Visa fullständig version : Svag i bänkpress, tips?
LunaSpice
2018-02-14, 09:25
190 cm lång, 90 kg. 40 år gam...ung. Har tränat styrketräning relativt regelbundet de senaste två åren, sporadiskt åren innan dess. Har haft div olika upplägg tidigare (PPL, halv/helkropp, standardbrosplit etc). Jag har sedan en tid kört ett modifierat 5x5-upplägg. Mån - ons - fre omväxlande a/B där A: böj, bänk och rodd. B: Böj, mark och militärpress. Tis - tors och lör kör jag armar, främst tunga övningar även här (stångcurl samt preachercurl, skullcrushers och tricepspushdowns) enstaka isolationsövningar samt ibland även kompletterande axelövningar.
Jag har inte testat mitt 1RM för jag har i dagsläget ingen som kan passa (vilket känns lite halvfarligt att då testa 1RM). Mina 5x5-vikter är:
Böj: 110 kg
Mark: 112,5 kg
Bänk: 70 kg
Rodd: 75 kg
Militärpress: 35 kg
Jag tror att jag har ganska bra knas på min teknik i bänk men har väldigt svårt att öka belastningen där. Likaså i militärpress. Jag har en rotarcuff vänster som strular ibland men det har jag fått ordning på efter att jag styrt upp med rejäl uppvärmning. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra... Är det bara att nöta på? Ska jag komplettera med andra övningar? Böj och mark har jag ökat rejält i på den tid jag kört 5x5 men båda pressövningarna (främst bänk) står i princip still.
190 cm lång, 90 kg. 40 år gam...ung. Har tränat styrketräning relativt regelbundet de senaste två åren, sporadiskt åren innan dess. Har haft div olika upplägg tidigare (PPL, halv/helkropp, standardbrosplit etc). Jag har sedan en tid kört ett modifierat 5x5-upplägg. Mån - ons - fre omväxlande a/B där A: böj, bänk och rodd. B: Böj, mark och militärpress. Tis - tors och lör kör jag armar, främst tunga övningar även här (stångcurl samt preachercurl, skullcrushers och tricepspushdowns) enstaka isolationsövningar samt ibland även kompletterande axelövningar.
Jag har inte testat mitt 1RM för jag har i dagsläget ingen som kan passa (vilket känns lite halvfarligt att då testa 1RM). Mina 5x5-vikter är:
Böj: 110 kg
Mark: 112,5 kg
Bänk: 70 kg
Rodd: 75 kg
Militärpress: 35 kg
Jag tror att jag har ganska bra knas på min teknik i bänk men har väldigt svårt att öka belastningen där. Likaså i militärpress. Jag har en rotarcuff vänster som strular ibland men det har jag fått ordning på efter att jag styrt upp med rejäl uppvärmning. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra... Är det bara att nöta på? Ska jag komplettera med andra övningar? Böj och mark har jag ökat rejält i på den tid jag kört 5x5 men båda pressövningarna (främst bänk) står i princip still.
Jag tycker bänken ligger i linje med dina övriga styrkeprestationer, du har stora möjligheter att öka i allt. Har du deloadat 3 ggr och kört 3x5 osv?
Det kan vara så att du behöver mer volym i bänken (jag behövde det) Jag slängde ut militärpress eftersom jag bara hade möjligheten till att träna 3 ggr i veckan, men du tränar fler dagar och kan lätt slänga in mer bänkpress!
Har du ingen på gymmet du kan fråga om passning? De snabbaste ökningarna fick jag när jag frågade om passning och märkte att jag var god för betydligt mer än vad jag vågade pressa själv.
Beefcake1993
2018-02-14, 10:58
Hur ser ett vanligt bänkpass ut för dig? Från den begränsade informationen som jag har utifrån ditt inlägg så skulle jag säga- bänka oftare och kör inte triceps på mellandagarna.
