Visa fullständig version : Handbolls EM 2018
Sparkar igång en tråd i stundande Handbolls EM.
Turneringen avgörs i Kroatien 12–28 januari.
Grupp A (Split): Kroatien, Sverige, Serbien, Island.
Grupp B (Porec): Frankrike, Vitryssland, Norge, Österrike.
Grupp C (Zagreb): Tyskland, Makedonien, Montenegro, Slovenien.
Grupp D (Varazdin): Spanien, Danmark, Tjeckien, Ungern.
Sverige möter i tur och ordning
12 jan: Island
14 jan: Serbien
16 jan: Kroatien
Mellanrunda 18-24 januari.
De tre bästa lagen i varje grupp går vidare till mellanrundan, dit man tar med sig inbördes resultat från det första gruppspelet. Grupp A slås ihop med Grupp B i Zagreb, medan Grupp C och Grupp D slås ihop i Varazdin.
Final i Zagreb
De två bästa lagen i varje grupp går vidare till semifinalerna, som spelas i Zagreb den 26 januari. Där avgörs också bronsmatchen och finalen söndagen den 28 januari.
Tråkig med urusel första halvlek av Sverige men har under andra halvlek spelat upp sig en smula men tycks inte lyckas hinna ikapp Island...
HMS Laestander
2018-01-12, 19:55
Fan, visste att det var något jag hade missat idag.
Hur slutade det för våra svenska mannar?
Fan, visste att det var något jag hade missat idag.
Hur slutade det för våra svenska mannar?
Förlust tyvärr med 24-26
svenbanan
2018-01-12, 20:10
Sverige torskade med två mål.
Island ledde med 7-1 i början av matchen och 22-11 en bit in i andra.
Först när islänningarna började tröttna lyckades svenskarna skaka av sig premiärnerverna eller vad det nu var och se ut som att man ens försökte. De spelade riktigt bra sista tjugo och kom nästan ikapp.
Det kommer bli tufft för Sverige att gå långt i denna turneringen nu, eftersom Kroatien troligen vinner gruppen och vi behöver rätt mycket flyt med andra resultat för att komma bättre än trea, och då åka på svårt motstånd i utslagsspelet.
Men att det bara blev två mål till slut kan betyda att vi ändå har en chans att bli tvåa i gruppen. Sen finns ju alltid möjligheten att slå Kroatien också. Men troligt är det ju inte, särskilt inte om inget magiskt händer med spelet...
Sverige spelar bra nu mot Serberna! Hoppas det håller i sig!
svenbanan
2018-01-14, 18:58
Mycket bättre än mot Island.
Magnus N
2018-01-14, 19:51
Bra vi är vidare till mellanrundan iaf :)
Även om jag avskyr hela konceptet med 2 gruppspel, varför man övergett 1 grupp sedan slutspel har jag aldrig förstått.
Magnus N
2018-01-26, 22:31
35-34 efter förlängning i semin mot Danmark
Nu Spanien i finalen :D
svenbanan
2018-01-26, 22:34
Jävligt strongt att spöa danskarna trots att större delen av den ordinarie niometersbesättningen är skadade eller sjuka!
Den jag skulle vilja skicka hem är Robert Perlskog. Jag blir så jävla irriterad på hans negativa attityd. Ifall de inte skjuter i hyfsade lägen så "vågar de inte" och ifall de skjuter då de är helt fria med målvakten så borde de passa nån annan. Jävla baksätetchaufför!
Just det, heja Sverige var det. (Och stick och brinn Perlskog!) :D
High1ander
2018-01-26, 22:58
Bra system där man kan få silver av att vinna hälften av matcherna...
Hursom, kul att de kör final, men känns mest som de blivit framskickade av andra lag än att de själva förtjänat det.
Bästa är iaf. att nu blir den inga franska ostar som sätter krokben för guldet då de annars varit duktiga i VM och OS med det.
Jävligt strongt att spöa danskarna trots att större delen av den ordinarie niometersbesättningen är skadade eller sjuka!
Den jag skulle vilja skicka hem är Robert Perlskog. Jag blir så jävla irriterad på hans negativa attityd. Ifall de inte skjuter i hyfsade lägen så "vågar de inte" och ifall de skjuter då de är helt fria med målvakten så borde de passa nån annan. Jävla baksätetchaufför!
Just det, heja Sverige var det. (Och stick och brinn Perlskog!) :D
Jag irriterar mej mer på expertkommentatorn som säger att det är heeelt lugnt sen kvitterar Danmark så det blir förlängning :d
Det var exakt samma sak för någon match sen..
Torskat tre (!) matcher i ett mästerskap men är ändå i final. Har det nånsin hänt förut i någon sport överhuvudtaget? Knappast i fotboll. Hockey? Curling?
svenbanan
2018-01-27, 01:03
Jag irriterar mej mer på expertkommentatorn som säger att det är heeelt lugnt sen kvitterar Danmark så det blir förlängning :d
Det var exakt samma sak för någon match sen..
