handdator

Visa fullständig version : Sluta servera kött i kommunala skolor

ApexProcyon
2018-01-16, 19:52
I en debattartikel skriven av två medlemmar från Feministiskt Initiativ hävdar dessa att kött i skolmatsalen är av ondo. Motivationen verkar vara att luckra upp köttnormen då klimatet påverkas starkt av köttätandet. Att servera enbart vegetarisk mat vore enligt skribenterna att hjälpa eleverna istället för att hålla tillbaks dom.

Har dom rätt eller fel i sitt resonemang?

https://www.expressen.se/debatt/sluta-servera-kott-i-kommunala-skolor/

Varje dag serverar kommunerna flera miljoner måltider, och de har så klart ett stort ansvar för vilken klimatpåverkan maten har. Det är inte alls svårt i dag att laga vegetarisk mat som är både god, näringsriktig och billig. Kommunerna har därför alla förutsättningar att gå i framkant för omställningen till en ekologiskt hållbar mat. Allra viktigast är detta naturligtvis i skolan, för i skolmatsalen formas barnens matvanor och deras bild av vad som är en normal och bra kost.

Bob90
2018-01-16, 19:56
Kan inte riktigt uttala mig, det enda köttliknande vi fick när jag gick i skola med skolmatsal var "mystery meat". Kunde lika gärna varit vändstekt roadkill, en bit av en gammal gummistövel eller nåt annat aptitligt.

Men nej, jag tycker att kommunala skolor ska erbjuda en allsidig/varierad kost. Och där ingår kött/fisk/fågel/ägg/animaliskt, för den som väljer att äta detta. Man ska inte anpassa en majoritet efter en minoritet. När barnen sen är vuxna så tycker jag absolut det finns belägg och goda anledningar för att minska på köttätandet dock, men det får var och en stå för, inte FI.

blåvitt
2018-01-16, 19:57
Jag tycker de har rätt. I en värld som är allvarligt hotad av klimatförändringar är det riktigt skevt att barn i skolan uppfostras till att kött är en nödvändig del i en måltid. Att inte servera kött i skolan är inte mer utav ett påtvingande än vad det är att servera kött i skolan. Skolmåltiden definierades för några årtionden sen av politiker, varför skulle den inte kunna uppdateras nu när vi vet bättre?

trädgårdsmöbel
2018-01-16, 19:59
Är ju väldigt lätt att skjuta i sank en sån idé genom att muslimer istället för vita män invänder.

ApexProcyon
2018-01-16, 20:03
Jag kan tänka mig fler vegetariska rätter i rotation bland dom vanliga rätterna då en varierad kost alltid är vettigt. Bara för att en rätt inte innehåller kött så behöver man inte skriva ut "vegetarisk mat" på näsan, det finns gott om mat utan kött som barnen äter med glatt humör. Så fort man stämplar det som "vegetarisk" så får det en B-känsla, ett andra klassens alternativ.

Luca Brasi
2018-01-16, 20:06
kan inte riktigt uttala mig, det enda köttliknande vi fick när jag gick i skola med skolmatsal var "mystery meat". Kunde lika gärna varit vändstekt roadkill, en bit av en gammal gummistövel eller nåt annat aptitligt.

+1

BelowAverage
2018-01-16, 20:07
Vettigt för att kanske hjälpa framtida generationer att äta mindre kött, som de nog borde. Med det sagt äter jag mycket kött, och är det någon grupp som borde äta kött i samhället tycker jag nog det är växande barn.
Vill man minska köttätande i stor skala tycker jag det skulle se bättre ut med höjd skatt eller förbud för att påverka även vuxna, snarare än att enbart påverka barn. Å andra sidan måste man väl börja någonstans.
Sen när min fantasi springer iväg med hur detta skulle yttra sig är jag då helt övertygad om att det skulle göras illa, men så måste det ju inte vara. Trots allt kan man äta bra vegetariskt. Och så får man väl inte glömma att i dagsläget äter nog barn liksom vuxna både skräpigt och ensidigt, så vegetariskt skulle nog kunna vara nyttigare än dagsläget.

Jag är kluven igen AP men nu vart det iaf inte en omröstning :d

Kryss
2018-01-16, 20:12
Räcker väl med förmynderi som det är redan. Finns det barn som vill äta vegetariskt bör alternativet ges, annars tycker jag att föräldrarna och barnen tillsammans kan bestämma. Istället för politikerna.

Bärsärk
2018-01-16, 20:38
Var inte mycket kött i maten man fick när man gick i skolan i alla fall, hamburgarna fick väl inte ens heta hamburgare för att de inte innehöll tillräckligt med kött.

