handdator

Visa fullständig version : Skonsammaste träningen för CNS?

SLG
2018-02-27, 18:04
Utan att gå in på mina problem, så kan jag säga att jag extremt dålig kapacitet för träning just nu. Symtomen efter tre set bänk, varav ett till fail, bestod av ett influensaliknande tillstånd. Jag körde inget annat på passet.

Så, jag tänkte höra om ni har några teorier för träning som belastar CNS och stressystem så lite som möjligt?

TheDoctor
2018-02-27, 18:14
Min spontana tanke är att roten till problemet inte är träningen i sig utan något utanför gymmet men som förstärks av träningen. Mat, sömn, stress, oro, något i vardagen. Försök hitta en lösning på det istället för att träna runt det, det vinner du på i långa loppet.

Om jag är helt ute och reser så kanske du tränar för hårt och ofta. Fast kroppen tål mer än man tror, men psyket kan vara känsligt och påverkar allt i ditt liv. (Pratar utifrån egna erfarenheter)

Diomedea exulans
2018-02-27, 19:05
Träna långt från failure skulle jag tro.

SLG
2018-02-27, 19:05
Min spontana tanke är att roten till problemet inte är träningen i sig utan något utanför gymmet men som förstärks av träningen. Mat, sömn, stress, oro, något i vardagen. Försök hitta en lösning på det istället för att träna runt det, det vinner du på i långa loppet.

Om jag är helt ute och reser så kanske du tränar för hårt och ofta. Fast kroppen tål mer än man tror, men psyket kan vara känsligt och påverkar allt i ditt liv. (Pratar utifrån egna erfarenheter)

Japp, gällande själva problemet har jag kontaktat vårdcentral. Jag tror inte heller att det är träningen i sig, även om jag i perioder tränat väldigt mycket och hårt. Även om det inte är träningen som är roten till problemet, så vill jag hitta en möjlighet att träna skonsamt så länge, så jag inte förtvinar helt.

SLG
2018-02-27, 19:07
Träna långt från failure skulle jag tro.

Ja, jag funderar att testa att köra några övningar @8 med låg volym.

erectorpili
2018-02-27, 19:20
influensaliknande symptom som muskel och ledvärk eller? inte helt ovanlig sidoeffekt av att träna

SLG
2018-02-27, 19:36
influensaliknande symptom som muskel och ledvärk eller? inte helt ovanlig sidoeffekt av att träna

Nej, som i feber, kallsvettningar och nån slags deppighet.

AriGold
2018-02-27, 21:06
Tja,

Kan rekommendera följande artikelserie: https://bodyrecomposition.com/training/overtraining-overreaching-and-all-the-rest-part-1.html/

I din situation verkar vila vara det bästa (vilket också är slutsatsen av ovanstående artikelserie). Ju längre du väljer att ignorera din kropps behov av återhämtning, ju större kommer notan bli som du får betala för det. Håll igång med lugna promenader samt ät och sov ordentligt.

Notera att jag inte har någon utbildning inom området och bara menar väl. Det kommer lösa sig men låt det ta sin tid!

/AriGold

Jocke67
2018-02-28, 01:15
Kan det inte vara att du har en infektion i kroppen?
Hur läge har du haft symptomen? Får du verkligen feber?

Mats J
2018-02-28, 08:47
Nu vet jag ju inte orsaken bakom för dig, men jag har haft liknande problem nu i 14-15 år. Utmattningsdiagnos 2005 och aldrig blivit riktigt bra efter det. Går hela tiden upp och ner. Precis som dig för jag ångest, feberkänsla, kallsvettas, hjärtklappning, ont i halsen och extremt matt/trötthet om jag tränar. Vissa perioder går det bättre och vissa sämre beroende på livet i övrigt (tål sjukt lite stress). Det jag kommit fram till funkar relativt ok för mig är följande.

Undvik tunga vikter, fokusera på lättare med kontakt (6-30 reps), krama upp vikten (ca 1 sek) och 3-5 sekunder negativ del.
Undvik att köra till failur, funkar ok på lättare vikter (15-30 reps)
Begränsa basövningarna till endast max 1-2 per pass resten lättare övningar
Undvik kaffe eller pwo innan träningen
Undvik stress runt träningen, tex tid att passa
Undvik att pressa dig allt för hårt
Träna helst max varannan dag
Ha tid till vila efter träningen, om du inte har det skippa att träna den dagen

Tex brukar jag stega upp enligt
Hantelpressar: 20 reps, 15 reps, 11 reps, 8 reps.. känns vikten fortfarande ok (ej tung som I att CNS blir för aktivt) höjer jag vikten ytterligare och kör ett set till med ca 6 reps.. varje set tills jag max klarar 1 rep till

Jocke67
2018-02-28, 09:25
Jag hade lite liknande känsla förra vintern när jag hade bihåleinflammation. Kände mig trött och matt efter träning. Höll i sig flera månader och gick inte över helt förrän efter nästan ett halvår med kortisonbehandling.

TheDoctor
2018-02-28, 11:20
Japp, gällande själva problemet har jag kontaktat vårdcentral. Jag tror inte heller att det är träningen i sig, även om jag i perioder tränat väldigt mycket och hårt. Även om det inte är träningen som är roten till problemet, så vill jag hitta en möjlighet att träna skonsamt så länge, så jag inte förtvinar helt.

Bra att du tar tag i det i alla fall. För mig var/är det helt tvärt om, jag måste piska min kropp regelbundet för att ens få en god natts sömn och inte må psykiskt dåligt. Träning tillsammans med samtal hos psykolog gjorde jätte mycket för min livssituation.

Nu vet jag inte om det är fysiologiskt eller psykiskt hos dig men oavsett så är det bästa att tackla problemen rakt på oavsett hur stort berget ser ut att vara. För när du väl är över så har du vuxit som människa och när du kollar bakåt så har berget krympt. Bara kämpa på och var aldrig rädd för att be om hjälp.