Visa fullständig version : Kroppsodör - Nike "Dri-fit"
Hej!
Jag köpte nyligen ett par nya träningsshorts av märket Nike. Modellen har ett par inner-tajts i spandex och utanpå något fladdrigt material. Jag har haft liknande shorts av flera olika märken genom året. Ana min förvåning när jag körde mitt första träningspass med de nya shortsen och insåg att de agerade som någon infernalisk katalysator för kroppsodör. Enkelt uttryckt - det luktar röv.
Det verkar ske någon slags kemisk reaktion mellan svett och innerbyxorna som visar sig som en hemsk stank. Kalsongerna under luktar helt neutralt efter passet men shortsen stinker på 2 meters avstånd.
Jag har aldrig varit med om något liknande, jag köpte faktiskt två par då jag gillade modellen och kan säga att det är samma problem med båda två, d.v.s. det rör sig inte om något måndagsexemplar. Efter tvätt luktar de helt normalt.
Nu till min fråga. Jag tänker givetvis köpa ett par nya shorts men vill inte råka på samma problem, det är ju svårt att provträna shortsen i en timma innan man köper dem. Aldrig stött på detta problem med liknande shorts tidigare. Någon som har några erfarenheter kring ämnet?
C h r i s
2018-02-25, 16:53
Hej!
Jag köpte nyligen ett par nya träningsshorts av märket Nike. Modellen har ett par inner-tajts i spandex och utanpå något fladdrigt material. Jag har haft liknande shorts av flera olika märken genom året. Ana min förvåning när jag körde mitt första träningspass med de nya shortsen och insåg att de agerade som någon infernalisk katalysator för kroppsodör. Enkelt uttryckt - det luktar röv.
Det verkar ske någon slags kemisk reaktion mellan svett och innerbyxorna som visar sig som en hemsk stank. Kalsongerna under luktar helt neutralt efter passet men shortsen stinker på 2 meters avstånd.
Jag har aldrig varit med om något liknande, jag köpte faktiskt två par då jag gillade modellen och kan säga att det är samma problem med båda två, d.v.s. det rör sig inte om något måndagsexemplar. Efter tvätt luktar de helt normalt.
Nu till min fråga. Jag tänker givetvis köpa ett par nya shorts men vill inte råka på samma problem, det är ju svårt att provträna shortsen i en timma innan man köper dem. Aldrig stött på detta problem med liknande shorts tidigare. Någon som har några erfarenheter kring ämnet?
Jag har inte något plagg i den modellen men antar att de är av ett syntetiskt material, typ polyester, vilket vissa mer illaluktande bakterier gillar.
Jag har inte något plagg i den modellen men antar att de är av ett syntetiskt material, typ polyester, vilket vissa mer illaluktande bakterier gillar.
Har ju dock liknande i alla shorts jag haft genom åren. Måste vara någon särskild syntetiskt material i de här shortsen.
Haft samma problem med Nikes löparshorts och liknande, i princip allt som blivit dyblött under ett pass.
Under Armour och Reebok har funkat bättre för mig, trots polyesterinnehållet.
Har ju dock liknande i alla shorts jag haft genom åren. Måste vara någon särskild syntetiskt material i de här shortsen.
En ren gissning, men har inte många tillverkare börjat begränsa användningen av silverjoner i träningskläder sen nåt år tillbaka?
Nu tror jag iof inte att bristen på silverjoner i träningsplagg per automatik innebär att man luktar fem ggr värre än krakens andedräkt.
Man måste torka ur dom riktigt ordentligt i typ ett torkskåp.
Man måste torka ur dom riktigt ordentligt i typ ett torkskåp.
Alltså båda paren började lukta så här 10 minuter in på första användandet, så har svårt att tro att det beror på felhantering i tvätt/torkning.
Alltså båda paren började lukta så här 10 minuter in på första användandet, så har svårt att tro att det beror på felhantering i tvätt/torkning.
Jag vet inte jag har haft funktionströja en gång som jag tvättade och DIREKT hängde upp på en stol och det luktade. Jag provade tvätta igen och sen köra i torkskåp och då var det inga problem.
Bara tänkte om de kunde vara något liknande.
Så var det med mina gamla tränings t-shirts (bomull) innan jag började tvätta med ättika.
Så var det med mina gamla tränings t-shirts (bomull) innan jag började tvätta med ättika.
Kör du med ättika efter varje pass? Har du lust att skriva ner en kort instruktion av ättiketvätt? Kan ju vara värt att pröva.
PixelMiner
2018-02-25, 17:41
Jag hade samma bekymmer med en funktionsplaggströja (av T-shirt modell). Tröjan var av något no-name märke, inköpt på Stadium. Redan efter uppvärmningen så stank det om den så pass att folk vände sig om när man gick förbi. Efter ett normalt träningspass så lukta den så att det stack i ögonen.
Däremot så försvann lukten så fort man tvätta den, men direkt vid nästa användning så började den stinka igen. Det var bara denna tröjan ibland alla mina funktionsplagg som hade denna egenskapen. Så jag vete f-n vad det var för udda material i just denna.
svenbanan
2018-02-25, 17:47
Hej!