Klein
2018-01-16, 20:41
Jag tycker de har rätt. I en värld som är allvarligt hotad av klimatförändringar är det riktigt skevt att barn i skolan uppfostras till att kött är en nödvändig del i en måltid. Att inte servera kött i skolan är inte mer utav ett påtvingande än vad det är att servera kött i skolan. Skolmåltiden definierades för några årtionden sen av politiker, varför skulle den inte kunna uppdateras nu när vi vet bättre?

Det enda sättet att lära barnen att vara miljövänliga är att låta skolorna producera sin egen mat och återvinna sitt eget avfall. Hint: helvegetariskt är ett ineffektivt nyttjande av landyta under dessa omständigheter.

ChuckTesta
2018-01-16, 20:49
Utan att läsa artikeln så har dom säkert rätt i sak, men av fel anledningar.

Aryt
2018-01-16, 20:50
Är väl bra att äta mindre kött, men är lite tveksam om det skulle ha någon klimatpåverkan.
Iofs är feministernas splittring av kärnfamiljen och den medföljande barnlösheten typ det absolut bästa man kan göra.

Blomkål
2018-01-16, 20:52
Iofs är feministernas splittring av kärnfamiljen och den medföljande barnlösheten typ det absolut bästa man kan göra.

För miljön menar du? Nä, då startar man lite i fel ände ändå. Då hade det varit klokare att börja i Afrika.

blåvitt
2018-01-16, 21:05
Är väl bra att äta mindre kött, men är lite tveksam om det skulle ha någon klimatpåverkan.

Läs en bok :)

ceejay
2018-01-16, 21:48
Jag tycker nog att man kan ta bort 1-2 dagar per vecka där det serveras kött och göra vegetariska alternativ. Det viktigaste är att det är näringsrikt och smakar iaf ok.

Alexton
2018-01-16, 22:24
Påverkan skulle vara som en droppe i havet globalt sett och det är faktiskt globalt som räknas i denna fråga. Vi skulle alla kunna leva på soylent, skrota alla bilar och gå tillbaka till stenåldern och det skulle max göra någon % skillnad.

Däremot tycker jag är vegetariska dagar låter bra i princip.

xan
2018-01-16, 22:45
Påverkan skulle vara som en droppe i havet globalt sett och det är faktiskt globalt som räknas i denna fråga. Vi skulle alla kunna leva på soylent, skrota alla bilar och gå tillbaka till stenåldern och det skulle max göra någon % skillnad.

Vad var det Ghandi sade igen? ;)

ApexProcyon
2018-01-16, 22:52
Vad var det Ghandi sade igen? ;)

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/masonry/001/125/496/b34.jpg

Klein
2018-01-16, 23:07

Låter helt idiotiskt.

Yes
2018-01-16, 23:13
Det är en idé för avsinniga avskrapsfnas och intellektuellt invalida.

ozzian
2018-01-16, 23:28
Jag blev imponerad av dokumentären om skolmaten i Frankrike, alltid 4a rätters
förrätt,varmrätt,efterätt och till sist en ost.
och det jag såg så fanns minst 2 alternativ varje dag.

och totalpriset var lägre per barn än i USA.

Låt barnen välja, kött eller sallad

xan
2018-01-16, 23:55
Låter helt idiotiskt.

Det är en idé för avsinniga avskrapsfnas och intellektuellt invalida.

Motivera? :D

Baskagge
2018-01-17, 00:01
Jag hatar djur. Jag vill äta upp dem!

Baskagge
2018-01-17, 00:02
Jag blev imponerad av dokumentären om skolmaten i Frankrike, alltid 4a rätters
förrätt,varmrätt,efterätt och till sist en ost.
och det jag såg så fanns minst 2 alternativ varje dag.

och totalpriset var lägre per barn än i USA.

Låt barnen välja, kött eller sallad

Samma höga nivå borde vi införa i Sverige också.
Maten är extremt viktig, dels för att barnen ska kunna prestera bra, men också för att många barn inte får riktig, lagad mat hemma.

Klein
2018-01-17, 00:26

Eftersom hemskolning är olagligt i Sverige så är det fullkomligt orimligt att tvinga alla barn att äta vegetariskt. I synnerhet då helvegetariskt är en värdelös kost för växande aktiva barn. Lär barnen självhushållning istället medelst permakultur, samling av vilda växter, jakt, fiske, mjölk och köttproduktion.

Grahn
2018-01-17, 07:57
Skolmat kanske borde vara något som plockades bort från skattsedeln och var en tilläggstjänst de som vill kan konsumera i dagens läge då kraven på kosten är så spridda.

