handdator

Visa fullständig version : Ingen fettförlust trots större underskott

Mengu
2018-01-04, 17:17
Är man, 24år, 189cm lång och med en vikt på gymmet i träningskläder 97-100kg, beroende på tid och matintag.

Har legat på 2-2500 kcal, sen början av december vilket borde vara ett större underskott men kan inte avgöra om jag droppat fett eller ej.

Har deffat snabbt på 3-3200kcal tidigare, dock cyklade jag mycket till och från gym och beräknade förbrukningen till 3-400 extra då.

Förstår inte varför det inte sker något märkbart nu? Av tidigare erfarenhet hade jag räknat vara hård nu, med ådror på mage och lår, men verkar långt borta nu...

Diomedea exulans
2018-01-04, 17:25
En gissning är att du rör dig mindre i vardagen nu, utan att kanske tänka på det.

AlexGBG
2018-01-04, 17:27
Går du inte ner i vikt ligger du inte på underskott...

Mengu
2018-01-04, 17:40
En gissning är att du rör dig mindre i vardagen nu, utan att kanske tänka på det.

Jo, det vet jag att jag gör, men fortfarande har aldrig någonsin legat på 2500kcal och under på diet. Träningen är lika hård som vanligt också. I snitt 1.45h högvolymsträning 7dagar i veckan.

Mengu
2018-01-04, 17:42
Går du inte ner i vikt ligger du inte på underskott...

Nej jag motsäger såklart inte fysikens lagar, men som jag skrev ovan har jag aldrig någonsin legat på så här lågt intag tidigare. Min tanke var att detta intag skulle göra mig hyfsat hård på 3-4v med tanke på att det torde vara ett stort underskott..

Dreas
2018-01-04, 18:23
Har du mätt dig på senare tid?

Mengu
2018-01-04, 23:29
Har du mätt dig på senare tid?

Mätt mig på längden? Nej det minns jag inte när jag gjorde senast, vad tänkte du på?

Grejen är att jag aldrig har haft problem med sånt här tidigare, alltid snabbt och lätt kunna skala av det överflödiga fettet jag har genom ett kraftigare underskott i några veckor.

Droppade fett I ganska rask takt på 3k kcal, sen var jag på semester i 3v, utan träning och hade väldigt protein fattig kost, dock uppskattningsvis tillräckligt med kalorier för balans, eller överskott vissa dagar. Sen väl hemma igen är det som att min kropp plötsligt vägrar släppa ifrån sig kroppsfett trots mycket lägre intag....

Shqypnia
2018-01-05, 10:13
Mätt mig på längden? Nej det minns jag inte när jag gjorde senast, vad tänkte du på?

Grejen är att jag aldrig har haft problem med sånt här tidigare, alltid snabbt och lätt kunna skala av det överflödiga fettet jag har genom ett kraftigare underskott i några veckor.

Droppade fett I ganska rask takt på 3k kcal, sen var jag på semester i 3v, utan träning och hade väldigt protein fattig kost, dock uppskattningsvis tillräckligt med kalorier för balans, eller överskott vissa dagar. Sen väl hemma igen är det som att min kropp plötsligt vägrar släppa ifrån sig kroppsfett trots mycket lägre intag....

Jag tror han syftar på kroppsmått med måttband. Det finns en chans att du förlorar fett men att vågen inte ger sig.

vicarious
2018-01-05, 11:03
Ingen deff är den andra lik, det går inte att förvänta sig identiska resultat varje gång. Många faktorer som påverkar en viktnedgång.

Mengu
2018-01-05, 14:50
Jag tror han syftar på kroppsmått med måttband. Det finns en chans att du förlorar fett men att vågen inte ger sig.

Jaha:smash: Nej det har jag inte gjort. Utgår bara från spegelbild eller bild just nu. Plus våg på gymmet då.

Aja, det finns väl inget annet att göra än att ligga i, bara så märkligt när jag borde vara hårdare och mycket mer vaskulär på hela kroppen än vad jag är idag...

Mengu
2018-01-05, 14:52
Ingen deff är den andra lik, det går inte att förvänta sig identiska resultat varje gång. Många faktorer som påverkar en viktnedgång.

Finns det faktorer som påverkar varifrån fett tas från först och sist? Från person till person såklart det varierar, men för mig har det Alltid varit lår ner till vaderna samt mage och armar som blir hårda först.

vicarious
2018-01-05, 15:53
Finns det faktorer som påverkar varifrån fett tas från först och sist? Från person till person såklart det varierar, men för mig har det Alltid varit lår ner till vaderna samt mage och armar som blir hårda först.

Gener, men för mig har även antalet gånger jag gått upp och ned i vikt spelat in.

När jag gått upp i vikt har det samlats främst på mage och bröst, och när jag gått ned i vikt försvunnit sist på sagda områden. Genom att ha pendlat upp och ned i vikt under åren har jag på så sätt samlat mycket fett på framsidan av kroppen medan resten av kroppen ser betydligt hårdare ut.

Diomedea exulans
2018-01-05, 16:32

Nu minns jag inte källan, men jag har läst att hormoner påverkar var man lagrar fett. Kortfattar: Mer stress = mer bukfett, mindre stress = mer "kvinnlig" fettinlagring.

För egen del tycker jag jag lagrar mer fett som "lovehandles" nuförtiden medan jag bara hade stor mage i tonåren. Kanske har blivit mindre stressad med åren.

Bob90
2018-01-05, 18:00
För att spinna vidare på stress så kan ju stress, försämrad sömn mm. påverka viktnedgång negativt också.

CalleP
2018-01-10, 18:00
Jag tyckte fettet kom lättare av när jag körde PF med 16-18 timmars fasta, kan ju vara en tanke. Sen lät det ju som en dröm att snabbdeffa på 3000 kalorier. :D

Langster
2018-01-10, 23:05
Nej jag motsäger såklart inte fysikens lagar, men som jag skrev ovan har jag aldrig någonsin legat på så här lågt intag tidigare. Min tanke var att detta intag skulle göra mig hyfsat hård på 3-4v med tanke på att det torde vara ett stort underskott..

Du kanske är fetare nu än du varit tidigare?
Går du inte ner i VIKT så äter du fortfarande för mycket.