handdator

Visa fullständig version : Christiano Ronaldo

Ödmjuk
2018-01-18, 20:34
Hur tränar man för att få en kropp i den stilen med synliga muskler men inte för bulkiga. Kanske lite mer kroppsfett tror han har 6 procent. Ska man träna utan vikter typ med kroppsvikten som motstånd eller med vikter och fler upprepningar ? Hoppas ni förstår min fråga. Tack för svar.

Hittade en tråd i ämnet från 2012 men det verkade som den avvek från ämnet efter ett tag.

poppen11
2018-01-18, 20:54
Hur tränar man för att få en kropp i den stilen med synliga muskler men inte för bulkiga. Kanske lite mer kroppsfett tror han har 6 procent. Ska man träna utan vikter typ med kroppsvikten som motstånd eller med vikter och fler upprepningar ? Hoppas ni förstår min fråga. Tack för svar.

Hittade en tråd i ämnet från 2012 men det verkade som den avvek från ämnet efter ett tag.

Hade du kunnat utveckla dina tankar något. Tror du att du blir större än Ronaldo så snabbt att du inte hinner dra i bromsen om du skulle använda vikter?

Anders The Peak
2018-01-18, 21:02

Cristiano-Ronaldo (http://www.borntoworkout.com/cristiano-ronaldo-training-workout-routine-diet-plan/)

Diomedea exulans
2018-01-18, 21:05
Träna som en bodybuilder, ät som en bodybuilder, hoppas du har bra gener.

Ödmjuk
2018-01-18, 21:21
2# kanske skulle funka om man lägger in en massa cardio ? Lite rädd är jag att jag blir större än vad jag vill bli. Vill ha en bra fungernade smidig kropp med lite muskler som en modell eller som ronaldo kanske även åt Brad Pitt i fightclub lite åt det hållet. Fast med lite mer bf Hur skulle jag träna med vikter i så fall lättare vikter fler upprepningar ?

3# undrar hur man kan träna för att slippa leva i gymmet 3-4 timmar per dag Daily practice for 3-4 hours assuring a low fat level (less than 10 percent) ?

4# träna som en bodybuilder, ät som en bodybuilder, hoopas man har bra gener och se ut som en bodybuilder nej ?

Tack för alla svar

tossefar
2018-01-18, 21:23
2# kanske skulle funka om man lägger in en massa cardio ? Lite rädd är jag att jag blir större än vad jag vill bli. Vill ha en bra fungernade smidig kropp med lite muskler som en modell eller som ronaldo kanske även åt Brad Pitt i fightclub lite åt det hållet. Fast med lite mer bf Hur skulle jag träna med vikter i så fall lättare vikter fler upprepningar ?

3# undrar hur man kan träna för att slippa leva i gymmet 3-4 timmar per dag Daily practice for 3-4 hours assuring a low fat level (less than 10 percent) ?

4# träna som en bodybuilder, ät som en bodybuilder, hoopas man har bra gener och se ut som en bodybuilder nej ?

Tack för alla svar

Vadå nej? CR ser ut som han gör pga många års hårt styrketränande på gym. Det är inte precis så att han fått musklerna av att spela fotboll och göra övningar med kroppsvikt...

Diomedea exulans
2018-01-18, 21:23
Du har missförstått hur lätt det är att få muskler. 99 % av de som tränar och lever som en bodybuilder kommer aldrig se ut som en bodybuilder utan att dopa sig. Och bland de som ändå ser ut som en bodybuilder så tar det många år att nå dit. Det smartaste är att leva som en bodybuilder och sen "dra i bromsen" när du nått Ronaldos fysik.

King Grub
2018-01-18, 21:25
Håll kroppsfettet på hans nivå med kosten och träna på tills du har massan. Du kommer dock inte att få en kropp som ser ut som hans. Du kommer att få en lika stor kropp som han, fast som ser ut som du. Du kan inte ändra formen på dina muskler eller deras fästen.

poppen11
2018-01-18, 21:27

Tack för alla svar

Gör som så att du läser i journalerna och kollar in bilderna här på Kolozzeum, det ger en bättre jämförelse av vilka resultat du kan förvänta dig av att använda "vikter" än att kolla bodybuilderbilder (bra ord).

Varför? Jo för att i journalerna kan du se utvecklingen över tid. Är du då fortfarande orolig över att "inte hinna dra i bromsen innan du är för stor", då skall jag skapa ett träningsprogram till dig.

Anders The Peak
2018-01-18, 21:30
Det handlar om regelbunden träning, kosthållning ofta en livstilsförändring för att få till något liknande.

Träning 3 ggr per vecka på gymmet och en del vardagspromenader istället för att ta bil eller kollektivtrafik.

Träningen kan vara på ganska basic nivå. (https://www.svensktkosttillskott.se/traningsupplagg-3-dagar-i-veckan)

Ödmjuk
2018-01-18, 21:56
6# om du kollar de videos som finns på youtube är det mest core träning man ser och träning med kroppsvikt inte så mycket med vikter.

7# många av de jag ser på gymmet har bara stora kroppar, förstår du vad jag menar ? stora bulkiga. Bodybuilders är med stora men där ser man mer musklerna.

8# 6 procent är nog lite väl lågt kanske mår bättre av att ha 10 eller lite under. Ska försöka provar vegankost just nu får se om jag kan öka upp proteinet lite i min kost.

9# ja fast det är väl fortfarande hur de tränar hur ofta de tränar och vad de tränar samt hur de äter. Varje kropp är väl individuell men något åt det hållet vill inte bli stor utan vill behålla en smidighet med lite synliga muskler.

10# Låter som för lite jag tränade för ett halvår sedan tränade nästan varje dag 5-7 dagar i veckan plus cykel till jobb och lite annat för att bränna calorier. Tog för lång semester, och ville ha ett nytt träningsprogram så har varit för lat för att gå till gymmet under de här månaderna. Börja försktigt ja visst men efter ett tag vill jag köra på fullt igen. Den här gången ska jag inte ta sååååå lång semester och inte ha några uppehåll från gymmet man ångrar det nu :)

Tack för alla svar.

Diomedea exulans
2018-01-18, 21:58
7# många av de jag ser på gymmet har bara stora kroppar, förstår du vad jag menar ? stora bulkiga. Bodybuilders är med stora men där ser man mer musklerna.

Ja, men det har tagit lång tid för dem att nå dit. Om du stannar innan du når dit så blir du som Ronaldo. Hänger du med? Du ska inte träna annorlunda, bara sluta öka tidigare.

Ödmjuk
2018-01-18, 22:15
Ja, men det har tagit lång tid för dem att nå dit. Om du stannar innan du når dit så blir du som Ronaldo. Hänger du med? Du ska inte träna annorlunda, bara sluta öka tidigare.

Skajag inte i så fall även ha mer cardio i min träning ? Det finns väl även olika träning om man ska ha starka muskler eller mer uthålliga tyngre vikter lägre antal upprepningar eller mer upprepningar mindre vikter ?

Tack.

Diomedea exulans
2018-01-18, 22:17
Skajag inte i så fall även ha mer cardio i min träning ? Det finns väl även olika träning om man ska ha starka muskler eller mer uthålliga tyngre vikter lägre antal upprepningar eller mer upprepningar mindre vikter ?

Tack.

Cardio är bra för hälsan, men inget som hjälper dig nå ditt utseendemål. Du ska träna för muskelmassa, men det råder delade meningar om man då ska träna lätt eller tungt. Gissningsvis är en kombination bra.

Ödmjuk
2018-01-18, 22:26
14# hjälper inte cardio till att hålla bf nere ? tex intervall på löpband eller hopprep ?

King Grub
2018-01-18, 22:28
Inte i sig. Beror enbart på kaloribalansen. Det går utmärkt att äta sig fetare oavsett hur mycket "cardio" man utför.

Diomedea exulans
2018-01-18, 22:28
14# hjälper inte cardio till att hålla bf nere ? tex intervall på löpband eller hopprep ?

Att inte ligga på kaloriöverskott håller nere bf. Det kan du åstadkomma både med cardio + mer mat, eller bara inte äta mer mat.

Benny Carlsson
2018-01-18, 22:33
14# hjälper inte cardio till att hålla bf nere ? tex intervall på löpband eller hopprep ? Om du inte kompenserar med mer mat, så: ja, det hjälper.

Träna dock cardion så långt från styrketräningen som möjligt.

Ödmjuk
2018-01-18, 22:35
Tack för alla svar har fått lite info i den här tråden att smälta nu. Ska kolla om det finns en del av forumet för kost här med. Behöver lägga upp en bra vegan kost som jag får i mig allt av både protein, vitaminer och mineraler.

18# det brukar väl rekommenderas i slutet av träningspasset den lilla energi man har kvar eller dagar bara för cardio.

Bigggie
2018-01-18, 22:44
Han skulle stå sig bra i AF med den fysiken. Själv skulle jag gärna vilja se ut så plus några kg muskelmassa extra fördelat på överkroppen och speciellt då armarna.

Jocke67
2018-01-18, 23:15
Jag skulle gissa att det även finns doping med i bilden när det gäller Ronaldos fysik. Liksom för många andra fotbollsstjärnor.

baktung
2018-01-19, 00:20
Ronaldos fysik går att uppnå utan någon vidare gymträning. Jag såg ut ungefär sådär när jag var 17-18 och spelade fotboll. Vi tränade på gym ett par gånger i veckan helt utan träningsprogram. Blev mest maskiner i alla dess former. Väldigt lalligt. Enklare uttryckt kommer du långt om du tränar som en fotbollsspelare. Löpning i alla tänkbara former: framåt, bakåt, i sidled, eller uppför trappor. Hoppa, balansera och gör en jävla massa armhävningar. Avsluta med att leka på gymmet ibland och svält dig till rätt fettprocent.

Viktigast är dock poängen från Grub, att även fast alla fotbollsproffs tränar likt Ronaldo har ingen exakt samma kropp som honom. Du kommer heller inte att få det. Han och Messi har en snarlik fysik men det är sällan Messis fysik man talar om. Han är blekare och kortare och har bredare höfter och råkar helt enkelt inte ha samma gener som sin antagonist på planen.

svenbanan
2018-01-19, 00:36
Han och Messi har en snarlik fysik men det är sällan Messis fysik man talar om.

Messi är 170cm och Ronaldo är 187cm.

Bigggie
2018-01-19, 05:54
Ronaldos fysik går att uppnå utan någon vidare gymträning. Jag såg ut ungefär sådär när jag var 17-18 och spelade fotboll. Vi tränade på gym ett par gånger i veckan helt utan träningsprogram. Blev mest maskiner i alla dess former. Väldigt lalligt. Enklare uttryckt kommer du långt om du tränar som en fotbollsspelare. Löpning i alla tänkbara former: framåt, bakåt, i sidled, eller uppför trappor. Hoppa, balansera och gör en jävla massa armhävningar. Avsluta med att leka på gymmet ibland och svält dig till rätt fettprocent.