BelowAverage
2018-01-17, 08:03
Eftersom hemskolning är olagligt i Sverige så är det fullkomligt orimligt att tvinga alla barn att äta vegetariskt. I synnerhet då helvegetariskt är en värdelös kost för växande aktiva barn. Lär barnen självhushållning istället medelst permakultur, samling av vilda växter, jakt, fiske, mjölk och köttproduktion.

Varför lägga pengar och tid på självhushållning? Det är ju en extremt liten del av befolkningen som sysslar med matproduktion. De flesta bor i städer, svårt att plocka blåbär och jaga vilt där. Ska vi försöka drömma oss bort till dåtiden då vi var jägare / samlare? Det låter rätt hippie, milt sagt. Kanske kan man nöja sig med lite allmänbildning under skolåren om hur matproduktion sker, så inte ungarna tror att blomkål växer i grönsaksdisken.

Klein
2018-01-17, 08:14
Varför lägga pengar och tid på självhushållning? Det är ju en extremt liten del av befolkningen som sysslar med matproduktion. De flesta bor i städer, svårt att plocka blåbär och jaga vilt där. Ska vi försöka drömma oss bort till dåtiden då vi var jägare / samlare? Det låter rätt hippie, milt sagt. Kanske kan man nöja sig med lite allmänbildning under skolåren om hur matproduktion sker, så inte ungarna tror att blomkål växer i grönsaksdisken.

Tänkte säga något elakt men jag lyckades behärska mig.

Eftersom den officiella motiveringen bakom att ha helvegetariska luncher i skolan är att det skulle vara miljövänligt så föreslår jag i respons något betydligt miljövänligare som samtidigt är hälsosammare och lärorikare för skoleleverna. Om den verkliga motiveringen är någon helt annan som att tex signalera sin dygdighet så kan jag ju förstå varför mitt förslag inte faller somliga i smaken då det ju faktiskt innebär att man måste skita ner naglarna.

Sedan pratar du om pengar. Det kostar inga pengar alls att självhushålla.

BelowAverage
2018-01-17, 08:25
Tänkte säga något elakt men jag lyckades behärska mig.

Eftersom den officiella motiveringen bakom att ha helvegetariska luncher i skolan är att det skulle vara miljövänligt så föreslår jag i respons något betydligt miljövänligare som samtidigt är hälsosammare och lärorikare för skoleleverna. Om den verkliga motiveringen är någon helt annan som att tex signalera sin dygdighet så kan jag ju förstå varför mitt förslag inte faller somliga i smaken då det ju faktiskt innebär att man måste skita ner naglarna.

Sedan pratar du om pengar. Det kostar inga pengar alls att självhushålla.

Då kan du ju gärna berätta vad en stadsbo kan göra för att självhushålla på en nivå som är mer än en gimmick. Jag kanske missförstår dig, vad menar du med självhushållning? Begreppet innebär vad jag förstår det som att man till stor del är självförsörjande, menar du självförsörjande till stor del eller att man odlar lite kryddor hemma?

Nej men det kostar pengar att låta skolelever över hela landet öva självförsörjande på skoltid med skolans resurser för att sedan flytta in i en i en hyresrätt i Stockholm och bli fastighetsmäklare. Det är imo helt enkelt inte relevant kunskap för de allra flesta.

Klein
2018-01-17, 08:40
Då kan du ju gärna berätta vad en stadsbo kan göra för att självhushålla på en nivå som är mer än en gimmick. Jag kanske missförstår dig, vad menar du med självhushållning? Begreppet innebär vad jag förstår det som att man till stor del är självförsörjande, menar du självförsörjande till stor del eller att man odlar lite kryddor hemma?

Det är ju miljön som står i fokus här. Inte att bo i städer och äta helvegetarisk kost. Vad jag menar med självhushållning står redan i mitt första inlägg.

Nej men det kostar pengar att låta skolelever över hela landet öva självförsörjande på skoltid med skolans resurser för att sedan flytta in i en i en hyresrätt i Stockholm och bli fastighetsmäklare. Det är imo helt enkelt inte relevant kunskap för de allra flesta.

Skitsnack. Barn behöver röra på sig och få frisk luft och solsken och det är alldeles för lite tid avsett till detta i skolan. Och sedan måste man ju beakta alternativet när man pratar om hur tiden skall disponeras i skolan. Det är ju redan så att 75% av allt man lär sig i grundskolan i bästa fall är likgiltigt för ens karriär.

BelowAverage
2018-01-17, 08:47
Det är ju miljön som står i fokus här. Inte att bo i städer och äta helvegetarisk kost. Vad jag menar med självhushållning står redan i mitt första inlägg.

