Visa fullständig version : BCAA - mindre är bättre
King Grub
2018-01-10, 13:13
Within obesity research it is almost axiomatic that the consumption of adequate protein is healthy. A large body of work suggests that high protein diets reduce food intake, while maintaining protein intake but reducing caloric intake promotes fat loss while sustaining lean mass. Yet evidence is also accumulating to suggest that excess protein intake negatively impacts health, and that the restriction of dietary protein triggers beneficial metabolic effects. This body of work derives in part from efforts in the aging field to define the mechanisms through which dietary restriction extends lifespan. In this issue of The Journal of Physiology, Cummings et al (Cummings et al., 2018) provide compelling evidence that the restriction of branched chain amino acid (BCAA) intake is sufficient to restore metabolic health in obese mice. Although it has long been known that BCAAs are elevated in settings of obesity (Felig et al., 1974), work by Newgard and colleagues in 2009 rekindled interest in this field by demonstrating that elevated BCAAs contribute to a ‘metabolic signature’ predicting insulin resistance in obese humans (Newgard et al., 2009). Furthermore, supplementing high-fat fed animals with excess BCAAs reduced food intake and body weight but failed to improve glucose tolerance. This negative effect of excess BCAAs is consistent with more recent work by several groups suggesting that restricting dietary protein intake improves glucose tolerance and other metabolic endpoints. Cummings et al. build on their prior work (Fontana et al., 2016) by testing the impact of BCAA restriction in mice with established obesity. The key question is whether reducing dietary BCAA intake alone is sufficient to improve glucose homeostasis in obese mice, and whether this effect rivals the beneficial effects produced by the restriction of dietary protein (all amino acids). This question is first tested by transitioning mice made obese with a high fat ‘Western Diet’ (WD) to a low fat, low BCAA diet. Not surprisingly, swapping mice from WD to low fat diet reduced adiposity and improved glucose homeostasis. However, the low BCAA diet was even more effective, producing a larger weight loss and improvement in glucose tolerance than low fat alone. The BCAA restriction also largely replicated the effect of a diet that was low in all AAs. While this study suggested that BCAA restriction exerts beneficial effects, the authors recognized the weakness inherent in simultaneously manipulating energy density, macronutrient content, and amino acid ratios. Therefore, a second study was designed in which mice were made obese by 12 weeks of WD exposure and then swapped to a WD specifically restricting BCAAs. In this context the restriction of dietary BCAAs significantly decreased body weight and adiposity, increased energy expenditure, and improved glucose tolerance and insulin sensitivity. BCAA restriction also largely recapitulated the metabolic effects induced by the restriction of all amino acids. These data provide compelling evidence that restricting BCAAs is sufficient to restore metabolic health in the context of continuous Western Diet exposure.
J Physiol. 2018 Jan 5. Dietary branched chain amino acids and metabolic health: when less is more.
ApexProcyon
2018-01-10, 14:00
Finns det något som indikerar på att tillsatt BCAA kan vara till någon nytta i någon kontext alls?
Anders The Peak
2018-01-10, 14:15
En artikel om studien (http://suppversity.blogspot.se/2017/12/bcaa-free-body-fat-free-do-bcaas-make.html)
Scratch89
2018-01-10, 14:54
Frågan är ju hur man skulle applicera det på vanliga människor som inte tar BCAA-tillskott t.ex. Finns det specifika livsmedel som har en annan aminosyreprofil?
King Grub
2018-01-10, 14:57
Annan än vad? Alla livsmedel och proteiner har olika aminosyraprofil. Äter man mycket animaliskt protein får man mycket BCAA då det är rikare på dom aminosyrorna än vegetabiliska.
Annan än vad? Alla livsmedel och proteiner har olika aminosyraprofil. Äter man mycket animaliskt protein får man mycket BCAA då det är rikare på dom aminosyrorna än vegetabiliska.
Kanske en dum fråga?
Bör jag köttälskaren byta ut köttet varannan dag till ex vassleprotein?
Med tanke på bcaa!
King Grub
2018-01-10, 15:18
Vassleprotein har mest BCAA av alla proteiner. Men har en lång rad positiva hälsoaspekter i övrigt.
Ok, så är vi tillbaks på eaa då?
Eller vad ska man äta för att slippa bcaa och få i sig rätt protein?
Hur är det med skaldjur, räkor, musslor?
Gillar ej fisk....
Och tack för all kunskap.