Viktigast är dock poängen från Grub, att även fast alla fotbollsproffs tränar likt Ronaldo har ingen exakt samma kropp som honom. Du kommer heller inte att få det. Han och Messi har en snarlik fysik men det är sällan Messis fysik man talar om. Han är blekare och kortare och har bredare höfter och råkar helt enkelt inte ha samma gener som sin antagonist på planen.

Du ordbajsar. CR har kört hårt på gym. Han är ett fysmonster. Så pass att när Zidane gick in som tränare i Real Madrid att han fick tillsägelse att sluta med det. bl.a. för att bli snabbare mm. Han blev alltså tvungen att skala bort flera kg ren massa.

Skrollovicz
2018-01-19, 06:45
Om du vill ha en kropp som Cristiano Ronaldo utan att vara på gymmet särskilt ofta får du hitta alternativa sätt. Ta regelbundna långpromenader, cykel i stället för buss, ta trappor i stället för hiss.

Anders The Peak
2018-01-19, 07:33
Jag skulle gissa att det även finns doping med i bilden när det gäller Ronaldos fysik. Liksom för många andra fotbollsstjärnor.

De här killarna är genetiskt fulländade. Hur många procent uppnår den här käriären av alla fotbollsspelare i världen.

J.V
2018-01-19, 07:45
De här killarna är genetiskt fulländade. Hur många procent uppnår den här käriären av alla fotbollsspelare i världen.Dopning kommer anda vara med i bilden for manga av dom, hur perfekta deras gener an ma vara. Det gar alltid att bli snabbare, explosivare, uthalligare och starkare.

Kan f.o. satta all min framtida inkomst pa att han (alla fotbollsproffs) tranar massor av styrketraning pa ett gym och allt som hor till (inte bara kroppsvikt med andra ord), oavsett hur mycket Youtube-videos TS har sett som talar emot det. Givetvis kommer toppatleter, oavsett idrott, trana tung styrketraning.

Jocke67
2018-01-19, 08:25
De här killarna är genetiskt fulländade. Hur många procent uppnår den här käriären av alla fotbollsspelare i världen.

Ja och...?

Vet inte om ni minns "Operation Puerte" där den ökände dopingläkaren Dr. Fuentes erkände att han haft flera spanska fotbollsspelare som klienter men det hela mördades ner. Too big to fall...

baktung
2018-01-19, 09:08
Du ordbajsar. CR har kört hårt på gym. Han är ett fysmonster. Så pass att när Zidane gick in som tränare i Real Madrid att han fick tillsägelse att sluta med det. bl.a. för att bli snabbare mm. Han blev alltså tvungen att skala bort flera kg ren massa.
Nästan alla proffs (vem gör det inte?) kör förstås hårt på gym. Jag menade att det knappast behövs för att uppnå en fysik som liknar Ronaldos rent visuellt. Och det var väl frågan? Inte hur man uppnår samma fysiska toppskick som Ronaldo? TS kommer rimligtvis aldrig bli lika snabb eller spänstig som sin idol.

Ödmjuk
2018-01-19, 10:24
Nästan alla proffs (vem gör det inte?) kör förstås hårt på gym. Jag menade att det knappast behövs för att uppnå en fysik som liknar Ronaldos rent visuellt. Och det var väl frågan? Inte hur man uppnår samma fysiska toppskick som Ronaldo? TS kommer rimligtvis aldrig bli lika snabb eller spänstig som sin idol.

ja det är mest looken jag är ute efter inte att bli lika snabb eller bra som Ronaldo i fotboll :)

smerk
2018-01-19, 10:59
ja det är mest looken jag är ute efter inte att bli lika snabb eller bra som Ronaldo i fotboll :)
Träna ett år på gym (behöver inte tänka på nått speciellt) och låt inte vikten springa iväg. Sen har du garanterat lika mycket muskelmassa, du kanske behöver mer muskler dock om du inte har lika ''bra'' muskelfästen

Wain
2018-01-19, 11:02
Träna ett år på gym (behöver inte tänka på nått speciellt) och låt inte vikten springa iväg. Sen har du garanterat lika mycket muskelmassa, du kanske behöver mer muskler dock om du inte har lika ''bra'' muskelfästen

Då får du nog dopa dig ganska ordentligt.

smerk
2018-01-19, 11:11
Då får du nog dopa dig ganska ordentligt.

http://cdn03.cdn.justjared.com/wp-content/uploads/headlines/2017/09/cristiano-ronaldo-models-underwear.jpg

Ja för att se ut såhär lär man behöva en massa preparat

Ödmjuk
2018-01-19, 11:20

Min kroppsvikt ? eller vikterna på gymmet, som att jag inte ska lägga på för mycket vikter ? Om du menar kroppsvikt hur undviker man det genom att äta lika många kalorier som man förbränner ?

Varför tror alla att han tar preparat ? Borde det inte gå utan, borde inte hälften av alla på gymmet då med ta preparat eller ?

Borde väl gå att få muskler med kroppsvikten med som de som utövar calesthenics, alla kan väl inte fuskträna med vikter ? :)

smerk
2018-01-19, 11:26
Min kroppsvikt ? eller vikterna på gymmet, som att jag inte ska lägga på för mycket vikter ? Om du menar kroppsvikt hur undviker man det genom att äta lika många kalorier som man förbränner ?

Varför tror alla att han tar preparat ? Borde det inte gå utan, borde inte hälften av alla på gymmet då med ta preparat eller ?

Borde väl gå att få muskler med kroppsvikten med som de som utövar calesthenics, alla kan väl inte fuskträna med vikter ? :)

Låt inte din kroppsvikt springa iväg så att du blir tjock. Du kan träna med vikter eller med kroppsvikt, det kvittar.

Om han dopar sig så är det sannolikt för att han är professionell fotbollsspelare och tjänar miljoner på sitt yrke, finns ingen anledning till att inte göra det och riskera att inte prestera på topp. Du behöver absolut inga dopingpreparat för att nå en sådan fysik.

Ödmjuk
2018-01-19, 11:35
Låt inte din kroppsvikt springa iväg så att du blir tjock. Du kan träna med vikter eller med kroppsvikt, det kvittar.

Om han dopar sig så är det sannolikt för att han är professionell fotbollsspelare och tjänar miljoner på sitt yrke, finns ingen anledning till att inte göra det och riskera att inte prestera på topp. Du behöver absolut inga dopingpreparat för att nå en sådan fysik.

Nej det är nog inget problem är 193cm lång väger 82kg har lite att gå upp om man säger så :)

Ska man träna många reps med lättare vikter eller färre med tyngre vikter ? Något mer att tänka på vad gäller vila och hur många gånger träna men mera ? Tack

Bigggie
2018-01-19, 11:35

Detta var ditt påstående:

Ronaldos fysik går att uppnå utan någon vidare gymträning.

Och det stämmer inte. Du liksom, dina "styrkebyggare" gelikar fattar inte riktigt vad ren muskelmassa är.

VoDaresVins
2018-01-19, 11:51
Fast du kör hårt med huvudet först och gör allt rätt så bli inte allt för besviken om du inte uppnått den fysiken om ett år alternativt på längre tid utan nån vidare gymträning.

Kom med på tåget att ha gymträningen som en del av vardagen så får du se om några år var du ligger.

Bigggie
2018-01-19, 11:52
"I know he has stopped doing the muscle building in his upper body," Balague added. "He is working harder on muscles that allow him to keep his explosive pace.

How Cristiano Ronaldo has found his best Real Madrid form at the right time

"I think Ronaldo is going down physically, he has peaked," Balague said. "He has demanded lot of his body from very early on.

"He went to the gym a lot when he didn't need to. He was self-learning as he was going along which perhaps meant he overexerted himself with weights, something he perhaps shouldn't have done.

Cristiano Ronaldo has reached his physical peak, says Guillem Balague (http://www.skysports.com/football/news/11835/10084400/cristiano-ronaldo-has-reached-his-physical-peak-says-guillem-balague)

smerk
2018-01-19, 12:00
Nej det är nog inget problem är 193cm lång väger 82kg har lite att gå upp om man säger så :)

Ska man träna många reps med lättare vikter eller färre med tyngre vikter ? Något mer att tänka på vad gäller vila och hur många gånger träna men mera ? Tack

Skippa de tunga vikterna om du inte bryr dig om att bli väldigt stark, använd bra teknik i övningarna. Håll dig mellan 5-30 reps, träna varje muskel 1-2 gånger/vecka. Upplägget spelar inte någon stor roll, gå till gymmet och träna ett år bara. Är du inte nöjd med resultatet då kan du börja fila på detaljer.

Diomedea exulans
2018-01-19, 12:22
http://cdn03.cdn.justjared.com/wp-content/uploads/headlines/2017/09/cristiano-ronaldo-models-underwear.jpg

Det finns väl en och annan person (typ en på 10 000?) som ser ut sådär utan att ens ha vidrört en vikt. Men de flesta av oss vanliga måste nog häcka på gymmet i mer än ett år och dra en deff för att komma i närheten (drivna av vårt hat mot de som inte behöver anstränga sig för att nå dit).

Dk1ng
2018-01-19, 12:44
Har man varit med på forumet i 10+ år återkommer liknande frågor kontinuerligt – "jag vill se ut som Brad Pitt i Fight Club", osv. Mig veterligen är denna typ av mål nog de jag i princip aldrig sett någon uppnå (skulle väl vara en ung Slarti då…).

Hitta en träningsform som passar dig och din livssituation. Utifrån dina icke-utseendebaserade mål låter det som att en blandning av styrketräning, konditionsträning och flexibilitet/rörlighet kombinerat med vardagsaktivitet är en bra bas. Att träna för att se ut som någon annan är helt meningslöst och leder bara till besvikelse. Om du nu vill träna primärt för utseendet så sätt istället upp personliga mål (kunna se mina magrutor, få väldefinierade armar, gå upp/ned i vikt, etc.). Överanalysera inte hur du ska träna (reps, set, etc.) utan se till att träna något och håll lite koll på din utveckling (sträva mot fler reps, tyngre vikt, snabbare löpning, bättre rörlighet etc.). I takt med att du utvecklas och får rutin kommer dina preferenser sannolikt att förändras och du kommer också succesivt lära dig hur och på vad din kropp reagerar. Ha tålamod. Ha ännu mer tålamod.

Ät ordentligt med protein (!) och komplettera med vettiga kolhydrat- och fettkällor som t.ex. frukt, grönsaker, potatis, havregryn, ris, quinoa, linser, bönor och nötter. Om du nu ska vara vegan måste du dessutom ha bra koll på näringsämnena och veta vad du får och inte får i dig. Personligen tycker jag att veganism för majoriteten är en usel trenddiet som för att bli bra och hälsosam kräver långtgående kunskap och uppoffringar, kunskap som de flesta inte orkar skaffa sig och uppoffringar som de flesta på sikt inte är villiga att göra. Det finns bättre medelvägar (lakto-ovo, pescetarian etc.) om man vill värna om djuren, miljön, hälsan eller annat.

