Visa fullständig version : Era topp-4 favoritserier?
Berätta om era favoritserier, gärna med en kort motivering också.
1. Breaking Bad - 9,5 i betyg på IMBD
Breaking Bad överträffar nog alla andra serier, inte minst genom att i princip allt som sker i varenda sekund är genomtänkt och fyller ett syfte. Många serier har "transportsträckor" där det som händer är helt meningslöst och ointressant, men Breaking Bad är fulländat precis hela tiden. Karaktärerna engagerar, handlingen är superb och trovärdig.
2. Oz - 8,8 i betyg på IMDB
Deprimerande, svart och oerhört mysig på samma gång. Engagerande karaktärer och bra handling. Seriens största styrka är, vid sidan av de starka karaktärerna, en drömlik och mystisk stämning som gör att det känns som att ingenting som händer utanför fängelset existerar.
3. True Detective (Säsong 1) - 9 i betyg på IMDB
Om Oz är mysig så är True Detective bara mörk. Stämningen är så tung och svart att man nästan får panik. Tyvärr blev säsong 2 en total flopp.
4. Star Trek - The Next Generation - 8,6 på IMDB
Till skillnad från de andra serierna har denna inget konstnärsvärde. Mycket som händer är lite halvdåligt och emellanåt riktigt fjantigt. Men ändå så innehåller serien många bra berättelser som kan engagera båda intellektuellt och känslomässigt. Också hög mys-faktor.
trädgårdsmöbel
2018-01-07, 12:03
1. Z-nation 2. The walking dead 3. fear the walking dead 4. ?
Rätt svårt men top 4 utan ordning
1. True detective säsong 1
2. Stranger things säsong 1
3. Lost
4. Game of thrones
Lämnade ute lite för många nu :(
1. Steins Gate (https://myanimelist.net/anime/9253/Steins_Gate?q=steins%20gate).
2. Gintama (https://myanimelist.net/anime/918/Gintama).
3. Golden Boy (https://myanimelist.net/anime/268/Golden_Boy?q=golden%20boy).
4. Seinfeld.
Något dylikt^ �� ��:cheers:
ApexProcyon
2018-01-07, 12:22
1. Futurama
2. Game of Thrones (fram tills senare säsonger)
3. Westworld
Sheogorath
2018-01-07, 12:30
1. The Handmaid's Tale
2. Game of Thrones
3. True Detective (säsong 1)
4. Osäker... Kanske Fargo? (säsong 2!) Homeland (innan en viss person dog) kan också platsa här. Även Rome.
1. The Wire
2. Lost
3. Breaking Bad
4. Sopranos eller Oz
Magnus N
2018-01-07, 12:47
The shield, breaking bad, deadwood, Battlestar galactica
Ser just nu west wing och den har potential att slå sig in
svenbanan
2018-01-07, 12:50
Utan nån särskild ordning:
Twin Peaks (säsong 1)
True Detective (säsong 1)
The Walking Dead (första två-tre säsongerna)
Den sjungande detektiven
Men det finns säkert fem-tio andra serier som skulle kunna kvala in på denna topp fyra också.
Dessutom tycker jag det är svårt att blanda in komediserier med deckare och drama så jag försökte inte ens. Men det finns kanske komediserier som jag egentligen skulle haft med på topp 4. Men äpplen och päron ska man inte jämföra...
Jag är inte någon storkonsument av serier, men:
1. Archer
Vet inte om den räknas då den är tecknad men det är ju inget "barnprogram" så vi kör. Min absoluta favoritserie. Precis min humor.
2. Macgyver
Schweizisk armékniv, silvertejp, konstiga hopkok och Tror inte Macgyver behöver någon förklaring.
X. Rick and Morty
Lite i samma stil som Archer på något sätt, gillar humorn. "Vetenskapshumor" är också kul.
X. Eureka
Kul sci-fi komedi, gillar "vetenskapshumorn".
