnat fiffla, bidragsfuska eller skattefuska hade jag gjort det. En uppskattad vän säger ofta "Man röstar med plånboken", och det har jag tagit till mig på mitt eget sätt. Mitt land skall få så lite som möjligt av mig via skatt. Så mycket gillar jag mitt land.
speedy83
2018-03-01, 11:16
Norge har lägre skatt, Finland och Sverige har lika enligt ekonomifakta.se.
Jag tycker Norge har bättre offentlig sektor då den inte alls är utsatt för samma tryck som den svenska. Kortare väntetider osv. Kan inte uttala mig om den finska men vill inte minnas att jag läst speciellt mycket om skandaler och liknande.
Att det första varje nytillträdd svensk utbildningsminister gör innan de ens flyttat in på departementet är en pilgrimsresa till Finland säger det mesta om utbildningsfrågan. Norsk utbildning tycker jag fungerar okej även om det såklart finns en hel del att förbättra vad gäller disciplin och ämnesfokus.
Ok intressant, just utbildningsfrågan tror jag som sagt att Finland lyckats betydligt bättre i. Sen är ju också frågan livskvalitet och den kan är ju svår att mäta. Norsk ekonomi hör man ju ofta i positiva ordalag men om det är så att norrmän generellt har bättre privatekonomi än svenskar undrar jag lite över, vore intressant att få svar på. Ny bil är ju en sak jag vet inte är roligt att titta på i Norge såvida man inte är sugen på Tesla haha
dream_theater_
2018-03-01, 11:16
Vilka stadskärnor är inte fulla av utlänningar? Så ser det ju ut i hela den någorlunda utvecklade delen av världen.
Jag antar att du har flyttat till ett land där man inte tar emot utlänningar....
wintersnowdrift
2018-03-01, 11:21
Inte för att stöldligorna är något jag personligen utsatts för men folk pratar ju en del om det iaf. Man får låsa in alla verktyg på byggarbetsplatserna och folk i glesbygden blir systematiskt bestulna på sina fyrhjulingar, båtmotorer, ja till och med traktorer.
I den glesbygd jag bor i är folk betydligt mer oroade över varg än stöldligor. Jag ska för övrigt sticka ut och åka skidor nu i bländande marssol och gnistrande snö.
Vilka stadskärnor är inte fulla av utlänningar? Så ser det ju ut i hela den någorlunda utvecklade delen av världen.
Jag antar att du har flyttat till ett land där man inte tar emot utlänningar....
Poängen är att det inte var på det viset när jag bodde i Sverige. Det är en skillnad som tillkommit.
trädgårdsmöbel
2018-03-01, 11:27
Poängen är att det inte var på det viset när jag bodde i Sverige. Det är en skillnad som tillkommit.
Är det rosaskimrande nostalgiglasögon du klätt dig i? När flyttade du från Sverige? Tidigt 2000-tal? Sent 90-tal? Det var samma grej då, bara i något mindre omfattning.
I den glesbygd jag bor i är folk betydligt mer oroade över varg än stöldligor. Jag ska för övrigt sticka ut och åka skidor nu i bländande marssol och gnistrande snö.
Passa dig:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/varnar-for-skidtjuvar
Är det rosaskimrande nostalgiglasögon du klätt dig i? När flyttade du från Sverige? Tidigt 2000-tal? Sent 90-tal? Det var samma grej då, bara i något mindre omfattning.
Inte i min hemstad på 100K pers. Såg även tydlig skillnad i personalens sammansättning på Arlanda.
lördagsgrogg
2018-03-01, 11:32
Visst är det så. Men enligt min mening borde vi vara bättre.
Är man i topp 10 i skattetryck så borde vård skola och omsorg också vara det.
Allt annat är ett misslyckande.
trädgårdsmöbel
2018-03-01, 11:41
Inte i min hemstad på 100K pers. Såg även tydlig skillnad i personalens sammansättning på Arlanda.
Jag har svårt att köpa det, det beror ju givetvis på när du flyttade, men du är ju inte så jäkla gammal så det kan ju inte vart allt för länge sedan. 100k bor i din hemstad. När du flyttade så kanske siffran var, vad? Kanske 10%? Nu är den 15%? 20%? Något ditåt kanske?
Samma sak då som nu, fast lite mindre. Men du är inte unik om att ha den uppfattningen, jag ser det ofta, folk som är tom. yngre än dig som pratar om hur de kommer ihåg Sverige, ett Sverige som var nästan etniskt homogent och nu har förvandlats. Det får mig alltid att tänka: När fan var detta då? Nu har du tittat i morfars fotoalbum och gjort hans minnen till dina eller liknande, för du är född och uppvuxen i ett mångkulturellt samhälle.
Jag har svårt att köpa det, det beror ju givetvis på när du flyttade, men du är ju inte så jäkla gammal så det kan ju inte vart allt för länge sedan. 100k bor i din hemstad. När du flyttade så kanske siffran var, vad? Kanske 10%? Nu är den 15%? 20%? Något ditåt kanske?
Samma sak då som nu, fast lite mindre. Men du är inte unik om att ha den uppfattningen, jag ser det ofta, folk som är tom. yngre än dig som pratar om hur de kommer ihåg Sverige, ett Sverige som var nästan etniskt homogent och nu har förvandlats. Det får mig alltid att tänka: När fan var detta då? Nu har du tittat i morfars fotoalbum och gjort hans minnen till dina eller liknande, för du är född och uppvuxen i ett mångkulturellt samhälle.
Alltså det är ju inte så att det tillkommit så mycket invandrare att svenskarna försvinner i mängden. Men de som tillkommit hänger alla i stadskärnan medan svenskarna mer eller mindre helt har slutat hänga där förutom på fredag och lördagnatt då de super skallen av sig som vanligt.
Scratch89
2018-03-01, 12:25
Förr fanns det en variant som gav sjukersättning under en begränsad tidsperiod då personen behövde rehabilitering och anpassning för ett återtåg till arbetsmarknaden.
Det finns det nu också. Varför tror du inte att det finns nu?
Scratch89
2018-03-01, 12:31
Jag minns att när jag gick i klass 1-6 på en skola med 100 elever så var det totalt 1 adopterad indier, 1 icke-adopterad halvneger, 1 adopterad indian och resten etniska svenskar. På högstadiet var fördelningen liknande.
Så var det för mig också och jag är ändå född sent 80-tal. Visserligen i en liten stad på runt 10-12000 invånare mitt på västgötaslätten.
Det var ju såklart en tillhörande småstadsmentalitet, men det fanns liksom två svarta killar (båda adopterade), och det fanns ett par släkter från mellanöstern, men majoriteten var väldigt integrerade och "svenska". De kände ju sig utanför ändå förstås, eftersom det var väldigt exotiskt för oss att det fanns folk som inte var ljusa i hyn.
När jag flyttade till Göteborg för drygt tio år sedan fick jag en chock över hur demografin såg ut. Nu för tiden är det ännu större skillnad och jag blir påmind om det varje gång jag åker hemåt, eller främst Skövde, att Göteborg verkligen är en stad för många kulturer och ursprung.
Det får mig alltid att tänka: När fan var detta då? Nu har du tittat i morfars fotoalbum och gjort hans minnen till dina eller liknande, för du är född och uppvuxen i ett mångkulturellt samhälle.
När jag gick klass 1-6 på en skola med totalt 100 elever så gick där 1 adopterad indier och en svenskfödd halvneger från ett litet kristet sektsamhälle en bit utanför där man sysslade med missionering i Somalia och Tanzania samt drev folkhögskola för sina importer. Jag minns att vår alkoholiserade busschaufför Kjell, som inte gillade någon, särskilt ogillade dessa exotiska folkhögskolestudenter. "SATANS NEGRER" brukade han muttra. Hade han sagt det idag hade han nog fått sparken illa kvickt.
Så var det för mig också och jag är ändå född sent 80-tal.
Jag mindes fel och fick revidera. Var bara 2% icke-svenskar.
trädgårdsmöbel
2018-03-01, 12:40
Det finns nu med. Men det är för många krångligt att få den typen av försörjning utbetald eller ens godkänd. Så många sjuka får vi inga pengar och blir utan försörjning, eller tvingas jobba trots sjukdom. Detta ältades väldigt flitigt i media under den borgerliga regeringen, men har inte blivit bättre med sossarna (Även om det kan verka så pga mindre exponering.)
Det är därför lätt att få uppfattningen att den typen av trygghet inte finns (Man bör spara pengar själv så att man klarar ett sådant scenario, för samhället/f-kassa/socialtjänsten går inte att lita på vad gäller sin försörjning.)
Ladugårdsdörr
2018-03-01, 12:40
Samma här, 1-6-skolan hade en mulatt som enda mångkulturella inslag. På högstadiet fanns ett halvfilippinskt brödrapar. Gymnasiet en adopterad afrikan, kanske någon iranier och möjligen började jugoslaverna göra sitt intåg. Begreppet mångkultur fanns överhuvudtaget inte, även om korvstoppningen hade börjat med propaganda i Barnjournalen och och tv-serier om charmiga pizzabagare med svenska flickvänner.
trädgårdsmöbel
2018-03-01, 12:44
När jag gick klass 1-6 på en skola med totalt 100 elever så gick där 1 adopterad indier och en svenskfödd halvneger från ett litet kristet sektsamhälle en bit utanför där man sysslade med missionering i Somalia och Tanzania samt drev folkhögskola för sina importer. .