Lycka till!

baktung
2018-01-19, 12:52
Och det stämmer inte. Du liksom, dina "styrkebyggare" gelikar fattar inte riktigt vad ren muskelmassa är.
Jag poängterade sedan att jag menade visuellt. Ronaldo ser ju ut som vilken strandpojke som helst med sina 33 cm överarmar och 61 cm lår.

1x0
2018-01-19, 13:11

Ronaldos fysik går att uppnå utan någon vidare gymträning. Jag såg ut ungefär sådär när jag var 17-18 och spelade fotboll.
Han är 187 cm lång och väger 84 kg med den formen.

Ni underskattar hans muskelmassa. Att det skulle ta ett år att uppnå den formen på (nästan) längden -100 för <10% BF. Nej.

MackeJuve
2018-01-19, 13:17

Ni underskattar hans muskelmassa. Att det skulle ta ett år att uppnå den formen på (nästan) längden -100 för <10% BF. Nej.

Japp. Kändisar får ofta skit när någon användare gör en tråd om att han vill se ut som denne kändis. I det här fallet tycker jag att det är lite obefogat då Ronaldo faktiskt sitter inne på en riktigt schysst kropp. Det är knappast en "den-här-når-du-aldrig-fysik" men det är heller ingen "det-där-når-du-på-en-kvart-fysik".

1x0
2018-01-19, 13:19
Japp. Kändisar får ofta skit när någon användare gör en tråd om att han vill se ut som denne kändis. I det här fallet tycker jag att det är lite obefogat då Ronaldo faktiskt sitter inne på en riktigt schysst kropp. Det är knappast en "den-här-når-du-aldrig-fysik" men det är heller ingen "det-där-når-du-på-en-kvart-fysik".
187 cm, 84 kg @ 6% kroppsfett. Att det tar ett års styrketräning och att Baktung hade det när han spelade fotboll som 17 åring blir man lite triggered av. :D

Man and Machine
2018-01-19, 13:21

Med andra ord nästan ingen på kolozzeum är i närheten trots att folk optirunkar 24/7.

Som redan sagts, träna hårt och bli inte fet så får du en attraktiv kropp. Det tar lång tid, du kommer inte se ut som Ronaldo men man lär sig leva med det.

MackeJuve
2018-01-19, 13:24
187 cm, 84 kg @ 6% kroppsfett. Att det tar ett års styrketräning och att Baktung hade det när han spelade fotboll som 17 åring blir man lite triggered av. :D

Måste gått hem hos gymnasietjejerna.

http://i66.tinypic.com/2e4j96s.jpg

SHH
2018-01-19, 13:32

Tänker precis likadant!

Haha.. så jävla rolig tråd.

smerk
2018-01-19, 13:35

Det är snarare så att längden och vikten inte stämmer som det är till 99% när det gäller rapporterad sådan gällande kända personer. Längd och vikt överdrivs ofta väldigt mycket. Är Ronaldo 187cm skulle jag gissa att han väger max 78-79kg på 11-12 % kroppsfett utifrån de bilder jag sett på internet. (Inte de bilder där han har pumpat upp sig och är i instagram-ljus i professionell fotografi-miljö)

https://media1.popsugar-assets.com/files/thumbor/CwdkQI2nN3KCmiKlkhj89XaUmAA/fit-in/550x550/filters:format_auto-!!-:strip_icc-!!-/2016/07/20/635/n/37139775/99cee9e5_edit_img_image_42024490_1469023784/i/Cristiano-Ronaldo-Vacation-Formentera-Spain-July-2016.png

Här är en mer realistisk bild där man faktiskt ser hur han ser ut. Tycker ni att 187cm, 84kg och 6% kroppsfett verkar stämma? Nej, max 80kg på 187cm på 10-12% kroppsfett som lägst. Fattar ni hur lågt 6% kroppsfett är? Folk är så mycket tjockare än vad de tror märker man

Men ja, fortfarande en bra fysik man måste träna lite för att nå, men definitivt nåbar på ett år

King Grub
2018-01-19, 13:42
Här är uppmätta 6 %: https://imgur.com/a/g670t

baktung
2018-01-19, 13:42
Måste gått hem hos gymnasietjejerna.

http://i66.tinypic.com/2e4j96s.jpg
Synd att man aldrig gick med bar överkropp då. Eller blev fotad i optiljus...

Mats J
2018-01-19, 13:43
Jag poängterade sedan att jag menade visuellt. Ronaldo ser ju ut som vilken strandpojke som helst med sina 33 cm överarmar och 61 cm lår.

Jag har tränat 27 år eller nått med målet att bli så stor som möjligt, alltid kört ben lika hårt som biceps eller någon annan muskelgrupp. Rekordet är 72 cm rätt fet, men i Ronaldo form så hamnar det alltid på ca 61-63 cm hur jag än gör. Är dock lite längre än honom också (194) så ännu sämre resultat alltså. Och då anser jag ändå jag har ok förutsättningar att bygga.

King Grub
2018-01-19, 13:46
Inga problem att bli större eller hårdare än han. Problemen är bli både och. Ren och snabbt vill säga.

speedy83
2018-01-19, 14:01
Här är uppmätta 6 %: https://imgur.com/a/g670t

Schyssta damben där i bakgrunden!

*drool*

OnT: Känns som att många underskattar träningsmängden eller fysiken på CR vilket man på ett sätt kan tycka är lite konstigt på ett forum likt detta men på ett annat sätt kan förstå. Då många verkar anse att det är "inga problem" att nå det där på ett år undrar man ju hur många här inne som faktiskt sitter inne på en motsvarande fysik och dessutom tränat i ungefär så länge....jag har inte sett alltför många tycker jag även om bilder inte är så vanligt förekommande här.

Att bli större/lyfta mer osv än CR är det nog många som är men som har den ganska hyfsade formen typ 365 dagar om året är det nog färre som har

Bubblan84
2018-01-19, 14:03
Det är snarare så att längden och vikten inte stämmer som det är till 99% när det gäller rapporterad sådan gällande kända personer. Längd och vikt överdrivs ofta väldigt mycket. Är Ronaldo 187cm skulle jag gissa att han väger max 78-79kg på 11-12 % kroppsfett utifrån de bilder jag sett på internet. (Inte de bilder där han har pumpat upp sig och är i instagram-ljus i professionell fotografi-miljö)

https://media1.popsugar-assets.com/files/thumbor/CwdkQI2nN3KCmiKlkhj89XaUmAA/fit-in/550x550/filters:format_auto-!!-:strip_icc-!!-/2016/07/20/635/n/37139775/99cee9e5_edit_img_image_42024490_1469023784/i/Cristiano-Ronaldo-Vacation-Formentera-Spain-July-2016.png

Här är en mer realistisk bild där man faktiskt ser hur han ser ut. Tycker ni att 187cm, 84kg och 6% kroppsfett verkar stämma? Nej, max 80kg på 187cm på 10-12% kroppsfett som lägst. Fattar ni hur lågt 6% kroppsfett är? Folk är så mycket tjockare än vad de tror märker man

Men ja, fortfarande en bra fysik man måste träna lite för att nå, men definitivt nåbar på ett år

Ytterst få lär kunna nå det där på ett år, inte i den formen även om det är ca 12% kroppsfett.

MackeJuve
2018-01-19, 14:21
Frågade pepplez(kolo-medlem) vad han vägde i somras när han gjorde sin kroppsfettmätning(han fick 7,7 % men trodde det var var väl lågt, men under 10 % kan vi säga i alla fall): 79 kg på 186 cm. Vågar inte sno hans bilder men ni kan kolla sida 85 och 86 i hans journal om ni orkar. Han borde fungera som en hyfsad jämförelse i.o.m. fettprocent och längd. Ni får avgöra men jag tycker inte att det känns osannolikt att Ronaldo väger ett par pannor mer :)

1x0
2018-01-19, 14:22
Finns ju riktmärke, att längden -100 är kroppsvikten nära genetiskt max, för tävlingsform?
Finns det inget riktmärke vad som är okej efter, vi säger, tre års styrketräning? Hur låter längden -100 är kroppsvikten för 15% fett?

HenrikJ
2018-01-19, 14:26
Känns det inte som att det där med muskulösa fotbollsspelare a la Ronaldo är ganska nytt? Var inte fotbollsspelare tunnare förr?

King Grub
2018-01-19, 14:28
Förr blev man långsam, stel och klumpig av styrketräning.

MackeJuve
2018-01-19, 14:31
Känns det inte som att det där med muskulösa fotbollsspelare a la Ronaldo är ganska nytt? Var inte fotbollsspelare tunnare förr?

Det är nytt. Spelet har utvecklats och spelarnas fysik med det. Om du går tillbaka till sent 80-tal/tidigt 90-tal så har Glenn Hysén berättat att de gick till puben efter nästintill varje träning. Inte för att dricka en pint, utan fem, sex stycken. Då spelade han i Liverpool.

Pokkes
2018-01-19, 14:32
Skippa de tunga vikterna om du inte bryr dig om att bli väldigt stark, använd bra teknik i övningarna. Håll dig mellan 5-30 reps, träna varje muskel 1-2 gånger/vecka. Upplägget spelar inte någon stor roll, gå till gymmet och träna ett år bara. Är du inte nöjd med resultatet då kan du börja fila på detaljer.

ahaha tänker bara på om man skulle villa ha spot i bänken

-"hur många satsar du på?"
-"ah tror nog jag har 8, eller 27!"

Bubblan84
2018-01-19, 14:38
https://www.cafe.se/tranaren-sa-gor-du-for-att-fa-cristiano-ronaldos-superkropp/

"En elitfotbollsspelare som Ronaldo förväntas ta 200 kilo i knäböj enligt en norsk forskning."

Inte direkt en majoritet av medeljanne som tar 200 i böjen efter ett års träning. Man kan bygga grova ben med mindre vikt, men ändå. Ronaldos fysik är underskattad, jag underskattade den också förut.

spoon
2018-01-19, 14:39
Det är nytt. Spelet har utvecklats och spelarnas fysik med det. Om du går tillbaka till sent 80-tal/tidigt 90-tal så har Glenn Hysén berättat att de gick till puben efter nästintill varje träning. Inte för att dricka en pint, utan fem, sex stycken. Då spelade han i Liverpool.Glenn har nog alltid varit lite extra törstig :D

Men kollar man på bilder från 70-talet så ser man stor skillnad. Styrketräning är ganska nytt komplement till många idrotter.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Diomedea exulans
2018-01-19, 14:54
Han verkar ha prioriterat lats.

62ragtop
2018-01-19, 15:13

Det som är "nytt" (eller nyare) är att kost har fått en allt större betydelse (inom all elitidrott), även styrketräning har fått en större betydelse. Vilket säkert gjort att fettprocenten har sjunkit, vilket gjort musklerna mer framträdande. Likaså är kost, träning (förutom den rena fotbollsträningen), vikt, uppföljning av de samma säkerligen mer reglerat i dagens proffs-fotboll än under 80/90-tal.