Kan inte riktigt bestämma mig om ordningen i övriga, därav X.
Scrubs
The office (US)
Lost
Sherlock
svenbanan
2018-01-07, 14:10
Sherlock hade jag glömt. Den är väldigt nära min topp 4...
Men frågan är om den räknas, då avsnitten i princip är långfilmer...
The Sopranos
The Wire
Board Walk Empire
Gomorrah
King Grub
2018-01-07, 14:21
Bara fyra?
Sopranos
The Shield
Breaking Bad
Six Feet Under
Utan inbördes ordning. Där gillar jag alla säsonger. Det finns andra serier som skulle kunna konkurrera, men som har en eller par säsonger som är betydligt sämre än resten.
Shqypnia
2018-01-07, 14:28
Jag får alltid ångest när jag ska rangordna bästa-serier listor...
Breaking Bad
The Sopranos
Gomorrah
Dr Who
Ingen specifik ordning.
Scrubs
The office (US)
Lost
Sherlock
Hade helt glömt bort The Office. Helt klart bästa serien. :hbang:
Kan inte rangordna men håller med om True Detective s1. Fan vad bra. Sen Handmaids tale, Breaking bad, Sex and the city (hehe)...äh de finns för många.
Seinfeld
Game of thrones
Vänner
Rome
Ignatius72
2018-01-07, 17:48
The wire
Gomorrah
Homeland
House of Cards
Hade helt glömt bort The Office. Helt klart bästa serien. :hbang:
Steve Carell är fantastisk i denna serie.
ApexProcyon
2018-01-07, 18:40
Dags att se Breaking Bad för första gången, alla som hyllar den i tråden övertygade mig att ge den en chans.
Xtreme-G
2018-01-07, 18:48
1. Breaking Bad
2. Sherlock
3. Stranger Things
4. Westworld
Tar mig friheten att göra en lista för Sitcoms också
1. How I met your mother (stabil nivå, sällan man blir besviken)
2. Big Bang Theory (egentligen bara första två-tre säsongerna som drar upp den, men den är speciell för mig)
3. Scrubs
4. Modern Family
Bara fyra?
Sopranos
The Shield
Breaking Bad
Six Feet Under
Utan inbördes ordning. Där gillar jag alla säsonger. Det finns andra serier som skulle kunna konkurrera, men som har en eller par säsonger som är betydligt sämre än resten.
Försökte kolla på The Shield men märks att första säsongen är 16 år gammal.
Utan inbördes ordning
Sons of anarchy
Breaking bad
Prison Break (första två säsongerna om jag minns rätt)
Westworld
Fastnade för Sons of Anarchy främst för att man blev så "kär" i karaktärerna.
Breaking Bad - Se tidigare kommentarer i tråden :P
Prison Break tycker jag e helt sjukt bra med all mystik, första scenen med Michaels tatueringar var allt som krävdes för att man skulle fastna.
Westworld för att det är så sjukt bra gjort och genomtänkt. Väntar med spänning på säsong 2!
Nära att kvala in är också Game of Thrones, Vikings, Entourage och Walking Dead.
Om jag måste välja:
The Sopranos
Seinfeld
Vikings
Sherlock
Med i diskussionen: Rome, Game of thrones, Dexter, Knightfall, Deadwood, En pilgrims död, Orange is the new black, SoA, Narcos.
ApexProcyon
2018-01-07, 19:15
Alla ni som gillar Seinfeld, vad är grejen med serien? Jag har givit den en chans många gånger men lär mig aldrig uppskatta något utöver Kramer.
wintersnowdrift
2018-01-07, 19:19
Ohotad nummer ett för mig är The West Wing *cupid* Typ allt jag lärt mig om det amerikanska politiska systemet (och kartprojektioner!) har jag lärt mig genom den. Jag älskar karaktärerna, storyn, tempot, miljön, ALLT.
