handdator

Visa fullständig version : Mini- eller microcykler av kcal över/underskott?

ATJL
2018-02-16, 20:14
Min frågeställning utgår från avslutad deff och övergång till muskelökning igen, med bibehållet låg kroppsfettprocent (ca 10-12%):

Jag har svårt att släppa tanken på att någon slags alternerande mellan över- och underskott skulle vara en bra metod, istället för att lägga sig på ett konstant mindre överskott. Är verkligen den tanken så långsökt?

Jag vill minnas att tex ABCDE- dieten som förutspåddes bli the shit för många år sedan, visade sig inte hålla måttet. Ändå känns hela iden bakom med 10-14dagars cykler av över/underskott som ganska vettig. Vad är det egentligen som gör att det inte fungerar?

En annan variant jag funderat på är om man istället skulle kunna köra en slags micro- cykler där man baserade underskottsdagarna på motsvarande protein VLCD som Ola Wallengren använt sig av. Tex en slags 5-2 diet, eller kanske tom varannan dag över/underskott.

Finns det något slags liknande upplägg som testats eller tom forskats på med framgångsrikt resultat?

Vad skulle tala för resp emot?

erectorpili
2018-02-17, 13:54
Lättaste att illustrera det du säger är väl att göra typ 4 grafer där X-axeln är tid och Y-axeln "gains".

Så här tror jag det är.

Grisbulk; brantast kurva
Clean bulk; inte lika brant kurva, men endå en stadig ökning
Alternerande över/underskott; ytterliggare lite mindre brant kurva, borde vara lik "neutralt intag kcals" över lång tid, med korta ökningar följt av mindre branta ökningar
Deff; minst ökande kurva, till platt, eller släntande kurva

Sen om 3 månader grisbulk + 3 månader deff är bättre än 5 månader clean bulk + 1 månad deff, eller 6 månader alternerande över/underskott osv vet jag inte :) Skulle gissa att det blir bra resultat på alla bara man är konsistent, och att det är individuellt.

yia
2018-03-06, 06:19
Jag tror absolut det är en bra metod. Överdriven bulk är bara en bekväm ursäkt att få stoppa i sig en massa skit.

Melker2
2018-03-06, 07:50
Leangains tänker väl lite grovt överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar.
En variant av cyklicitet...