Visa fullständig version : Vilken II får en 50/50 blandning av Whey/Kasein?
Har fungerat bra med viktnedgång sedan jag slutade med alla mjölkprodukter :D. Åt och drack en hel del mjölk och fil. Kände inte till II problematiken förut.
Vill dock kunna kompletera med en drink innan sängdags.
Hur illa blir då en 50/50 drink?
Finns ju tex protec med högre andel kasein, men nu är det ju inte den som står i skafferiet utan Strenght.
//Jocke
King Grub
2004-05-05, 09:19
Illa och illa... Det blir ett högt II, 100 eller över. Varför inte äta lite mer av protein från vanlig mat i stället, med ett II runt 50, om du oroar dig: fisk, kött, fågel, skaldjur, ägg?
Jo, visst kan jag det. Dock är det så smidigt med en drink precis innan läggdags. Fokuserar så mycket på mat redan och det finns ju annat i livet också. Tycker jag står vid spisen tillräckligt redan.
Ägg går ju skapligt dock om man inte klämmer i sig gulan i alla. Äter redan en hel del ägg istället för tex en prottedrink som komplement till frukosten, till mellanmålet. Känns som jag kommer att börja kackla snart om jag utökar med fler.
Det får bli ett "efter träning protein" av Strenghten. Får fundera på Protec nästa gång, det är ju i alla fall lite bättre.
//Jocke
Hur ligger det till med 80% Kasein och 20% vassle?
Eller måste man hitta ett med bara Kasein (vilket jag förstått att det inte finns) för att få ett långsamt protein i pulverform?
Föresten, hur är det med ägg-protein.
//Jocke
II är ju fortfarande hög för att både vassle och kasein är mjölkprotein. Men visst är det långsam protein.
Originally posted by joa
Eller måste man hitta ett med bara Kasein (vilket jag förstått att det inte finns) för att få ett långsamt protein i pulverform?
//Jocke
Så fort du har en hygglig andel kasein i så blir det långsamt och om det inte vore på det sättet så är ju en andel snabbt protein bra vid de flesta tillfällena.
Genomsnittet för proteinförslaget ovan blir i vilket fall som helst betydligt långsammare än vasslen och inte mycket snabbare än rent kasein.
Det finns förövrigt rent kasein att köpa om man struntar i att det inte är smaksatt och att man får köpa ett antal kilo på en gång. Sök på Fairing och Kasein så hittar du inlägg skulle jag tro.
Tack och bock. Skall söka på det.
Ägg-protein kanske är ett intressant alternativ?
Eller blir man kass i magen av att dra i sig motsvarande 6-8 vitor och hur är det med kolesterolet?
King Grub
2004-05-12, 20:13
Eller blir man kass i magen av att dra i sig motsvarande 6-8 vitor
Inte omöjligt.
och hur är det med kolesterolet?
Det finns inget kolesterol i äggvita. Dessutom påverkar inte kolesterolet i det du äter ditt blodkolesterol direkt. En frisk person kan äta i princip hur många hela ägg han eller hon vill per dag.
Tack igen!
Inte omöjligt.
:D Jag lovar att posta "resultaten" om jag köper ett rent äggprotein, för på det kan väl ändå inte II vara högt?!?!?!?
King Grub
2004-05-12, 20:18
Originally posted by joa
:D Jag lovar att posta "resultaten" om jag köper ett rent äggprotein, för på det kan väl ändå inte II vara högt?!?!?!?
Jo.
Ah, suck. GI är ju så mycket lättare än II.
Vad ligger ägg-II på då?
Kanske lätt att tro att allt kretsar kring GI och II för mig, men faktum är att det funkat bra sedan jag skippade "alla" mjölkprodukter till varje måltid.
//J
King Grub
2004-05-13, 06:15
Hela ägg har ett II på mäkta låga 30-35, men äggvita, som är betydligt mer lättupptagligt, hamnar också betydligt högre. Absolut inte lika högt som vassle eller mjölk dock.
King Grub
2004-05-13, 15:03
Originally posted by kreator
vad är II
Insulin Index.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404&highlight=vad+insulin
Glöm inte att insulin är anabolt och gör att du drar mer nytta av proteinet från drinken.
Tror faktiskt inte lite högre insulinnivå under sömnens första timmar kommer förstöra formen märkbart.
Originally posted by joa
20% vassle och 80% kasein är precis den sammansättning som vanlig komjölk har.
Och den har mycket högt II.
subliminal
2004-05-16, 01:52
Originally posted by King Grub
Hela ägg har ett II på mäkta låga 30-35, men äggvita, som är betydligt mer lättupptagligt, hamnar också betydligt högre. Absolut inte lika högt som vassle eller mjölk dock.
Enligt detta så ger kombinationen äggvita/äggula lägre II än endast äggvita. Gulan sänker alltså II jämfört med intag av endast äggvitan. Finns det då något som på samma sätt sänker II på mjölkbaserade produkter (inkl. våra kära proteinpulver)? Är det fettet i gulan som sänker II i äggfallet eller något annat?
Fett verkar ju kunna sänka GI men fungerar det på samma sätt när det gäller II?
Hittills har jag trott att det inte är mycket man kan göra för att sänka II på mjölkprodukter men om äggvita kan få lägre II ihop med äggula så borde det väl finnas något som sänker II på exempelvis kasein.
King Grub
2004-05-16, 06:21
Originally posted by subliminal
Enligt detta så ger kombinationen äggvita/äggula lägre II än endast äggvita. Gulan sänker alltså II jämfört med intag av endast äggvitan. Finns det då något som på samma sätt sänker II på mjölkbaserade produkter (inkl. våra kära proteinpulver)? Är det fettet i gulan som sänker II i äggfallet eller något annat?
Fett verkar ju kunna sänka GI men fungerar det på samma sätt när det gäller II?
Hittills har jag trott att det inte är mycket man kan göra för att sänka II på mjölkprodukter men om äggvita kan få lägre II ihop med äggula så borde det väl finnas något som sänker II på exempelvis kasein.
Gulan sänker inte II:t på vitan. Det är två helt olika saker. I det här fallet kan du inte jämföra helt ägg med äggvita, helt enkelt. Det är två olika aminosyreprofiler, som stimulerar bukspottkörteln på olika sätt.
WHITEFOLKS
2004-05-16, 14:04
är väl antagligen som grub säger att det inte sänker II i sig utan mer att X gram äggula har lägre II än X gram äggvita.. då skulle ju 3gram äggvita + 3 gram äggula få lägre snittII än 6gram ren äggvita.
subliminal
2004-05-16, 17:40
Originally posted by WHITEFOLKS
är väl antagligen som grub säger att det inte sänker II i sig utan mer att X gram äggula har lägre II än X gram äggvita.. då skulle ju 3gram äggvita + 3 gram äggula få lägre snittII än 6gram ren äggvita.
Ja, så är det nog. Jag skyller på att det var sent när jag skrev förra inlägget. :em: :D Jag vill ju så gärna kunna ta mitt vassle och kasein när jag känner för det utan att behöva tänka på II. :cryout:
Får nog passa mig för att inte bli för insnöad på hela II och GI-grejen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.