Skitsnack. Barn behöver röra på sig och få frisk luft och solsken och det är alldeles för lite tid avsett till detta i skolan. Och sedan måste man ju beakta alternativet när man pratar om hur tiden skall disponeras i skolan. Det är ju redan så att 75% av allt man lär sig i grundskolan i bästa fall är likgiltigt för ens karriär.

Du, Klein. Det låter fortfarande rätt hippie :d ;)
Jag tror mer på mer fysisk aktivitet och att man lär dem riktig tränings- och näringslära om målet är solsken, aktivitet och hälsa.

Klein
2018-01-17, 08:57
Du, Klein. Det låter fortfarande rätt hippie :d ;)
Jag tror mer på mer fysisk aktivitet och att man lär dem riktig tränings- och näringslära om målet är solsken, aktivitet och hälsa.

Det om något är ju ett slöseri med tid och pengar. Varför inte göra någon nytta samtidigt som man tränar?

Yes
2018-01-17, 09:13
Anti-kött kampanjen bygger främst på miljöreligiöst godhetssignalerande.

Yes
2018-01-17, 09:21
Även om jag inte själv lever upp till det tror jag det är nyttigt att lära sig var maten kommer ifrån. Det gör man inte genom en torr skolfröken som berättar för barnen. Ge ungjävlarna ett spjut och ett vildsvin att sticka spjutet i; stycka och tillaga.

Som en bonus torde det även ge en viss förståelse för att mat inte alltid varit en självklarhet samt att vegantrams är för priviligerade syltryggar.

elo_
2018-01-17, 09:43
Överlag så är jag varken vegan, vegaterian eller hippie, men jag anser att det inte skulle skada för samtliga unga (och äldre också för den delen) skulle äta mera vegetariskt, överlag blir det också något så när bättre för miljön.

För egen del så är det en huvudsakligt moralisk fråga angående vår inställning till djurhushållning och överkonsumption av kött.

Ifall fler skulle jaga, eller i alla fall bli utsatta för akten av att döda för att ge sig själv föda så skulle nog många fler välja vegetariskt i en större grad.

Jag har alltid ätit mycket kött. Alltid så vet man ju vad det innebär, men man kanske inte är helt medveten om vad det innebär.

Jakt - eller mer specifikt akten av att döda, har konsekvenser, för villebrådet, men även för dig själv. Det ändrar dig.

När jag började jaga (som 30-åring) så märkte jag att min konsumption av kött minskade överlag över året. Min uppskattning för köttet ökade också.
Vi vet alla när vi äter kött att ett djur har dött för att ge oss en måltid. Däremot så är vi rätt dåligt medvetna om det.

När du jagar, och fäller ett villebråd, så minns du ögonblicket och du värdesätter det. Den här måltiden var en gräsand, den här måltiden var ett rådjur, den här måltiden var en älg. Jag har övat i timtal för den här måltiden, jag har lagt mycket tid på den här måltiden. Jag har berett villebrådets habitat i månader för den här måltiden. Jag har övat upp mina färdigheter och jag har följt med villebrådets rörelser. Jag har skjutit, stuckit, tagit ur, flått och styckat och slaktat det här djuret. Jag har processerat ner det i köttbitar, förpackat och frusit ner det. Jag har tillrett den här måltiden för mig själv och min familj och jag har tagit del av varje steg av processen. Det gör att man uppskattar måltiden och även det att ett djur har gett sitt liv för den här måltiden. Man är lite mer tacksam.

Enligt min ringa åsikt, så borde alla som konsumerar kött, åtminstone bli tagna till ett slakthus och se hur processen ser ut. Om de efter det fortfarande vill äta kött, så borde de kanske själv döda ett djur och processera det själv, för att kanske förstå lite bättre. Industrialiseringen inom köttindustrin är huvudlös.

Jag äter nu för tiden kött ca 2 gånger per dag och väljer då oftast fisk eller kyckling. Morgonen så är det ägg och gröt som gäller, mellanmålen är vegetariska. Nöt ett par gånger i veckan och vanligtvis älg några gånger i veckan. Gris väldigt sällan. Oftast väljer jag gårdsslaktade alternativ om jag kommer över dom, närproducerat om jag kan.

Före jag började jaga åt jag betydligt mer nöt och gris och reflekterade inte alls över det.

Det nu min erfarenhet. Jag anser att erfarenheten inte heller skulle vara dålig för mer människor i vårt moderna och civiliserade samhälle. Det skulle troligtvis autoregulera köttkonsumptionen om inte annat. Det betyder inte att jag anser att all köttkonsumption är fel. Men jag anser man kanske borde uppskatta köttet, och djuren mer.