Det andra man ska komma ihåg när det gäller proffsfotboll är även att "yta" har blivit betydligt mer viktigt. Idag ska varenda Ballon d'Or contender se ut som en fotomodell (förutom Messi!). Dessutom så är dessa killar så mycket mer än "bara" en fotbollsspelare - de är vandrande varumärken. Klart som attan att killen måste se bra ut utan tröja när han chillar i Marbella!

Det behövde inte Glenn Hysén tänka på... Han lirade boll liksom... inte fan hel-vaxade han sin kropp inför mötet mot Aston Villa i ligacupen 89/90...

mvh

pepplez
2018-01-19, 15:21
Jag såg ut ungefär sådär när jag var 17-18 och spelade fotboll.

Haha aa troligt. Pic or it didn't happen ;)

MackeJuve
2018-01-19, 15:31
Det som är "nytt" (eller nyare) är att kost har fått en allt större betydelse (inom all elitidrott), även styrketräning har fått en större betydelse. Vilket säkert gjort att fettprocenten har sjunkit, vilket gjort musklerna mer framträdande. Likaså är kost, träning (förutom den rena fotbollsträningen), vikt, uppföljning av de samma säkerligen mer reglerat i dagens proffs-fotboll än under 80/90-tal.

Det andra man ska komma ihåg när det gäller proffsfotboll är även att "yta" har blivit betydligt mer viktigt. Idag ska varenda Ballon d'Or contender se ut som en fotomodell (förutom Messi!). Dessutom så är dessa killar så mycket mer än "bara" en fotbollsspelare - de är vandrande varumärken. Klart som attan att killen måste se bra ut utan tröja när han chillar i Marbella!

Det behövde inte Glenn Hysén tänka på... Han lirade boll liksom... inte fan hel-vaxade han sin kropp inför mötet mot Aston Villa i ligacupen 89/90...

mvh

En stor faktor är även att antalet maxlöpningar har ökat lavinartat. Spelarna springer lika långt idag som för 20 år sedan, skillnaden är hur stor andel av dessa meter som är max-effort. Det kräver bättre atleter. Sedan går spelet mycket snabbare idag --> kräver snabbare spelare --> bättre atleter. Dessa två hör ju dock självfallet ihop, eller är rentav samma sak, men men :D

Bigggie
2018-01-19, 18:53

Fortsätt du med din styrkebyggning och lev med dina illusioner. Du kommer se ut som en riktigt massamonster sen när du når 335kg marklyft. Lite som han långa killen här på forat :laugh:

Punk
2018-01-19, 19:02
Förr blev man långsam, stel och klumpig av styrketräning.
Hahaha, ja tänk vad folk visste mycket förr :-)

Diomedea exulans
2018-01-19, 19:03
Fortsätt du med din styrkebyggning och lev med dina illusioner. Du kommer se ut som en riktigt massamonster sen när du når 335kg marklyft. Lite som han långa killen här på forat :laugh:

Hahahahahahaha, du igen.

Ödmjuk
2018-01-19, 20:44
Har man varit med på forumet i 10+ år återkommer liknande frågor kontinuerligt – "jag vill se ut som Brad Pitt i Fight Club", osv. Mig veterligen är denna typ av mål nog de jag i princip aldrig sett någon uppnå (skulle väl vara en ung Slarti då…).

Hitta en träningsform som passar dig och din livssituation. Utifrån dina icke-utseendebaserade mål låter det som att en blandning av styrketräning, konditionsträning och flexibilitet/rörlighet kombinerat med vardagsaktivitet är en bra bas. Att träna för att se ut som någon annan är helt meningslöst och leder bara till besvikelse. Om du nu vill träna primärt för utseendet så sätt istället upp personliga mål (kunna se mina magrutor, få väldefinierade armar, gå upp/ned i vikt, etc.). Överanalysera inte hur du ska träna (reps, set, etc.) utan se till att träna något och håll lite koll på din utveckling (sträva mot fler reps, tyngre vikt, snabbare löpning, bättre rörlighet etc.). I takt med att du utvecklas och får rutin kommer dina preferenser sannolikt att förändras och du kommer också succesivt lära dig hur och på vad din kropp reagerar. Ha tålamod. Ha ännu mer tålamod.

Ät ordentligt med protein (!) och komplettera med vettiga kolhydrat- och fettkällor som t.ex. frukt, grönsaker, potatis, havregryn, ris, quinoa, linser, bönor och nötter. Om du nu ska vara vegan måste du dessutom ha bra koll på näringsämnena och veta vad du får och inte får i dig. Personligen tycker jag att veganism för majoriteten är en usel trenddiet som för att bli bra och hälsosam kräver långtgående kunskap och uppoffringar, kunskap som de flesta inte orkar skaffa sig och uppoffringar som de flesta på sikt inte är villiga att göra. Det finns bättre medelvägar (lakto-ovo, pescetarian etc.) om man vill värna om djuren, miljön, hälsan eller annat.

Lycka till!

Vill inte se ut som någon annan det är ett sätt att förmedla en bild av vad jag menar jag vill inte ha stora armar och stor mage jag villa ha lite synliga muskler Ronaldo var ett bra exempel kan tro att Federer har även han något i stil med vad jag söker eller en modell kropp alltså inget biffigt på något ställe utan lite synliga magrutor och lite på armar axlar och ben.

Vad gäller den växtbaserade kosten så är det en del att tänka på men det det är det även om du skulle äta "normalt " med de människorna jag ser får inte i sig det de behöver istället får de i sig en hel del av det som de inte behöver. Måste finnas former av träning som gynnar mer den fysiken jag är ute efter istället för att bara få stora armar men mera ?

VoDaresVins
2018-01-19, 21:27
Hahahahahahaha, du igen.

Men vaffan. :laugh:
Förtjänar en plats i kollos hall of fame.

Anders The Peak
2018-01-19, 21:31
Vill inte se ut som någon annan det är ett sätt att förmedla en bild av vad jag menar jag vill inte ha stora armar och stor mage jag villa ha lite synliga muskler Ronaldo var ett bra exempel kan tro att Federer har även han något i stil med vad jag söker eller en modell kropp alltså inget biffigt på något ställe utan lite synliga magrutor och lite på armar axlar och ben.

Vad gäller den växtbaserade kosten så är det en del att tänka på men det det är det även om du skulle äta "normalt " med de människorna jag ser får inte i sig det de behöver istället får de i sig en hel del av det som de inte behöver. Måste finnas former av träning som gynnar mer den fysiken jag är ute efter istället för att bara få stora armar men mera ?

Sluta noja och börja träna och håll en bra kost. Resultatet av träningen bestäms till största delen av ditt genetiska arv.
Det är bara du som kan starta förändringen. Gå gärna på länken som jag la in där hittar du både träningsprogram och förslag på mat som hjälper dig på vägen. Det tar ca tre år om du är begåvad med att uppnå en jämbördig fysik som R men kom ihåg att han är ett underbarn.

OP6lVLjpHto

Ödmjuk
2018-01-20, 05:49
har sett det här programmet innan https://www.youtube.com/watch?v=oJKM8-878xY&lc=z22ywjj4ukqmg3d15acdp430gd04trhzoqukkuzr4glw03c 010c.1516046388889733

De har flera workout program en del fria i början sen kostar det.

https://www.youtube.com/watch?v=toVV3I8XWlA

Skrollovicz
2018-01-20, 08:36
Intressant med fettprocenten på idrottare i världsklass. Alla utom simmare verkar vara slimmade. 5-7 procent.

Ahlnold
2018-01-20, 09:08
https://www.cafe.se/tranaren-sa-gor-du-for-att-fa-cristiano-ronaldos-superkropp/

"En elitfotbollsspelare som Ronaldo förväntas ta 200 kilo i knäböj enligt en norsk forskning."

Inte direkt en majoritet av medeljanne som tar 200 i böjen efter ett års träning. Man kan bygga grova ben med mindre vikt, men ändå. Ronaldos fysik är underskattad, jag underskattade den också förut.

Jag tror inte Ronaldo tar 200kg i böj. Jag tror inte ens han kör knäböj. Man ser aldrig fotbollsspelare lägga ut klipp på när de kör böj, det är för att de aldrig kör tung knäböj. Bara dumheter, hög skaderisk och lång återhämtning.
Ronaldo verkar mest köra lite cirkelträning på gymmet utöver massa fotbollsträning och löpträning. Men gör man det så bygger man ju självklart muskler efter en tid.

Wain
2018-01-20, 09:33
Folk som inte tränar och folk som tar steroider verkar ha en gemensam oförståelse för hur svårt det är att bygga muskler.

Anders The Peak
2018-01-20, 09:45
Jag tror inte Ronaldo tar 200kg i böj. Jag tror inte ens han kör knäböj. Man ser aldrig fotbollsspelare lägga ut klipp på när de kör böj, det är för att de aldrig kör tung knäböj. Bara dumheter, hög skaderisk och lång återhämtning.
Ronaldo verkar mest köra lite cirkelträning på gymmet utöver massa fotbollsträning och löpträning. Men gör man det så bygger man ju självklart muskler efter en tid.

Hela listan - här är världens snabbaste spelare, enligt Fifa

Hela listan - här är världens snabbaste spelare, enligt Fifa: 1. Antonio Valencia, Manchester United - 35,1 km/h 2. Gareth Bale, Real Madrid - 34,7 km/h 3. Aaron Lennon, Tottenham (på lån till Everton) - 33,8 km/h 4. Cristiano Ronaldo, Real Madrid - 33,6 km/h 5. Theo Walcott, Arsenal - 32,7 km/h 6. Lionel Messi, Barcelona - 32,5 km/h 7. Wayne Rooney, Manchester United - 31,2 km/h 8. Franck Ribery, Bayern München - 30,7 km/h 9. Arjen Robben, Bayern München - 30,4 km/h 10. Alexis Sanchez, Arsenal - 30,1 km/h

Jag tror att samtliga av de här lätt gör hockeyböj på 200 kg.

Kaukasuskokosnöt
2018-01-20, 11:03
Ronaldo fixar inte 200 i böj, det är jag ganska säker på. Kommer man som fotbollspelare in på gymmet är nog det sista man vill göra att ställa sig och göra tunga böj. Skulle faktiskt inte förvåna mig om han inte ens har böjt 100 kg.

När det gäller böj så tränar folk knappt det, det är för svårt för många att komma igång med. Sån där ohygglig träningsvärk i benen gör att folk aldrig orkar köra fler än 1 benpass i veckan och därmed kommer man aldrig över själva tröskeln och finner glädjen med böj. Minns själv hur det ver i början när man tränade

svenbanan
2018-01-20, 11:51
Ronaldo fixar inte 200 i böj, det är jag ganska säker på. Kommer man som fotbollspelare in på gymmet är nog det sista man vill göra att ställa sig och göra tunga böj. Skulle faktiskt inte förvåna mig om han inte ens har böjt 100 kg.