LunaSpice
2018-02-14, 11:25
Hur ser ett vanligt bänkpass ut för dig? Från den begränsade informationen som jag har utifrån ditt inlägg så skulle jag säga- bänka oftare och kör inte triceps på mellandagarna.
Ett vanligt bänkpass startar med uppvärmning av axlar, inkl baksida axlar, övre delen av ryggen, rotationsövningar, dynamisk stretching. Börjar med tom stång, stegrande 3-4 uppvärmningsset 6-8 reps upp till 70 kg sen 5x5 från det. Ibland klarar jag knappt 5 reps de sista 4 seten. Att skippa triceps de andra dagarna och lägga in mer bänk låter absolut som ett bra tips. Känns även som jag är svag i axlar, finns det något jag kan göra där eller är det bara att köra bänk som gäller?
Du kör alltså 25 tunga reps bänkpress i veckan? Känns som att du kan börja med att öka det. Utöver att kolla över formen.
Jag känner igen mig, är 191 cm lång och harvade på väldigt snarlika vikter som dig över lång tid.
Det som fick det att lossna för mig var att
* Mycket armhävningar och chin-ups (submaximala set spritt över dagen, 6 dagar i veckan).
* Öka i mindre inkrement (1 kg i taget)
* AMRAP sets (gjorde två femmor sen en AMRAP till teknisk fail på samma vikt)
* Filma och utvärdera min teknik i betydligt större utsträckning.
Säger inte att jag sitter inne med den allmängiltiga sanningen, men jag lyckades iaf bumpa upp min egen bänk till tresiffrigt till slut och min militärpress till 75 kg. Inte imponerade för kolo-standards, men en stor personlig seger. Allt listat ovan kan ju också sammanfattas som en allmän volymökning för överkroppen.
Hur många set blir det för pressulaturen (bänk och militärpress i ditt fall)? Två 5x5-bänkpass och ett 5x5-militärpass (fast det omvända varannan vecka)? Så 15 veckoset? (På 80-85% 1RM.)
Höj volymen! Du är på gymmet alla dagar förutom söndag, så höj frekvensen samtidigt med volymen.
Själv behöver jag ~30 veckoset i volymblock (låg intensitet) och 15-20 i toppningsblock (hög intensitet) för att göra framsteg.
Jag hade kollat upp DUP. Smolov Jr är DUP (varierande reps, därav intensitet, under veckan) och högvolym (31 veckoset). Fyra dagar i veckan.
Bygga mer muskelmassa i pressulaturen så du har något att utveckla styrka av.
Lägg upp filmer på bänkpressen.
trädgårdsmöbel
2018-02-14, 12:30
Något som gett mig hyfsade press-gains är att gå ifrån de där matematiska uppläggen, 3*5 på 80% av 1rm och tänka mindre i siffror.
Efter uppvärmning tar du en "lagom" vikt, för dig kanske 50kg och pressar nästan så många gånger du kan. Till nära fail, eller till fail. Struntsamma om det är 8 eller 16 reps, eller vad du gjorde sist, bara de är nästan max antal reps. Efter det lägger du på 2,5-5kg vilar en minut eller två och gör samma sak igen, så fortsätter du så, mer vikt varje set tills du når en tung 3-5:a i ditt sista set, om det blir på 60 eller 65kg spelar ingen roll, bara det är tungt.
Efter det kör du en eller två pressövningar till, efter samma princip och avslutar med en eller två övningar med kanske 3-5 set i varje på triceps.
Kör det passet 2 ggr i veckan.
Det blir ingen planerad progression, utan den kommer per automatik.
Kör bänkpress som första övning 4-3 gånger per vecka. Kör 3-10 riktiga arbetset per tillfälle. Träna mycket överkropp. Hitta en konsekvent lyftteknik som är vikteffektiv och inte gör ont,
Är du man eller kvinna? Kvinnor tycks göra något mindre i bänk än män. Om man jämnför med t ex knäböj och marklyft. Generellt.
vicarious
2018-02-14, 17:54
Öka volymen. Lättaste sättet att göra det är att öka frekvensen. Kör bänk minst 2 gånger i veckan.