Luca Brasi
2018-01-10, 15:36
Gillar ej fisk....
BCAA torde vara sämst för obesa stillasittande människor?
Anabol mat är bra och dåligt på samma gång.
Det ska inte vara lätt att leva.
Gillar ej fisk....
Steg 1
Köp en allmän kokbok, typ rutiga kokboken.
Steg 2
Lär dig laga ett gäng schyssta recept.
Steg 3
Sluta bry dig om vad som är i mat mer än att du ska äta varierat, grönsaker, rotfrukter, animalier. Drick vatten.
Nu får du i dig "rätt" protein och förmodligen fullt tillräckligt för en motionär. Skulle du mot förmodan behöva någon form av tillskott drick vassle.
Stressen en hel hög motionärer har över "optimering" är nog långt mer skadligt än vad ett okontrollerat intag av bcaa är...
King Grub
2018-01-10, 16:00
Gillar ej fisk....
BCAA är EAA.
Vill du verkligen ha proteinkällor med begränsad mängd BCAA får du väl titta i en aminosyratabell. Vegetariska källor generellt.
Steg 1
Köp en allmän kokbok, typ rutiga kokboken.
Steg 2
Lär dig laga ett gäng schyssta recept.
Steg 3
Sluta bry dig om vad som är i mat mer än att du ska äta varierat, grönsaker, rotfrukter, animalier. Drick vatten.
Nu får du i dig "rätt" protein och förmodligen fullt tillräckligt för en motionär. Skulle du mot förmodan behöva någon form av tillskott drick vassle.
Stressen en hel hög motionärer har över "optimering" är nog långt mer skadligt än vad ett okontrollerat intag av bcaa är...
Ok, trodde jag åt för mycket kött, men älskar ju kött, och 90% viltkött.
blir ca 10-14 köttmål i veckan, oftast med grönsaker, max 2-4 mål med skaldjur fisk.
som jägare har jag nästan alltid två frysar fulla med godsaker.
jag ska börja röka köttet nu i vår för att få mer variation.
lite trist med köttfärs,stek, gryta 2ggr per dag!
jo och motionär är nog helt rätt kategori för mig.
Det gör ju faktiskt inte något om du skippar köttet och kanske lagar något helvegetariskt. Det finns fler saker som din kropp behöver än protein. Man får ta sig i kragen och lära belöningssystemet att man inte alltid kan få sovel.
Scratch89
2018-01-10, 18:26
Ja precis. Så en vegetarisk kost om man nu vill dra nytta av den här studiens resultat, om man kan applicera det i verkligheten.
exevision
2018-01-10, 18:54
Ok, trodde jag åt för mycket kött, men älskar ju kött, och 90% viltkött.
blir ca 10-14 köttmål i veckan, oftast med grönsaker, max 2-4 mål med skaldjur fisk.
som jägare har jag nästan alltid två frysar fulla med godsaker.
jag ska börja röka köttet nu i vår för att få mer variation.
lite trist med köttfärs,stek, gryta 2ggr per dag!
jo och motionär är nog helt rätt kategori för mig.
Om du oroar dig över saker som om halten BCAA i maten påverkar din hälsa så bör du nog inte heller röka köttet.
Anders The Peak
2018-01-10, 19:00
+ BCAA till viss mängd ger mer energi om du tar det som PWO/IWO.
-Överdrivna mängder verkar i vissa studier ge fettinlagring sämre fettförbränning samt kan ge negativ feedback i hjärnan.
Om du oroar dig över saker som om halten BCAA i maten påverkar din hälsa så bör du nog inte heller röka köttet.
Nej jag oroar mig inte, men måste ju fråga för att få svar?
Är det något farligt med rökt viltkött?
det är så grymt gott...
King Grub
2018-01-10, 20:11
Viltkött finns det inga data på om hur det påverkar t ex cancerrisk. Nästan inga studier gjorda.
det är så grymt gott...
Är det vildsvinskött?
Nej jag oroar mig inte, men måste ju fråga för att få svar?
Är det något farligt med rökt viltkött?
det är så grymt gott...
Rökt mat är inte superbra, eller rättare sagt polycykliska aromatiska kolväten är inte superbra:
https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/lokaler-hantering-och-hygien/rokning-och-pah
Rökt mat är inte superbra, eller rättare sagt polycykliska aromatiska kolväten är inte superbra:
https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/lokaler-hantering-och-hygien/rokning-och-pah
Ok får kolla hur krånglig kallrökning blir!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.