Visa fullständig version : Hur hantera perioder av extrem trötthet?
Diomedea exulans
2018-01-28, 16:56
Idag vaknade jag nio på morgonen, efter att ha sovit ganska länge och väl. Men som nyvaken var jag så trött så jag nästan trodde jag skulle dö, så efter att ha sneglat på mobilen och sett vad klockan var så slöt jag ögonen och fortsatte vila. Det gick ett tag, jag kanske somnade om lite, och nästa gång jag tittade på klockan var hon typ elva. Jag kände mig inte piggare, och lade mobilen åt sidan igen. Sista gången jag tittade på klockan var hon nästan ett, och fastän jag inte var nämnvärt piggare ens då bestämde jag mig för att tvinga upp mig och hälla i mig en kanna kaffe.
Efter den där kannan kaffe var jag fortfarande nästan lika trött, och bestämde mig för att hoppa över att gå ut och röja lite sly på föräldrarnas tomt som jag först hade tänkt.
I skrivande stund tror jag jag är uppe i två kannor kaffe, och jag är tillräckligt pigg för att röja ris om jag skulle vilja, men nu är det för mörkt ute.
Såna här extrema trött-dagar får jag ibland. Vad beror de på? Är de naturliga fluktuationer, eller ett tecken på att något är fel? Jag har inte misskött sömn eller kost eller rört på mig ovanligt lite eller mycket de senaste dagarna. Tidigare i veckan sov jag sjukt dåligt förvisso, kanske är det...
Och fråga två, hur ska man hantera dem? Bör man unna sig att vila, eller tvinga sig till aktivitet? Det sistnämnda, har jag märkt, kan leda till två saker: Antingen piggnar man till, eller så fortsätter man vara trött. Det är svårt att på förhand räkna ut vilket det kommer bli.
Och för det tredje, hur dåligt för hälsan är det att unna sig att leka apatiskt flyktingbarn kanske 1-2 gånger i veckan? Det pratas ju mycket om hur farligt det är med inaktivitet, men enstaka dagar kanske det inte gör någon skillnad?
Rikard Jansson
2018-01-28, 17:02
Får så ibland. Sover typ 30 utav 40 timmar så mår jag som en gud i 2-3 veckor innan det är dags igen. Tråkigt sätt att spendera en helg men värt det i välmåendet efter :)
Diomedea exulans
2018-01-28, 17:08
Får så ibland. Sover typ 30 utav 40 timmar så mår jag som en gud i 2-3 veckor innan det är dags igen. Tråkigt sätt att spendera en helg men värt det i välmåendet efter :)
Lutar åt det hållet också... Istället för att tänka "fuck it, nu har jag fuckat upp något så jag är megatrött och hela helgen försvinner" så ska jag börja tänka "såhär blir det ibland, inget att göra en grej av".
Jag tror du hade för vilda aktiviteter i fredags!
Men annars vet jag inte, jag får också sådana perioder titt som tätt.
dream_theater_
2018-01-28, 17:44
Vild gissning, men d-vitaminbrist?
Diomedea exulans
2018-01-28, 17:47
Jag tror du hade för vilda aktiviteter i fredags!
Men annars vet jag inte, jag får också sådana perioder titt som tätt.
Hon hade ju tempur-madrass, jag sov som en gud hos henne!
Vild gissning, men d-vitaminbrist?
Kanske... Dags att börja äta mer piller, måhända... (Suck, gillar inte piller.)
Varit skapligt trött i ett års tid nu, jag har insett att det är liksom bara att gilla läget och kötta på så gott det går :) Dvs tvinga sig till aktivitet inom rimliga gränser.
Jag har aldrig druckit kaffe så kan inte uttala mig om det hjälper eller försämrar läget.
trädgårdsmöbel
2018-01-28, 17:50
Om du inte får/kan sova/vila bort tröttheten så vill jag rekommendera Red Bull.
Om du inte får/kan sova/vila bort tröttheten så vill jag rekommendera Red Bull.
Nu är jag ingen läkare men jag tänker komma med en förutsägelse att vår tids våldsamma energidrycks och kaffedrickande som någon slags universallösning på trötthet kan mycket väl komma att resultera i en ren tsunami av sjukdomsfall i form av alla möjliga former av stressrelaterade åkommor och dödsfall över tid.