Jag är född -78. När jag gick i klass 1-6 så var 1/3 av skolan finnar, 1/3 svenskar och 1/3 latinamerikaner, juggar, araber, svarta. I Gymnasiet var det kanske hälften vita, om ens det.
svenbanan
2018-03-01, 12:47
Jag är också sjuttiotalist från landet. Det var såklart helvitt även här, med någon enstaka adopterad från nåt u-land under grundskolan. Sen några från arabvärlden och jugoslavien under gymnasiet mot slutet av åttiotalet och början på nittio.
Nog för att begreppet mångkultur inte fanns. Men det var inte så att folk gick runt och inte visste vad svarta var för några. Tv och filmer hade ju "vant" oss vid att alla inte ser likadana ut. Så det har knappast varit någon chock då man träffat på folk från andra kulturer.
svenbanan
2018-03-01, 12:48
Jag är född -78. När jag gick i klass 1-6 så var 1/3 av skolan finnar, 1/3 svenskar och 1/3 latinamerikaner, juggar, araber, svarta. I Gymnasiet var det kanske hälften vita, om ens det.
Jag sätter en peng på att du är från Sthlm eller Götelaborg då.
Baskagge
2018-03-01, 13:09
Jag ska inte göra anspråk på att vara extremt insatt i rullarna, men det är vad jag läst mig till.
För att du ska kunna få sjukersättning måste din arbetsförmåga vara stadigvarande nedsatt, det vill säga för all överskådlig framtid. Nedsättningen
av arbetsförmågan gäller alla förvärvsarbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel lönebidragsanställningar.
Läkaren ska motivera varför man har stadigvarande nedsatt arbetsförmåga, dvs. arbetsförmågan kommer inte ha ökat om fem år. Däremot är det tillåtet att försöka öka arbetstiden om man väl får sjukersättning.
Söka kan man alltid men FK underkänner 80-90% av ansökningarna. Att man på pappret har rätt innebär inte att man får det.
Jag har själv ansökt om sjukersättning för nedsatt arbetsförmåga och det blev avslag trots läkarintyg från specialistläkare med bifogad magnetkameraundersökning samt intyg från arbetspsykolog på arbetsförmedlingen.
ARMSTARK
2018-03-01, 13:10
Jag är uppvuxen på 80-talet i några av stockholms miljonprogram och kan informera att man fick springa några gånger i veckan redan då. Blev tex rånad första gången i 6-7 års åldern. Det var samma förorter som nämns i tidningsrubrikerna idag, skillnaden är att det väldigt sällan var någon som blev mördad. Nu har mord blivit normaliserat men så länge det inte händer i politikernas egna fina kvarter så kommer ingen göra något.
Tror TS att tjejer i andra västländer är mindre socialmedie beroende?
Tror TS att tjejer i andra västländer är mindre socialmedie beroende?
10x värre i Asien.
Baskagge
2018-03-01, 13:27
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/handikappade-ludwig-3-far-fortfarande-ingen-assistans
I direktiven till utredningen som regeringen tog beslut om våren 2016 står bland annat att: "Med hänsyn till kraftiga kostnadsökningar inom assistansersättningen behöver även ytterligare besparingar göras."
Utöver utredningsdirektiven har regeringen markerat behovet av besparingar på andra sätt. Under hösten 2015 aviserade finansminister Magdalena Andersson (S) att det var aktuellt att göra besparingar på området, för att kunna hantera den stora kostnadsökningen för migrationen. Och i regeringens regleringsbrev för 2016 uppmanades Försäkringskassan att ”bryta utvecklingen av antalet timmar inom assistansersättningen”, en formulering som inför 2017 ändrades till att ha ”ett särskilt fokus på den ökande timutvecklingen”.
http://www.gp.se/ledare/boscanin-spara-inte-p%C3%A5-de-svaga-1.5235255
Jag gillar inte heller den överdrivna socialismen och narcissismen.
Det är även lite störande att vi börjar tappa i korruptionsindex och brottslighet, men det är inget som irriterar mig än.
Hade det inte varit en sån språkbarriär hade jag flyttat till Schweiz eller Österrike.
speedy83
2018-03-01, 13:48
10x värre i Asien.
Det kan jag verkligen skriva under på, var i Kina för inte så länge sedan och jääklar vad smartphonebesatta alla är!
Jag gillar inte heller den överdrivna socialismen och narcissismen.
Det är även lite störande att vi börjar tappa i korruptionsindex och brottslighet, men det är inget som irriterar mig än.
Hade det inte varit en sån språkbarriär hade jag flyttat till Schweiz eller Österrike.
Helt samma tankar faktiskt samt om jag haft en bättre utbildning/kompetens så hade Kanada också lockat.
Scratch89
2018-03-01, 14:20
Det finns nu med. Men det är för många krångligt att få den typen av försörjning utbetald eller ens godkänd. Så många sjuka får vi inga pengar och blir utan försörjning, eller tvingas jobba trots sjukdom. Detta ältades väldigt flitigt i media under den borgerliga regeringen, men har inte blivit bättre med sossarna (Även om det kan verka så pga mindre exponering.)
Det är därför lätt att få uppfattningen att den typen av trygghet inte finns (Man bör spara pengar själv så att man klarar ett sådant scenario, för samhället/f-kassa/socialtjänsten går inte att lita på vad gäller sin försörjning.)
Det är en uppfattning, ja. Däremot stämmer inte snyfthistorierna i media, där cancersjuka jagas med blåslampa, med verkligheten. Försäkringskassans avslag på "vanliga" sjukskrivningar ligger en bra bit under 10%.
Jag ska inte göra anspråk på att vara extremt insatt i rullarna, men det är vad jag läst mig till.
Läkaren ska motivera varför man har stadigvarande nedsatt arbetsförmåga, dvs. arbetsförmågan kommer inte ha ökat om fem år. Däremot är det tillåtet att försöka öka arbetstiden om man väl får sjukersättning.
Söka kan man alltid men FK underkänner 80-90% av ansökningarna. Att man på pappret har rätt innebär inte att man får det.
Jag har själv ansökt om sjukersättning för nedsatt arbetsförmåga och det blev avslag trots läkarintyg från specialistläkare med bifogad magnetkameraundersökning samt intyg från arbetspsykolog på arbetsförmedlingen.
Var har du läst dig till detta?
Sjukersättning är inte samma sak som sjukpenning och har helt olika kriterier.
Att du får avslag från FK kan bero på att
1. Dina symptom inte bör ge dig nedsatt arbetsförmåga enligt försäkringsmedicinska riktlinjer och rådgivare
2. Din läkare skriver dåliga läkarintyg och kan inte motivera i intyget vilken typ av arbetsuppgifter och vilka typer av förmågor som är nedsatta
King Grub
2018-03-01, 14:25
3. Försäkringskassan är idioter.
2. Din läkare skriver dåliga läkarintyg och kan inte motivera i intyget vilken typ av arbetsuppgifter och vilka typer av förmågor som är nedsatta
This!
När jag jobbade i primärvården fick folk avslag hela tiden och begäran om kompletteringar strömmade in. Nu när jag arbetar på FHV händer det aldrig!
trädgårdsmöbel
2018-03-01, 14:48
Det är en uppfattning, ja. Däremot stämmer inte snyfthistorierna i media, där cancersjuka jagas med blåslampa, med verkligheten. Försäkringskassans avslag på "vanliga" sjukskrivningar ligger en bra bit under 10%.
a
Att media ljuger vet vi ju, men jag har tagit till mig tillräckligt med erfarenheter från andra med vilket jäkla krångel det är och förstår att risken att bli helt utlämnad utan ekonomisk hjälp vid tex. allvarlig sjukdom är tillräckligt hög att jag inte skulle råda någon att lita på samhället om de skulle få problem.
1. Dina symptom inte bör ge dig nedsatt arbetsförmåga enligt försäkringsmedicinska riktlinjer och rådgivare
Jag tycker att det verkar finnas utrymme för en del godtycke i deras bedömningar.
Det försäkringsmedicinska beslutsstödet som jag har sett är inte precis allomfattande, och det är en diger uppgift att försöka fastställa ett förväntat förlopp.
Sen tror jag att organisationen är dålig - långtidssjukskrivna där samordning med flera instanser + lång tid behövs för rehabilitering sköts nog inte så bra av tillfälliga stafetter under en pressad mottagning. Finns en del initiativ att förändra http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2018/02/Sarskilda-team-for-battre-sjukskrivningar/
Baskagge
2018-03-01, 15:15
http://skyddsnet.se/files/sjukersattning.pdf
Jag är inte helt insatt i hur de resonerar på FK angående mitt ärende. Det är förhållandevis lindriga symptom jämfört med många andra.
Det är ingenting som syns eller märkt utåt utan det rör sig om en hjärnskada som antingen är medfödd eller resultatet av vårdskada under en operation efter födseln där sjukhuset klantade sig, det är inte fastställt vilket. Hur som helst så syns det på magnetkamera.
Det är specialistläkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset som skrivit intygen.
Överlag är det extremt svårt att få sjukersättning godkänt i dagsläget. Orkar man gå ur sängen och sätta sig vid en kikare i köket kan man ju t.ex. arbeta som fågelskådare och fotograf och därmed inte vara berättigad till sjukersättning. Att det inte finns någon som vill betala lön för detta är en annan sak.
https://www.folkbladet.nu/1833144/catrine-fick-avslag-tva-manader-efter-sin-dod
... ... ...