Grahn
2018-01-17, 10:10
Enligt min ringa åsikt, så borde alla som konsumerar kött, åtminstone bli tagna till ett slakthus och se hur processen ser ut. Om de efter det fortfarande vill äta kött, så borde de kanske själv döda ett djur och processera det själv, för att kanske förstå lite bättre. Industrialiseringen inom köttindustrin är huvudlös.

Något i den linjen har jag funderat över med, kanske inte nödvändigtvis fullt ut men man blir ju lite fundersam när man träffar någon som tex inte kan äta helgrillad kyckling för att det ser ut som ett djur men kan äta kycklingfilé då man slipper tänka på att det är en del av ett.

trädgårdsmöbel
2018-01-17, 12:21
Vi lever ju i en tid där identitetspolitik är viktigt. Därför kan vi kolla vem förslaget är ifrån. Vänsterfeminister. Skall vi verkligen ge denna grupp ännu större inflytande? Nej. Precis därför är det en dålig idé.

Alexton
2018-01-17, 12:37
Låter helt idiotiskt.

Det är viktigt att barn testar olika maträtter och stilar.
Att barn får i sig extra mycket grönsaker kan knappast vara negativt.

Yes
2018-01-17, 12:54
Grönsaker är en garanti för otukt och sodomi.

Klein
2018-01-17, 12:59
Det är viktigt att barn testar olika maträtter och stilar.

Varför då inte ha en LCHF-dag? Eller en breatharian-dag? Eller en grisfodersdag så att man får mer förståelse för hur grisarna har det?

Och varför skulle en helvegetarisk dag öka grönsaksintaget? Det är ju stärkelse man äter mer av om man äter helvegetariskt. Dessutom är det ju stor risk att fiberintaget blir för högt med stora mängder grönsaker vilket är dåligt för mage och tarm. Så hur du än vrider och vänder på det så faller ditt resonemang.

Diomedea exulans
Väldigt bra förslag. Eleverna kommer nu få lära sig flera sätt att göra måltider utan kött, vilket de kommer ta med sig sedan när de flyttar hemifrån och börjar laga egen mat. Så i förlängningen kommer det här minska köttkonsumtionen mer än i bara skolan.

King Grub
Första steget är en portion brysselkål, och snart injicerar man heroin mellan tårna på en offentlig toalett och tittar på hund- och kycklingporr.

blåvitt
2018-01-17, 13:00
Även om jag inte själv lever upp till det tror jag det är nyttigt att lära sig var maten kommer ifrån. Det gör man inte genom en torr skolfröken som berättar för barnen. Ge ungjävlarna ett spjut och ett vildsvin att sticka spjutet i; stycka och tillaga.

Som en bonus torde det även ge en viss förståelse för att mat inte alltid varit en självklarhet samt att vegantrams är för priviligerade syltryggar.

Fast om alla ska få i sig kött varje dag så är det definitivt inte där maten kommer ifrån. Skicka ungarna till industriella uppfödningar och slakterier istället.

Diomedea exulans
2018-01-17, 13:01
För övrigt är inte självhushållning à la bondesamhälle rätt väg att gå om vi ska rädda planeten. Det ekologiska sättet att leva är att vara jägare och samlare, inte bonde.

Klein
2018-01-17, 13:01
Väldigt bra förslag. Eleverna kommer nu få lära sig flera sätt att göra måltider utan kött, vilket de kommer ta med sig sedan när de flyttar hemifrån och börjar laga egen mat. Så i förlängningen kommer det här minska köttkonsumtionen mer än i bara skolan.

Säger mannen med hemoröjdproblem antagligen orsakade av för högt fiberintag.

Diomedea exulans
2018-01-17, 13:03
Säger mannen med hemoröjdproblem antagligen orsakade av för högt fiberintag.

Du, mina hemmorojder dök upp när jag var 14 och aldrig åt grönsaker. Och det finns viktigare saker än hemmorojder, som djurskydd och miljö.

Klein
2018-01-17, 13:07
För övrigt är inte självhushållning à la bondesamhälle rätt väg att gå om vi ska rädda planeten. Det ekologiska sättet att leva är att vara jägare och samlare, inte bonde.

Knappast. Jägare och samlare förstör så mycket de kan och vandrar vidare när platsen inte längre härbärgerar liv. Se bara på Australien där aborginerna eldat sönder halva kontintenten till öken för att de är för lata för att jaga med kastvapen.

Klein
2018-01-17, 13:08
Du, mina hemmorojder dök upp när jag var 14 och aldrig åt grönsaker. Och det finns viktigare saker än hemmorojder, som djurskydd och miljö.