Diomedea exulans
2018-01-28, 18:07
Jag tror det är psykiskt också. Det har varit en rätt jobbig vecka i skolan där vi delat in oss i grupper om fem, och min modesta sociala kompetens har sträckts till bristningsgränsen när jag försökt tigga om att få jobba med vissa utan att verka påträngande, försökt räkna ut huruvida folk inte vill jobba med mig eller verkligen menar allvar när de säger "vi ska kolla om vi behöver en till", och omvänt, när jag försökt avfärda folk jag inte vill jobba med utan att såra känslor, samtidigt som jag hela tiden försökt fundera ut vilka jag ens vill jobba med och vad jag vill göra. Klart en blir trött i huvudet.
Jag har skrivit mycket om min bräckliga lekamen, men även mentalt är jag en svag rackare, en grubblare som går runt och mår dåligt över det i ett halvår om nån gör något mot mig som får mig att känna mig lite kränkt. Så det krävs nog inte så mycket stress för att skicka in mig i en liten period av apati.
Samtidigt måste jag ju leva i verkligheten, jag kan inte förvänta mig att omgivningen tassar på tå för min skull, så jag får vackert acceptera att jag blir lite slutkörd ibland. Men när jag läst era svar har jag som sagt börjat luta åt att det bästa är att helt enkelt inte göra en grej av det. Bara vila och var glad.
trädgårdsmöbel
2018-01-28, 18:08
Nu är jag ingen läkare men jag tänker komma med en förutsägelse att vår tids våldsamma energidrycks och kaffedrickande som någon slags universallösning på trötthet kan mycket väl komma att resultera i en ren tsunami av sjukdomsfall i form av alla möjliga former av stressrelaterade åkommor och dödsfall över tid.
Det tror jag med. Men om man inte får/kan vila/sova den tid man behöver så är någon form av centralstimulantia essentiellt, särskilt om man inte får vara zombieaktig och väldigt inneffektiv.
Jag tror att vi kommer kunna erbjudas en kemisk och precis snabblösning på de flesta problem som gör oss mindre effektiva/produktiva vi kan ha i framtiden. Deprimerad? Medicin. Trött? Medicin. För uppåt av medicin? Medicin. Ont i magen? Medicin. Men även för mindre åkommor/negativa känslor: Ensamhet? Medicin i ett piller som stimulerar samma känslor/hormoner som 1 timmes umgänge med vänner hade gett. Sexuellt frustrerad och därför koncentrationssvårigheter på jobbet?= Tablett som blockerar de känslorna.
Diomedea exulans
2018-01-28, 18:09
Det tror jag med. Men om man inte får/kan vila/sova den tid man behöver så är någon form av centralstimulantia essentiellt, särskilt om man inte får vara zombieaktig och väldigt inneffektiv.
Jag tror att vi kommer kunna erbjudas en kemisk och precis snabblösning på de flesta problem som gör oss mindre effektiva/produktiva vi kan ha i framtiden. Deprimerad? Medicin. Trött? Medicin. För uppåt av medicin? Medicin. Ont i magen? Medicin. Men även för mindre åkommor/negativa känslor: Ensamhet? Medicin i ett piller som stimulerar samma känslor/hormoner som 1 timmes umgänge med vänner hade gett. Sexuellt frustrerad och därför koncentrationssvårigheter på jobbet?= Tablett som blockerar de känslorna.
För min del kommer det lösa sig när jag blir ekonomiskt oberoende och kan ägna dagen åt att mata hönsen, kratta lite i trädgården och kolla några avsnitt av Gotham.
Jag tror det är psykiskt också. Det har varit en rätt jobbig vecka i skolan där vi delat in oss i grupper om fem, och min modesta sociala kompetens har sträckts till bristningsgränsen när jag försökt tigga om att få jobba med vissa utan att verka påträngande, försökt räkna ut huruvida folk inte vill jobba med mig eller verkligen menar allvar när de säger "vi ska kolla om vi behöver en till", och omvänt, när jag försökt avfärda folk jag inte vill jobba med utan att såra känslor, samtidigt som jag hela tiden försökt fundera ut vilka jag ens vill jobba med och vad jag vill göra. Klart en blir trött i huvudet.
Jag har skrivit mycket om min bräckliga lekamen, men även mentalt är jag en svag rackare, en grubblare som går runt och mår dåligt över det i ett halvår om nån gör något mot mig som får mig att känna mig lite kränkt. Så det krävs nog inte så mycket stress för att skicka in mig i en liten period av apati.