Resten har jag svårt att ranka, men ytterligare tre bra serier som jag kan tänka mig att se om är Firefly, The Wire och Game of Thrones (de första säsongerna då, den senaste var tyvärr urusel).
svenbanan
2018-01-07, 19:31
Dags att se Breaking Bad för första gången, alla som hyllar den i tråden övertygade mig att ge den en chans.
Den är bra. Men den är också rätt överskattad...
svenbanan
2018-01-07, 19:32
Nu kom jag på en till serie jag glömde bort förut.
The Newsroom var riktigt bra...
Alla ni som gillar Seinfeld, vad är grejen med serien? Jag har givit den en chans många gånger men lär mig aldrig uppskatta något utöver Kramer.
George Costanza!
Breaking Bad
Fargo
The Wire
Game of Thrones
Sopranos
The Office (US)
Fick bli topp6 - klarar inte ta bort någon. :P
Breaking Bad #1, annars ingen specifik ordning.
Edit. Fan vill ha in Band of Brothers också!
Riget
Rome
Breaking Bad
Mushishi
In no particular order
svenbanan
2018-01-07, 20:42
George Costanza!
Newman!!!
Följer aldrig serier med fler än tio avsnitt men har råkat tajma några serier som visats på TV vid passande soffliggartider:
1. Hawaii Five-O - Brukar varva ner hjärnan med denna inför natten sen ett år tillbaka ungefär. Roligt gnabb mellan huvudpersonerna och vissa riktigt spännande avsnitt. Dessutom är den egentligen uselt gjord vilket jag kan garva åt ibland. Ena stunden barnvänlig för att i nästa ögonblick bjuda på överdrivet mycket blodstänk.
2. Scrubs - Såg de flesta avsnitt när jag gick på läkarprogrammet och bodde i studentlägenhet. Det var typ obligatoriskt att se på den utbildningen. Lite för irriterande humor emellanåt men vissa avsnitt var riktigt välgjorda (t.ex. musikalavsnittet). Ofta vettig slutkläm.
3. Våra värsta år - Farsan glodde alltid på detta när jag kom hem från plugget i högstadiet. Måste ha sett ett hundratal avsnitt. Han garvade friskt och jag skrattade med. Hade nog inte orkat se skiten ensam.
4. Skilda världar - Kvällens höjdpunkt i flera år när jag gick i grundskolan. Förmodligen den serie jag hade mest behållning av även om jag bara var ett barn.
Normalt sett lessnar jag annars på serier efter bara ett par avsnitt. Däremot har jag följt många miniserier som visats i SVT. Våra vänners liv, Follow the money, 30 grader i februari, Enkelstöten, o.s.v. är mer enligt det stuk jag orkar följa till slutet.
Edit: Fast å andra sidan älskar jag ju svenska humorserier. Ett fåtal i alla fall.
1. Rena rama Rolf - Bättre blir det inte! Helt genitaliskt!
2. C/O Segemyhr - Fantastiskt rolig.
3. Mäklarna - Kjelle B i högform! Sitter du här och äter på min bekostnad?
4. Albert och Herbert - Klassiker. Hebbe lelle!
5. Svensson Svensson - Var ju riktigt rolig den också.
Med några fler antar jag.
1-5. Keeping up apperances. Tidlös klassiker, behövs inga andra serier.
När jag läser andras svar inser jag att jag glömde vissa jag hade velat ha med. Listan blir lätt för lång...
GoT
Fargo
One punch man
kvinnofängelset (orginalet)
hedersomnämnande:
24
Sherlock
Breaking bad
M*A*R*S
Red dwarf
Hemma värst
våra värsta år
Allå allå hemliga armen
Hade jag inte sett om hulken med Lou ferringo och Nightrider (orginalet) hade de varit med, men gjort är gjort.