Ja när vännerna där på Aftonbladets video säger efteråt att de hade kunnat ta en ursäkt men att myndigheterna försvarar sig utan ursäkter är något jag känner igen från Sverige och inte klarar av. Att försvara sig till oändlighet...
trädgårdsmöbel
2018-03-01, 16:08
Det här är numera bra många år sedan, men jag personligen har vad jag anser är "råkat ut för" försäkringskassan. Nu hade jag inte cancer och behövde ha med mig en dialysapparat till jobbet utan depression efter att min dotter, 3 år gammal, dött i cancer. Jag ville vara hemma och sörja, hjälpa min fru och sörja, och både min vårdcentralsläkare och en psykiatriker jag gick hos ansåg att jag absolut inte var i tillstånd att jobba, och skrev intyg, men f-kassan, utan att ens träffa mig ansåg att jag var fullt arbetsför. Så jag fick vackert finna mig i det, och jobba - annars hade både jag och min fru hamnat på gatan.
På den tiden jobbade jag natt på en psykiatrisk avdelning för missbrukare, psykhuset bredvid där min dotter dött på barnsjukhuset, men var själv helt väck hela tiden (för att palla med) på benzodiazepiner. Jag behövde stesolid för att palla gå upp ur sängen, stesolid för att palla jobbet, mer stesolid, stilnoct och imovane för att kunna sova. Det var vad min psykiater kunde göra för mig när hennes sjukintyg inte dög, skriva ut en massa benzo och antidepressiva.
BelowAverage
2018-03-01, 16:37
Det här är numera bra många år sedan, men jag personligen har vad jag anser är "råkat ut för" försäkringskassan. Nu hade jag inte cancer och behövde ha med mig en dialysapparat till jobbet utan depression efter att min dotter, 3 år gammal, dött i cancer. Jag ville vara hemma och sörja, hjälpa min fru och sörja, och både min vårdcentralsläkare och en psykiatriker jag gick hos ansåg att jag absolut inte var i tillstånd att jobba, och skrev intyg, men f-kassan, utan att ens träffa mig ansåg att jag var fullt arbetsför. Så jag fick vackert finna mig i det, och jobba - annars hade både jag och min fru hamnat på gatan.
På den tiden jobbade jag natt på en psykiatrisk avdelning för missbrukare, psykhuset bredvid där min dotter dött på barnsjukhuset, men var själv helt väck hela tiden (för att palla med) på benzodiazepiner. Jag behövde stesolid för att palla gå upp ur sängen, stesolid för att palla jobbet, mer stesolid, stilnoct och imovane för att kunna sova. Det var vad min psykiater kunde göra för mig när hennes sjukintyg inte dög, skriva ut en massa benzo och antidepressiva.
Du har nämnt detta för länge sen. Låter fruktansvärt iaf, jag tror inte att jag hade pallat med. Hade sannolikt blivit kataton eller suiciderat.
Men såna exempel som ditt visar ju tydligt att saker inte fungerar så som iaf jag tycker att de borde fungera.
Det intressanta med försäkringskassan & socialförvaltning tycker jag är just att cheferna på sina ställen verkar ha lyckats förlägga sitt ansvar på handläggarna. Jag menar, en handläggare ska inte tänka "klarar vår budget att den här karln får en sjukskrivning" utan de ska ju tänka "har den här människan rätt till sjukskrivning" och om de har det ska de godkänna. Sen är det verksamhetschefer och politiker som i efterhand får hantera budgeten.
En liknelse jag kan komma på är t.ex från vården där det skulle se märkligt ut om fysioterapeuter eller arbetsterapeuter nekade patienter vård eller bostadsanpassningar för att man den månaden överstigit budget. Typ Agda 80 år får inte rehab för sin höftfraktur, för den plötsliga halkan i februari gjorde att för många gamlingar stöp & bröt så den månadens budget kraschade. Iofs är "lika vård för alla" ett rätt vedertaget mantra medan "lika sjukskrivning för alla" inte är något jag hört :D
Sparven från Minsk
2018-03-01, 16:55
Problemet är ju att det är dit Sverige är på väg.
Källa på det? ;)
Man jämför rimligtvis inte med Uganda när man tycker att Sverige är på väg ner i skiten, utan med andra likvärdiga länder samt Sverige historiskt.
Det klassiska "gör det bättre själv då" när man klagar på en idrottare, eller "så länge som X har det sämre så kan du ine klaga"-argumenten. Att det fortfarande finns folk som tycker det är något att komma dragandes med i diskussioner. Är du 12?
Gräset är alltid grönare på andra sidan tydligen...
Tror väldigt få fattar hur privilegierade vi är som är födda och uppväxta i Sverige.
Jag är 36 om du tycker det är av relevans. Hur gammal är du själv?
trädgårdsmöbel
2018-03-01, 16:56
Du har nämnt detta för länge sen. Låter fruktansvärt iaf, jag tror inte att jag hade pallat med. Hade sannolikt blivit kataton eller suiciderat.
D
Då skulle frugan drabbas. Jag brukade tänka så, att så fort hon kommit på fötter igen och klarar sig själv så kan jag ta livet av mig, men inte ännu. En slags prokrastination av självmord. Sen ville hon väldigt gärna ha ett till barn (vilket jag inte ville) men vi skaffade (Nu har jag steriliserat mig) så då fick jag lägga ner självmordsplanerna.
Jag sätter en peng på att du är från Sthlm eller Götelaborg då.
81-a från Göteborg. Årskurs 1-6 var det väldigt ovanligt om det var några invandrare, max en per klass.
Gräset är alltid grönare på andra sidan tydligen...
Jag som bott på andra sidan i drygt tio år kan meddela att gräset faktiskt ÄR grönare här.
*cupid*
Även jag har råkat ut för Försäkringskassan.
Jag har en lång historik med psykisk ohälsa (bl.a. kronisk depression, autism, ADD, sömnsvårigheter, en svår kronisk ögonsjukdom, m.m.) och har stått på antidepressiv medicin och sömnmediciner under större delen av livet. Trots detta har jag ändå arbetat heltid eller 75 % större delen av mitt yrkesverksamma liv. Förra året blev jag dock sjukskriven heltid för första gången i livet, med ett flertal diagnoser som angavs i läkarintyget (bl.a. svår depression och utmattningssyndrom). Jag mådde då så pass dåligt att jag hade ständiga självmordstankar, knappt sov något alls och hade svårt att ö.h.t. ta mig upp ur sängen och ta mig till jobbet trots anpassade arbetstider.
Läkarintyget skickades till FK samma dag som jag blev sjukskriven. Jag hörde inget från FK på över en månad, varefter FK:s handläggare skickade ut en "begäran om komplettering" där mitt "försämringstillstånd" skulle styrkas med "objektiva undersökningsfynd". Min läkare, en mycket duktig och kompetent psykiatriker, skickade då in en 30-sidor lång komplettering där hela min sjukdomsbakgrund och symtom beskrevs mycket utförligt. Detta var dock inte tillräckligt för FK:s handläggare, som ansåg att jag var tillräckligt arbetsför för att klara av att arbeta 100 %. Därefter följde en Kafkaartad process med nya begäran om kompletteringar från FK, svar från min läkare, nya överväganden från FK och även personligt besök av mig på FK:s kontor. Till slut, tre månader efter att jag blev sjukskriven, beslutade FK att helt avslå min ansökan och dra in sjukpenningen. Jag blev då tvungen att återgå till mitt arbete för att klara min försörjning. Det var med nöd och näppe jag klarade av att arbeta 50 %. För att behålla min sjukpenninggrundande inkomst var jag också tvungen att ta tjänstledigt för resterande del från mitt arbete och skriva in mig som "aktivt arbetssökande" på Arbetsförmedlingen.
Idag har jag till slut fått beviljad sjukpenning på deltid, men lever i ovisshet då FK när som helst kan dra in sjukpenningen. Har även begärt omprövning av mitt ärende från förra året, vilket avslogs av FK. Nu ligger ärendet hos Förvaltningsrätten.
Det är inte så konstigt att folk tar livet av sig i Sverige pga av Försäkringskassan och deras iskalla byråkrater.
High1ander
2018-03-01, 18:06
Det finns alldeles för många fall där staten sviker att upprätthålla sin del av samhällskontraktet för att man inte ska få klaga och säga Sverige är ett skitland. Bara för att man säger Sverige är skit så behöver inte det betyda att andra länder de-facto är bättre, vilket är det typiska i Sverige. Om man vill förbättra saker i Sverige som är skit så blir alltid standardsvaret att "åk dit" om det är så mycket bättre, ungefär som "vi är stolta över våra brister och kommer inte ändra oss". Det är bara idioti tycker jag att inte titta på dom bästa länderna/system och försöka lära sig. Sen är ju den stora skillnaden också att Sverige med "sitt samhällskontrakt" säger i princip att de ska jobba för den "lilla människan", men t.ex. USAs samhällskontrakt är mer "ta hand om dig själv så får du njuta av dina vinster" och den stora skillnaden blir ju då att när man i Sverige förväntar sig hjälp och inte får den så är det självklart värre än i USA då man inte förväntar sig den i samma utsträckning.
81:a här.
En klart annan upplevelse en vad en själv erfarit. Speciellt gymnasiet med naturvetarklasserna och de andra som man stötte på(esteterna och barn och fritid såg dock jag inte mycket av) så var det helt andra proportioner. I grundskolan så var det något fler "blattar" men inte sådär.
