Visa fullständig version : En timme mindre sömn per natt ger mindre fettförlust trots lika stor viktnedgång
King Grub
2018-02-15, 09:25
Så lite som en timme för lite sömn per natt vid kaloriunderskott gör att man förlorar mindre kroppsfett, trots en lika stor viktnedgång som med mer sömn. Sömnbrist, så lite som en timme per natt, kan leda till en sämre kroppssammansättning och försämrad balans av aptitreglerande hormoner, och det räcker inte att "sova ikapp" på helgen.
STUDY OBJECTIVES:
To examine the effects of moderate sleep restriction on body weight, body composition, and metabolic variables in individuals undergoing caloric restriction.
METHODS:
Overweight or obese adults were randomized to an 8-week caloric restriction (CR) regimen alone (n=15) or combined with sleep restriction (CR+SR) (n=21). All participants were instructed to restrict daily calorie intake to 95% of their measured resting metabolic rate. Participants in the CR+SR group were also instructed to reduce time in bed on 5 nights and to sleep ad libitum on the other 2 nights each week.
RESULTS:
The CR+SR group reduced sleep by 57±36 minutes per day during sleep restriction days, and increased sleep by 59±38 minutes per day during ad libitum sleep days, resulting in a sleep reduction of 169±75 minutes per week. The CR and CR+SR groups lost similar amounts of weight, lean mass, and fat mass. However, the proportion of total mass lost as fat was significantly greater (p=0.016) in the CR group. This proportion was greater than body fat percentage at baseline for the CR (p = 0.0035) but not the CR+SR group. Resting respiratory quotient was reduced (p=0.033) only in CR, and fasting leptin concentration was reduced only in CR+SR (p=0.029).
CONCLUSIONS:
Approximately one hour of sleep restriction on 5 nights a week led to less proportion of fat mass loss in individuals undergoing hypocaloric weight loss, despite similar weight loss. Sleep restriction may adversely affect changes in body composition and "catch-up" sleep may not completely reverse it.
Sleep. 2018 Feb 9. Influence of Sleep Restriction on Weight Loss Outcomes Associated with Caloric Restriction.
Vore intressant att veta om de jämför exempelvis 4-5h eller 8-9h sömn per natt.
King Grub
2018-02-15, 15:25
Dom fick sova en timme mindre än vad dom brukar göra, ingen specifik tid.
Köper detta rakt av och går o lägger mig. God natt!:)
forslund
2018-02-16, 07:40
Jag sov en timme mindre inatt än normalt. Fan. :)
speedy83
2018-02-16, 08:47
Gött att jag sover 2-4 timmar mindre per natt sedan ungefär 3 år tillbaka då pga barn. Inte så konstigt att man inte blir av med fettet!
Tragiskt..
Undrar hur det kan det tänkas vara vid viktuppgång. Om man försöker att långsamt öka i vikt, och sover i enlighet med sitt sömnbehov eller kanske lite över, kommer man då få mer fettfri massa i förhållande till fettmassa, än en annan person som sover mindre än sitt ursprungliga behov?
King Grub
2018-02-16, 09:54
Det är sannolikt alltid dåligt för... för allt, att sova för lite. Att sova för mycket är också dåligt, men det borde vara svårare att regelbundet åstadkomma ofrivilligt.
Hur ställer det sig till personer som alltid sover lite? Jag misstänker att alla som jobbar också använder en väckarklocka som avbryter sömnen för tidigt.
King Grub
2018-02-16, 10:20
Den som permanent sover för lite är permanent en sämre version av sig själv.
exevision
2018-02-16, 12:59
Den som permanent sover för lite är permanent en sämre version av sig själv.
Sover du fortfarande runt tre timmar per natt?
Tänk dig hur grym han skulle vara på 8h!
King Grub
2018-02-16, 13:05
Varför tror du att jag sover tre timmar per natt som standard?