Hellgren var vassare för några år sedan. Tycker han kommer med en hel del nonsens numer tyvärr, för han har ju varit helt grym. Men han är ju född 1955 så det är väl inte helt konstigt om han är lite seg...
HMS Laestander
2018-01-27, 05:07
Som mellanrundan (och därmed hela EM är byggt) så har vi ju vunnit "slutspelsmatcherna" förutom den mot Norge. Vi torskade mot Island, slog sen Kroatien och Serbien vilka följde med oss till mellanrundan eftersom Island sen torskade resten och gav oss full pott in i nästa grupp. Sen slog vi Vitryssland vilket med andra resultat medförde att vi hade råd att torska nästa match om resultaten gick vägen - vilket mirakulöst nog skedde. Sen passade vi på att tvåla dit danskjävlarna, så nog fan är vi värda att spela final - men man kan självklart diskutera turneringsformatet.
Ska bli ruggigt kul att bänka sig i TV-soffan framför en svensk handbollsfinal i ett mästerskap igen - senast var ju fan 2012. Det är dags nu.
Just det, heja Sverige var det. (Och stick och brinn Perlskog!) :DJa fyfan han är kass.
Däremot så var Paul Schyrra och Magnus Wisslander på radion skitbra.
Vilken spännande match. Kul med handboll :)
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
svenbanan
2018-01-27, 10:53
Tror tyvärr Spanien kommer vara ett nummer för stora imorgon. De har ju sett väldigt bra ut, och de kommer ju hinna studera in sig på Zachrisson och Arnesson på niometer.
Ska vi ha nån chans måste nog Jeppson vara frisk och kry och/eller Lukas Nisson komma ur sin formsvacka (eller vad det nu är för problem).
Har vi tagit in nån ersättare för Albin Lagergren förresten? Eller var det försent i turneringen för det?
Ska hur som helst bli en intressant match. :)
High1ander
2018-01-27, 12:05
Som mellanrundan (och därmed hela EM är byggt) så har vi ju vunnit "slutspelsmatcherna" förutom den mot Norge. Vi torskade mot Island, slog sen Kroatien och Serbien vilka följde med oss till mellanrundan eftersom Island sen torskade resten och gav oss full pott in i nästa grupp. Sen slog vi Vitryssland vilket med andra resultat medförde att vi hade råd att torska nästa match om resultaten gick vägen - vilket mirakulöst nog skedde. Sen passade vi på att tvåla dit danskjävlarna, så nog fan är vi värda att spela final - men man kan självklart diskutera turneringsformatet.
Ska bli ruggigt kul att bänka sig i TV-soffan framför en svensk handbollsfinal i ett mästerskap igen - senast var ju fan 2012. Det är dags nu.
Värda att spela final?
Frankrike 7 vinster, 1 förlust, inte i final. Att då säga Sverige är värda är nog att ta i. Sverige har "bara" haft tur med formatet på turneringen, om man som Sverige gång på gång räddas kvar av andra lag och lyckas få rätt lätt motstånd i semin (Frankrike eller Spanien mycket bättre än danskarna).
I min värld så är det varken rättvist eller kul sportsligt att få topp 1-2 laget spelandes final mot ett lag som bör vara på plats 5-6... Däremot så är det jävligt kul som svensk att titta, och självklart kan Sverige skrälla, men då är det just också det, en skräll. Jag hade däremot gillat det om t.ex. Sverige spelat skitbra och på sätt skrällat sig igenom turneringen då är det kul att se sådana lag i finaler. Typ Islands resa under fotbolls-EM...
Men nu är det mer likt ett vanillaformat av Robinson där ingen röstat ut Sverige för dom inte är ett hot...
svenbanan
2018-01-27, 12:19
Värda att spela final?
Frankrike 7 vinster, 1 förlust, inte i final. Att då säga Sverige är värda är nog att ta i. Sverige har "bara" haft tur med formatet på turneringen, om man som Sverige gång på gång räddas kvar av andra lag och lyckas få rätt lätt motstånd i semin (Frankrike eller Spanien mycket bättre än danskarna).
I min värld så är det varken rättvist eller kul sportsligt att få topp 1-2 laget spelandes final mot ett lag som bör vara på plats 5-6... Däremot så är det jävligt kul som svensk att titta, och självklart kan Sverige skrälla, men då är det just också det, en skräll. Jag hade däremot gillat det om t.ex. Sverige spelat skitbra och på sätt skrällat sig igenom turneringen då är det kul att se sådana lag i finaler. Typ Islands resa under fotbolls-EM...
Men nu är det mer likt ett vanillaformat av Robinson där ingen röstat ut Sverige för dom inte är ett hot...