ApexProcyon
2018-01-07, 23:12
Såg precis första avsnittet och är en bit in på andra, ville bara uppdatera med att serien gjorde ett otroligt bra första intryck på alla plan.
vicarious
2018-01-08, 02:06
Väldigt svårt.. men
Lost
The Sopranos
Breaking Bad
Oz
När jag läser andras svar inser jag att jag glömde vissa jag hade velat ha med. Listan blir lätt för lång...
Ja, 4 var väldigt få. Men det skulle bli kanske lite väl långa svar annars :P
1. Familjen Macahan
Inga konstigheter, fullständigt överlägsen etta.
2. Homeland säsong 1-2
Sjukt välspelad och satt som klistrad. Har inte ens sett de följande säsongerna.
3. Freaks and Geeks
Grymt välspelad och prickar tidseran klockrent. Nästintill toppkandidat.
4. The Wounder Years
Man var ju småkör i Winnie i halva uppväxten känns det som. Hela serien har en speciell myskänlsa som jag än idag aldrig upplevt med nån annan serie.
Edit; insåg ju att det bara var lista på fyra...Bubblare, som nog borde kommit med är Stranger Things, Airwolf och Pacific Blue.
Inser också, liksom många, att det är lätt att överse saker. Som... Nilecity 105,6 Game over.
svenbanan
2018-01-08, 08:06
1. Familjen Macahan
Inga konstigheter, fullständigt överlägsen etta.
Haha. :D
Det hade jag kanske skrivit också ifall jag gjort min lista 1986
MackeJuve
2018-01-08, 08:45
1. GoT
Svårt att inte ha den som etta. Andra serier har varit jämbördigt bra men för en gammal fantasy-älskare så är det ingen serie som har trollbundit en lika ofta.
2. True Detective - säsong 1
Det kanske mest välgjorda som jag någonsin har sett. Fram till avsnitt fyra tyckte jag serien var välgjord och bra, efter avsnitt fyra blev den även helt otroligt spännande.
3. Fargo
Säsong två är nog min favorit men samtliga tre är väldigt bra. Alltid spännande och det finns även något "mysigt" över serien.
4. Sopranos
Spännande, roliga karaktärer, bitvis rätt brutalt. Rakt igenom klass.
skattefusk
2018-01-08, 09:01
Varför skriver de flesta True Detective och endast säsong 1? Vad hände med serien efter den säsongen? *screwy*
MackeJuve
2018-01-08, 09:07
Varför skriver de flesta True Detective och endast säsong 1? Vad hände med serien efter den säsongen? *screwy*
Det är fristående säsonger, d.v.s. säsong två har inget att göra med säsong ett. Det som hände med serien är att säsong två blev oerhört mycket sämre än säsong ett :D
skattefusk
2018-01-08, 09:23
Dexter
Prison break
Breaking bad
Riget
Narcos
True Detective - S1
Game of Thrones
Traveler - sett till det som sändes.
Big bang theory - Gett mig mycket glädje!
Svårt med den sista BBT vann då det varit med så länge. Breaking Bad, The Wire och Prison Break S1 var också sjukt bra.
Akerhage
2018-01-08, 10:15
Dexter
Prison break
Breaking bad
Riget
Narcos
Alltså! 4 sade vi! Grrr!!
Utan inbördes ordning.
Game of Thrones
Westworld
True Detective (S1)
Flashforward - Lite av en bubblare
Oz.
Breaking Bad.
The Office (US).
It's Always Sunny in Philadelphia.
Breaking Bad ar jag nagot osaker pa da jag egentligen vill se om en serie ett varv eller tva innan den hamnar pa nagon riktig topplista, och det har jag inte gjort, men jag ar ganska overtygad om att den kommer halla mattet aven nar det ar dags for ett aterbesok.
Archer, Letterkenny och Arrested Development ar potentiella kandidater att hamna dar istallet.
Oj, det var svårt att bara välja 4, men det får väll bli:
• Game of Thrones
• True Detective S1
• The Walking Dead
• Breaking Bad
wintersnowdrift
2018-01-08, 11:33
Edit. Fan vill ha in Band of Brothers också!