Jag har har ett par nike dri-fit shorts med innertajts också. Har inget minne av att dessa någonsin stunkit på det sättet.
Jag hade samma bekymmer med en funktionsplaggströja (av T-shirt modell). Tröjan var av något no-name märke, inköpt på Stadium. Redan efter uppvärmningen så stank det om den så pass att folk vände sig om när man gick förbi. Efter ett normalt träningspass så lukta den så att det stack i ögonen.
Däremot så försvann lukten så fort man tvätta den, men direkt vid nästa användning så började den stinka igen. Det var bara denna tröjan ibland alla mina funktionsplagg som hade denna egenskapen. Så jag vete f-n vad det var för udda material i just denna.
Det där låter ju som det klassiska med silverjoner tycker jag.
Testa tvätta i 60 grader och se om det dödar av större del av bakterierna.
PixelMiner
2018-02-25, 20:17
Det där låter ju som det klassiska med silverjoner tycker jag.
Tveksamt, då detta var nästan 10 år sedan och då tror jag inte diskussionen om silverjoner hade startat. Å andra sidan så var ju detta en no-name stadium tröja, så de hade kanske snålat in på silverjonerna av ekonomiska skäl snarare än miljöskäl.
Testa tvätta i 60 grader och se om det dödar av större del av bakterierna.
I mitt fall så luktade tröjan gott efter varje tvätt. Problemet var som sagt att den börja lukta illa så fort man börja svettas.
svenbanan
2018-02-26, 06:53
Tveksamt, då detta var nästan 10 år sedan och då tror jag inte diskussionen om silverjoner hade startat. Å andra sidan så var ju detta en no-name stadium tröja, så de hade kanske snålat in på silverjonerna av ekonomiska skäl snarare än miljöskäl.
I mitt fall så luktade tröjan gott efter varje tvätt. Problemet var som sagt att den börja lukta illa så fort man börja svettas.
Nog har de väl använt silverjoner mer än tio år? Jag har ju sämst minne av alla, så jag har ju iofs förmodligen fel om detta.
Är det nån som egentligen har nån förklaring till varför silverjonerna gör att kläderna lättare stinker ifall man inte följer den exakta proceduren för att tvätta kläderna? Tanken med silverjonerna är ju att kläderna ska lukta mindre (eftersom silverjonerna är antibakteriella). Så vad är det egentligen för nåt som går fel så kläderna luktar mer?
Jag tror din tröja inte börjar lukta illa för att du svettas utan för att du blir varm. Dvs det är inte den nya svetten som är problemet utan snarare att det finns nåt gammalt gunk i fibrerna och när du blir varm så blir också tröjan varm och då börjar detta stinka.
svenbanan
2018-02-26, 06:55
Jag hittade denna uppsats när jag försökte hitta svar på anledningen till lukt. Har inte läst den än dock...
http://bada.hb.se/bitstream/2320/14094/1/2014.2.22.pdf
hahavaffan
2018-02-26, 12:30
Däremot så försvann lukten så fort man tvätta den, men direkt vid nästa användning så började den stinka igen. Det var bara denna tröjan ibland alla mina funktionsplagg som hade denna egenskapen. Så jag vete f-n vad det var för udda material i just denna.Exakt samma här med mina två SOC-tshirts. Instant köttgryta.
Liten uppdatering.
Tvätt i ättika gjorde att tid till stank fördröjdes till ca 60 minuter. En skrämmande tanke är ju att de redan började stinka första gången vilket innebär att de var bakterieingrodda redan när jag köpte dem.
svenbanan
2018-02-27, 18:08
Liten uppdatering.
Tvätt i ättika gjorde att tid till stank fördröjdes till ca 60 minuter. En skrämmande tanke är ju att de redan började stinka första gången vilket innebär att de var bakterieingrodda redan när jag köpte dem.
Det där med att de stank första gången tycker jag låter supermärkligt. Definitivt inget jag någonsin varit med om iaf.
Svårt att tro att någon skulle smygträna i tröjorna innan de säljer dem.
Det där med att de stank första gången tycker jag låter supermärkligt. Definitivt inget jag någonsin varit med om iaf.
Svårt att tro att någon skulle smygträna i tröjorna innan de säljer dem.
Japp, det är skumt men det tog max 10 minuter första gången jag hade på mig dem innan jag märkte odören. Likadant för båda paren.
svenbanan
2018-02-27, 18:21
Japp, det är skumt men det tog max 10 minuter första gången jag hade på mig dem innan jag märkte odören. Likadant för båda paren.
Var det samma typ av lukt även första gången du hade tröjan?
EDIT: Shortsen... *facepalm*
Var det samma typ av lukt även första gången du hade tröjan?
EDIT: Shortsen... *facepalm*
Japp, samma lukt även första gången. Märkte inget konstigt när jag tog upp shortsen är påsarna, luktade helt normalt då men 5-10 minuter in vid första användningen började de stinka. Körde dessutom bänkpress så var inget direkt man svettades särskilt mycket av.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.