handdator

Visa fullständig version : Borde man köpa en gaminstol?

PKtarzan
2018-02-18, 17:33
Hej! Är ute efter en ny stol till mitt skrivbord. Vill ha en som är bekväm, samt ergonomisk. Är det värt att investera i en gamingstol? Tycker att de ser hyfsat obekväma ut jämfört med andra vanliga kontorsstolar t ex. Har ni några bra tips på bekväma stolar till skrivnbordet? (länka gärna isf)
Vad sitter ni och spelar/surfar?
MVH!

ApexProcyon
2018-02-18, 17:35
Inget särskilt med "gamingstolar" bortsett från att streamers brukar sponsras av dessa företag. En bra kontorsstol är en bra kontorsstol.

Välj en som du uppfattar som bekväm och ergonomisk. Läs recensioner.

ceejay
2018-02-18, 17:40
jag tror att en vettig kontorsstol är bättre.

lanzal
2018-02-18, 17:40
Jag diggar min "Markus" från IKEA! Den är rätt överkomlig prismässigt också.

shadowfire
2018-02-18, 17:54
Jag köpte precis en gamingstol (Arozzi Milano) efter att ha kollat i över ett år efter en vettig kontorsstol, men inte hittat någon jag gillade. Ville ha långa och vadderade och armstöd mm då jag sällan sitter spikrakt i stolen utan oftast halvligger lite. Har haft den i några veckor nu och är helnöjd.

Vanliga kontorsstolar fungerar inte för min sittstil när jag gamear. Oavsett vad du väljer så provsitt en stol så du känner att den fungerar för din kropp.

Matsa
2018-02-18, 17:56
Jag använder en RH-logic 400 som jag hade turen att få köpa billigt av en jobbarkompis som knappt hade använt den. Den är väldigt bekväm även efter att ha suttit länge och jag är mycket nöjd med den. Grå och ganska diskret även om den kanske inte är direkt snygg.

timoat
2018-02-18, 18:20
But can it do thiiiiis?

Kev88
2018-02-18, 18:42
Har du någon Kinnarps fabrik nära dig så kolla på deras fabriksförsäljning, jag kom över en helt ny 9000 med nackstöd för 3500:- på en sådan, alltså under halva priset mot det i butik.

Bob90
2018-02-18, 18:55
Har du någon Kinnarps fabrik nära dig så kolla på deras fabriksförsäljning, jag kom över en helt ny 9000 med nackstöd för 3500:- på en sådan, alltså under halva priset mot det i butik.

Kinnarps har ruskigt bra stolar. Även Malmstolen är bra. Fast bägge är rätt dyra för privatperson man inte har tur.

PKtarzan
2018-02-18, 18:57

Aa bor ju faktiskt bara 20 min från en! Man kanske borde svänga förbi och ta en titt där

King Grub
2018-02-18, 19:17
Kan du få tag i en Kinnarps i bra skick så är den överlägsen alla gamingstolar i världen och håller i många år utan att dynan blir platt eller gungmekanismen ruckar ihop.

mattilainen
2018-02-18, 23:36
jag provade alla sorters "vanliga" billigare stolar på typ IKEA, jysk, etc. De som kostar runt 1000 kr och alla gick sönder relativt fort, längsta jag hade var någon från Jysk, tror höll i ett år.

Jag köpte istället en DX racer King, större och mer rubust än de vanliga DX racer. Ska tåla för 150+ kg och väger säkert 35 - 45 kg. Den är mycket bredare i axelpartiet så du slipper känna dig som du sitter i en racer-bilstol. Det ända jag har att klaga på är att sittdynan är något hård, annars är den perfekt. Kostar dock 4000 kr. DX Racer kostar normalt runt 3000 tror jag. Begagnad Kinnarps säger många, hittar du det, kör på det.

shadowfire
2018-02-19, 00:28
Jag tycker Kinnarps är kassa om jag inte sitter i "kontorsställning". Så på jobbet tycker jag stolen är överlägsen, men inte hemma. Jag sitter ofta lite framhasad på dynan och flyttar runt mig i stolen också, lutar åt olika håll osv och på en Kinnarpsstol så är det typ garanterat ryggskott.

Bob90
2018-02-19, 00:49
Jag sitter ofta lite framhasad på dynan och flyttar runt mig i stolen också, lutar åt olika håll osv och på en Kinnarpsstol så är det typ garanterat ryggskott.