Och för övrigt är det för lite sömn i förhållande till det individuella sömnbehovet som räknas, inte för lite sömn till det på befolkningsnivå vanligaste sömnbehovet. Sover jag 8 timmar är jag väldigt sjuk.
Vad är det, typ 1% av befolkningen, som har en mutation vilket gör att de behöver mycket mindre sömn för att fungera väl. Grub är sannolikt en av dem, vilket dock inte är fallet för de flesta av oss andra.
exevision
2018-02-16, 15:35
Varför tror du att jag sover tre timmar per natt som standard?
Och för övrigt är det för lite sömn i förhållande till det individuella sömnbehovet som räknas, inte för lite sömn till det på befolkningsnivå vanligaste sömnbehovet. Sover jag 8 timmar är jag väldigt sjuk.
Jag minns tydligen fel. Du sover lite mer än så. :)
Högst individuellt.
Jag har inget speciellt sömnbehov utan sover högst 4-5 timmar per natt. Är aldrig trött.
Det enda man behöver veta är att ju mer man sover desto bättre. Mer återhämtning = bättre resultat (i allt).
En annan snittar ju 10,5h/natt sen 2 år tillbaka då jag började lägga mer fokus på och prioritera återhämtning.
Denna veckan
Lördag: 11h
SÖndag: 12h
Måndag: 12h
TIsdag: 11,5h
Onsdag: 11h
Torsdag: 10,5h
Fredag: 10,5h
#lifesgood
Det enda man behöver veta är att ju mer man sover desto bättre. Mer återhämtning = bättre resultat (i allt).
En annan snittar ju 10,5h/natt sen 2 år tillbaka då jag började lägga mer fokus på och prioritera återhämtning.
Denna veckan
#lifesgood
Skulle innebära att jag måste lägga mig 2 timmar innan barnen somnar och strax efter jag slutat jobba. Ibland innan jag slutat jobba. Hur får du det att gå ihop i livet med så mycket sömn?
Skulle innebära att jag måste lägga mig 2 timmar innan barnen somnar och strax efter jag slutat jobba. Ibland innan jag slutat jobba. Hur får du det att gå ihop i livet med så mycket sömn?
Jag går och lägger mig i tid och sover på dagen när jag kan.
exevision
2018-02-16, 15:50
Denna veckan
#lifesgood
Det är inte bra att sova för mycket heller.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151911
Det är inte bra att sova för mycket heller.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151911
Det finns 2 saker man kan föränta sig när man berättar hur mycket man sover.
1. Sura pappor som inte får sova som säger att det är omöjligt och att jag inte kan ha något liv.
2. Sura gubbar som säger "det är faktiskt inte bra att sova för mycket!1"
Båda är baserade på avundsjuka.
Min kropp vet hur mycket det behöver sova och jag låter den göra det. Ju mer jag sover desto bättre går träningen, återhämtningen och kognitiv prestationsförmåga.
exevision
2018-02-16, 19:50
1. Sura pappor som inte får sova som säger att det är omöjligt och att jag inte kan ha något liv.
Min kropp vet hur mycket det behöver sova och jag låter den göra det. Ju mer jag sover desto bättre går träningen, återhämtningen och kognitiv prestationsförmåga.
Så kan du ju också attackera min länk till forskning.
Jag är inget av det. Dessutom kan jag sova mer än mina 6,5-8 timmar om jag vill. Styr nämligen över mitt eget schema! Men då blir jag bara allmänt segare. Försökte en period att tvinga mig till ständigt 8 timmar eller mer. Vaknar ofta före väckarklockan även under vinterns mörka period.
Har god dygnsrytm och sömnhygien.
Men, du kanske äter massor med kvarg, ost och blir tät i näsan och/eller snarkar, har dålig säng och därför sover dåligt och behöver din långa sömn?
vicarious
2018-02-16, 20:20
Att bara jämföra timmar säger ingenting om kvalitén på sömnen. Sen har som redan påpekats inte alla samma sömnbehov.
