Visa fullständig version : Bo och jobba på Island?
Verkar ju finnas gott om gym på Island i alla fall, någon som bor och jobbar på Island? Lätt att få jobb? Vad är stora skillnaderna mot Sverige?
Kallt, blåsigt, vackert, ganska bra betalt, nästan ingen kriminalitet.
Lätt att få jobb beror på vad för jobb och vad du har för meriter. Men du ordnar så klart det innan du flyttar.
En chock för vissa kan vara att det inte är så mycket daltande med sköra broflakes och MRA-nötter som I Sverige. Feminismen är tacksamt stark på Island.
Säg till om du hittar nått, så följer jag med.
Har även hört att det knappt finns insekter där, och man får sitt efternamn efter vad fadern heter.
Har även hört att det knappt finns insekter där, och man får sitt efternamn efter vad fadern heter.
Dödade jag denna tråden med nu. Bärsärk?
Finans och IT är väl de sektorer som jobben finns i?
svenbanan
2018-01-14, 20:57
Dödade jag denna tråden med nu. Bärsärk?
https://pics.me.me/sometimes-i-think-about-murder-memes-com-16296193.png
Starke75an
2018-01-14, 21:18
Finans och IT är väl de sektorer som jobben finns i?
Fisket är väl rätt stort, då det finns gott om kust. Och turistnäring växer.
Konstigt att du ska säga det för jag har hört andra säga "Om du ska dit så vill jag med" nej men på riktigt, jag skulle så gärna vilja flytta dit och jobba. Är i en situation nu när jag bara kan åka över dagen...
dluddeckens
2018-01-15, 13:26
Kallt, blåsigt, vackert, ganska bra betalt, nästan ingen kriminalitet.
Mer korrekt är att det är mindre varmt på sommarn. Men även mindre kallt på vintern.
Om man jämför Rey mot Sthlm.
Jag har varit på Island, och det är en magisk natur. Hade gärna bott där några år, språket är relativt lätt att förstå (om man förstår nynorsk/danska/osv). Nästan alla på Island kan prata dansk/svenska.
Har bara hört en negativ sak om Island, att det ska vara dyrt, ungefär som i Norge. En del av norrmännen kan ju åka över till Sverige och handla men är du på Island finns ju bara Islands utbud och priser därefter.
Annars är det positivt.
Benny Carlsson
2018-01-15, 14:35
Lätt att få jobb beror på vad för jobb o ch vad du har för meriter. Men du ordnar så klart det innan du flyttar.
En chock för vissa kan vara att det inte är så mycket daltande med sköra broflakes och MRA-nötter som I Sverige. Feminismen är tacksamt stark på Island.
Hahaha, ja, så är det i Sverige ... :smash:
Islands abortlagstiftningen hade kallats kvinnohatisk av hela det svenska etablissemanget, t ex, men utöver det så verkar det vara ungefär samma klimat. Mer hatiskt i Sverige dock, från båda håll, enligt de islänningar jag känner.
De islänningar jag mött och umgåtts med har varit hyvens allihop. Väldigt trevliga och avslappnade (då pratar vi ändå jurister). Av alla nordiska länder står Island högst på listan över länder där jag kan tänka mig bosätta mig. Dock är Island väldigt homogent vilket antagligen kan göra att det blir lite svårt att passa in i början.
delta_mats
2018-01-15, 16:34
Finns väldigt mycket får på Island, även väldigt många hästar. Men man är nog inte så eftertraktad för såna typer av jobb utan utb eller erfarenhet.
Vad är det som lockar med Island?
Som turist är det jäkligt trevligt. Men inte en chans att bo där.
Mer korrekt är att det är mindre varmt på sommarn. Men även mindre kallt på vintern.
Om man jämför Rey mot Sthlm.
Jag har varit på Island, och det är en magisk natur. Hade gärna bott där några år, språket är relativt lätt att förstå (om man förstår nynorsk/danska/osv). Nästan alla på Island kan prata dansk/svenska.
Kallare i Rey än Sthlm just nu. ;)
Jag har också varit på Island, och har några Isländska vänner som bor där. :)
Vad är det som lockar med Island?
Som turist är det jäkligt trevligt. Men inte en chans att bo där.
Att de ligger avsides och klimatet. Verkar vara ett ganska lugnt land i allmänhet
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.