Samtidigt måste jag ju leva i verkligheten, jag kan inte förvänta mig att omgivningen tassar på tå för min skull, så jag får vackert acceptera att jag blir lite slutkörd ibland. Men när jag läst era svar har jag som sagt börjat luta åt att det bästa är att helt enkelt inte göra en grej av det. Bara vila och var glad.Bra kämpat, my dude. Konditionsträning utomhus i dagsljus & regelbundet intag av H20+bra™ långsamma kolhydrater, typ havregryn: Brukar resultera i mer hjärnenergi än koffein per se. Koffein är mer ångest/illamående framkallande alternativt huvudvärk vid detox. xd
Upplever du bara sömnighet eller är du också väldigt kraftlös? Jag kan vara extremt kraftlös första halvtimmen på morgonen. Känns som händerna är ett enda stort vacuum, helt viktlösa. Skulle inte orka lyfta ett mjölkpaket precis vid uppvaknande.
Hon hade ju tempur-madrass, jag sov som en gud hos henne!
Håll i henne, dem är ju svindyra ju!
Diomedea exulans
2018-01-28, 18:46
Upplever du bara sömnighet eller är du också väldigt kraftlös? Jag kan vara extremt kraftlös första halvtimmen på morgonen. Känns som händerna är ett enda stort vacuum, helt viktlösa. Skulle inte orka lyfta ett mjölkpaket precis vid uppvaknande.
Bra fråga. Mest sömnighet, skulle jag nog säga. Jag märker inte att jag är svagare i vardagen. Om jag drog till gymmet och lyfte marklyft kanske jag skulle vara lika stark som vanligt.
Själv tycker jag att jag blir tröttare om jag skippar morgonträningen och sover längre. Hade jag sovit till 9 hade jag känt mig som en zombie. Uppskattar numera för övrigt vikten av regelbundet solljus på sommaren efter att nästan helt skippat det förra sommaren, av vilket jag drar slutsatsen att min vintertrötthet (mkt mer än förra vintern) har ett starkt samband med.
Är det inte lite så att vara vuxen? Man är trött hela tiden. Så jag har fått det förklarat för mig i alla fall
dream_theater_
2018-01-28, 19:16
Vänta tills du får barn
https://sandrabeijer.elle.se/wp-content/uploads/sites/63/2018/01/7-900x137.png
King Grub
2018-01-28, 20:05
Börja dagen med ett kaffelavemang så skall du se att du vaknar till liv.
Jag håller tempot uppe med D-vitamin. Fasta sovvanor, där jag under en lång period testat mig fram till vad som passar min kropp.
Efter det har jag införskaffat ett Jawbone UP3 som jag inbillar mig fungerar riktigt bra för att väcka mig i rätt del av min sömncykel när jag använder den funktionen.
Men jag föredrar att se till att somna inom mitt spann och därefter kliva upp direkt när jag vaknar av mig själv mellan 06:20 och 07:30 ungefär.
Det viktiga är att inte somna om.
Mantrat om att man inte kan sova igen förlorad sömn handlar mer om att man får fan kasta sig upp även en dag med dålig sömn, då är man ändå piggare än en dag med för mycket av fel sömn
Diomedea exulans
2018-01-28, 20:40
Kaffelavemang med D-vitamin i får det bli.
Patriarch K
2018-01-28, 22:11
Varje år vet man att januari-mars är riktigt pissiga och sugiga månader där man har noll energi och är trött konstant. Nu när det är januari så undrar jag ändå varför jag är trött och deprimerad, trots att jag vet att det beror på årstiden.
Samma visa varje år. Det går nog inte att göra så mycket åt mer än att umgås med sköna vänner som du trivs med.
Hela den där grejen med d-vitamin, järn, zink etc tycker jag är trams. Ljusterapi kan nog däremot fungera!
Hela den där grejen med d-vitamin, järn, zink etc tycker jag är trams.
Varför?
Diomedea exulans
2018-01-28, 22:52
Övertränad kanske?
Tror inte det, har tränat slappt några veckor.
Patriarch K
2018-01-29, 08:17
Varför?
För jag tycker inte att det gör någon skillnad alls på humöret!
BelowAverage
2018-01-29, 08:49
Är det inte lite så att vara vuxen? Man är trött hela tiden. Så jag har fått det förklarat för mig i alla fall
Vänta tills du får barn
https://sandrabeijer.elle.se/wp-content/uploads/sites/63/2018/01/7-900x137.png
Hahaha muntra gänget xD
Inte ska man väl vara trött hela tiden?
Låter värt att försöka se om det finns B, D-vitaminbrist eller liknande. Lågt testosteron (detta är ju trots allt kolo). Testa att bättra sovvanor, motionera mer, äta nyttigare, kanske stabilare frukost och mindre kolisar på kvällstid. Eller LCHF / liknande galenskap.
