handdator

Visa fullständig version : Oroad efter svar från blodprov

svartakronan
2018-01-19, 13:59
Hade för lågt värde av trombocyter, hade 109 och normala är minst 150.
Sen var även eosinofiler låga, 0,04 hade jag där och minst ska man ha 0,1.

Av 15 tester så var det "bara" de två som inte var inom den normala värdena.

Jag är såklart jätte orolig och tänker det värsta, någon kunnig här som vet hur allvarligt det är?

Läkaren skulle ringa på måndag.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Angel
2018-01-19, 14:14
Hur va hb och vita då?

svartakronan
2018-01-19, 14:21
Hur va hb och vita då?

De var normala!
Som sagt så var det bara trombocyter och eosinofila som var under normal.

Dock så är ju även eosinofila en typ av vita blodkroppar med.

Ame
2018-01-19, 14:37
Känner du dig sjuk, finns det skäl att tro att du är sjuk utöver proverna? Varför tog man prover?

Rahf
2018-01-19, 14:38
Sluta googla. Nu. Det slutar bara med att du självdiagnosticerar cancer eller nån kronisk sjukdom.

svartakronan
2018-01-19, 14:41
Känner du dig sjuk, finns det skäl att tro att du är sjuk utöver proverna? Varför tog man prover?

Det var en liten lymfknuta i ljumsken som jag oroade mig för, ca 1 cm i diameter. De kollade med ultraljud och de sa att den var ofarlig.
Sen har jag vart förkyld sjukt mycket i höstas och nu i vinter.

delta_mats
2018-01-19, 14:43
Låter som HIV dessvärre. Läkaren borde pratat med dig direkt.

Trololol

Pokkes
2018-01-19, 15:12
Låter som HIV dessvärre. Läkaren borde pratat med dig direkt.

Trololol

Dendär var riktigt oskön....

delta_mats
2018-01-19, 15:43
Dendär var riktigt oskön....

Jag vet. Men jag hoppas min poäng går fram. Dvs att personer på ett forum är fel ställe att fråga sånt här om.

Pokkes
2018-01-19, 16:03
Jag vet. Men jag hoppas min poäng går fram. Dvs att personer på ett forum är fel ställe att fråga sånt här om.

Jo sant till största grad, men kan bara tänka mig TS situation med tankeloopar och nojjande man tar nog till alla medel man kan tänka sig

Diomedea exulans
2018-01-19, 16:11
Ta det bara lugnt och försök tänka på något annat till måndag!

ApexProcyon
2018-01-19, 16:20
Sluta googla. Nu. Det slutar bara med att du självdiagnosticerar cancer eller nån kronisk sjukdom.

Det där tål att läsas en gång till i fetmarkering. Lyssna på Rahf och prata med din läkare istället om du är orolig.

Bärsärk
2018-01-19, 16:35
QuNhTLVgV2Y

Angel
2018-01-19, 16:49
Hade de varit akut så hade inte doktorn ringt på måndag! Du får säkert ta om proverna eller nått. 109 verkar ju inte va så dödligt lågt.

svartakronan
2018-01-19, 17:09
Hade de varit akut så hade inte doktorn ringt på måndag! Du får säkert ta om proverna eller nått. 109 verkar ju inte va så dödligt lågt.

Glömde nämna att av 3 blodprover senaste halvåret så har den siffran pendlat upp och ner, första provet var den nere på 96! Andra provet var den uppe på 129 och nu 109. De trodde först att det bara var något tillfälligt eftersom det hade ökat men nu har den ju sänkts igen...

Kamp
2018-01-19, 17:29
Inse att du intr kan förändra något, oavsett vad läkaren säger på måndag. Njut nu av helgen��

chidde
2018-01-21, 16:03
Glömde nämna att av 3 blodprover senaste halvåret så har den siffran pendlat upp och ner, första provet var den nere på 96! Andra provet var den uppe på 129 och nu 109. De trodde först att det bara var något tillfälligt eftersom det hade ökat men nu har den ju sänkts igen...

Hmm... 96/129/109 later valdigt lagt jamfort med det normala medelvardet 150

Ga till en annan (privat?) klinik och/eller doktor for att fa en annan utvardering

Forstar att du har varit forkyld mycket, har du kant av kronisk trotthet ocksa?
delta_mats kanske skamtar, men det ligger lite i det han sager. Ett av HIV-symptonen ar ju nedsatt immunforsvar

Akerhage
2018-01-22, 11:36
Har läkaren hört av sig? Hur har det gått?

svartakronan
2018-01-22, 11:55
Har läkaren hört av sig? Hur har det gått?

Pratade med henne precis, hon sa att jag inte behöver vara orolig, talar inte för någon allvarlig sjukdom för då skulle fler prover vara konstiga.

Ladugårdsdörr
2018-01-22, 12:28
Hmm... 96/129/109 later valdigt lagt jamfort med det normala medelvardet 150

Känner du till standardavvikelsen? Om inte så är det lämpligt att knipa igen brödsaxen.

Akerhage
2018-01-22, 12:41
Pratade med henne precis, hon sa att jag inte behöver vara orolig, talar inte för någon allvarlig sjukdom för då skulle fler prover vara konstiga.

Vad skönt att höra!

chidde
2018-01-22, 16:32
Hade för lågt värde av trombocyter, hade 109 och normala är minst 150.
Sen var även eosinofiler låga, 0,04 hade jag där och minst ska man ha 0,1.