Om jag förstår dig rätt så kör du 5-10 set bänk i veckan? Det är lite.
Är du man eller kvinna? Kvinnor tycks göra något mindre i bänk än män. Om man jämnför med t ex knäböj och marklyft. Generellt.
190cm, 90kg. Har tränat två år regdlbundet och kör knäböj 5x5 på 110kg... *jorgen*
Jag gissar på att TS är en man!
190cm, 90kg. Har tränat två år regdlbundet och kör knäböj 5x5 på 110kg... *jorgen*
Jag gissar på att TS är en man!
Jag det är ovanligt med så långa kvinnor. Men det är å andra sidan ovanligt med så svaga män. Att göra knäböjningar 5x5 på 20 kg över sin kroppavikt är (ursäkta uttrycket) ”tantträning”. Klart han kan lyfta mycket mer än så med den kroppen (om han inte är skadad). Man kan lyfta mycket i knäböj.
Lägg till ett bänkpass i veckan.
Jag det är ovanligt med så långa kvinnor. Men det är å andra sidan ovanligt med så svaga män. Att göra knäböjningar 5x5 på 20 kg över sin kroppavikt är (ursäkta uttrycket) ”tantträning”. Klart han kan lyfta mycket mer än så med den kroppen (om han inte är skadad). Man kan lyfta mycket i knäböj.
Det är inte så enkelt för alla som vissa tycks tro. Personligen tror jag att ett liv av mycket stillasittande, coca-cola, datorspel och minimum med fysisk aktivitet satt rejäl uppförsbacke för min styrkeutveckling.
Så illa är det väl inte att böja 5*5 med 110kg stång på axlarna?
Så illa är det väl inte att böja 5*5 med 110kg stång på axlarna?
Nä jag tycker inte heller det. Rätt stora starka kvinnor chorizo umgås med till vardags tror jag om han förutsätter att ts är kvinna pga böjvikten
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/SquatStandardsKg.html
Jag tror det är mer ovanligt med 190cm långa kvinnor jämfört med män så klena att de bara knäböjer 110kg (5x5)?
Men jag kan ha fel, bara en känsla jag har.
Man kan se allt från olika perspektiv.
Jag tror att de allra flesta som inte tränar skulle bli ganska imponerade om de såg någon som kunde göra fina knäböjar på 110kg.
Jämför man det med bra styrkelyftare är det klart att det är en fånig vikt.
Men varför ens behöva se det så? Ganska tråkigt att träna på och få höra att man är en ovanligt svag man som kör på tantvikter.
Fan. Ingen av oss är väl talanger på allt av det vi gör här i livet?
Det är viktigt att vi försöker. Man ska väl inte lägga av bara för att man inte är bäst?
/Tantsvag man, 27.
Ozziking
2018-02-14, 22:49
Om man har två presspass i veckan hur skulle man kunna lägga upp det då?
Kör just nu två pass med fokus på bänk/militärpress. Kör dock båda övningarna på båda passen.
pass 1: fokus bänk (3x4-6 1x AMRAP på -10/15kg mindre än tyngre set), sittande militärpress 3x8-12
pass 2: fokus militärpress (3x4-6 1x AMRAP på -10/12,5kg mindre än tyngre set), bänkpress 3x15-20 (vill här klara 50kg x15, 15, 20 reps = 50 reps, ligger just nu runt 15, 15, 16).
Är det "bättre" att köra typ en pausbänk variant pass 2 eller ska man hålla det mer hypertrofi-inriktat? Variera 3x15-20, 4x12-14 (12, 12, 12, 14 = 50 reps) , 5x10?
Har hakat upp mig på 50 reps av någon konstig anledning. Känns som ett bra riktmål.