Nå grönsaker är ju inte den enda fiberkällan i världen eller ens vad som utgör stommen i en helvegetarisk kost anpassad för aktiva barn.

Yes
2018-01-17, 13:12
Knappast. Jägare och samlare förstör så mycket de kan och vandrar vidare när platsen inte längre härbärgerar liv. Se bara på Australien där aborginerna eldat sönder halva kontintenten till öken för att de är för lata för att jaga med kastvapen.
Även Nordamerikas indianer körde liknande taktiker med stora gräsbränder för att kontrollera buffelhjordarna.

Diomedea exulans
2018-01-17, 13:13

Sant, jägarn och samlarna har förstört mycket. Utrotat alla stora landdjur utanför Afrika, t ex. Men bönderna förstör mer. Deras åker- och boskapsmarker stjäl levnadsutrymme från de vilda djuren. Ett ansvarsfullt jagande och samlande där naturen får tid att återta utrymmet man har haft sin boplats på är den rätta vägen.

Nå grönsaker är ju inte den enda fiberkällan i världen eller ens vad som utgör stommen i en helvegetarisk kost anpassad för aktiva barn.
Om du verkligen vill bli av med mina hemmorojder så är det nog viktigare att få mig sluta styrketräna tungt.

Klein
2018-01-17, 13:17
Sant, jägarn och samlarna har förstört mycket. Utrotat alla stora landdjur utanför Afrika, t ex. Men bönderna förstör mer. Deras åker- och boskapsmarker stjäl levnadsutrymme från de vilda djuren. Ett ansvarsfullt jagande och samlande där naturen får tid att återta utrymmet man har haft sin boplats på är den rätta vägen.

Det där är ju bara ett människofientligt perspektiv. Det är inget självändamål att det ska vandra runt en massa vilda djur överallt. Vilda djur som för övrigt själva är ganska bra på att förstöra allt i sin väg om de inte inskränks.

Klein
2018-01-17, 13:20
Även Nordamerikas indianer körde liknande taktiker med stora gräsbränder för att kontrollera buffelhjordarna.

Finns tydligen även indicier på att liknande skett i Europa för länge sedan.

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/12/161201092823.htm

Luca Brasi
Jag anser att det är jägarnas fel att det finns så mycket fästingar.

Diomedea exulans
Det där är ju bara ett människofientligt perspektiv. Det är inget självändamål att det ska vandra runt en massa vilda djur överallt. Vilda djur som för övrigt själva är ganska bra på att förstöra allt i sin väg om de inte inskränks.

Absolut, man kan filosofera som Magnus Betnér och tycka "vi behöver ingen jävla vargstam i Sverige. Vi behöver nio vargar, en för varje djurpark". Själv är jag lite för förstörd av trädkramande feministisk vänsterindoktrinering för det.

Men jag tror även att jägar-samlar-livsstilen är den bästa för människan själv. Jägare och samlare behöver bara jobba några få timmar om dygnet, till skillnad från bönder (eller för den delen företagsledare) som kanske jobbar 14 timmar om dygnet.

Macroman
2018-01-17, 13:28
Är ju väldigt lätt att skjuta i sank en sån idé genom att muslimer istället för vita män invänder.

Ja, då skulle det bli 100 % kött varje dag. Aldrig fläsk dock. Ett baconförbud skulle också läggas fram illa kvickt.

Klein
2018-01-17, 13:28
Men jag tror även att jägar-samlar-livsstilen är den bästa för människan själv. Jägare och samlare behöver bara jobba några få timmar om dygnet, till skillnad från bönder (eller för den delen företagsledare) som kanske jobbar 14 timmar om dygnet.

Vad hindrar dig från att jaga och samla om det nu är så förträffligt?

Macroman
2018-01-17, 13:31

Exakt! Vad vi gör i Sverige har exakt noll påverkan ur ett globalt perspektiv. Dessutom är vi redan mest miljövänliga i hela världen.

Diomedea exulans
2018-01-17, 13:32
Vad hindrar dig från att jaga och samla om det nu är så förträffligt?

Brist på kunskap och brist på människor som vill hänga med mig. Om man ska jaga och samla i Sverige behöver man lära sig en jävla massa, som vad i naturen som är ätligt och hur man gör en pilbåge. Mycket av detta går gissningsvis att lära sig, men mycket annat är nog för evigt glömt, då vi väl inte har jagat och samlat på 10 000 år här (?). Och som sagt behöver jag troligen ett gäng stampolare om jag ska klara det. Åtminstone försvinner halva nöjet om jag inte har stampolare, en av sakerna som hägrar med en jägar/samlar-livsstil är den fina gruppgemenskapen.