Menar inte att jag tror det finns någon mirakelkur men jag tror det finns en del grejer som är värda att pröva, finns det en chans att något hjälper känns det mer värt att pröva än att vara trött resten av livet för att man inte brydde sig.
Jag brukar bli varaktigt trött efter att jag gjort t.ex rest, då kan jag känna mig rätt urvriden i 1-2 veckor när jag väl är hemma igen. Har du gjort något speciellt före dagarna du är så där trött?
Diomedea exulans
2018-01-29, 09:10
Har du gjort något speciellt före dagarna du är så där trött?
En massa skolarbete är nog ganska vanligt.
Testot är precis på medel.
BelowAverage
2018-01-29, 09:19
En massa skolarbete är nog ganska vanligt.
Testot är precis på medel.
Vill minnas att jag sett dig beklaga dig över att studiekamraterna inte riktigt uppskattar dig, eller du dem. Om det är så att du inte riktigt stortrivs på den punkten kan ju det tillsammans med vintermörker göra att du blir mer trött än vad du tycker är normalt för dig.
Det ger ju inte direkt energi att ha ett suboptimalt umgänge, jämfört med att ha optimalt umgänge som snarare ger energi är det en rätt stor skillnad.
Diomedea exulans
2018-01-29, 09:29
Vill minnas att jag sett dig beklaga dig över att studiekamraterna inte riktigt uppskattar dig, eller du dem. Om det är så att du inte riktigt stortrivs på den punkten kan ju det tillsammans med vintermörker göra att du blir mer trött än vad du tycker är normalt för dig.
Det ger ju inte direkt energi att ha ett suboptimalt umgänge, jämfört med att ha optimalt umgänge som snarare ger energi är det en rätt stor skillnad.
Ja, så är det, plus att jag inte riktigt uppskattar skolan i övrigt.
Som kuriosa har jag blivit rynkigare sedan jag började plugga.
För jag tycker inte att det gör någon skillnad alls på humöret!
Men då kanske din trötthet inte beror på en brist heller. Men för personer där faktiskt gör det så gör det ju en väsentlig skillnad. Man kan ju avfärda det som trams för det.
Raschmus
2018-01-29, 10:29
Magnesium, Zink & D-vitamin inbillar jag har gjort mig piggare i alla fall (ffa att jag sover bättre)
Däremot är det ju katastrof för mina energinivåer att ligga kvar i sängen. Skall jag sova ut på helgen så är det absolut max 10 timmar sömn som gäller och sedan försöka aktivera mig på något sätt (om det så är att gå ut och fika). Ligga kvar i sängen 1-3 timmar gör mig total-zombie.
Jag röstar f ö på kaffelavemang.
Shqypnia
2018-01-29, 13:15
Du kan vara mentalt utmattad.
Jag kan märka på mig själv att när jag "filosoferar" för mkt under perioder så kan jag känna mig "deppig" och blir således väldigt trött oavsett hur mkt jag än sover. Det är en väldigt udda trötthet också. Ibland kan man jobba hela dagen, träna, gå flera mil och vara aktiv en hel dag och ändå inte känna samma trötthet.
Patriarch K
2018-01-29, 13:22
Men då kanske din trötthet inte beror på en brist heller. Men för personer där faktiskt gör det så gör det ju en väsentlig skillnad. Man kan ju avfärda det som trams för det.
Nä, jag har ju inte gjort några studier direkt. Det är väl mig själv + 2 kompisar som testat allt möjligt utan att det hjälper.
Personligen tror jag att det mesta sitter i huvudet och att försöka bota nedstämdhed med olika preparat är enbart en temporär lösning. Jag använder samma retorik för antidepp.
Sedan har jag ju läst runt lite om D-vitamin och det är ju främst folk med mörk hy och pensionärer som kan behöva tillskott.
Här är en "icke så trovärdig källa utan källhänvisning" som är inne lite på det spåret också.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=6089955
Men googla gärna runt lite själv.
Tror inte på magiska kurer och välmående rent generellt, det är ett allmänt mindset som behövs enligt mig. Sedan kan väl grönsaker ge positiva effekter etc...men jag menar mest alla batik-häxe-huskurer som "sägs vara bra för"...
Semester eller hedonism har alltid fungerat för mig.
Nä, jag har ju inte gjort några studier direkt. Det är väl mig själv + 2 kompisar som testat allt möjligt utan att det hjälper.
Personligen tror jag att det mesta sitter i huvudet och att försöka bota nedstämdhed med olika preparat är enbart en temporär lösning. Jag använder samma retorik för antidepp.