Vad i helsefyr gick du för gymnasieprogram som hade så mycket ickevita? Något internationellt eller? Eller något helt annat:individuellt program?
trädgårdsmöbel
2018-03-01, 18:52
81:a här.
En klart annan upplevelse en vad en själv erfarit. Speciellt gymnasiet med naturvetarklasserna och de andra som man stötte på(esteterna och barn och fritid såg dock jag inte mycket av) så var det helt andra proportioner. I grundskolan så var det något fler "blattar" men inte sådär.
Vad i helsefyr gick du för gymnasieprogram som hade så mycket ickevita? Något internationellt eller? Eller något helt annat:individuellt program?
Jag läste individuellt program. Men resten av min klass läste samhällsvetenskapligt. Men det beror på skola med.
Jag har ingenting emot Sverige men det är lite som att se en gammal vän som haft mycket framgång knarka och supa sig ned i träsket medan envetet hävda att inget är fel och man har det under kontroll. Samtidigt som man uteblir från arbete, rackare upp skulder hos fogden och börja hänga med skumma typer.
Jag läste individuellt program. Men resten av min klass läste samhällsvetenskapligt. Men det beror på skola med.
Jag gick på Angeredsgymnasiet *popcorn*
Jag var barn under nittiotalet i en mindre by och vi hade kanske 3 invandrare på hela skolan.
Kan säga att sammanhållningen bland befolkningen kändes mycket mer sammansvetsad då och de flesta verkade gladare.
Idag är det män mot kvinnor, SD mot alla andra, somalier mot araber, nazister mot kommunister och hej hallelulja.
Känns helt klart som att det är nåt som hänt med Sverige, det är inte alls samma land som förut och det känns ju inte direkt som att vi går mot ljusare tider.
Vad jag inte fattar är varför vi inte gör nåt åt saken, de flesta är överens om att det ser dåligt ut, men ingen vill göra nåt.
Jag saknar också den gamla goda tiden när nazister och kommunister var vänner.
Jag saknar också den gamla goda tiden när nazister och kommunister var vänner.
Syftar du på mitt inlägg? Poängen var att samhället känns mycket mer splittrat idag.
Jag var barn under nittiotalet i en mindre by och vi hade kanske 3 invandrare på hela skolan.
Kan säga att sammanhållningen bland befolkningen kändes mycket mer sammansvetsad då och de flesta verkade gladare.
Idag är det män mot kvinnor, SD mot alla andra, somalier mot araber, nazister mot kommunister och hej hallelulja.
Känns helt klart som att det är nåt som hänt med Sverige, det är inte alls samma land som förut och det känns ju inte direkt som att vi går mot ljusare tider.
Vad jag inte fattar är varför vi inte gör nåt åt saken, de flesta är överens om att det ser dåligt ut, men ingen vill göra nåt.
Sossarna gör så gott man kan men det är inte så lätt att reda ut allt efter Reinfeldts och Borgs härjningar samtidigt som ekonomin ska gå ihop,Alliansen lånade till skattesänkningar vilket var en lysande idé eller inte.
Vad jag tycker är att vi i Sverige verkar ha så enormt mycket potential. Vi ser väldigt bra ut internationellt sett, alltså bra drag å så, bra "genetik" haha. Vi är smarta, inte lika smarta som japaner men väldigt nära. Kreativa, ofta framåtdrivande. Bygger otroligt fina städer, bra infrastruktur och allt.
Men fan vad vi har förstört det, all jävla politisk polarisering, feminism och sexualisering av samhället, dekadens typ, så mycket handlar om sex, snusk, ******, så oerhört grovt på nåt sätt idag. Massinvandring som inte gynnar någon alls, dyster framtid, folk är gråa och verkar känna sig nere.
Vi har heller inget som för oss samman längre, förut tror jag kristendomen gjorde mycket av detta.
Vi måste helt enkelt göra oss av med vad som nu skapar alla splittringar, alltså ta bort all form av "manshat" eller "kvinnohat" eller "privilegade män!!" och allt tjaffs i media, det hjälper för fan ingen, män är inte ett dugg privilegade idag, det är snarare unga kvinnor som har det bäst. Eller ja, kanske typ 1% av män som sitter på toppen lever gott, resten lever knappast livet på en räkmacka.
I ett land ska liksom män å kvinnor sammarbeta, inte vara emot varandra som idag. Bort med all massinvandringspropaganda också, å feminismpropaganda.
Jag känner själv när man är ensam hur bitter man kan bli mot kvinnor, det liksom sker automatiskt, men jag håller tillbaka det såklart då jag vet mycket av det är för att jag inte gillar mitt liv alls, men förstår att när många män hamnar i en sån sits, blandat med att jämt å ständigt få höra om vilka svin män är samtidigt som hur synd det är om kvinnor .. sen kollar man typ facebookflödet eller på krogen där alla brudar har så enormt roligt och verkar leva livet med sjukt mycket vänner å allt, så går man hem till sin egna ensamma lilla lägenhet.
Nej, det är helt klart nåt fel i Sverige idag, många män slås ut och det finns inget som för dom samman på samma sätt som förut, det finns heller inget som för män å kvinnor samman mer än typ tinder lol, ingen gemenskap bland folket längre förutom kanske när det är fotbolls VM eller något.
Saker och ting är helt klart påväg utför och det första vi måste göra är att vara överens om detta, annars kan aldrig nåt åtgärdas.
Och jag tycker det är alldeles för individualiserat. Allt handlar om jag, JAG JAG OCH JAG. Vi är ju faktisk ett flockdjur vilket innebär att vi mår som bäst när vi är en del av och kan bidra till flocken tillsammans, känna samhörighet. Denna individualism är fasiken inte naturlig, det är vad jag tror och det är ju rätt uppenbart när man tittar ut i samhället, fan vad många verkar nedstämda idag.
Och jag tycker det är alldeles för individualiserat. Allt handlar om jag, JAG JAG OCH JAG. Vi är ju faktisk ett flockdjur vilket innebär att vi mår som bäst när vi är en del av och kan bidra till flocken tillsammans, känna samhörighet. Denna individualism är fasiken inte naturlig, det är vad jag tror och det är ju rätt uppenbart när man tittar ut i samhället, fan vad många verkar nedstämda idag.
Så är det.
Tycker även filmen The Swedish Theory of Love sätter fingret väldigt bra på vad som är fel i Sverige idag:
n12Z9gKbI6Y
trädgårdsmöbel
2018-03-02, 00:21
Är vi så individualiserade verkligen? Jag tycker att man matas med solidaritet, solidaritet, solidaritet, dela med sig, ställa upp, inte vara ego, inte vara självisk, tänk på de som har det värre, så jäkla priviligierad, ta inte plats, tala inte för någon annan, ingen är sämre än dig, gnäll inte, av med offerkoftan, var tacksam, tänk på samhället, född med en enorm skuld som måste betalas av genom livet och du är alltid skyldig mer än du är förtjänt av oavsett. Detta då som vit, heterosexuell man. För andra gäller andra grejer.
Är vi så individualiserade verkligen? Jag tycker att man matas med solidaritet, solidaritet, solidaritet, dela med sig, ställa upp, inte vara ego, inte vara självisk, tänk på de som har det värre, så jäkla priviligierad, ta inte plats, tala inte för någon annan, ingen är sämre än dig, gnäll inte, av med offerkoftan, var tacksam, tänk på samhället, född med en enorm skuld som måste betalas av genom livet och du är alltid skyldig mer än du är förtjänt av oavsett. Detta då som vit, heterosexuell man. För andra gäller andra grejer.
Ja men det är nåt som inte stämmer, som inte klickar. Vi matas av det ja, men desto mer vi matas av det desto sämre blir det å desto mer själviska blir vi.
Lite som att desto mer feminism, desto mer kvinnohat blir det. Desto mer massinvandring och "anti-rasism-propaganda", desto mer växer "rasismen" och främlingsfientligheten.
Ord är inte tillräckligt, de stjälper snarare än hjälper. Du kan mata människor hela dagarna om anti-rasism men om de föraktar samhällsutvecklingen och har en syrra som blev gruppvåldtagen av mohammad å hans polare så kommer dessa ord bara provocera och inget annat.
Allt om solidaritet etc kommer naturligt när människorna känner samhörighet, du kan inte påtvinga det på ett folk som ej känner samhörighet, då blir det bara "fake" och påklistrat. Jag tror vi behöver nåt som för samman svenskar, förut var det antagligen religion. Dvs oavsett om man var en byggarbetare, svetsare eller affärsman så hade man kyrkan och kristendomen som samhörighetsfaktor som förde samman dig med de andra svenskar.
Idag finns inte mycket sådant, jag tror att vi, som nation, behöver nåt sånt. Nåt som får oss att säga och tänka: "detta är vi, det där är dom", något som avskiljer oss från de andra och som ger oss ett gemensamt mål att sträva efter, tillsammans.
Sossarna gör så gott man kan men det är inte så lätt att reda ut allt efter Reinfeldts och Borgs härjningar samtidigt som ekonomin ska gå ihop,Alliansen lånade till skattesänkningar vilket var en lysande idé eller inte.
Borg blev ju bara utsedd till bästa finansminister under krisen och Sverige klarade sig så mycket bättre än andra länder.
Sossarna lånar för fullt i högkonjuktur och det är ju riktigt lysande det. Hej å hå vad de reder ut allt. Men absolut, de kanske gör så gott de kan då de är inkompetenta. Eller så försöker de bara otroligt mycket att sänka Sverige totalt.