Jag överväger dock att joina något av de få jägar-samlar-samhällena som fortfarande finns kvar i några av våra varmare länder.

Men först vill jag se hur Game of Thrones slutar.

Macroman
2018-01-17, 13:34
Vi lever ju i en tid där identitetspolitik är viktigt. Därför kan vi kolla vem förslaget är ifrån. Vänsterfeminister. Skall vi verkligen ge denna grupp ännu större inflytande? Nej. Precis därför är det en dålig idé.

Exakt! Denna grupp har nog som helhet gjort störst samhällsskada av alla intressegrupper.

Klein
2018-01-17, 13:36
Brist på kunskap och brist på människor som vill hänga med mig. Om man ska jaga och samla i Sverige behöver man lära sig en jävla massa, som vad i naturen som är ätligt och hur man gör en pilbåge. Mycket av detta går gissningsvis att lära sig, men mycket annat är nog för evigt glömt, då vi väl inte har jagat och samlat på 10 000 år här (?). Och som sagt behöver jag troligen ett gäng stampolare om jag ska klara det. Åtminstone försvinner halva nöjet om jag inte har stampolare, en av sakerna som hägrar med en jägar/samlar-livsstil är den fina gruppgemenskapen.

Jag överväger dock att joina något av de få jägar-samlar-samhällena som fortfarande finns kvar i några av våra varmare länder.

Men först vill jag se hur Game of Thrones slutar.

Du kan ju också börja med att jaga, fiska och samla på din fritid så att du kan lära dig på dina egna villkor och i din egen takt utan att riskera att svälta ihjäl.

Diomedea exulans
2018-01-17, 13:39
Du kan ju också börja med att jaga, fiska och samla på din fritid så att du kan lära dig på dina egna villkor och i din egen takt utan att riskera att svälta ihjäl.

Ja. Kanske blir jag så less på det att jag blir helt anti-jägare-och-samlare.

BelowAverage
2018-01-17, 14:19
Vi kan inte ens nästan försörja jordens befolkning som jägare samlare. Jag förstår ärligt talat inte vad ni propagerar för, något slags utopiskt "tänk om"?
Vi har bläddrar bort det kapitlet för länge länge sen. Liksom självförsörjande på en meningsfull nivå, då kan ni ju glömma nätforum, bil och annat skoj. Vi är för många, det är för ineffektivt. Om man inte är beredd att backa tillbaka livsstandarden så långt att nästan ingen på riktigt är villig. Däremot verkar många nyrika bli frälsta på ekologi, köpa skitdyra små torp och odla lite potatis som pausas för en flygresa till medelhavet. Jag ser mest en massa mode och lite substans i sånt där snack.

Diomedea exulans
2018-01-17, 14:22
Vi kan inte ens nästan försörja jordens befolkning som jägare samlare.

Är du säker?
Är du heeeelt säker?

Du kanske har rätt, jag har inte kollat upp det. Tänk dock på att hela världens befolkning tar mindre plats än man kan tro. Vi skulle lätt kunna tränga ihop oss i Skåne om det knep.

Fast det ändrar iallafall inte det faktum att jägare och samlare verkar ha det roligare. Internetforum är egentligen bara ett substitut för en familjegrupp på 40 pers (för mig, iaf, tror jag, iaf).

BelowAverage
2018-01-17, 14:26
Är du säker?
Är du heeeelt säker?

Du kanske har rätt, jag har inte kollat upp det. Tänk dock på att hela världens befolkning tar mindre plats än man kan tro. Vi skulle lätt kunna tränga ihop oss i Skåne om det knep.

Fast det ändrar iallafall inte det faktum att jägare och samlare verkar ha det roligare. Internetforum är egentligen bara ett substitut för en familjefrupp på 40 pers (för mig, iaf, tror jag, iaf).

Jag är väldigt säker. Lägg till hur såta vänner vi människor brukar vara med folk som har något schysst vi vill ha (en ståtlig lejonkungenklippa, områden med mycket vilt) tillsammans med alldeles för många människor för behovet så skulle det bli en battle royale utan dess like.

ApexProcyon
2018-01-17, 14:55
Vi kan inte ens nästan försörja jordens befolkning som jägare samlare. Jag förstår ärligt talat inte vad ni propagerar för, något slags utopiskt "tänk om"?

Min gissning är att det inte är tanken att det ska kunna försörja jordens befolkning. Att skilja agnarna från vetet ligger nog närmare till hands.

Diomedea exulans
2018-01-17, 15:19
Jag är väldigt säker. Lägg till hur såta vänner vi människor brukar vara med folk som har något schysst vi vill ha (en ståtlig lejonkungenklippa, områden med mycket vilt) tillsammans med alldeles för många människor för behovet så skulle det bli en battle royale utan dess like.