Finns det verkligen någon stol som kan hjälpa mot den sittställningen? :p

C h r i s
2018-02-19, 01:14
Har du mindre än 10 kills per match så kan jag rekommendera en gamingstol för att boosta scoren.

shadowfire
2018-02-19, 02:22
Finns det verkligen någon stol som kan hjälpa mot den sittställningen? :p

Älskar direktörstolar, men finns lite för lite av den varan i Sverige tyvärr. Därav fick det bli en gamingstol istället. Annars är en fet direktörstol så överlägsen. Man kan bara sjunka ner i stolen och kan ha hur många sittpositioner som helst utan problem.

https://cdn.aosom.de/media/catalog/product/cache/1/small_image/280x280/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/_/1_199.jpg

Har ordnat med en kudde ovanpå subwoofern på golvet så jag har redan fotstöd. Så djävulskt skön sittställning *cupid*

Ladugårdsdörr
2018-02-19, 08:53
Hej! Är ute efter en ny stol till mitt skrivbord. Vill ha en som är bekväm, samt ergonomisk. Är det värt att investera i en gamingstol? Tycker att de ser hyfsat obekväma ut jämfört med andra vanliga kontorsstolar t ex. Har ni några bra tips på bekväma stolar till skrivnbordet? (länka gärna isf)
Vad sitter ni och spelar/surfar?
MVH!

Efter att ha provat det mesta på marknaden kan jag påstå att någon ergonomisk "gamingstol" finns inte. De flesta bygger i grunden på en idiotisk idé - nämligen att modellera en kontorsstol efter en djupt skålad bilstol avsedd för olika former av racing. Och nej, stolen blir inte "ergonomisk" bara för den har en idiotisk kudde för svanken.
Efter att ha provat allt som finns tillgängligt i butik och inte hittat något jag gillade chansade jag på en AK Racing Onyx Deluxe, alltså bland det dyraste som finns på marknaden. Det skräpet åkte tillbaka inom en vecka.

Danomax
2018-02-19, 09:55

Exakt, den skönaste stol jag har suttit i.

Kan utan problem sitta 10 timmar i sträck.

Cooks
2018-02-19, 10:14
Har du mindre än 10 kills per match så kan jag rekommendera en gamingstol för att boosta scoren.

:d

Kabuto
2018-02-19, 12:14

Det är mycket bra stol för pengarna, jag är också väldigt nöjd. Väldigt skön att sitta i och gedigen.

baktung
2018-02-19, 12:26
Exakt, den skönaste stol jag har suttit i.

Kan utan problem sitta 10 timmar i sträck.
Köpte en Markus när morsan behövde en ny stol. Detta efter att ha läst goda omdömen. Jag gillar att sitta i den men har inte suttit långa stunder. Och hon har inte klagat så det är ju positivt.

Själv har jag en dyrare variant av RH som jag köpte på blocket för 10-12 år sen. Har alltid funkat bra att sitta länge i men beklädnaden har slitits bort vid det här laget så mycket av skumgummin tittar fram.

Yes
2018-02-19, 18:41
Efter att ha provat det mesta på marknaden kan jag påstå att någon ergonomisk "gamingstol" finns inte. De flesta bygger i grunden på en idiotisk idé - nämligen att modellera en kontorsstol efter en djupt skålad bilstol avsedd för olika former av racing. Och nej, stolen blir inte "ergonomisk" bara för den har en idiotisk kudde för svanken.
Efter att ha provat allt som finns tillgängligt i butik och inte hittat något jag gillade chansade jag på en AK Racing Onyx Deluxe, alltså bland det dyraste som finns på marknaden. Det skräpet åkte tillbaka inom en vecka.
Racingstolen är dessutom gjord för att hålla dig på plats vid höga G-krafter. Jag undrar hur man gejmar för att ha behov av det.

Kinnarps gör underbara stolar, om än dyra.

Snobbe
2018-02-19, 18:48
Kan tipsa om IKEA Markus. Om man inte testat den så testa iaf. Tycker den är skönare än min kinnarps på jobbet. Det enda jag hade velat ha är justerbara armstöd.

shadowfire
2018-02-19, 19:01
Racingstolen är dessutom gjord för att hålla dig på plats vid höga G-krafter. Jag undrar hur man gejmar för att ha behov av det.

Kinnarps gör underbara stolar, om än dyra.

Ser du min sittställning när jag gamear så förstår du behovet ;)

Min sittställning i bilen är inte "ergonomiskt ok" den heller. Troligt att jag sitter rak i ryggen med trimmat svankstöd, båda händerna på ratten "tio i två", ansiktet högt och centralt osv. Väljer alltid sportstolar med extra lårhäng som dras ut, så man kan tilta upp stolen och lägga ner sätet lite och givetvis ska mittarmstödet i bilen vara vadderat och skönt att sjunka ner mot med högerarmen.

Men jag håller med, själva konceptet gamingstol är lite tramsigt just med att det ska se ut som en racingstol osv.

Yes
2018-02-19, 19:02
Jag har en Markus. Tyckte den var bekväm i början efter ett tag och efter längre stunder är den inte särskilt bra.
Kinnarpsstolen på jobbet spelar i en helt annan liga.