Ladugårdsdörr
2018-03-02, 09:21
Jag har ingenting emot Sverige men det är lite som att se en gammal vän som haft mycket framgång knarka och supa sig ned i träsket medan envetet hävda att inget är fel och man har det under kontroll. Samtidigt som man uteblir från arbete, rackare upp skulder hos fogden och börja hänga med skumma typer.
Bra liknelse! Man tänker lite bittert att det kunde vara så mycket bättre, kanske på riktigt världens bästa land om inte en serie olyckliga beslut om landets färdriktning tagits.
speedy83
2018-03-02, 09:52
De gör säkert så gott de kan men tyvärr är det helt åt fanders för lite. Att diskutera lån och skattesänkningar när man har en regering som lånar i högkonjunktur slår väl lite fel kanske. Det är ju dessutom ganska fastslaget att man inte förlorar särskilt mycket i skatteintäkter genom att genomföra en sänkning likt den som gjordes, snarare kan det lett till att man har bättre inkomster idag än vad man skulle haft.
Att tro att sänkt skatt är en jättekostnad men att 100-tals miljarder av bidrag kommer att betala sig- för massinvandring är ju en vinst (eller hur var det S formulerade sig) är tyvärr väldigt fel.
Den här bilden sprider ju sig rätt fint på facebook just nu, folk verkar inte vara glada. Min pension ser också ut att ha minskat en hel del.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/28378635_10211536851558487_8918942768884170643_n.j pg?oh=ec8e757abc5b5f8f02f92757085f5b9f&oe=5B40177E
Originalpost: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10211536851558487&set=a.1310591566451.2040937.1280485186&type=3&theater
Hur ser det ut för er? Detta är inte roligt alls.
Baskagge
2018-03-02, 21:36
Den här bilden sprider ju sig rätt fint på facebook just nu, folk verkar inte vara glada. Min pension ser också ut att ha minskat en hel del.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/28378635_10211536851558487_8918942768884170643_n.j pg?oh=ec8e757abc5b5f8f02f92757085f5b9f&oe=5B40177E
Originalpost: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10211536851558487&set=a.1310591566451.2040937.1280485186&type=3&theater
Hur ser det ut för er? Detta är inte roligt alls.
Jo jag tycker det där var jätteroligt. Hahaha! :naughty::)
Lägsta pensionsåldern ska ju höjas till 64 år så man undrar hur stackars industriarbetare ska orka ,gäller även andra förstås.
Lägsta pensionsåldern ska ju höjas till 64 år så man undrar hur stackars industriarbetare ska orka ,gäller även andra förstås.
Vad är påväg att hända med Sverige? Vi måste försöka fixa detta, gillar det inte.
Baskagge
2018-03-02, 21:48
Prognosen i årsbeskeden tas bort framöver så att folk inte ska se förfallet.
Prognosen i årsbeskeden tas bort framöver så att folk inte ska se förfallet.
Ja justja, jag hörde nåt om det. Snälla nån, vart fasiken går alla pengar då? Invandringen eller vad? Kan verkligen allt gå dit, måste vara nåt annat med? Tycker fler borde börja reagera nu faktiskt.
High1ander
2018-03-03, 03:11
Varför går pensionen ner i framtiden enligt regeringen? Vad är det på horisonten som gör att Sverige inte kommer stå sig lika bra prognosmässigt sen just 2015? Vad jag vet så har ju Sverige investerat en massa i invandring, kommer den inte betala tillbaka ens utan bli en minusaffär?
Blir så jävla trött på allt invandringskaos i det här landet. Varför ska just vi straffas med de här onödiga jävla problemen med allt från ghetton till ekonomisk kollaps?
Ett gäng muppar har obehindrat fått leka bort vårat gemensamma välstånd vilket kommer stämma lika väl dagen jag dör. Detta löser vi inte på en generation.
Pensionen hade förresten inte gått ihop utan invandringen heller så allt kan man inte lasta på den. Då blir man lika onyanserad som mental eller Jonas sjöstedt. Däremot hade problemen varit lättare att lösa.
Vad jag vet så har ju Sverige investerat en massa i invandring, kommer den inte betala tillbaka ens utan bli en minusaffär?
Att flyktinginvandring är en stor kostnad har vi vetat de senaste två decennierna eller så.
High1ander
2018-03-03, 09:57
Att flyktinginvandring är en stor kostnad har vi vetat de senaste två decennierna eller så.
Jo, men från politiskt håll så har det ju varit en etableringskostnad för att sedan generera pengar i framtiden... dvs. varför helt plötsligt (på två år) så har progosen blivit så mycket dystrare? Jag skyller inte på invandringen, utan undrar mest hur regeringen ska förklara på ett trovärdigt sätt att framtiden blir sämre...
Magnus N
2018-03-03, 10:58
Är det en röd regering kommer skulden läggas på alla rika skattesmitare. Bara att läsa AB idag så har Löfven redan börjat förbereda för höjningen av skatten för de rikaste
Baskagge
2018-03-03, 12:44
Ja det är mycket enkelt. De rika har tagit alla pengarna. Det är en klassiker.
speedy83
2018-03-03, 12:46
Är det en röd regering kommer skulden läggas på alla rika skattesmitare. Bara att läsa AB idag så har Löfven redan börjat förbereda för höjningen av skatten för de rikaste
Den typen av skattehöjningar brukar dock i regel straffa medelklassen som av S av någon anledning benämns som rika. Det är väldigt sällan de faktiskt rika direkt drabbas. Gör man det kostar det snarare pengar än genererar men det har vänstersidan aldrig begripit!
Ladugårdsdörr
2018-03-03, 12:51
Jo, men från politiskt håll så har det ju varit en etableringskostnad för att sedan generera pengar i framtiden... dvs. varför helt plötsligt (på två år) så har progosen blivit så mycket dystrare? Jag skyller inte på invandringen, utan undrar mest hur regeringen ska förklara på ett trovärdigt sätt att framtiden blir sämre...
Ja, med tanke på det kompetensregn som fallit över Sverige så kan man tycka att prognosen borde varit muntrare. Den nya befolkningen är av allt att döma mycket bättre än ursprungsbefolkningen så jag kan verkligen inte förstå hur pensioner och allmän välfärd ska behöva försämras.
https://www.svt.se/nyheter/tusentals-valutbildade-flyr-till-sverige
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/var-tredje-syrisk-flykting-hogutbildad
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/invandrare-kunskapslyft-for-sormland
Den typen av skattehöjningar brukar dock i regel straffa medelklassen som av S av någon anledning benämns som rika. Det är väldigt sällan de faktiskt rika direkt drabbas. Gör man det kostar det snarare pengar än genererar men det har vänstersidan aldrig begripit!
Tänk hur många miljarder Schweiz har cashat in på Ingvar Kamprad till exempel. De fick ju panik när han flyttade över att eventuellt få höja skatterna där han bodde.
Ändå går väljarna ständigt på att höjd skatt med X procent genererar X miljarder i skatteintäkter. I själva verket går säkert de flesta idiothöjningarna back i slutändan.
dream_theater_
2018-03-03, 13:34
Den bilden som åker runt på facebook, har ni någon insyn i bakgrund till varför hens förväntade pension har sänkts? Har ni någon aning om hur personen jobbade 2014, 2015?
Skulle inte bli förvånad över om ni bara sitter och är arga över en bild som ni inte har en aning om över om den stämmer eller ej.
Men vaffan, den har ju delats på facebook! Nu tar vi en kopp kaffe och gnäller lite över invandringen. Och sossarna. Och borgarna. Och alla andra.
Jag upplever att många som tjatar över hur hemsk invandringen är - inte har några verkliga problem och har läst för mycket facebook. Som mina föräldrar. Medelklass med reko pension och två hus. Bor i vita homogena områden. Ändå tjatas det om detta med invandring (senast nämndes även "ras"!) varje gång vi ses.
Jag ogillar Sverige pga allt gnäll. Alldeles för många surar och tror på enkla lösningar, syndabockar. Lev för helvete och skit mer i vad andra gör. Fortsätt verka för rättvisa (vad det nu är) istället för att skylla på vissa grupper. Är väl fan inte deras fel. Suck.
Den bilden som åker runt på facebook, har ni någon insyn i bakgrund till varför hens förväntade pension har sänkts? Har ni någon aning om hur personen jobbade 2014, 2015?
Skulle inte bli förvånad över om ni bara sitter och är arga över en bild som ni inte har en aning om över om den stämmer eller ej.
Men vaffan, den har ju delats på facebook! Nu tar vi en kopp kaffe och gnäller lite över invandringen. Och sossarna. Och borgarna. Och alla andra.
Den stämmer. Är från en person i staden jag är uppväxt i, helt "normal" och väldigt skötsam kille, inget lurendrejeri det här.
Min har också sänkts, men inte lika mycket, många andras som jag frågat också.
Men det var ju en sån enorm ekonomisk vinstaffär invandringen? Det lovades ju guld och gröna skogar, Sverige skulle ju vara sååå tacksamma för att vi fick alla dessa läkare och ingenjörer, Sverige skulle ju gå under annars?
Urk, börjar bli så less på våra politiker, men även många av människorna som tror på vartenda ord.
Magnus N
2018-03-03, 15:27
Jag upplever att många som tjatar över hur hemsk invandringen är - inte har några verkliga problem och har läst för mycket facebook. Som mina föräldrar. Medelklass med reko pension och två hus. Bor i vita homogena områden. Ändå tjatas det om detta med invandring (senast nämndes även "ras"!) varje gång vi ses.