Jag är nog tyvärr en av dom som alltid sover för lite på veckorna. Har svårt att varva ned på kvällen efter träningen och kliver upp väldigt tidigt.
Nja. Pappa är jag förvisso, men knappast sur för att du sover mycket. Mina sovtimmar har inte direkt blivit färre efter jag fick barnen, möjligen är jag tröttare tidigt på kvällen.
Jag funderade endast hur du rent praktiskt fick plats med så mycket sömn varje dygn. Sover jag för mycket blir jag en sämre människa, för mycket för mig är några timmar innan den mängd du sover, samtidigt är jag fruktansvärt morgontrött.
Är det inte så att sömnen bör vara sammanhängande för att den ska fungera bra? Sk. powernap och "någon timme" är väl mer eller mindre värdelöst och stör dessutom kroppens balans? Rätta mig gärna om jag har fel.
Denna veckan
#lifesgood
Depression, köp D-vitamin och gå till en psykolog.
speedy83
2018-02-16, 22:47
Nja. Pappa är jag förvisso, men knappast sur för att du sover mycket. Mina sovtimmar har inte direkt blivit färre efter jag fick barnen, möjligen är jag tröttare tidigt på kvällen.
Jag funderade endast hur du rent praktiskt fick plats med så mycket sömn varje dygn. Sover jag för mycket blir jag en sämre människa, för mycket för mig är några timmar innan den mängd du sover, samtidigt är jag fruktansvärt morgontrött.
Är det inte så att sömnen bör vara sammanhängande för att den ska fungera bra? Sk. powernap och "någon timme" är väl mer eller mindre värdelöst och stör dessutom kroppens balans? Rätta mig gärna om jag har fel.
Då är jag den förste att gratulera, själv är min sön som sagt to halverade senaste 3 åren pga barn..då har vi dessutom bara ett!
Denna veckan
#lifesgood
Folk hackar på dig, vill bara säga att jag är med dig bro *hug*
Så här ser alltid mina veckor ut.
Då är jag den förste att gratulera, själv är min sön som sagt to halverade senaste 3 åren pga barn..då har vi dessutom bara ett!
Du menar att jag som snart blir pappa inte kommer kunna fortsätta med mina 12h/natt utan att vakna en enda gång? *gah!*
Wipflash
2018-02-17, 09:57
Troligare är det att du trycker i dig stora mängder stimulantia och sen lugnande för att motverka det vilket skapar ett abnormt sömnbehov. Tycker alltid du ser ser så otroligt sliten ut i ansiktet på alla dina hundratals badrumsbilder, oss kan du inte lura med dina hashtags och anglofila idiomer med tillhörande exklamationstecken!!! :)
Troligare är det att du trycker i dig stora mängder stimulantia och sen lugnande för att motverka det vilket skapar ett abnormt sömnbehov. Tycker alltid du ser ser så otroligt sliten ut i ansiktet på alla dina hundratals badrumsbilder, oss kan du inte lura med dina hashtags och anglofila idiomer med tillhörande exklamationstecken!!! :)
Ha!!!!! Vilken diss. :naughty:
Det är bra..sätt dit folk med hybris
Grazzafukkinrazzi
2018-02-19, 08:46
Jag minns tydligen fel. Du sover lite mer än så. :)
Högst 4-5 skulle ju absolut kunna tolkas som att 3 är standard.
MaxTheMarketer
2018-02-20, 20:38
Fan vad nice att jag istället har det motsatta problemet: sover för länge.
Slartibartfast
2018-02-21, 11:05
Fan vad nice att jag istället har det motsatta problemet: sover för länge.
Hur märker du att du sover för länge?
Kroppen borde ju rimligtvis reglera detta själv? Man sover så länge man behöver om man inte blir väkt?
exevision
2018-02-21, 22:05
Hur märker du att du sover för länge?
Kroppen borde ju rimligtvis reglera detta själv? Man sover så länge man behöver om man inte blir väkt?
Prova att lägga dig i ett kolsvart rum utan fönster.