När det gäller böj så tränar folk knappt det, det är för svårt för många att komma igång med. Sån där ohygglig träningsvärk i benen gör att folk aldrig orkar köra fler än 1 benpass i veckan och därmed kommer man aldrig över själva tröskeln och finner glädjen med böj. Minns själv hur det ver i början när man tränade

Ett tips är att inte jämföra dig själv med en av världens genom tiderna bästa atleter och tro att du kan dra några vettiga slutsatser. Det blir bara pinsamt...

Bubblan84
2018-01-20, 12:51

På mitt gym tränar många fotbollsspelare på div 3-4-nivå och man ser ofta att de kör böj på minst lika bra vikter som andra seriösa gymmare. Åtminstone offseason som nu under vintern. Vore märkligt om fotbollsspelare i absoluta världstoppen då skippar en av de bästa övningarna för benstyrka och allmän stabilitet i kroppen.

Kaukasuskokosnöt
2018-01-20, 13:42
Ett tips är att inte jämföra dig själv med en av världens genom tiderna bästa atleter och tro att du kan dra några vettiga slutsatser. Det blir bara pinsamt...

Nej, det är dumt att jämföra sig själv med honom eftersom jag har en helt annan kroppsform och är bland de sämsta i Sverige på fotboll. Det jag menar är bara att jag har svårt att se att han skulle stå och böja 200 kg på veckovis basis. Sen att han skulle klara det med några månaders träning har jag abslout inga tvivel på. Tror helt enkelt att det är för slitsamt att spela fotboll på den öga nivån och samtidigt böja så mycket! Ser jag en film på Ronaldo böjandes 200 kg ska jag givetvis erkänna att jag var korkad som tvivlade på det.

På mitt gym tränar många fotbollsspelare på div 3-4-nivå och man ser ofta att de kör böj på minst lika bra vikter som andra seriösa gymmare. Åtminstone offseason som nu under vintern. Vore märkligt om fotbollsspelare i absoluta världstoppen då skippar en av de bästa övningarna för benstyrka och allmän stabilitet i kroppen.

Okej! Det är imponerande faktiskt! Jag kan nog inte ens få ihop 20 personer som jag sett böja 200 kg på gymmet, men det varierar uppenbarligen från gym till gym. Min uppfattning är att det krävs mycket böjträning eller väldigt bra teknik/genetik för att böja 200 kg. Åtminstone något år av konternueligt böjande.

Jocke67
2018-01-20, 13:49
Det är en generell trend som jag tycker mig se att allt fler idrottare i nästan alla sporter tränar mer styrke träning. Även rena konditionssporter såsom långdistanslöpning och cykling. Inom cykling var det tidigare främst spurt-specialisterna (om ens de) som körde styrketeäning men numera så tror jag hela eliten (inkl supertunna bergsspecialister) tränar med vikter, i alla fall off-season.

Diomedea exulans
2018-01-20, 13:54
Till och med elitmarathonlöpare styrketränar nu, läste jag någonstans.

Bubblan84
2018-01-20, 15:03
Nej, det är dumt att jämföra sig själv med honom eftersom jag har en helt annan kroppsform och är bland de sämsta i Sverige på fotboll. Det jag menar är bara att jag har svårt att se att han skulle stå och böja 200 kg på veckovis basis. Sen att han skulle klara det med några månaders träning har jag abslout inga tvivel på. Tror helt enkelt att det är för slitsamt att spela fotboll på den öga nivån och samtidigt böja så mycket! Ser jag en film på Ronaldo böjandes 200 kg ska jag givetvis erkänna att jag var korkad som tvivlade på det.

Okej! Det är imponerande faktiskt! Jag kan nog inte ens få ihop 20 personer som jag sett böja 200 kg på gymmet, men det varierar uppenbarligen från gym till gym. Min uppfattning är att det krävs mycket böjträning eller väldigt bra teknik/genetik för att böja 200 kg. Åtminstone något år av konternueligt böjande.

Jag sa aldrig att de böjer 200 kg, men de tränar på vikter mellan 100-150 kg.

Ahlnold
2018-01-20, 15:16

Kanske möjligen om de får träna böj ett tag. Jag har sett fotbollsspelare på hög nivå köra böj på 40-50kg och det såg tung ut. De skulle säkert snabbt bli starkare i böj om de började träna på det. Men deras syfte är ju att bli bra på fotboll, inte på knäböj.

Jag jämförde mina kroppsmått med Ronaldos för en tid sedan. Jag hade större ben och mindre överkropp, alltså är han en större discobyggare än mig? :d
Jag är inte så imponerad över hans fysik rent visuellt. Det han har gjort på fotbollsplanen är det som verkligen imponerar.

R0B
2018-01-20, 18:43
På det gymnasium jag gick på hade vi varje kvartal en fysisks utvärdering där vi gjorde ett gäng olika tester för att se vår utveckling.

Coopers, 3km löpning, 30m spurt, bänk, böj, greppstyrka, brutalbänk, smidighetstest på bana och lite annat.

Vi hade blandade inriktningar på skolan, fotboll, hockey, gymnastik, tennis, golf och så vidare. men vi var ett bra gäng inom fotboll.

Det var väldigt många som klarade 120-140 kg i hockeyböj av oss. Fåtal över det dock. Ålder från 16-19.

Ingen av oss tränade på gym överhuvudtaget, vi spelade fotboll 3-6 gånger i veckan med ett snitt på 5 skulle jag gissa på. Åt inte precis särskilt vettigt och endast en av gymnasterna använde tillskott. I det här fallet kreatin.

Jag ser det alltså inte alls som omöjligt att Ronaldo skulle vara uppe och sniffa runt 200kg böj, Han har rejält mycket mer med muskler och har tränat betydligt seriösare och längre än vad vi hade gjort.

Undrar om man kan få ut alla årskursers fysiska utvärderingar, hade varit intressant att titta på dom som här i efterhand förövrigt.

Anders The Peak
2018-01-20, 19:01
Kanske möjligen om de får träna böj ett tag. Jag har sett fotbollsspelare på hög nivå köra böj på 40-50kg och det såg tung ut. De skulle säkert snabbt bli starkare i böj om de började träna på det. Men deras syfte är ju att bli bra på fotboll, inte på knäböj.

Jag jämförde mina kroppsmått med Ronaldos för en tid sedan. Jag hade större ben och mindre överkropp, alltså är han en större discobyggare än mig? :d
Jag är inte så imponerad över hans fysik rent visuellt. Det han har gjort på fotbollsplanen är det som verkligen imponerar.

Nu tror jag att med samma fettprocent som Ronaldo har i benen så kommer du ha stickor till ben i jämförelse.

https://i.pinimg.com/originals/57/bd/fe/57bdfe9916f979f053e709d90db42eee.jpg
http://humorfutbolclub.com/wp-content/uploads/2013/05/foto-curiosa-pierna-muslo-cristiano-ronaldo.jpg

Bob90
2018-01-20, 19:27
Det är en generell trend som jag tycker mig se att allt fler idrottare i nästan alla sporter tränar mer styrke träning. Även rena konditionssporter såsom långdistanslöpning och cykling. Inom cykling var det tidigare främst spurt-specialisterna (om ens de) som körde styrketeäning men numera så tror jag hela eliten (inkl supertunna bergsspecialister) tränar med vikter, i alla fall off-season.

Men det är väl ganska få som verkligen kör för maxstyrka eller ens tungt?

poppen11
2018-01-20, 20:58
Nu tror jag att med samma fettprocent som Ronaldo har i benen så kommer du ha stickor till ben i jämförelse.

https://i.pinimg.com/originals/57/bd/fe/57bdfe9916f979f053e709d90db42eee.jpg
http://humorfutbolclub.com/wp-content/uploads/2013/05/foto-curiosa-pierna-muslo-cristiano-ronaldo.jpg

Åderbråck.

Lyset
2018-01-20, 22:14
Jag skulle bli väldigt förvånad om Ronaldo böjer 200 kg. Jag tror det när jag ser det. Och inte tror jag att han gör under 11 sekunder på 100 meter heller.

Varifrån kommer egentligen den här idén om att Ronaldo skulle vara någon sorts exceptionell superatlet?

Givetvis är han en väldigt duktig fotbollsspelare, och uppenbarligen ovanligt snabb och spänstig i fotbollssammanhang, men han är ju inte Ashton Eaton direkt.

Hemi
2018-01-20, 22:16
Roberto Caniggia Gjorde 100m på 10.79, det är väldigt bra. Han tränade friidrott innan tror jag så det är osäkert om han gjorde den tiden som fotbollspelare. Han ansågs snabbast av de bästa spelarna då.

Hemi
2018-01-20, 22:19
Sedan så anses det väl numera, av många tränare att massor av löpning och mycket sprintintervaller slöar ned löparna om det handlar om maxtider på korta distanser. Är säkert bra för annat dock, fotboll kanske.

baktung
2018-01-20, 22:24
Självklart böjer inte Ronaldo 200 kg. Kräver för mycket böjträning för att nå dit och fotbollsspelare kör knappast maxböjar. Däremot kan jag tänka mig att han benpressar minst lika mycket som någon som böjer 200 kg.

Anders The Peak
2018-01-20, 22:48
Varför skulle han inte göra 200 kg i hockeyböj. Juniorerna som 18-20 år springer 100 meter klarar halvböjar på 180 kg.

baktung
2018-01-20, 22:57
Övertygad om att han saknar viktvanan i övningen.

Sartorius
2018-01-20, 23:29

Hade betalat en ansenlig mängd pengar för att se Alexis och Messi böja 3x sin egen kroppsvikt

King Grub
2018-01-21, 00:00
Åderbråck.

Haha, nej.

panzerpig
2018-01-21, 00:09
Det är självklart att en som Ronaldo som är elit i världens största idrott kan klara 200 i en maxböj. Det är inte ens särskilt tungt. Känns som det är många gymnissar är butthurt i denna tråd :)

Ödmjuk
2018-01-21, 05:44
Ok det är inte så intressant om han böjer 200 , mer eller mindre. Mer intressant hur han får sånt utseende av en vältränad smidig kropp.

Bubblan84
2018-01-21, 10:35
Ok det är inte så intressant om han böjer 200 , mer eller mindre. Mer intressant hur han får sånt utseende av en vältränad smidig kropp.

Styrketräning och en diet med mycket protein. Sen kcalunderskott tills man kapat bort tillräckligt med fett för att nå den hårdhet han har i kroppen. Är man otränad lär det ta några år att nå dit om man inte har otroligt bra gener, även om man gör allt rätt. Byggarträning osv

Jocke67
2018-01-21, 10:43
Det är självklart att en som Ronaldo som är elit i världens största idrott kan klara 200 i en maxböj. Det är inte ens särskilt tungt. Känns som det är många gymnissar är butthurt i denna tråd :)

Inte självklart för mig. Han är nog väldigt stark men om jag skulle gissa så tror jag inte att han böjer 200kg (med ordentligt djup). Men jag kan ha fel. Han är i alla fall otroligt snabb, inte långt ifrån en sprinter på internationell elitnivå.