Jag ogillar Sverige pga allt gnäll. Alldeles för många surar och tror på enkla lösningar, syndabockar. Lev för helvete och skit mer i vad andra gör. Fortsätt verka för rättvisa (vad det nu är) istället för att skylla på vissa grupper. Är väl fan inte deras fel. Suck.
Att påpeka problem innan man själv drabbas är väl positivt? Eller måste man vänta tills allt är skit innan man har ”rätt” att säga något?
Du kan väl knappast mena att trenden som Sverige har är en positiv sådan och att utan förändringar så blir det bra framöver?
Roquefort
2018-03-03, 15:36
Det värsta med Sverige är att allt är så jävla fult och deprimerande. Finns ju ingenstans att ta vägen. Stockholm är fult som styrk, Göteborg är väl okej och Malmö ska va inte tala om. Sen är det ju bara en massa skithålor som man måste åka igenom när man ska någonstans. Är ju inte så inspirerande miljö direkt.. Men eftersom allt är så tryggt och bekvämt här så vill man ju inte direkt flytta.
Det värsta med Sverige är att allt är så jävla fult och deprimerande. Finns ju ingenstans att ta vägen. Stockholm är fult som styrk, Göteborg är väl okej och Malmö ska va inte tala om. Sen är det ju bara en massa skithålor som man måste åka igenom när man ska någonstans. Är ju inte så inspirerande miljö direkt.. Men eftersom allt är så tryggt och bekvämt här så vill man ju inte direkt flytta.
Sverige är faktiskt ett vackert land med ett enormt utbud av miljöer att välja mellan som man kan vistas i. Men det står dig fritt att flytta om det inte passar.
trädgårdsmöbel
2018-03-03, 15:57
Jag verkligen älskar de där skithålorna man åker igenom när man skall någonstans. Sådana ställen man stannar på för att äta på någon usel vägkrog, tanka eller bara sträcka på benen.
Ett par hus, en bensinmack, några bondgårdar en bit bort, kanske en nedlagd industri av något slag, några vägskyltar och en väg som går rätt igenom och förbi stället.
Människor på sådana ställen verkar vara så lyckliga och harmoniska. Inte en icke-svensk så långt ögat kan nå (Nåja, lite norska, danska och tyska turister, men inte en icke-vit) samma människor i bygden, andra är bara förbipasserande. Bara stå där i sin lilla Tempo-butik och kränga red bull till trötta förare, grillkol till turister och lyssna på Eddie Medusa och bara leva ett underbart stilla liv i en liten skithåla som folk passerar förbi. Jag vill bo på ett sånt ställe.
Roquefort
2018-03-03, 15:58
Sverige är faktiskt ett vackert land med ett enormt utbud av miljöer att välja mellan som man kan vistas i. Men det står dig fritt att flytta om det inte passar.
Det gör det väl, men oftast är det mest meh. Och inte om man jämför med expempelvis USAs makalösa natur.
Det hade jag gärna gjort om inte Sverige hade varit så tryggt, om inte min familj hade bott här och det faktum att det är svinsvårt att utbilda sig och få uppehållstillstånd i de flesta länder.
Det gör det väl, men oftast är det mest meh. Och inte om man jämför med expempelvis USAs makalösa natur.
Det hade jag gärna gjort om inte Sverige hade varit så tryggt, om inte min familj hade bott här och det faktum att det är svinsvårt att utbilda sig och få uppehållstillstånd i de flesta länder.
Finns gott om natur även här som är mycket inspirerande. Har du tagit en titt på fjällvärlden eller stockholms skärgård? och då inte bara på bild.
TranceII
2018-03-03, 16:29
Prova att flytta inom EU? Det finns många alternativ.
Att påpeka problem innan man själv drabbas är väl positivt? Eller måste man vänta tills allt är skit innan man har ”rätt” att säga något?
Du kan väl knappast mena att trenden som Sverige har är en positiv sådan och att utan förändringar så blir det bra framöver?Trenden är inge vidare. I synnerhet landsting och fkassan har sjunkit lågt. Och det är riktigt att påpeka fel.
Vad jag ogillar och menar med gnäll är förenklingar man ägnar sig åt. Dvs oftast skyller på invandrare. Och de får sedan dras med ett alltmer offentligt förakt. Ökat SD-stöd verkar medföra att fler anser sig kunna fälla grova och diskriminerande kommentarer utan att skämmas.
Klart socialbidrag osv kostar pengar. Men det är sannolikt inte största orsaken till att vård, socialskydd och äldreomsorg blir sämre. Vilket för många jag mött hävdar.
Magnus N
2018-03-03, 16:42
Trenden är inge vidare. I synnerhet landsting och fkassan har sjunkit lågt. Och det är riktigt att påpeka fel.
Vad jag ogillar och menar med gnäll är förenklingar man ägnar sig åt. Dvs oftast skyller på invandrare. Och de får sedan dras med ett alltmer offentligt förakt. Ökat SD-stöd verkar medföra att fler anser sig kunna fälla grova och diskriminerande kommentarer utan att skämmas.
Klart socialbidrag osv kostar pengar. Men det är sannolikt inte största orsaken till att vård, socialskydd och äldreomsorg blir sämre. Vilket för många jag mött hävdar.
Att lägga skulden på invandrarna är fel, det är invandringen i sig som är fel och det måste våra politiker höra och kanske tom förstå(kan hoppas)
Vad är din gissning till varför vård etc blivit sämre senaste åren ?
Diomedea exulans
2018-03-03, 17:16
Det värsta med Sverige är att allt är så jävla fult och deprimerande.
Blekinges skärgård är den vackraste platsen i världen.
Angående att invandrare skulle vara bråkiga så är det inget jag själv har märkt. Det finns massor invandrare på mitt gym, och jag stöter på dem i kassor och går förbi dem på stan. Om något har jag fått intrycket av att de är något mer artiga och trevliga än genomsnittsinfödingen. Nästan som om de tänker "jag ska jävlar bevisa att jag inte är en sån där bråkig invandrare", och så anstränger de sig extra hårt för att bete sig bra.
I tonåren var det annorlunda, där var invandrare överrepresenterade bland bråkiga unga män.
Angående att invandrare skulle vara bråkiga så är det inget jag själv har märkt. Det finns massor invandrare på mitt gym, och jag stöter på dem i kassor och går förbi dem på stan. Om något har jag fått intrycket av att de är något mer artiga och trevliga än genomsnittsinfödingen. Nästan som om de tänker "jag ska jävlar bevisa att jag inte är en sån där bråkig invandrare", och så anstränger de sig extra hårt för att bete sig bra.
Gissar att du tycker att amerikanen som brer på med "HOW DO YOU DO?"-som ersättning för hej är artigare än japanen?
Trenden är inge vidare. I synnerhet landsting och fkassan har sjunkit lågt. Och det är riktigt att påpeka fel.
Så vad tycker du om minskat bistånd för att finansiera ett minimalt antal flyktingar tillsammans med starka incitament för flyktingar att kringå regler? Eller de fantastiska rapporterna om vilka vinster flyktinginvandringen skulle medföra, som sedan så förutsägbart visade sig vara enorma kostnader?
Diomedea exulans
2018-03-03, 18:46
Gissar att du tycker att amerikanen som brer på med "HOW DO YOU DO?"-som ersättning för hej är artigare än japanen?
Lol, nej. De invandrare jag pratar om är tystlåtna, ler och hälsar ofta, och ber om ursäkt sjuttioelva gånger om de råkar ta ens bänk när man tränar.
speedy83
2018-03-03, 18:53
Du måste missat stora delar av Sverige för det är otroligt vackert på många ställen och har även fått viss creed för det internationellt.
Lol, nej. De invandrare jag pratar om är tystlåtna, ler och hälsar ofta, och ber om ursäkt sjuttioelva gånger om de råkar ta ens bänk när man tränar.
Dem har vi inte fått här, de man möter här går alltid i bredd på trottoaren och vägran flytta sig även om man kommer med barnvagn eller dyl och går ofta mitt i vägen när man kör bil osv. Inkommer ständigt nya anmälningar om oprovocerade trakasserier och vårldsbrott mot främst kvinnor senaste året. Då bor vi i en väldigt liten stad ändå...
Vissa har den otroliga förmågan att bry sig om andra. Samt besitter grundläggande förmåga att kalkylera hur saker kommer att utvecklas även för sig själv. Vi blir väl alla gamla och/eller sjuka någon gång?
Fast du tycker att så länge du själv sitter på en ständigt krympande Ö av välbefinnande så är problem som drabbar andra inget att bry sig om?
http://www.i-fink.com/wp-content/uploads/polar-bear-iceberg.jpg
trädgårdsmöbel
2018-03-03, 20:43
Jag upplever lite åt andra hållet faktiskt. Att många som klagar på invandringen bor i eller i anslutning till en invandrartät förort. Där man mestadels ser problemen med invandring.
Så förmedlar man sin världsbild efter det.
Som andra inte alls känner igen sig i. Men vems världsbild är egentligen rätt? (Svaret på det är ingens världsbild stämmer. Man behöver statistik och siffror, inte enskilda personers upplevelse)
Varför vården krisar? Efter lite läsning av bland annat artiklar om new public managements införande och effekter på allt ökande administrationsbörda och behov av halvfifflande från vårdgivares håll för att få vården att funka.
Ersättning osv är svårt. Tyvärr är det väl så att man inleder flyktingar i bidragsberoende, därtill konstiga situationer om att människor som fått utvisningsbeslut fortfarande får ersättning och barnen rätt till skola och sjukvård.