Glömde nämna att av 3 blodprover senaste halvåret så har den siffran pendlat upp och ner, första provet var den nere på 96! Andra provet var den uppe på 129 och nu 109.

Känner du till standardavvikelsen? Om inte så är det lämpligt att knipa igen brödsaxen.

Nej, jag kanner inte till standardavvikelsen
Jag har dessutom ingen aning om vad trombocyter och eosinofiler har for funktion i blodet. MEN, raknar man pa det procentuellt bor man absolut vara aktsam

TS har alltsa legat pa -36% jamfort med minsta normalvardet, det borde val ringa en klocka?

Vad galler eosinofiler lag han -60% under normalvardet?!

Vet inte vad syftet till tradstarten var, men jag antar att TS ville ha lite rad pa hur en hade gatt tillvaga och dar fick han mina basta 50 oringar

Vilket i kort och gott lyder
Vardena fran prover visar ostabilitet, forkylning efter forkylning avloser varandra, men lakaren menar att allt ar "normalt"

Eftersom varken TS och/eller koloiterna harinne ar experter i amnet, hade jag personligen gatt till en annan lakare for ett andra utlatande. Lite forvanad over att jag var den ende som foreslog det har? Ovriga forslag harinne var i stil med yolo, ta det lugnt, det ar sakert inget farligt, oroa dig inte-anda :smash:

Ladugårdsdörr
2018-01-22, 17:08
En bartender hänger upp sig på procenten. Jag tror vi kan avsluta diskussionen där.

https://trombocyter.se/lagt-varde/ Runt 100 är alltså lite lågt men långt ifrån 20-30 där problem uppstår.
Eosinofila granulocyter om jag inte minns helt fel ska vara mellan 0.1-0.5, högt värde kallas eosinofili och indikerar allergisk reaktion eller parasitinfektion.

chidde
2018-01-22, 17:43

En bartender hänger upp sig på procenten. Jag tror vi kan avsluta diskussionen där.

https://trombocyter.se/lagt-varde/ Runt 100 är alltså lite lågt men långt ifrån 20-30 där problem uppstår.
Eosinofila granulocyter om jag inte minns helt fel ska vara mellan 0.1-0.5, högt värde kallas eosinofili och indikerar allergisk reaktion eller parasitinfektion.

En bonde har precis lart sig anvanda google... cofffee
Alltid kul nar det gar bra for andra :thumbup:

Tolkia
2018-01-22, 21:53
Eosinofiler (och basofiler med för den delen) har man så pass lite av att en mer eller mindre i den lilla rutan man räknar dem i (differentialräkning av blodkroppar går till så att det utspädda blodet smetas ut på ett objektglas och så räknar man hur många av varje sort som finns inom en viss ruta på glaset och typ multiplicerar upp det utifrån spädningen, ofta är det numera maskiner som gör det, men manuell räkning finns fortfarande) kommer att göra stor procentuell skillnad. En mer eller mindre om normalantalet är t.ex. 3 gör väldigt stor skillnad i siffror men inte nödvändigtvis någon skillnad i det stora hela (för om du tar en ny droppe kanske det är fler/färre där så att det jämnar ut sig).

Referensintervallet (intervallet inom vilket alla värden räknas som normala) är väldigt stort för trombocyter, d.v.s. trombocytpartikelkoncentrationen kan variera väldigt mycket mellan olika personer. Prata med din läkare om du är orolig.

Något man skall komma ihåg när det gäller blodprover (och alla andra prover och jämförelser) är att ju fler prover som tas, desto större är sannolikheten att åtminstone något av dem kommer att vara avvikande av rent slumpmässiga skäl. Jag har glömt hur teorin bakom egentligen ser ut, men det finns säkert någon som kommer ihåg den.

Aryt
2018-01-23, 19:57

Ganska typiskt för kolozzeum. Samma fenomen förstörde trådarna om antidepressiva - "experter" kom in och berättade hur läget låg baserat på att deras kusin hade tagit ett läkemedel eller att läkemedlet borde vara bra då det enligt namnet är antidepressivt.

Nej, jag kanner inte till standardavvikelsen
Jag har dessutom ingen aning om vad trombocyter och eosinofiler har for funktion i blodet. MEN, raknar man pa det procentuellt bor man absolut vara aktsam

TS har alltsa legat pa -36% jamfort med minsta normalvardet, det borde val ringa en klocka?

Vad galler eosinofiler lag han -60% under normalvardet?!

Vet inte vad syftet till tradstarten var, men jag antar att TS ville ha lite rad pa hur en hade gatt tillvaga och dar fick han mina basta 50 oringar

Vilket i kort och gott lyder
Vardena fran prover visar ostabilitet, forkylning efter forkylning avloser varandra, men lakaren menar att allt ar "normalt"

Eftersom varken TS och/eller koloiterna harinne ar experter i amnet, hade jag personligen gatt till en annan lakare for ett andra utlatande. Lite forvanad over att jag var den ende som foreslog det har? Ovriga forslag harinne var i stil med yolo, ta det lugnt, det ar sakert inget farligt, oroa dig inte-anda :smash:

Fungerar inte riktigt så. 150 är dessutom inte medelvärdet utan lägre gränsen för referensintervallet (som inte nödvändigtvis är medelvärde +-X SD) vill jag minnas. Vissa labprover kan vara 100 gånger förhöjda vid sjukdom, vid andra kan något tiotalet procent vara förenat med livsfara.

Angel
2018-01-23, 20:12
Tänkte på denna tråden idag när jag såg ett trombocytvärde på 33.