Ahlnold
2018-01-21, 11:07

Kanske, fast du får tänka på att alla bilder är tagna när han är uppumpad efter träning. Men jag har väl inte lika mycket ådror på benen direkt. Hans överkropp är dock sjuk för att vara en fotbollsspelare.

Jag skulle bli väldigt förvånad om Ronaldo böjer 200 kg. Jag tror det när jag ser det. Och inte tror jag att han gör under 11 sekunder på 100 meter heller.

Varifrån kommer egentligen den här idén om att Ronaldo skulle vara någon sorts exceptionell superatlet?

Givetvis är han en väldigt duktig fotbollsspelare, och uppenbarligen ovanligt snabb och spänstig i fotbollssammanhang, men han är ju inte Ashton Eaton direkt.

Pratade med en snubbe en gång som var helt övertygad att Ronaldo skulle slå Bolt på 100meter. Ja bah eh? okej. Visst han är jättespänstig och snabb, men inte bäst i världen. Sen förstår jag inte riktigt varför man måste kunna böja 200kg + om man är snabb även om det självklart finns ett samband.

Jocke67
2018-01-21, 12:00
Här testar man Ronaldos sprintförmåga mot spansk mästare 100m sprint:SL-gPMPVXI
https://youtu.be/vSL-gPMPVXI

25 m rakt fram: 3,61 sek (Ronaldo) vs . 3,31 sek (sprinter)

slalombana: 6,35 sek (Ronaldo) vs . 6,86 sek (sprinter)

Jocke67
2018-01-21, 12:05
+9% på 25m. Om han är lika mycket långsammare över 100m, och man antar att sprintern springer på ca tio sek blankt så skulle det motsvara precis under 11 sek. Skulle gissa att han ligger där nån stans, men skulle nog kunna bli snabbare med lite specialicerad träning.

HenrikJ
2018-01-21, 12:26

Ja, många verkar förvånansvärt kränkta av antydningar att Ronaldo skulle vara bättre än dem på deras egen hemmaplan (gymmet), när han bara är en simpel bollspelare :d

Diomedea exulans
2018-01-21, 13:03

Det är inte helt självklart för mig. Inte det minsta orimligt, men långt ifrån självklart.

Är det självklart att han klarar 150 i bänkpress också?

Bigggie
2018-01-21, 13:40
Ja, många verkar förvånansvärt kränkta av antydningar att Ronaldo skulle vara bättre än dem på deras egen hemmaplan (gymmet), när han bara är en simpel bollspelare :d

Märkt det också :) Framför allt bland de som mestadels 'tränar för styrka' och inbillar sig att de minnsann är så djävulskt grova om de bara deffade. 'Så såg jag ut när jag var 16-17', 'Strandpojke'. *facepalm*

Nej, för att under deras lager av späck finns desto fler lager av späck och under det vätska och möjligen under allt detta flabb ett litet litet uns av muskelmassa. Och då är det en flyktig muskelmassa som kommer ryka all världens så fort de börjar deffa. I alla fall så som de tränar, med sina maxningar och toalett-f'låt 'paus' böjar mm.

För som Grub skrev, problemet är inte att bli lika grov som CR eller lika rippad, det är att bli både och.

1x0
2018-01-21, 13:49
Folk som inte tränar och folk som tar steroider verkar ha en gemensam oförståelse för hur svårt det är att bygga muskler.

Märkt det också :) Framför allt bland de som mestadels 'tränar för styrka' och inbillar sig att de minnsann är så djävulskt grova om de bara deffade. 'Så såg jag ut när jag var 16-17', 'Strandpojke'. *facepalm*

Nej, för att under deras lager av späck finns desto fler lager av späck och under det vätska och möjligen under allt detta flabb ett litet litet uns av muskelmassa. Och då är det en flyktig muskelmassa som kommer ryka all världens så fort de börjar deffa. I alla fall så som de tränar, med sina maxningar och toalett-f'låt 'paus' böjar mm.

För som Grub skrev, problemet är inte att bli lika grov som CR eller lika rippad, det är att bli både och.
Jag tänkte skriva (igår) att ett tredje fall, till Wain's exempelpersoner, är precis som du skriver, Bigggie. Att tjocka personer överskattar hur mycket muskelmassa de har och tror de (t.ex) behöver deffa ner till 90 kg för nå likvärdig form som CR. När i själva verket de kanske behöver deffa ner till 75 kg (och ser mindre ut än CR). Väldigt vanligt och lätt att överskatta sin muskelmassa och vikttapp som krävs för bli hård, när småfet.
__

Om han böjer 200 kg? Beror helt på vad för böj. Kvartsböj? Ass-to-grass? Hög stångplacering helt outrustat? Kvartsböj med bälte och knälindor?

Man and Machine
2018-01-21, 15:34

Ronaldo skulle bli totalt mos under en stång med 200 kg ifall han ens försöker göra något som liknar en knäböj. Att 200 kg "inte ens skulle vara tungt" säger väl mer om hur insnöad du är på lyftning?

Diomedea exulans
2018-01-21, 15:37
Ronaldo skulle bli totalt mos under en stång med 200 kg ifall han ens försöker göra något som liknar en knäböj. Att 200 kg "inte ens skulle vara tungt" säger väl mer om hur insnöad du är på lyftning?

Fast det kan du väl inte heller vara säker på? Ronaldo är väl inte mycket tunnare än de mer fettfria elittyngdlyftarna? Förstår inte riktigt hur man kan uttrycka sig tvärsäkert åt något håll här.

Jocke67
2018-01-21, 15:52
Jag har minst tilltro till de som uttalar sig tvärsäkert om saker som tex detta ämne (Ronaldos maximala knäböj) som man rimligen (om man inte sitter inne med annan i info och tex har sett honom styrketräna) inte kan annat än gissa och spekulera. Har väl inget att göra med att vara kränkt att göra om man tror att han inte böjer 200kg.

Man and Machine
2018-01-21, 16:14
Fast det kan du väl inte heller vara säker på? Ronaldo är väl inte mycket tunnare än de mer fettfria elittyngdlyftarna? Förstår inte riktigt hur man kan uttrycka sig tvärsäkert åt något håll här.

Nej, jag gissar bara. Men Att Ronaldo skulle böja snäppet under vad killarna på sm gör tror jag helt enkelt inte på. Det är en sak att böja lite på knäna med laddad stång och en helt annan att göra en riktig böj.

Ett böjmecka som kolozzeum borde ju vara fullt av personer som böjer minst 2,5 gånger kroppsvikten. Jag kommer på Ceejay. (Kanske?)

Jocke67
2018-01-21, 17:21
Tycker man att det är kul att nörda ner sig i elitidrottares fysiska kapacitet så finns det massor av statistik från NHL och NBA. De gör fys-tester inför varje säsong och resultatet är offentligt. Orkar inte googla men finns på internet.

Bigggie
2018-01-21, 17:33
Vem bryr sig om vad han böjer *rolleyes*

Frågan var hur man ska träna för att se ut som CR och den är redan besvarad. Och inte är det som den där långa killen gör för övrigt. Han med den stora rumpan.

Ödmjuk
2018-01-21, 17:46
Vem bryr sig om vad han böjer *rolleyes*

Frågan var hur man ska träna för att se ut som CR och den är redan besvarad. Och inte är det som den där långa killen gör för övrigt. Han med den stora rumpan.

Hur är det inte vem menar du ?

Bigggie
2018-01-21, 18:01
Jag minns tyvärr inte riktigt namnet.

Men av vad jag kommer ihåg hur han ser ut, så det är en lång kille med ett långsmalt ansikte och där hårflikarna börjar dra sig uppåt sakta vilket kanske inte är så kul i den åldern för han ser ung ut. Otroligt stark är han!

rooz
2018-01-21, 18:19

Men av vad jag kommer ihåg hur han ser ut, så det är en lång kille med ett långsmalt ansikte och där hårflikarna börjar dra sig uppåt sakta vilket kanske inte är så kul i den åldern för han ser ung ut. Otroligt stark är han!

Jag antager att du är grovast i byn, eller hur?

VoDaresVins
2018-01-21, 19:24

Försök kolla på din högra knoge. Misstänker du kan ha namnet intatuerat där.

baktung
2018-01-21, 20:27
Skulle förvåna mig om någon bryr sig nämnvärt ifall Ronaldo mot förmodan skulle vara starkare än samtliga här i tråden på knäböj. Det är bara ett konstaterande att han inte är det eftersom han inte specialtränar det.

Alltid retar man nån klagare.

Står fast vid att han visuellt ser ut som en strandpojke, liksom nästan samtliga fotbollsproffs. Googla lite snabbt så hittar du en uppsjö bilder på 17-åringar som är både grövre och mer definierade än Ronaldo. Han är knappast känd för att han är muskelbyggare.

Det skrev för övrigt inte Grub. Han skrev att problemet är att bli både och "ren och snabbt", vilket är en inte så hårfin skillnad. Och egentligen är det enbart underkroppen som är problemet. Överkroppen är det många som matchar efter ett halvår. Du missar också att Ronaldo heller inte är så pass rippad som du vill få det att låta.

Om han böjer 200 kg? Beror helt på vad för böj. Kvartsböj? Ass-to-grass? Hög stångplacering helt outrustat? Kvartsböj med bälte och knälindor?
Tar för givet att vi avser en IPF-godkänd böj, både vad gäller djup och utrustning, d.v.s. en riktig knäböj.

+1
Vågar nästan garantera att det inte finns en spelare i hela La Liga som kommer i närheten av 200 kg. Och Ronaldo är inte heller den som kommer närmast. Korrelationen mellan de egenskaper som krävs för att bli uttagen till en proffsmatch i fotboll respektive för att böja 200 kg är liksom försvinnande svag. Det verkar helt enkelt som att någon i den här tråden skulle behöva närma sig en fotbollsmatch innan han uttalar sig.

leo1
2018-01-21, 20:30
Jag har tränat på friskis under 3-4 år sammanlagt. På 3 olika anläggningar. Tycker mej ha sett många seriösa gymmare. Har aldrig sett nån böja 200 tror jag.

Jag antar att ni som tränar på gym seriöst och tycker om knäböj, böjer ungefär 250? Bara för Ronaldo sparkar ju boll 5-7 gånger i veckan.

StarkaUlf
2018-01-21, 20:38
azy9x7E6yNs

leo1
2018-01-21, 20:49
azy9x7E6yNs

Någon härifrån frågade Patrik Sjöberg om detta. Kommer inte ihåg svaret men det var en utlåning och inte så tungt.

Jag tycker Ronaldo visar lite av sin knäböj 45 sekunder in i videon.

zIMUK9ntUZU

panzerpig
2018-01-21, 21:30
Här har ni ju facit ;) :
https://www.menshealth.com/fitness/the-fittest-man-alive
"Elite soccer players can be expected to squat 440 pounds, Norwegian researchers found."
Jag har ingen aning om vilka norrmän som kommit på detta och hur dock. haha

googlade, kanske detta:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9526895
http://bjsm.bmj.com/content/38/3/285

baktung
2018-01-21, 21:47
googlade, kanske detta:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9526895
http://bjsm.bmj.com/content/38/3/285
Bägge studier använde sig av böjar omkring 90 grader (kallas halvböj i den ena) och medelresultaten verkar vara 170 kg (FC Rosenborg) och 150 kg (två norska elitlag). Låter inte orimligt men steget från 170 till 200 är fortfarande stort och djupet är ändå oklart. Förutsatt att Ronaldo ligger i framkant i knäböj av världens elitspelare är 200 kg inte helt omöjligt, men anser jag fortfarande osannolikt.