Systemet behöver sig en renovering. Och det varken åt höger eller vänster. Tyvärr blir det som att politiker får i uppdrag att rationalisera bort sig själva. Blir svårt att få till.
Att man själv har det bra innebär inte att man skall blunda. Samtidigt bör man i te överskatta sin egen förmåga till korrekta enkla analyser. Som jag nämnde tycker jag dessa är överrepresenterade.
Diomedea exulans
2018-03-03, 20:50
Jag upplever lite åt andra hållet faktiskt. Att många som klagar på invandringen bor i eller i anslutning till en invandrartät förort. Där man mestadels ser problemen med invandring.
Som andra inte alls känner igen sig i. Men vems världsbild är egentligen rätt? (Svaret på det är ingens världsbild stämmer. Man behöver statistik och siffror, inte enskilda personers upplevelse)
Håller med, statistik är det enda att förlita sig på.
Och, förstås, moralfilosofi.
Hövdingen
2018-03-03, 21:45
Varför vården krisar? Efter lite läsning av bland annat artiklar om new public managements införande och effekter på allt ökande administrationsbörda och behov av halvfifflande från vårdgivares håll för att få vården att funka.
Ersättning osv är svårt. Tyvärr är det väl så att man inleder flyktingar i bidragsberoende, därtill konstiga situationer om att människor som fått utvisningsbeslut fortfarande får ersättning och barnen rätt till skola och sjukvård.
Systemet behöver sig en renovering. Och det varken åt höger eller vänster. Tyvärr blir det som att politiker får i uppdrag att rationalisera bort sig själva. Blir svårt att få till.
Att man själv har det bra innebär inte att man skall blunda. Samtidigt bör man i te överskatta sin egen förmåga till korrekta enkla analyser. Som jag nämnde tycker jag dessa är överrepresenterade.
Det låter mest som du upprepar något du hört/läst någonstans. Vad har du själv för kunskaper i ämnet?
Världsbilden stämmer såklart mest överens med de som upplever den, inte de som bor i områden borta från skiten. Statistik och siffror talar dock även dessa sitt tydliga språk.
Jag själv kommer från en liten by och har sett hur den gått från trygg och trevlig till massa jävla brott konstant, misshandlar, även våldtäkt, inbrott etc, misshandlade pensionärer och tjejer som inte längre går ut kvällstid.
Finns det ett enda område i hela västvärlden som blivit tryggare och bättre med massinvandring från tredje världen? Ett enda?
trädgårdsmöbel
2018-03-03, 23:38
Världsbilden stämmer såklart mest överens med de som upplever den, inte de som bor i områden borta från skiten. Statistik och siffror talar dock även dessa sitt tydliga språk.
Jag själv kommer från en liten by och har sett hur den gått från trygg och trevlig till massa jävla brott konstant, misshandlar, även våldtäkt, inbrott etc, misshandlade pensionärer och tjejer som inte längre går ut kvällstid.
Finns det ett enda område i hela västvärlden som blivit tryggare och bättre med massinvandring från tredje världen? Ett enda?
Ta en riktig batikhäxa. Som viftar med refugees welcome-skylt, är med i #vistårinteut och har två jättegulliga hazarpojkar i hemmet att ligga med (För att ta ett extremexempel). Tror du hon upplever samma problem? Att invandrare från tredje världen gör samhället otryggt? Vad gör egentligen hennes världsbild mindre korrekt än tex. min? Därför behöver vi statistik och siffror :)
(och ja, jag vet att de talar ett tydligt språk när vi väl får dem, jag argumenterar här för att det är skoj att argumentera)
Scratch89
2018-03-03, 23:57
Jag verkligen älskar de där skithålorna man åker igenom när man skall någonstans. Sådana ställen man stannar på för att äta på någon usel vägkrog, tanka eller bara sträcka på benen.
Ett par hus, en bensinmack, några bondgårdar en bit bort, kanske en nedlagd industri av något slag, några vägskyltar och en väg som går rätt igenom och förbi stället.
Människor på sådana ställen verkar vara så lyckliga och harmoniska. Inte en icke-svensk så långt ögat kan nå (Nåja, lite norska, danska och tyska turister, men inte en icke-vit) samma människor i bygden, andra är bara förbipasserande. Bara stå där i sin lilla Tempo-butik och kränga red bull till trötta förare, grillkol till turister och lyssna på Eddie Medusa och bara leva ett underbart stilla liv i en liten skithåla som folk passerar förbi. Jag vill bo på ett sånt ställe.
I somras åkte vi från Mora och hem, via Lindesberg där min far bor. Vi åkte då genom via Falun, Borlänge och Ludvika som de största städerna, och små samhällen som Kopparberg och Rättvik. Som du skriver var de små samhällena väldigt svenska, medan städerna, främst Ludvika, var helt annorlunda. Ludvika har haft stora problem med migranter tydligen, och ute på stan var det bara migranter som hängde. Kändes så knepigt att vara i en så ursvensk liten stad, med kullerstensgator och lokala klädbutiker och caféer, samtidigt som ingen handlade, utan de enda som var ute var dessa unga utländska män i grupp.
Det låter mest som du upprepar något du hört/läst någonstans. Vad har du själv för kunskaper i ämnet?Skojar du? Klart jag upprepar vad jag grundat mina uppfattningar på. Och det är sånt jag läst mig till. Vad annars? Knappast så att jag är forskare i ämnet.
Om jag får lov att säga det, så verkar inte du heller unik i dina ställningstaganden. Vi är alla kopior. Vissa mer genomtänkta än andra. Och det är alls inget angrepp mot dig.
delta_mats
2018-03-04, 13:27
Självklart är det så att de som upplever det har rätt bild att det hela. Annars kan vi i Sverige sitta och hävda att det minsann inte existerar svält i Afrika eller att vi inte känner igen problemen som finns i USA. De som upplever skiten är de man ska lyssna på helt enkelt.
trädgårdsmöbel
2018-03-04, 13:36
I somras åkte vi från Mora och hem, via Lindesberg där min far bor. Vi åkte då genom via Falun, Borlänge och Ludvika som de största städerna, och små samhällen som Kopparberg och Rättvik. Som du skriver var de små samhällena väldigt svenska, medan städerna, främst Ludvika, var helt annorlunda. Ludvika har haft stora problem med migranter tydligen, och ute på stan var det bara migranter som hängde. Kändes så knepigt att vara i en så ursvensk liten stad, med kullerstensgator och lokala klädbutiker och caféer, samtidigt som ingen handlade, utan de enda som var ute var dessa unga utländska män i grupp.
Usch. Det är som att såna orter (halvstora byar/småstäder) med den demografin är ockuperade. Ockupanterna patrullerar och de ockuperade håller sig inne om de inte absolut måste. Fram och tillbaks till jobbet, handla snabbt, låsa om sig och hålla sig tyst helst osynlig.
Tror ni har fått integrationen om bakfoten.Meningen är att svenskar ska blanda sig med invandrarna och inte låsa in sig och vara rädda.Om unga män på ett boende vill ut och se sig omkring så är det väl naturligt att de gör det i grupp precis som svenskar gör samma sak utomlands eller hur.
TranceII
2018-03-04, 14:24
Jag har inte en aning om hur det är i de städerna och mycket möjligt det har blivit illa men jag vet inte hur mycket man kan titta på hur mycket svenskar är ute.
Svenska småstäder är nästan alltid döda förutom under vissa sommarmånader. Få går ut och fikar eller tar en öl efter jobbet och handlar gör man i de stora köpcentrum som ligger lite utanför.
https://www.facebook.com/sandra.dahmjohansson/posts/10156262511423619?pnref=story
TheDoctor
2018-03-04, 15:29
De flesta bryr sig för mycket om vad andra gör. Sköt ditt, var inte ett rövhål och hjälp till där du kan. Tre enkla regler för att sunt fungera i samhället.
Ta inte livet på så stort allvar, ha kul istället.
trädgårdsmöbel
2018-03-04, 16:53
https://www.facebook.com/sandra.dahmjohansson/posts/10156262511423619?pnref=story
Att säga till en sådan eller ingripa blir så jäkla mycket enklare om man är två istället för en som gör det. Jag vet inte om det är personlig feghet eller allmänt men har jag någon i ryggen, nästan oavsett vem blir jag betydligt modigare.
Den där killen gissar jag är störd i huvudet. Narcisstiskt störd. Han tycker inte att han agerar fel, utan han anser sig i sin fulla rätt att bete sig så. En sån kan vara svår att resonera med och skulle han backa är det inte för att han fattar att han har fel utan enbart för att han är hotad.
Benny Carlsson
2018-03-04, 17:03
De flesta bryr sig för mycket om vad andra gör. Sköt ditt, var inte ett rövhål och hjälp till där du kan. Tre enkla regler för att sunt fungera i samhället.
Ta inte livet på så stort allvar, ha kul istället. Ett budskap som aldrig kommer att fungera på det stora flertalet.
trädgårdsmöbel
2018-03-04, 17:04
Tror ni har fått integrationen om bakfoten.Meningen är att svenskar ska blanda sig med invandrarna och inte låsa in sig och vara rädda.Om unga män på ett boende vill ut och se sig omkring så är det väl naturligt att de gör det i grupp precis som svenskar gör samma sak utomlands eller hur.