Bjorneman
2018-02-14, 23:08
Vi tantsvaga får väl starta en stödgrupp. :D
Hyperion1
2018-02-15, 07:53
https://youtu.be/eBIInwyXIfA
Jag tror det är mer ovanligt med 190cm långa kvinnor jämfört med män så klena att de bara knäböjer 110kg (5x5)?
Det är nog faktiskt lite tecken på snäv referensram.
Jag har extremt sällan sett snubbar knäböja 5x5 på så höga(!) vikter som 110 kg, och då har jag ändå besökt gym regelbundet sedan 2004. Aldrig tränat på lyftarklubb dock, men sett över gymmare i allmänhet är han tveklöst i den starkare änden av spektrat.
vicarious
2018-02-15, 15:13
Om man har två presspass i veckan hur skulle man kunna lägga upp det då?
Kör just nu två pass med fokus på bänk/militärpress. Kör dock båda övningarna på båda passen.
pass 1: fokus bänk (3x4-6 1x AMRAP på -10/15kg mindre än tyngre set), sittande militärpress 3x8-12
pass 2: fokus militärpress (3x4-6 1x AMRAP på -10/12,5kg mindre än tyngre set), bänkpress 3x15-20 (vill här klara 50kg x15, 15, 20 reps = 50 reps, ligger just nu runt 15, 15, 16).
Vad har du för mål?
7 set bänkpress i veckan är ganska lite. Högre frekvens och mer volym är troligtvis något som skulle ge dig framsteg.
Ozziking
2018-02-15, 15:26
Vad har du för mål?
7 set bänkpress i veckan är ganska lite. Högre frekvens och mer volym är troligtvis något som skulle ge dig framsteg.
100 i bänk
60 press
Okej! vill inte gå på för hög volym direkt då. Men hur är kanske något i stil med detta?
Pass 1:
4x6 / 5x5 / 6x4 - ( V1 / V2 / V3 )
Pass 2:
3x15-20 / 4x12-14 / 5x10 - ( V1 / V2 / V3 )
Att man börjar på t.ex. 60 x4x6, sen 62,5 x5x5, 65x6x4 --> 62,5x4x6 osv.
Pass 2 lägre % av 1 rm (70 tip)
Sen kan jag nog slänga in lite smalbänk var och varannan helg för extra triceps om så behövs.
Eller har du något annat förslag? :)
trädgårdsmöbel
2018-02-15, 16:13
5*5 på 110kg i böj kan vara allt från "uselt" (hockeyböj) till "dåligt" (90 graders-böjar) till "halvkasst" (fulldjup).
Diomedea exulans
2018-02-15, 16:35
5*5 på 110 kg motsvarar ungefär 1RM på 170 kg, vilket är "intermediate", dvs normalt för en som tränat "några år". http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html
MackeJuve
2018-02-15, 16:43
5*5 på 110 kg motsvarar ungefär 1RM på 170 kg, vilket är "intermediate", dvs normalt för en som tränat "några år". http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html
Haha det KAN det bara inte göra, motsvara 170x1 alltså. Jag är för tillfället på nivån 170-175 kg i 1RM. Gjorde en femma på 150 kg häromdagen. Borde kunna klara 5x5 på 140 kg. Garanterat på 135 kg.
Diomedea exulans
2018-02-15, 16:54
Haha det KAN det bara inte göra, motsvara 170x1 alltså. Jag är för tillfället på nivån 170-175 kg i 1RM. Gjorde en femma på 150 kg häromdagen. Borde kunna klara 5x5 på 140 kg. Garanterat på 135 kg.
Det har jag säkert fel i, det var lite snabb googling som gav mig siffran att det man gör 5*5 på är 65 % av 1RM.
Men 130 tar man nog iaf, det räcker ju iaf för att vara intermediate...
StarkaUlf
2018-02-15, 17:03
Det har jag säkert fel i, det var lite snabb googling som gav mig siffran att det man gör 5*5 på är 65 % av 1RM.
Men 130 tar man nog iaf, det räcker ju iaf för att vara intermediate...
5x5 skulle jag nog klassa kring 80-85%. 85% om du har riktigt lång vila och är nära fail.