Diomedea exulans
2018-01-21, 22:13

Ceejay heter han, Klagarn.

Jocke67
2018-01-21, 22:14
I så fall tror jag mer på att Zlatan böjer 200, han ser riktigt stark ut!

Ödmjuk
2018-01-21, 23:43
men seriöst varför har ni hängt upp er som en repig gamal skiva på om han böjer 200 eller inte vad spelar det för roll ???? det är inte intressant för den här tråden och var inte frågan. TACK

Hemi
2018-01-22, 01:11
Han gjorde tyngdlyftningsovninar forut I alla fall, som high pulls vandningar och liknande. Samt enbensbojar och knabojar bak och en massa annat. Nu efer 30 kan han ha trappat ned det. Enligt info som finns pa natet. Haller med om att han har en valdigt snygg kropp, allt sitter som det ska pa nagot satt.

Bigggie
2018-01-22, 11:27
Skulle förvåna mig om någon bryr sig nämnvärt ifall Ronaldo mot förmodan skulle vara starkare än samtliga här i tråden på knäböj. Det är bara ett konstaterande att han inte är det eftersom han inte specialtränar det.

Alltid retar man nån klagare.

Står fast vid att han visuellt ser ut som en strandpojke, liksom nästan samtliga fotbollsproffs. Googla lite snabbt så hittar du en uppsjö bilder på 17-åringar som är både grövre och mer definierade än Ronaldo. Han är knappast känd för att han är muskelbyggare.

Det skrev för övrigt inte Grub. Han skrev att problemet är att bli både och "ren och snabbt", vilket är en inte så hårfin skillnad. Och egentligen är det enbart underkroppen som är problemet. Överkroppen är det många som matchar efter ett halvår. Du missar också att Ronaldo heller inte är så pass rippad som du vill få det att låta.

Tar för givet att vi avser en IPF-godkänd böj, både vad gäller djup och utrustning, d.v.s. en riktig knäböj.

+1
Vågar nästan garantera att det inte finns en spelare i hela La Liga som kommer i närheten av 200 kg. Och Ronaldo är inte heller den som kommer närmast. Korrelationen mellan de egenskaper som krävs för att bli uttagen till en proffsmatch i fotboll respektive för att böja 200 kg är liksom försvinnande svag. Det verkar helt enkelt som att någon i den här tråden skulle behöva närma sig en fotbollsmatch innan han uttalar sig.

Jösses! Här var det ord och inga visor. Tackar så ödmjukast för informationen!

Jag ska givetvis ta till mig allt detta och genast lägga om min träning till den så allsmäktiga styrkebyggningen. Då borde jag dwarfa CR's fysik om några månader bara med tanke på att jag redan tränat nästan tre år nu.

Och tänk sen när man når det slutgiltga målet och blir lika stark som han den långa killen! Då står tjejerna på kö sen när man går in på krogen med sin babianliknande-arsle-fysik.

Diomedea exulans
2018-01-22, 11:43

Jag ska givetvis ta till mig allt detta och genast lägga om min träning till den så allsmäktiga styrkebyggningen. Då borde jag dwarfa CR's fysik om några månader bara med tanke på att jag redan tränat nästan tre år nu.

Och tänk sen när man når det slutgiltga målet och blir lika stark som han den långa killen! Då står tjejerna på kö sen när man går in på krogen med sin babianliknande-arsle-fysik.

Klagarn, som vanligt kan du inte förklara ett stort, uppenbart hål i din argumentation: Om man nu inte får stora muskler av att träna som ceejay, varför har ceejay fått stora rövmuskler då?

HenrikJ
2018-01-22, 13:32
Bara att gratulera baktung (som var kränktast i tråden av att ha sämre fysik än Ronaldo) till att klagarn kom in och började få tråden att handla om ceejay istället :D

Diomedea exulans
2018-01-22, 14:33
Nu ska vi inte missbruka ordet "kränkt"... Man kan ha teorier om Ronaldos knäböjande utan att det ligger kränkthet bakom.

HenrikJ
2018-01-22, 14:43
Man KAN ha det ja. Men just här är det höga koncentrationer kränkthet inblandat, som börjar med att han hävdar att han typ såg ut som Ronaldo när han var 17 och sedan extremt gärna vill att Ronaldo ska vara svag så att han själv kan vara bättre :)

Bubblan84
2018-01-22, 14:50
Klagarn, som vanligt kan du inte förklara ett stort, uppenbart hål i din argumentation: Om man nu inte får stora muskler av att träna som ceejay, varför har ceejay fått stora rövmuskler då?

Hans texter är i alla fall sjukt roliga att läsa. Höll på att sätta kaffet i fel strupe när jag läste hans inlägg på kafferasten och inte kunde hålla tillbaka skrattet! :D

pepplez
2018-01-22, 16:36
men seriöst varför har ni hängt upp er som en repig gamal skiva på om han böjer 200 eller inte vad spelar det för roll ???? det är inte intressant för den här tråden och var inte frågan. TACK

Haha detta är så kul. En nybörjare kommer in och vill ha tips på hur man ser ut som Ronaldo, och det slutar i en tråd där baktung sitter och slänger ur sig killgissningar om hur mycket olika fotbollsspelare böjer, medan man känner frustrationen från TS. Mycket underhållande.

Diomedea exulans
2018-01-22, 16:51
Haha detta är så kul. En nybörjare kommer in och vill ha tips på hur man ser ut som Ronaldo, och det slutar i en tråd där baktung sitter och slänger ur sig killgissningar om hur mycket olika fotbollsspelare böjer, medan man känner frustrationen från TS. Mycket underhållande.

Å ansdra sidan hade ju TS fått svar på alla sina frågor på sidan 2, så det kanske är förlåtligt med lite offtopicande.

baktung
2018-01-22, 18:10

Fast jag tror inte ceejay skriver under på att han tillhör styrkebyggningen så varför du hakat upp dig på den termen förstår jag faktiskt inte. Koppling non existent liksom.

Det härliga (och lite sjuka) med dig är för övrigt att ju mer man sätter emot desto skarpare projicerar du bara dina komplex på ceejay, som sällan har hunnit skriva i en tråd där du försöker mynta nya glåpord för hans figur. Fast jag gissar att han bara skrattar lika gott som jag gör även om du börjar bli oroväckande efterhängsen.

Nu ska vi inte missbruka ordet "kränkt"... Man kan ha teorier om Ronaldos knäböjande utan att det ligger kränkthet bakom.
Dio till mitt försvar! Värmer hela själen. *hug*

Bara att gratulera baktung (som var kränktast i tråden av att ha sämre fysik än Ronaldo) till att klagarn kom in och började få tråden att handla om ceejay istället :D
Man KAN ha det ja. Men just här är det höga koncentrationer kränkthet inblandat, som börjar med att han hävdar att han typ såg ut som Ronaldo när han var 17 och sedan extremt gärna vill att Ronaldo ska vara svag så att han själv kan vara bättre :)
Jag hade faktiskt en bild på mig själv när jag var 17 som ett par tjejer hissade på msn och undrade om det verkligen var jag på bilden. Då hade jag lite magrutor och slanka armar, som lägst 9,5 % kroppsfett minns jag, och hade en överkroppsfysik som till synes inte alltför mycket skiljer sig från Ronaldos. Jag hade nog större armar än vad han har men inte lika tydliga vingar. Den hette grimbo.jpg (minns inte varför jag döpte den till det) men den råkar inte finnas kvar såhär 13 år senare. Attans.

Men okej, jag erkänner mig extremt kränkt om det visar sig att världens bästa fotbollsspelare faktiskt är bättre än mig på både knäböj och lårcurl. Synnerligen oacceptabelt.

Underbar sammanfattning. Gjorde min dag! :laugh:

Skrollovicz
2018-01-22, 19:13
Han har garanterat gjort nära 200 kg i böj. Förmodligen inte i nuläget.

Jocke67
2018-01-22, 21:33
Å ansdra sidan hade ju TS fått svar på alla sina frågor på sidan 2, så det kanske är förlåtligt med lite offtopicande.

Ja man ska inte klaga. Topic-urspårning i trådar med redan besvarade frågor är det som gör att kollo överlever. Det tillsammans med att det hela tiden startas nya trådar mef ämen som redan behandlats i tiotals andra trådar. Hur kul vore det att hänga här om alla inlägg var 100% seriösa och folk flitigt använde sökfunktionen och bara skrev något som verkligen tillförde något nytt här på forumet?

David_wigren
2018-01-23, 11:21
Fast jag tror inte ceejay skriver under på att han tillhör styrkebyggningen så varför du hakat upp dig på den termen förstår jag faktiskt inte. Koppling non existent liksom.

Det härliga (och lite sjuka) med dig är för övrigt att ju mer man sätter emot desto skarpare projicerar du bara dina komplex på ceejay, som sällan har hunnit skriva i en tråd där du försöker mynta nya glåpord för hans figur. Fast jag gissar att han bara skrattar lika gott som jag gör även om du börjar bli oroväckande efterhängsen.

Dio till mitt försvar! Värmer hela själen. *hug*

Jag hade faktiskt en bild på mig själv när jag var 17 som ett par tjejer hissade på msn och undrade om det verkligen var jag på bilden. Då hade jag lite magrutor och slanka armar, som lägst 9,5 % kroppsfett minns jag, och hade en överkroppsfysik som till synes inte alltför mycket skiljer sig från Ronaldos. Jag hade nog större armar än vad han har men inte lika tydliga vingar. Den hette grimbo.jpg (minns inte varför jag döpte den till det) men den råkar inte finnas kvar såhär 13 år senare. Attans.

Men okej, jag erkänner mig extremt kränkt om det visar sig att världens bästa fotbollsspelare faktiskt är bättre än mig på både knäböj och lårcurl. Synnerligen oacceptabelt.

Underbar sammanfattning. Gjorde min dag! :laugh:

Folk är avundsjuka, det är därför de tvivlar på dig. Det finns definitivt folk i 17-18 års åldern med samma muskelmassa och form som Ronaldo. Jag själv var ganska nära samma mängd muskelmassa som honom när jag var 16-18. Jag vägde några kg mindre men hade samtidigt lägre fettprocent än Ronaldo.

MackeJuve
2018-01-23, 11:33
Folk är avundsjuka, det är därför de tvivlar på dig.

Hahahaha! Bland det dummaste jag läst. Tråden slutar aldrig leverera :thumbup:

StarkaUlf
2018-01-23, 12:24
Det finns självklart folk med extremt bra gener som besitter samma/bättre muskelmassa/fysik som Ronaldo i tonåren. Men det är ju inget man får utan att lyfta en vikt, utan dom har ju självklart lyft vikter om än bara så sitt egna sätt.