Sedan har jag ju läst runt lite om D-vitamin och det är ju främst folk med mörk hy och pensionärer som kan behöva tillskott.
Här är en "icke så trovärdig källa utan källhänvisning" som är inne lite på det spåret också.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=6089955
Men googla gärna runt lite själv.
Tror inte på magiska kurer och välmående rent generellt, det är ett allmänt mindset som behövs enligt mig. Sedan kan väl grönsaker ge positiva effekter etc...men jag menar mest alla batik-häxe-huskurer som "sägs vara bra för"...
Jag förstår vart du vill komma, att tillskott inte är en universallösning mot trötthet och det håller jag med om. Det finns många faktorer som kan påverka det. Och har man en varierad kosta så ska (inte alltid) det vara tillräckligt.
Däremot så kan man inte avfärda det som "magiskt trams".
Brister på tex B12, B9, Järn osv kan dels tyda på en allvarligare bakomliggande sjukdom, men kan även leda till olika typer av anemier med ganska svåra symtom.
Det finns definitioner av vad som anses vara brist på D-vitamin, och även här kan det tyda på en annan bakomliggande sjukdom förutom att bristen i sig ger symtom.
Bristvärden sitter inte i huvudet, det går att påvisa eller avfärda mycket enkelt och väl med klinkemiska markörer.
Sen om man vill bota en järnanemi med rätt mindset så kör hårt
Diomedea exulans
2018-01-29, 14:16
Du kan vara mentalt utmattad.
Jag kan märka på mig själv att när jag "filosoferar" för mkt under perioder så kan jag känna mig "deppig" och blir således väldigt trött oavsett hur mkt jag än sover. Det är en väldigt udda trötthet också. Ibland kan man jobba hela dagen, träna, gå flera mil och vara aktiv en hel dag och ändå inte känna samma trötthet.
Det känns som att detta ligger nära sanningen.
Semester eller hedonism har alltid fungerat för mig.
Har fan aldrig semester, tio veckor utan några måsten skulle nog göra susen.
*hug* Tio veckor var en rejäl semester
Diomedea exulans
2018-01-29, 14:44
*hug* Tio veckor var en rejäl semester
Det är vad jag skulle få om jag inte sommarjobbade mellan två läsår. ;)
Att gå upp har inget med pigghet att göra.
Patriarch K
2018-01-29, 15:33
Jag förstår vart du vill komma, att tillskott inte är en universallösning mot trötthet och det håller jag med om. Det finns många faktorer som kan påverka det. Och har man en varierad kosta så ska (inte alltid) det vara tillräckligt.
Däremot så kan man inte avfärda det som "magiskt trams".
Brister på tex B12, B9, Järn osv kan dels tyda på en allvarligare bakomliggande sjukdom, men kan även leda till olika typer av anemier med ganska svåra symtom.
Det finns definitioner av vad som anses vara brist på D-vitamin, och även här kan det tyda på en annan bakomliggande sjukdom förutom att bristen i sig ger symtom.
Bristvärden sitter inte i huvudet, det går att påvisa eller avfärda mycket enkelt och väl med klinkemiska markörer.
Sen om man vill bota en järnanemi med rätt mindset så kör hårt
Jodå, jag förnekar ju inte att kroppen behöver alla de ämnen som...som kroppen behöver. Äter man bara en typ av mat så får man brist på någonting etc etc...
Det är just de magiska batixhäxe-kurerna som man läser om i Hälsoliv/Expressen/Aftonbladet etc etc som jag inte riktigt tror på.
Och gällande vinterdepp brukar det krylla av sådana artiklar: "Så botar du vintertröttheten".
Diomedea exulans
2018-01-29, 15:56
Att gå upp har inget med pigghet att göra.
Joo..? Ibland kan man ju vakna och faktiskt vara så pigg så man är sugen på att gå upp.
Sasquatch
2018-01-29, 16:14
Inte läst tråden men mörker gör dig trött, har visats att melatoninnivåer kan vara 2-3 ggr högre under vintern jämfört med sommaren så inte konstigt att man generellt känner sig hängig under denna årstid, speciellt på våra breddgrader. Testa att göra ditt boende riktigt ljus medelst starka lampor, skaffa en ljusterapilampa och spendera mer tid utomhus under dagen. Att spendera för mycket tid i mörker kan sabba ens hälsa på vis som är helt oberoende av vitamin D.
Ett till förslag.
Kroppen använder fel bränsle!!!
http://www.ledgenomexempel.se/fatburner-eller-sugarburner-varfor-ar-det-ena-battre-an-det-andra/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.