85% brukar motsvara 5 rm på ganska många, men sen finns det ju dom som är mer repsstark än maxstark.
Ozziking
2018-02-15, 17:22
Heeelll no det där är så inkorrekt lol
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Diomedea exulans
2018-02-15, 17:55
Ja ja, jag ångrade mig faktiskt!!
Jag vill ju tro att man kan träna sig bättre på maxlyft i förhållande till maxrep och tvärt om. En styrkelyftare som har 10kg mellan 5an och 1an har väl inte lyckats där t ex. Men där tänker folk olika vet jag.
waspen123
2018-02-15, 18:45
Jag skulle säga mer volym, samt kanske även en dag i veckan då du kör tyngre än 5x5. Typ 3 set 2 reps och så. Slipa på formen, kolla varenda video du hittar och var inte rädd att fråga efter hjälp/tips/spottning på gymmet osv. Jag kör även rätt mycket triceps/lats efter varje bänkpass just för det är muskelgrupper jag känner att jag använder mycket i bänken.
LunaSpice
2018-02-21, 10:13
Nu har jag inte på något sätt påstått att jag är särskilt stark med mina 5x5 på 110 kg. Det var mer för att ni skulle få någon form av referens. :) Jag tycker dock att 5x5 på 70 kg i bänk är i lägsta laget oavsett vad med tanke på att jag är man, 190 cm och 90 kg.
Jag har iaf utökat volymen, 3 ggr/vecka. Jag har också finslipat tekniken lite och känner att jag får bättre tryck, "fjädring" när jag ändrade fotplaceringen.
Mullansson
2018-02-22, 18:52
Tänkte låna tråden då jag är i nästan exakt samma sits som TS. Knappa 40 år, 1,87 cm, 90 kg, tränat dryga två år (efter 10+ år av i princip ingen träning, förutom nån löprunda då och då) med följande stats:
Bänk: 80 (1 RM)
Mark: 190 (1 RM)
Böj: ? (1 RM), 100 (8 RM). Har svårt för böj rent tekniskt så har aldrig vågat testa att maxa.
Är riktigt nöjd med utvecklingen i mark. Dock kommer jag ingenstans i bänk. Kör f.n. 5 pass/v, vartannat pass överkropp, vartannat pass underkropp. Kör alltid 2 bröstövningar per överkroppspass dock inte alltid bänkpress. Mitt dilemma är att jag gör framsteg i bröstpress (där jag iaf kan köra 3x10x80) men i just bänk är jag fortfarande riktigt kass. Känner mig helt enkelt obekväm med övningen, lyckas inte skapa tryck i kroppen och tycker jag jobbar betydligt mer med armar än bröst i bänkpressen jämfört med ex.vis bröstpressen.
Hur får man till ordentlig spänning i kroppen då man kör bänk? Och hur flyttar jag fokus från triceps till bröst? Alla tips uppskattas.
Tänkte låna tråden då jag är i nästan exakt samma sits som TS. Knappa 40 år, 1,87 cm, 90 kg, tränat dryga två år (efter 10+ år av i princip ingen träning, förutom nån löprunda då och då) med följande stats:
Bänk: 80 (1 RM)
Mark: 190 (1 RM)
Böj: ? (1 RM), 100 (8 RM). Har svårt för böj rent tekniskt så har aldrig vågat testa att maxa.
Är riktigt nöjd med utvecklingen i mark. Dock kommer jag ingenstans i bänk. Kör f.n. 5 pass/v, vartannat pass överkropp, vartannat pass underkropp. Kör alltid 2 bröstövningar per överkroppspass dock inte alltid bänkpress. Mitt dilemma är att jag gör framsteg i bröstpress (där jag iaf kan köra 3x10x80) men i just bänk är jag fortfarande riktigt kass. Känner mig helt enkelt obekväm med övningen, lyckas inte skapa tryck i kroppen och tycker jag jobbar betydligt mer med armar än bröst i bänkpressen jämfört med ex.vis bröstpressen.