Jag hävdar att integrationen är en invasion och ett pågående folkmord. Unga och medelålders manliga ockupanter går ut i grupp för att lättare kunna trakassera den ockuperade och förslavade ursprungsbefolkningen. På samma sätt som brittiska män i någon koloni gjorde förr. Fast då med mer rån, vandalism och våldtäkt än vad de brittiska kolonisatörerna använde.
svenbanan
2018-03-04, 17:13
Att säga till en sådan eller ingripa blir så jäkla mycket enklare om man är två istället för en som gör det. Jag vet inte om det är personlig feghet eller allmänt men har jag någon i ryggen, nästan oavsett vem blir jag betydligt modigare.
Den där killen gissar jag är störd i huvudet. Narcisstiskt störd. Han tycker inte att han agerar fel, utan han anser sig i sin fulla rätt att bete sig så. En sån kan vara svår att resonera med och skulle han backa är det inte för att han fattar att han har fel utan enbart för att han är hotad.
Om han beter sig så för att han inte har fått en sittplats är såklart helt rubbad. Jag skulle gärna ha sett upprinnelsen till det där. Det ser ju verkligen ut som att det handlar om nåt annat än att han bara vill ha sittplatsen. Men vem vet. Folk har ju blivit nedslagna för mindre, så det kanske var så enkelt.
Jag skulle nog ha blandat mig i på nåt sätt. Förmodligen skulle jag inte ha hoppat på snubben, utan snarare försökt tala honom tillrätta eller nåt sådant. Fast det förutsätter ju att jag i princip suttit där de filmade ifrån, och haft koll på upprinnelsen.
Dock skulle förmodligen det vara mig snubben skulle lacka ur på ifall jag var där. Alla tokdårar brukar vilja interagera med mig på ett eller annat sätt.
Sen kan det ju ha varit så att tanten satt och heilade och snackade om att skicka ut alla svartskallar och att det var det han blev lack över. Inte så troligt, men teoretiskt möjligt i alla fall. Då blir ju hela situationen ännu rörigare...
delta_mats
2018-03-04, 18:07
Kärringen sitter ytterst med sina väska på andra sätet för att slippa ha någon bredvid sig. Tycker hon förtjänade att bli skrämd lite, så gör man inte. Han verkar ju bara slå på rutan.
Bättre att skicka polis/väktare på en sån snubbe så att de får avgöra vem han är och om han är någon som de borde ha koll på.
HMS Laestander
2018-03-04, 19:08
Grabben bad att få sitta bredvid kvinnan som svarade att det fick han inte för att "han luktade illa.". Det är upprinnelsen till storylinen enl tidigare Facebook-kommentarer som säger sig suttit på samma tåg.
Kärringen sitter ytterst med sina väska på andra sätet för att slippa ha någon bredvid sig. Tycker hon förtjänade att bli skrämd lite, så gör man inte. Han verkar ju bara slå på rutan.
De rasistiska och sexistiska tillmälena mot gumman var också motiverade, får jag anta?
Benny Carlsson
2018-03-04, 20:02
Bättre att skicka polis/väktare på en sån snubbe så att de får avgöra vem han är och om han är någon som de borde ha koll på.
Lol ja. Palla rycka in för medmänniskor de får pappa staten lösa!!*gah!*
Ja skulle gjort en sån där helikopterspark pån och sedan legat med en snygg tjej.:cool:
Benny Carlsson
2018-03-04, 20:14
Eller kanske bara för att det är rätt och för att man kan? Tror varken du eller Bärsärk får ligga oavsett helikopterspark.
Diomedea exulans
2018-03-04, 20:17
Men hur nära hade de till polis/väktare där?
TheDoctor
2018-03-04, 20:20
Ett budskap som aldrig kommer att fungera på det stora flertalet.
Tyvärr inte, men man har tre val. Antingen förbättrar man det man kan med sig själv och sin närmaste omgivning och hoppas någon ser och tar efter. Eller så gör man inget alls eller så klagar man och inte gör något.
Klaga och inte göra något aktivt själv borde straffas ned kölhalning. Gör man inget men inte klagar så fine, om du gör något för att hjälpa så kudos till den!
TranceII
2018-03-04, 20:27
Tjejen hjälpte till, det var väl trevligt.
Som kille är det svårare om man inte vill eskalera en sådan situation. Så så länge inte han faktiskt blir fysiskt aggressiv så vetefan om man vill hamna i slagsmål och i värsta fall få en kniv i magen över en sådan sak.
Även om det är klart det skulle vara trevligt att knocka en sådan kille i fantasin.
Benny Carlsson
2018-03-04, 20:44
Men hur nära hade de till polis/väktare där? Det är egentligen totalt irrelevant om de inte är på tåget eller möjligtvis står stationerade på nästa station, vilket de i 99 % av alla fall inte gör. Om killen blir lagförd eller inte är inte det viktigaste, utan att personer som t ex tjejen som filmade skyddas från våld.
svenbanan
2018-03-04, 21:15
Det är egentligen totalt irrelevant om de inte är på tåget eller möjligtvis står stationerade på nästa station, vilket de i 99 % av alla fall inte gör. Om killen blir lagförd eller inte är inte det viktigaste, utan att personer som t ex tjejen som filmade skyddas från våld.
Det var ju någon som föreslog att det var bättre att skicka väktare på honom. Så då är det ju relevant ifall det faktiskt finns nån väktare inom lämpligt avstånd.
Ifall det nu stämmer att tanten betedde sig så grisigt som någon hade uppgift på, så kanske killen inte var fullt så tokmongo som han först verkade. Fortfarande definitivt inte ett okej beteende, men kanske inte heller helt oprovocerat.
Från en person som har bott flera årtionden både i LA och i Sverige så kan jag säga med facit på hand, var försiktig vad du önskar.
supercharge
2018-03-06, 07:10
Alla länder har problem. Det som är utmärkande för Sverige är att landet på det praktiska planet rent samhällsorganisatoriskt fungerar bra, men intellektuellt har man en tendens att tappa fotfästet. Det är lite av en Svensk nationalsport att spåra ur ideologiskt vilket skiljer oss från våra grannländer - Palme är ett tydligt exempel där manifestationen ihop med Nordkorea på 60-talet, stödet till allehanda diktaturer o.s.v var särskilt bisarra. Nu är vi tillbaka i en "galen" fas igen där politik bedrivs fullt ut med hjärtat medan hjärnan tagit semester.
Jag vet inte riktigt var det här kommer ifrån men det är möjligt att det är ett kollektivistiskt arv som gör svensken mottaglig och lättmanipulerad så fort det dyker upp någon ny ideologisk avart som spontant låter bra. Svensken ska nämligen alltid vara bäst i klassen oavsett om det är miljö, jämställdhet, migration o.s.v. och tar det ofrånkomligt till sin yttersta extrem. Få svenskar ser något problem med detta eftersom det aldrig verkar kunna gå till överdrift för fenomen som man någon gång bestämt sig för är bra. Man agerar utifrån en förenklad världsbild och fattar dogmatiska beslut som man sedan går helt upp i.
Migration är ett ganska bra exempel. En utomstående betraktare hade nog väntat sig att svenskarnas inställning till migration hade varit praktiskt och rationellt. X personer ska komma under ett år. X-antal bäddar har därför förberetts och står klara. Välfärd och samhällsservice har skalats upp i förhållande till förväntad befolkningsökning. En plan är utarbetad för bostäder, arbeten och utspridning över landet. Istället har migrationen hanterats virrigt, irrationellt och kaosartat. Det finns ingen koll på någonting, ingen vet hur många som kommer och detta debatterades under lång tid överhuvudtaget inte. Den allmänna inställningen är total öppenhet oavsett kapacitet, förberedelser, eller mottagningsmöjligheter. Det är återigen den extrema ideologiska sidan i den svenska dualismen som ger sig till känna.
smeander
2018-03-06, 11:04
Någon som håller med?
1: alla tjejer som sitter med sina mobiler och tar selfies och ignorerar en när man försöker ragga upp dom.
Du är inte mer intressant än deras telefon, sänk din standard eller bli mer intressant så de släpper sina telefoner.
Falskt, du generaliserar.
Bryt den och sluta generalisera.
Falskt. Sverige har bra väder där alla årstider finns representerade.
Falskt och nu generaliserar du igen.
Någon som håller med?
Antagligen inte.[/QUOTE]
Håller med om allt egentligen. Med på grund av punkt 3 och 5 vågar jag inte göra något åt det.
1: alla tjejer som sitter med sina mobiler och tar selfies och ignorerar en när man försöker ragga upp dom.
Du är inte mer intressant än deras telefon, sänk din standard eller bli mer intressant så de släpper sina telefoner.
Falskt, du generaliserar.
Bryt den och sluta generalisera.
Falskt. Sverige har bra väder där alla årstider finns representerade.
Falskt och nu generaliserar du igen.
Någon som håller med?
Antagligen inte.[/QUOTE]
Tiggare är inte jättekul när de sitter utanför varje butiks port och numera även på andra strategiska platser och säger "hej kompis". Går dock att leva med och det lär förbjudas snart. Mindre roligt när de har toalett i lokala vattendraget som ligger i närheten av deras bosättning. Tror dock inte att de är särskilt täta.
Vädret är okej i Sverige om än lite för ombytligt. Vinter hade gärna fått vara vinter med minus och snö från november till mars. Inte hålla på och pendla.
Inte jättemånga människor som vågar säga vad dom tycker. Annat än de som okritiskt återger vad SD säger eller tycker att Trump är en kul figur som gör bra saker. Mestadels vill folk ha det glättigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.