Jag har testat, och man sover konstigt mycket utan att bli piggare. Man blir tröttare vill jag påstå. Så kroppen reglerar det inte alltid själv.
Diomedea exulans
2018-02-21, 22:43
Prova att lägga dig i ett kolsvart rum utan fönster.
Jag har testat, och man sover konstigt mycket utan att bli piggare. Man blir tröttare vill jag påstå. Så kroppen reglerar det inte alltid själv.
Jag sover i kolsvart rum, har persiennen nerdragen. Vaknar alltid efter 8 h.
Depression, köp D-vitamin och gå till en psykolog.
Tack för internetdiagnosen, kompis. Ansvarsfullt.
Jag har genomlidit två depressioner var av en var säsongsbetonad (SAD) och jag kan säga att jag är långt från deprimerad just nu. Jag accepterar bara det ökade sömnbehovet människan har på vinterhalvåret och bistår det. Snittar dessutom 5-10k IU D3/dag. Men annars tack för dina felaktiga iaktagelser!
Jag är stimulant-fri de flesta dagar i veckan och när jag väl använder så är det 50-150mg om det inte är ett speciellt tillfälle då jag behöver prestera t.ex. tävling. Lugnande har jag aldrig använt och kommer aldrig göra. Såhär ser man ut så när man har lågt kroppsfett i ansiktet och jag har för övrigt alltid sett ut så runt ögonen oavsett vilken kroppsfett procent jag har. Dessutom är ljuset optimalt för selfies, inte för ansikte - och bilderna är alltid tagna efter ett pass så det är klart jag ser sliten och uttorkad ut. Förresten, tycker du det är lämpligt med personliga attacker på skribentens utseende i en diskussion på ett internetforum?
De flesta i dagens stress/produktions-samhälle önskar att de sov mer men ingen gör något åt det. Ingen vill träna på att sova, gå och lägga sig tidigare eller implementera rutiner för att få mer kvalitativ sömn och återhämtning från stress. Jag har spenderat de senaste 2 åren på att förbättra återhämtningen genom olika metoder och speciellt sömnen har varit i fokus och nu är den så bra som den någonsin varit. Eller rättare sagt så är förutsättningarna optimala. Jag planerar mycket och ser till att jag får mina 10h per 24h i genomsnitt. Sammanhängande är såklart bättre men powernaps är väldigt effektivt för att komma ikapp den s.k. sömnskulden man bygger upp om man inte sover tillräckligt. Vad som är tillräckligt för dig vet inte jag. Det beror ju på hur mycket du tränar, stressar och äter. Vad man vet är att de som inte sover tillräckligt i veckorna kan sova ikapp på helgerna eller powernappa sig ikapp under veckodagarna. Om du inte har tid till det så implementera någon sorts mental återhämtning aka meditation/mindfulness. Jag mediterar 2x/dag och håller i mindfulnesspass på högskolan.
Folk hackar på dig, vill bara säga att jag är med dig bro *hug* Så här ser alltid mina veckor ut.
Bra, du har hittat nyckeln till framgång. Maximerad återhämtning!
exevision
2018-02-27, 21:45
Jag sover i kolsvart rum, har persiennen nerdragen. Vaknar alltid efter 8 h.
Det kommer in lite ljus genom persiennen? Det behövs inte mycket ljus. Jag pratar om totalt, inte minsta tillstymmelse till ljus och total tystnad.
Diomedea exulans
2018-02-27, 21:55
Det kommer in lite ljus genom persiennen? Det behövs inte mycket ljus. Jag pratar om totalt, inte minsta tillstymmelse till ljus och total tystnad.
Fast jag brukar vakna långt efter att solen har gått upp, så jag vet inte...
exevision
2018-02-27, 22:27
Fast jag brukar vakna långt efter att solen har gått upp, så jag vet inte...
Prova. Jag själv blev förvånad.
text!
Ironi*
Hakuna Matata.
*hug*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.