Hur får man till ordentlig spänning i kroppen då man kör bänk? Och hur flyttar jag fokus från triceps till bröst? Alla tips uppskattas.
Du behöver fixa din setup! För bli mer tajt i kroppen. Bättre att du plöjer igenom youtubevideos med sökorden: "bench leg drive" och "bench setup".
Oerhört lättare med videoformat, än läsning.
Juggernaut training systems har gjort fem stycken färska bänkpress-teknikvideos:
https://www.youtube.com/watch?v=u-H61Lf5Xb0 (finns #1 till #5)
Izzy Narvaez (från powerliftingtowin) har en riktigt bra bänkpressvideo om leg drive. Hittar inte den nu. Här är en bra bänkartikel (finns videoformat också) av honom:
http://www.powerliftingtowin.com/powerlifting-technique-how-to-bench-press/
Mullansson
2018-02-22, 19:17
Du behöver fixa din setup! För bli mer tajt i kroppen. Bättre att du plöjer igenom youtubevideos med sökorden: "bench leg drive" och "bench setup".
Oerhört lättare med videoformat, än läsning.
Juggernaut training systems har gjort fem stycken färska bänkpress-teknikvideos:
https://www.youtube.com/watch?v=u-H61Lf5Xb0 (finns #1 till #5)
Izzy Narvaez (från powerliftingtowin) har en riktigt bra bänkpressvideo om leg drive. Hittar inte den nu. Här är en bra bänkartikel (finns videoformat också) av honom:
http://www.powerliftingtowin.com/powerlifting-technique-how-to-bench-press/
Tack! Har kollat en del på Youtube men tycker det är svårt att sålla ut vad som faktiskt är "korrekt" setup och vad som mest är BS... Men det du länkar, särskilt andra länken, känns riktigt vettigt. Ska kolla ordentligt och faktiskt försöka applicera detta.
LunaSpice
2018-02-23, 08:40
Tack! Har kollat en del på Youtube men tycker det är svårt att sålla ut vad som faktiskt är "korrekt" setup och vad som mest är BS... Men det du länkar, särskilt andra länken, känns riktigt vettigt. Ska kolla ordentligt och faktiskt försöka applicera detta.
Ben Pollack är ganska grym.
https://www.youtube.com/watch?v=w3PMyPOy_NM
MackeJuve
2018-02-23, 09:01
Jag har "börjat om" lite. Stått still på 1RM-nivån ~135 kg ett bra tag nu. Kör 5x10 reps och 5x8 reps en gång vardera varje vecka. Lite tunga singlar för teknikträning och viktvana däremellan. Så tre pass per vecka. Tänkte mata på med dessa repsantal någon månad framöver. Gör det egentligen mest för att jag "aldrig" har gjort det, komma ur comfort zone. Testa något nytt. När jag känner mig nöjd eller när det tar stopp så drar jag ned repsen lite och matar på innan det tar stopp igen, då sänker jag igen. I slutändan är tanken att ha ökat maxstyrkan.
Låter det vettigt? Innan har jag sällan överstigit fem reps.
Låter det vettigt? Innan har jag sällan överstigit fem reps.
Jag hoppas det!
Jag har också nyligen börjat köra mera reps(och volym) (8-10) på vissa pass. Tidigare har jag mest gjort 2-6 reps, har stått still på samma vikt i 10år!(många av dessa år har jag inte tränat nästan alls)
MackeJuve
2018-02-23, 11:35
Jag hoppas det!
Jag har också nyligen börjat köra mera reps(och volym) (8-10) på vissa pass. Tidigare har jag mest gjort 2-6 reps, har stått still på samma vikt i 10år!(många av dessa år har jag inte tränat nästan alls)
10 år, då känner jag mig inte berättigad att gnälla :D
Jag tänker att i värsta fall så blir man stimulerad av att testa något nytt samt bygger lite muskler. Finns inget att förlora på att förnya sig i det här fallet. Det finns det dock med att köra vidare i samma gamla hjulspår.