Åh ja! Stryk Game of Thrones från min lista, jag uppskattar Band of Brothers tusen gånger mer. Bastogne-avsnittet är min favorit. Hade även liiite svårt för Homeland p.g.a. att Damian Lewis för alltid är Richard Winters i mitt hjärta.
skattefusk
2018-01-08, 13:19
Alltså! 4 sade vi! Grrr!!
Utan inbördes ordning.
Game of Thrones
Westworld
True Detective (S1)
Flashforward - Lite av en bubblare
Oops.
Just ja. Flashforward säger jag också, började bra men sen kom det inga fler avsnitt. Vad hände där?
1. The Shield
1. Firefly
3. Narcos
4. Survivor
Måste se Sopranos verkar det som, missade den när det begav sig :/
West wing
Shameless
Sopranos
Weeds
King Grub
2018-01-10, 10:13
Oops.
Just ja. Flashforward säger jag också, började bra men sen kom det inga fler avsnitt. Vad hände där?
Nedlagd på grund av att den gick från 12.5 till 4.9 miljoner tittare under loppet av första säsongen.
Svårt att blanda ihop komedier med drama, så gör två listor.
Komedier:
The Office
30 Rock
Arrested Development
Workaholics
Seinfeld, parks and rec, south park, family guy får komma utanför :)
Drama/action/övrigt
True detective (s01)
Westworld
Breaking bad
Fargo
Game of Thrones, the wire (har ej sett hela serien än, men den skulle kunna bli topp 4), taboo, narcos hamnar precis utanför :)
Scratch89
2018-01-10, 14:38
Hmm, intressant lista. Jag tycker att vissa serier är bättre än andra, men det är oftast de andra serierna jag vill visa för folk eller tipsar om. Vissa serier jag har sett om (kanske flera gånger) är, både subjektivt och objektivt sett, sämre än de jag bara sett en gång. Men ok:
1. Breaking Bad
2. Louie
3. It's Always Sunny In Philadelphia
4. Arrested Development
Det är ju svårt att blanda genrer som folk säger. Kan man liksom jämföra Breaking Bad med Arrested Development? Eller Louie med Sex and the City?
3. Freaks and Geeks
Grymt välspelad och prickar tidseran klockrent. Nästintill toppkandidat.
Det här gjorde mig nästan tårögd, fantastisk serie! Den kommer precis utanför min topp fyra.
Topp fyra säger jag Game of Thrones, Sopranos, Peaky Blinders och Vänner.
Precis utanför listan SoA, Freaks and Geeks (Nollor och nördar på netflix), Simpsons, South Park och Vikings. *popcorn*
Åh ja! Stryk Game of Thrones från min lista, jag uppskattar Band of Brothers tusen gånger mer. Bastogne-avsnittet är min favorit. Hade även liiite svårt för Homeland p.g.a. att Damian Lewis för alltid är Richard Winters i mitt hjärta.
Damian Lewis bästa var ju Life.
Ignatius72
2018-01-10, 22:16
Breaking bad och Game of Thrones måste vara de mest överskattade serierna någonsin .
Damian Lewis bästa var ju Life.
http://www.imdb.com/title/tt0874936/
Xtreme-G
2018-01-10, 23:15
Det här [Freeks and Geeks] gjorde mig nästan tårögd, fantastisk serie! Den kommer precis utanför min topp fyra.
Den har några avsnitt i mitten där de bara fortsätter mjölka stereotyperna utan någon vidare handling. Antar att det var det som fällde den och gjorde så att det bara blev en säsong, för den tar sig rejält efter det.
Breaking bad och Game of Thrones måste vara de mest överskattade serierna någonsin .
Tss. The Wire, The Office, och Sopranos rankar högre på överskattningslistan.
Men era amerikaniserade spån. Fortfarande bara jag som nämnt svenska serier och fick precis nys om att det blir en andra säsong av "Bonusfamiljen". Den var ju lite sevärd sådär. Kul.