Hade själv en klasskamrat som har extremt bra gener, redan vid 13-14 så var han nästan stor som en fullvuxen karl. Han var så extremt överlägsen alla andra fysiskt sett i alla sporter vi spelade mot varandra i (vi spelade ej i samma lag). Styrka, snabbhet.

Sen började vi samma klass på gymnasiet. Han gymmade, men absolut inte på någon kolozzeum-nivå, utan körde lite bänk ibland, chins ibland, benpress ibland. Han var inte överdrivet stark, men muskelmassan och hårdheten var grotesk. Bara för att jämföra: Jag hade även en i min klass som vann junior-VM i styrkelyft. Han lyfte närmare dubbelt så mycket, men var inte ens i närheten av samma muskelmassa och hårdhet som den andra killen. Redan på gymnasiet så var han större och hårdare än Ronaldo.

David_wigren
2018-01-23, 12:55
Hahahaha! Bland det dummaste jag läst. Tråden slutar aldrig leverera :thumbup:

Äsch, lägg av. Det är möjligt att det finns fler andledningar till att folk tvivlar på just Baktung. Men avundsjuka är en ganska vanlig förklaring bakom människors beteende. Folk här verkade väldigt snabba med att förlöjliga Baktung och tillskriva honom vanföreställningar om sin egen kropp. Det tolkade jag som avundsjuka eftersom Ronaldos kropp inte alls är ouppnåelig för en person med ok gener.

MackeJuve
2018-01-23, 13:10
Äsch, lägg av. Det är möjligt att det finns fler andledningar till att folk tvivlar på just Baktung. Men avundsjuka är en ganska vanlig förklaring bakom människors beteende. Folk här verkade väldigt snabba med att förlöjliga Baktung och tillskriva honom vanföreställningar om sin egen kropp. Det tolkade jag som avundsjuka eftersom Ronaldos kropp inte alls är ouppnåelig för en person med ok gener.

Jag ber om ursäkt för den barnsliga tonen, men jag blir så oerhört provocerad när någon berättar för mig varför jag skrev som jag gjorde. Det fanns inte en tillstymmelse till avundsjuka från min sida, bara ren, hederlig misstro. Den misstron grundar sig mina erfarenheter av fotbollsungdomar, hur man ofta romantiserar det förgångna, baktungs första inlägg i tråden samt dennes historik som kolo-skribent. En kompott av ingredienser som gör att jag väljer att inte tro honom. Enkelt. Att det finns väldigt unga personer som är bra mycket större än Ronaldo är jag hundra procent medveten om.

Bigggie
2018-01-23, 14:34

Låt oss ponera, jag är en 'vanlig' person med medelmåttiga gener i 20 års-åldern. Tecknar avtal på närmaste gymmet och börjar träna 3-4ggr i veckan. Sköter kosten så gott jag kan och beställer hem några proteinpåsar då och då.

Hur lång tid tar det tills jag ser u som CR när jag tittar mig i spegeln?

Enligt baktung, tar detta 6 månader.

Diomedea exulans
2018-01-23, 14:36
Låt oss ponera, jag är en 'vanlig' person med medelmåttiga gener i 20 års-åldern. Tecknar avtal på närmaste gymmet och börjar träna 3-4ggr i veckan. Sköter kosten så gott jag kan och beställer hem några proteinpåsar då och då.

Du skrev inte om ceejay! FRAMSTEG!!!

spoon
2018-01-23, 15:57

Enligt baktung, tar detta 6 månader.Enligt google så är han 187 cm och väger 84 kg. Det är mycket muskelmassa. Jag kommer nog inte att landa där vid en deff. Inte så många andra skribenter här i tråden heller. Min gissning blir 5 år eller aldrig.

Jocke67
2018-01-23, 17:26
Enligt google så är han 187 cm och väger 84 kg. Det är mycket muskelmassa.

Nästan exakt samma som mig (186cm/84kg). Jag böjer ca 150kg men jag är 50 bast och i jämförelse smällfet. Så jag skulle bli förvånad om han inte böjer mer än så. Även om han knappt tränat knäböj så borde det gå på ren styrka med den smidighet och kroppskontroll som han har. 200kg däremot kräver nog lite böj-vana vilket han kanske har (eller inte, vad vet vi...).

CalleP
2018-01-23, 17:33

Var det Haramabetråden som sneade ur med i vilken gren Harambe skulle vara starkast, bänk eller mark? :D

On offtopic; Tror inte Ronaldo böjer 200kg.

Bubblan84
2018-01-23, 17:37
Det var nog jag som fick igång debatten när jag citerade ur caféartikeln, sjukt kul att det tog så hus i helvete av det! :D

(https://www.cafe.se/tranaren-sa-gor-du-for-att-fa-cristiano-ronaldos-superkropp/

"En elitfotbollsspelare som Ronaldo förväntas ta 200 kilo i knäböj enligt en norsk forskning." )

spoon
2018-01-23, 17:44
Jag gissar att han inte har så mycket böjvana. Mer idrotts specifik träning. Spänst fotboll och kroppsviktövningar. Jag gissar att han böjer 150. Att gå från 150 till 200 kräver en del träning som han inte har lagt ner.

Spekulativ tråd :D

svenbanan
2018-01-23, 18:01
Angående 200kg så tror jag det var ATP som påstod att Ronaldo nog kunde greja det i en hockeyböj. Dvs lite djupare än en kvartsböj (typ ner till strax innan nittio grader i knäleden skulle jag säga).

Angående hur han tränar så tror jag han mest ägnar sig åt enbensövningar på gymet. Typ splitböj, utfall, enbensböj och liknande grejer, samt kanske en del tyngdlyftning. Dessutom är jag övertygad om att han gör massvis med övningar som stabiliserar bålen. Så även om han kanske inte har en skivstång på axlarna varje vecka så har han säkerligen överkropp nog att inte automatiskt få krumrygg av 200kg.

Han är säkerligen inte särskilt van vid att göra djupa knäböj, eftersom detta inte liknar nån situation man hamnar i på fotbollsplanen. Kanske att han gör djupa böj i någon form under försäsongsträningen. Men jag tror inte det.

Hur som helst tror jag att han grejar i närheten av 200kg ifall det handlar om en hockeyböj och inte ATG.

baktung
2018-01-23, 21:01
Jag ber om ursäkt för den barnsliga tonen, men jag blir så oerhört provocerad när någon berättar för mig varför jag skrev som jag gjorde. Det fanns inte en tillstymmelse till avundsjuka från min sida, bara ren, hederlig misstro. Den misstron grundar sig mina erfarenheter av fotbollsungdomar, hur man ofta romantiserar det förgångna, baktungs första inlägg i tråden samt dennes historik som kolo-skribent. En kompott av ingredienser som gör att jag väljer att inte tro honom. Enkelt. Att det finns väldigt unga personer som är bra mycket större än Ronaldo är jag hundra procent medveten om.
Du menar alltså något så förskräckligt som att jag om så för ett ögonblick under min historia som kolo-skribent skulle ha avvikit från den minutiösa akribi jag alltid tillämpar? *grr27*

Du har faktiskt en liten poäng. När jag skrev utgick jag lite väl mycket från mitt eget utgångsläge. Som redan hårt tränande ungdom på relativt hög ungdomsnivå fick jag tillräckligt bra resultat efter ett halvårs gymträning för att få till en rätt vass finish på min fysik som fotbollskille. För en pojke som aldrig rört på sig tidigare snackar vi antagligen om flerdubbelt så lång tid. Jag vann trots allt femkampen på skolans idrottsdag ganska överlägset trots att jag bara spelade fotboll. (Observera att jag hade torskat lika överlägset om jag hade mött en friidrottare, men mina mediokra resultat räckte till klar seger ändå i den försoffade konkurrensen.)

Det var nog jag som fick igång debatten när jag citerade ur caféartikeln, sjukt kul att det tog så hus i helvete av det! :D

(https://www.cafe.se/tranaren-sa-gor-du-for-att-fa-cristiano-ronaldos-superkropp/

"En elitfotbollsspelare som Ronaldo förväntas ta 200 kilo i knäböj enligt en norsk forskning." )
Jag hade dock fått det hett om öronen redan innan dess. :d

Nä, jag känner mig faktiskt tacksam gentemot den här tråden för att jag helt plötsligt kommit mycket närmare Ronaldo och tycker bättre om honom än vad jag gjorde tidigare. Nästan så att jag börjar unna honom den där guldbollen som jag alltid känt att Messi borde haft. Jag och Cristiano liksom.

Har även lärt mig ett nytt begrepp i "killgissning". Från en läsare av språktidningen: "Att beskriva något som om att det är blytung fakta fast det egentligen är en gissning eller ett antagande." Det ligger förstås i ordvalen (synnerligen, garanterat, korrelation - sanningsförstärkare) och visst kan det vara spännande att uttrycka sig så, eftersom det ligger så mycket kittlande provokation i att uttrycka sig tvärsäkert trots att man bara går på magkänsla. Och då får man intressanta svar. :D

Hur som helst tror jag att han grejar i närheten av 200kg ifall det handlar om en hockeyböj och inte ATG.
Det tror jag också, men självklart gör vi skillnad på knäböj och knäböj. :)

Bigggie
2018-01-23, 23:31
Du skrev inte om ceejay! FRAMSTEG!!!

Är det han långa killen med den stora rumpan? I så fall tror jag de kan vara släkt. För de har samma snedvridna verklighetsuppfattning.

David_wigren
2018-01-24, 11:45

Jag måste erkänna att min kommentar inte var särskilt genomtänkt. Jag har ingen koll på varken Baktung eller dig så kontexten om vad ni pratat om tidigare flög mig över huvudet. Min kommentar var mest riktad mot den generella uppfattningen om att det inte skulle vara möjligt för 17-18 åringar att se ut som Ronaldo, men de är förstås sällsynta. Jag kan hålla med dig om att det förmodligen är väldigt många fler som TROR att de såg ut som Ronaldo när de var 18, men som i själva verket var betydligt mycket mindre och fetare. Jag vet dock inget om Baktung så jag vet inte vilken av de två kategorierna han tillhör men jag valde att tro på honom när jag skrev kommentaren.

Ja, jag håller med. Det är förstås fel. En person i 20 års-åldern med medelmåttiga gener som tränar halvseriöst kommer med största sannolikhet aldrig bli som Ronaldo oavsett hur länge de tränar. Hur ofta ser man folk med Ronaldos kropp på gymmen? Alltså någon med samma muskelmassa och hårdhet? Det är inte ofta.

Jocke67
2018-01-30, 22:47
Men det är väl ganska få som verkligen kör för maxstyrka eller ens tungt?

Jorå. Bland cyklister är det i allafall populärt att köra ritigt tungt, typ 3-4 reps knäböj eller benspark. Svårt att teäna maxstyrka på cykeln.