Bänkpress är överskattat, kör mer marklyft! :hbang:
vicarious
2018-02-23, 12:32
Vill du bli bra på bänkpress är det bänkpress du ska köra. Flera gånger i veckan.
Setup i bänken kan man göra på lite olika vis, bara testa dig fram till du hittar ett sätt du tycker är bekvämt. Kolla lite youtube.
rXh9g2rqx_c
Mullansson
2018-02-23, 12:35
Ben Pollack är ganska grym.
https://www.youtube.com/watch?v=w3PMyPOy_NM
Riktigt bra! Kort, koncist och inte massa onödigt pladder. Det han sa om att inte böja nedre ländryggen var intressant.
Decepticon
2018-02-24, 18:55
Alla är inte "konstruerade" för bänkpress, hade du varit det så hade ökningarna kommit nästan oavsett träningsanläggning. Med rätt teknik och strategi kan de flesta utvecklas lite, men vissa fastnar runt 80-90 kg och man blir inte starkare och man får inse att man aldrig kommer att lyfta +100 kg i bänkpress. Man får gilla läget och fokusera på reps istället. De som inte har tävlingsambitioner eller andra våta drömmar om att lyfta riktigt tungt, kan utveckla ett riktigt bra bröst utan denna styrka. En god vän till mig har tränat i 20 år, han har riktigt snygg fysik med ett mycket välutvecklat bröst, men han är skitsvag i pressövningar. Sedan ser man en 16-årig tandpetare som tränar lite för skojs skull mellan fotbollsträningarna och svingar upp 100 kg utan problem, livet är inte rättvist.
waspen123
2018-02-24, 21:26
Alla är inte "konstruerade" för bänkpress, hade du varit det så hade ökningarna kommit nästan oavsett träningsanläggning. Med rätt teknik och strategi kan de flesta utvecklas lite, men vissa fastnar runt 80-90 kg och man blir inte starkare och man får inse att man aldrig kommer att lyfta +100 kg i bänkpress. Man får gilla läget och fokusera på reps istället. De som inte har tävlingsambitioner eller andra våta drömmar om att lyfta riktigt tungt, kan utveckla ett riktigt bra bröst utan denna styrka. En god vän till mig har tränat i 20 år, han har riktigt snygg fysik med ett mycket välutvecklat bröst, men han är skitsvag i pressövningar. Sedan ser man en 16-årig tandpetare som tränar lite för skojs skull mellan fotbollsträningarna och svingar upp 100 kg utan problem, livet är inte rättvist.
Jag håller med en del i det du säger, att vissa är starkare/svagare rent naturligt i olika övningar på grund av kroppsform osv. Men alla, verkligen alla kan nå 100kg bänk med rätt teknik och lite jävlaranamma i mitt tycke. Så länge man inte har någon direkt anledning till att man inte kan det då som trasiga leder/anorexi/muskelsjukdomar osv.
Just det med att våga ta i, och att vänja kroppen sin med att verkligen ge allt är något MÅNGA saknar har jag upptäckt dom senaste åren.
Har en bekant och vet om många fler som tränat väldigt länge men är svag. Dom kommer med alla möjliga ursäkter till varför dom är så svag och blabla medans man märker att det är deras mindset det är fel på.
Var sjukt jobbig på en polare just i bänkpressen angående hans tänkade :d tränade med honom och förberedde honom för en ny maxning och varje gång visar det sig att han gått runt hela dan när han ska ta sitt nya max och intalat sig själv att ”det går inte” ”jag är för svag” ”det är inge skönt o pressa” osv. Jag själv går in i typ zen-mode hela veckan innan ett max och verkligen förbereder mitt sinne för att pressa så bra det bara går, tar i tills jag svimmar/blöder och låter som någon sorts monster om det så krävs när jag ska pressa.
Med det är bara mina two cents på ämnet :d
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.