Okejdå, men då kan vi ju göra såhär:

* Ni som vill kan få bo i era moderna hus med er air-condition, säkra aborter, Star Wars-uppföljare, real dolls, CS, vaccin och internetforum och bli feta och ensamma.
* Vi som föredrar det blir tilldelade stora landområden där vi kan vandra ostört, så kan vi få gå där och skjuta fåglar, dö i cancer, tappa tänder, plocka svamp, lukta svett, dö i barnsäng, dö av svält, dö av diabetes, dö av lunginflammation, plocka blåbär, dö av infekterade skrapsår och njuta av vår friska luft och vår gemenskap.

BelowAverage
2018-01-17, 16:20
Min gissning är att det inte är tanken att det ska kunna försörja jordens befolkning. Att skilja agnarna från vetet ligger nog närmare till hands.

Ungefär som en typisk zombieapokalyps dagdröm alltså. Skillnaden kanske ligger i att man faktiskt tror / tycker det borde ske? :)

Okejdå, men då kan vi ju göra såhär:

* Ni som vill kan få bo i era moderna hus med er air-condition, säkra aborter, Star Wars-uppföljare, real dolls, CS, vaccin och internetforum och bli feta och ensamma.
* Vi som föredrar det blir tilldelade stora landområden där vi kan vandra ostört, så kan vi få gå där och skjuta fåglar, dö i cancer, tappa tänder, plocka svamp, lukta svett, dö i barnsäng, dö av svält, dö av diabetes, dö av lunginflammation, plocka blåbär, dö av infekterade skrapsår och njuta av vår friska luft och vår gemenskap.

Varför inte ta det bästa av två världar och reinkarneras som same? ;)

Diomedea exulans
2018-01-17, 16:20
Varför inte ta det bästa av två världar och reinkarneras som same? ;)

Räcker det om jag gifter mig med en samiska? Så kanske jag får lite roligt i detta livet.

Patriarch K
2018-01-17, 16:23
Jag anser att det är jägarnas fel att det finns så mycket fästingar.

Fast det är väl mest fåglar som käkar fästingar? Och de finns det ju gott om!

Diomedea exulans
2018-01-17, 16:24
Fast det är väl mest fåglar som käkar fästingar? Och de finns det ju gott om!

Det är väl mest rådjur som sprider fästingar? Jägare döda ju rådjur.

thenut
2018-01-17, 17:16

Tror det är dåligt med rovdjur -> mycket rådjur -> fästingar... typ

grondahl
2018-01-17, 17:24

Jägare utfordrar även rådjur så att fler överlever för att få bättre möligheter till jakt.

ozzian
2018-01-17, 17:54
Jägare utfordrar även rådjur så att fler överlever för att få bättre möligheter till jakt.

Nej
Eller det finns nog nån jägare som gör

Jag fodrar rådjuren för att dom inte ska svälta ihjäl om det blir väldigt tufft för dem.

Dom flesta jägare tänker så, sen finns det rötägg som jagar på foderplatserna.

Och om jag vill så kan jag ta allt mitt kött från skogen men är lite lat ibland o köper på Ica men aldrig i h-e skulle jag köpa danskt eller kött som transporteras långt.

Är emot lax Pgav att vi inte har nån egen utan de mesta kommer med transport från Norge och är dessutom odlad.

Mina få cent

xan
2018-01-17, 20:26
Exakt! Vad vi gör i Sverige har exakt noll påverkan ur ett globalt perspektiv.

Fast så tänker ju alla länder förutom stormakterna..

ApexProcyon
2018-01-17, 20:31
Fast så tänker ju alla länder förutom stormakterna..

Sverige är en humanitär stormakt.

trädgårdsmöbel
2018-01-17, 20:38
Nej
Eller det finns nog nån jägare som gör

Jag fodrar rådjuren för att dom inte ska svälta ihjäl om det blir väldigt tufft för dem.

Dom flesta jägare tänker så, sen finns det rötägg som jagar på foderplatserna.

Och om jag vill så kan jag ta allt mitt kött från skogen men är lite lat ibland o köper på Ica men aldrig i h-e skulle jag köpa danskt eller kött som transporteras långt.

Är emot lax Pgav att vi inte har nån egen utan de mesta kommer med transport från Norge och är dessutom odlad.

Mina få cent

På marken bredvid min morfars så la jägarna ut stora saltstenar och en jäkla massa äpplen på ett kalhygge och så satt de och fikade i ett jakttorn. Vetifan om de fick fler älgar på det sättet.

Starke75an
2018-01-17, 20:39
Faan va tråden har spårat ut.