Men era amerikaniserade spån. Fortfarande bara jag som nämnt svenska serier och fick precis nys om att det blir en andra säsong av "Bonusfamiljen". Den var ju lite sevärd sådär. Kul.
Eftersom de flesta svenska serier är riktigt dåliga, visst kanske finns ett fåtal som ändå är sevärda men till en top 4 känns det väldigt långt. Du skrev ju själv att du inte tittar så mycket på serier, det skulle jag nog inte heller gjort om jag bara såg de svenska ;)
Cykelcykel
2018-01-11, 05:53
Hålle med.
4 bra nordiska serier jag sett senaste tiden
Dicte
Frikänd
Innan vi dör
Modus
Jag föredrar brittiska och nordiska serier framför amerikanska
Sen gillar jag inte heller så mkt spex. Gillar realism
Ignatius72
2018-01-11, 06:47
Tss. The Wire, The Office, och Sopranos rankar högre på överskattningslistan.
Försökte kolla på Sopranos från början för nåt halvår sedan. Den hade inte åldrats värdigt. Gomorrah och Narcos (och en till har jag gör mig) sopar banan med den.
Jag var lite slarvig och glömde skriva ut US efter The Office. Jag gillar det brittiska skarpt men det amerikanska är legendariskt.
NickeSthlm
2018-01-11, 09:45
Ouff.. Tufft att bara få dra fyra...
Sons of anarchy
Suits
White Collar
Lucifer
Som klara bubblare vill jag nämna Elementary, Bron och Innan vi dör.
Det här gjorde mig nästan tårögd, fantastisk serie! Den kommer precis utanför min topp fyra.
Jo, fattar själv nästan inte riktigt storheten men jag minns bara hur väldigt uppsluppen man blev när man kikade.
Breaking bad och Game of Thrones måste vara de mest överskattade serierna någonsin.
Försökte tappert med Breaking Bad och vill minnas att jag tog mig igenom 3-4 säsonger på vilja Sen blev det bara för ointressant och uppenbart krystat för att hålla igång det hela.
Game of Thrones berget har jag inte ens börjat på. Känns för sent nu :laugh:
Några har ju nämnt Band of Brothers och den var ju sjukt bra. Såg om den med farsan nyss och han var helt överväldigad. Han har inte sett en enda serie sedan Bring 'Em Back Alive eller "Uppdrag i Singapore" som den hette i Razzel.
hahavaffan
2018-01-11, 10:14
Sopranos
Breaking Bad
Game of Thrones
Westworld
Typ.
Game of thrones utan all "lightporr" hade snabbt genomskådats för den mediokra fantasy det faktiskt är.
Riktigt svår fråga. Den enda serien som ploppar upp direkt är ju lätt Westworld. Sen skulle jag nog säga Dexter, The Last Airbender och Daredevil.
True Detective (S1)
The Wire
Buffy The Vampire Slayer
Sopranos
Ordningen varierar, finns bubblare som Star Trek, Deadwood, Modern Family, Battlestar Galactica, Vikings, Six Feet Under, Rome, Breaking Bad, Lost, tidiga Game Of Thrones och många fler som gett mig oerhört mycket genom åren. Tror att de jag valt ut är de serier jag återvänt till flest gånger och samtidigt kan stå för kvalitén. Finns ju serier jag återvänder till med glädje men som får agera guilty pleasures.
Its always sunny in philadelphia
Arkiv x
Vikings
Futuruma
Bubblare
GoT
Better call saul
Lost
The shield
The office
Breaking bad
High1ander
2018-01-11, 20:34
Sopranos
True Detective (Säsong 1)
Game of Thrones
Six Feet Under
Alla fyra är serier som överlag håller bättre kvalité i drama, story, skådespel, manus, foto, osv. än det mesta som görs inom film i samma genre...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.