Klart som fan Sverige är värda finalplatsen.
Skulle Danmark vara mer värda att få spela i finalen? Vi slog ju dem...
Skulle Norge vara mer värda att få spela i finalen? De torskade ju mot Kroatien som vi slog. Varför skulle de vara mer värda en finalplats? Är det nån slags subjektivt tyckande om att "de spelat bättre"?
Vi hade "tur" att Frankrike var bättre än Kroatien vilket gjorde att vi fick semiplatsen. Men Frankrike har ju varit mycket bättre än Kroatien genom hela turneringen...
Formatet är vad det är. Jag tycker också det suger. Men i fotbolls VM 94 hade sverige svintur med lottningen. Betyder det att bronspengen därifrån inte är nåt värd? Knappast.
High1ander
2018-01-27, 23:04
Klart som fan Sverige är värda finalplatsen.
Skulle Danmark vara mer värda att få spela i finalen? Vi slog ju dem...
Att Sverige inte är värda det gör inte Danmark heller direkt det. Du verkar tycka lite som att det är så att "är man i final så är man topp 2", dvs. placeringen är direkt bevis på värdet.
Det som är larvigt är att hela formatet är till för att behålla TV-tittare genom att inte råka få "stornationer" att sluta tidigt med att kolla. Det är därför de t.ex. inte kör kvartsfinaler, utan har något så larvigt som "main round" (kallas visst "mellanrunda" Sverige). Där man helt enkelt kan förlora två matcher av tre och ändå ta sig vidare (knappast det jag tycker låter som en definition på "värdig vinnare").
Skulle Norge vara mer värda att få spela i finalen? De torskade ju mot Kroatien som vi slog. Varför skulle de vara mer värda en finalplats? Är det nån slags subjektivt tyckande om att "de spelat bättre"?
Nope, tycker inte Norge skulle vara mer "värda", och jag bryr mig inte om vilka som "spelat bäst" utan vilka som vunnit/inte förlorat (vilket tenderar att ha och göra med vilka som är bäst).
Vi hade "tur" att Frankrike var bättre än Kroatien vilket gjorde att vi fick semiplatsen. Men Frankrike har ju varit mycket bättre än Kroatien genom hela turneringen...
Om det krävs "tur" i form av att andra lag spelar dåligt så man tar sig vidare så tycker jag inte direkt att det är ett tecken på "värdigt", det är mer tecken på dåligt format på turneringsregler. Att Sverige spelat korrekt enligt reglerna klagar jag inte på, bara att reglerna/formatet inte direkt är bra. Jag förväntar mig t.ex. inte att man ska ha som winner/loserbracket som finns i många e-games, då de faktiskt är de som har störst chans att sätta 1:an mot 2:an i finalen, och inte 1:an mot något lag som haft lite flyt med lottning och fått möta lättare motståndare.
Formatet är vad det är. Jag tycker också det suger. Men i fotbolls VM 94 hade sverige svintur med lottningen. Betyder det att bronspengen därifrån inte är nåt värd? Knappast. Klart deras bronspeng är värd något. Även om de hade bra lottning så fick de iaf. spela minst åttondels, kvarts och -semifinal innan de fick slåss om bronset. De vann ju iaf. 3 av 4 "utslagsmatcher", till skillnad mot nu i handbollen där det bara behövs vinna "en utslagsmatch" för att minst få silver.
Sen även om de nu inte haft samma format så är ju fortfarande det ett värde på att vinna brons, men jag utgår inte direkt från det att Sverige var bättre än Nederländerna och Spanien som båda slogs ut av finallagen tidigare.
Vinner Sverige imorrn så är det jävligt grymt och bra gjort, och då är de "värdiga" vinnare. Men vilket som så kommer det forfarande vara tre lag som slagit Sverige i den turneringen. Dvs. inför nästa turnering så skulle jag nog inte ha Sverige favorittippade, eller förvänta mig "minst semifinal".
Om Sverige förlorar så är det fortfarande bra gjort och kämpat inom systemet, men om de vinner silver med 4 vinster och 4 förluster så känns verkligen inte det som ett "topp 2 lag".
Sverige börjar starkt i första, Äpplet tycks hålla tätt bakåt vilket verkar lovande!!
Heja Sverige!
Vilket antiklimax det blev till slut...
HMS Laestander
2018-01-28, 22:22
Det fanns ingen lösning som vi hittade under matchen på Spaniens 5-1-försvar. Trist.
Ändå ett mycket väl godkänt EM. Bra mycket bättre än jag väntat mig.
svenbanan
2018-01-28, 23:02
Spanien var lika bra som jag trodde. Särskilt i andra halvlek när de fick igång sitt anfallsspel ordentligt.
Men att det där 5-1 försvaret ska fortsätta vara rena kryptoniten för Sverige alltså! Så frustrerande att se anfallet köra fast hela tiden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.