handdator

Visa fullständig version : Skidor i januari - var?

Rabi
2018-01-04, 15:39
Ska åka iväg och åka skidor med bruden i ett par dagar, men är osäker på var vi ska. Jag själv har aldrig åkt skidor tidigare, och bruden skulle väl klassas som nybörjare, tror att hon åkt ett par gånger.

Tanken är att åka iväg eftermiddagen den 19:e, sedan åka skidor den 20:e och 21:a (dvs sova 19e, 20e och 21a), och sedan åka tillbaka till Stockholm den 22:a.

Var ska man åka? Romme, Åre? Norge?

Och var rekommenderar ni att man bor?

Angel
2018-01-04, 17:16
Ta något med kort restid.

Rabi
2018-01-04, 17:34
Ta något med kort restid.

Lutar mot det, därför jag tänkte att Romme var ett bra alternativt. 2.5-3 timmar från Stockholm enligt Google.

Har någon tips på vad man ska tänka på/ta med? Samt var man ska bo?

Gearhead85
2018-01-04, 17:37
Åre, Vemdalen, Storhågna, Klövsjö, Lofdalen, Lillhärdal.
Bor ju i krokarna ås har rätt bra koll på Jamtlands skidorter. :)

An Iron Soul
2018-01-04, 17:40
Järvsöbacken kan vara ett alternativ.
Det ligger ganska "nära" Stockholm, borde gå att boka ganska enkelt jämfört med Åre eller Sälen.
Jag har varit där, trevligt ställe med både själva byn och skidanläggningen, helt okej åkning.

Romme arrangerar bussresor från Stockholm till Romme varje säsong.
Det kan vara någonting om ni blir sugna på mer skidåkning.
Men eftersom det är första gången ni åker vill ni säkert ha en bättre overall-upplevelse.
+ att det inte varit tillräckligt kallt där i år (iallafall dom gångerna jag kollat vädret). :)

Norge kan vara ett alternativ. Jag hade lätt valt det först av allt. Men allting handlar om prioriteringar. :D
Kungsberget är också nära men Romme är snäppet bättre.

grondahl
2018-01-04, 17:42
Åker ni från Stockholm skulle jag dra till Vemdalsfjällen. Riktiga fjäll, charmigare än Idre.

redbrigade
2018-01-04, 17:45
Lutar mot det, därför jag tänkte att Romme var ett bra alternativt. 2.5-3 timmar från Stockholm enligt Google.

Har någon tips på vad man ska tänka på/ta med? Samt var man ska bo?

Två skiddagar är alldeles för mycket för Romme, man tröttnar redan efter några timmar tyvärr. Det tråkiga svaret är nog ändå Sälen med så få dagar och med tanke på att ni tänkt åka på eftermiddagen, självklart funkar Idre, Vemdalen, Funäsdalen osv men personligen är det lite väl långt.

Rabi
2018-01-04, 18:11
Vi tänkte bila från Stockholm.

Åre och Sälen verkar bäst (trots att jag har 0 erfarenhet av skidåkning, men bara baserat på vad man hört/läst), men det är en rätt lång sträcka till den förstnämnda. Cirka 7 timmar till Åre. Känns nästan värt att åka till Norge i sådana fall? Har aldrig varit där tidigare.

Men absolut, om man ska vara där i 2 dagar kanske Sälen är ett bra alternativ.

dluddeckens
2018-01-04, 19:06
Idre - trevligt och grymt bra liftsystem (var där våren -17), det är i princip sittliftar till alla backar, jag avskyr släplift.

Kläppen - nära, dock betydligt mer folk => längre köer.

Stöten - bäst fallhöjd i Sälen. Sämre liftsystem än ex Idre dock.

Funäsdalen har jag inte varit i men hört gott om, det är mer "fjällkänsla" där.

Starke75an
2018-01-04, 19:11
Hassela.

Dreas
2018-01-04, 19:17
Är ni nybörjare duger Lindvallen fint.

forslund
2018-01-04, 19:34
Kläppen är ett mycket fint alternativ till Sälen också.

Spiffy
2018-01-04, 19:54
Är det första gången så tror jag inte du behöver bry dig så mycket om liftsystem etc. Ta det som är smidigt att komma till, och som har ett par backar bara.

För många år sedan var syrran och åkte med sina kompisar. En hade aldrig åkt innan. Fråga mig inte hur de lyckades vara så korkade, men de åkte upp i kabinen och hamnade där det bara fanns en svart backe ner första åket. Inte optimal början för henne, så gör inte det :d

Bryggare
2018-01-05, 10:34
Är det första gången så tycker jag du ska ta en backe i närheten, du kanske inte ens tycker det är kul eller kanske inte ens hinner lära dig på två tillfällen. Är det inte bara skidåkning du är ute efter så rekommenderar jag Lindvallen där det finns lite mer utöver skidåkningen som restauranger, bio, bowling, bad m.m. Frågan är om du kan få ett boende där då du är sent ute.

VikG
2018-01-05, 10:59
Åre är det som gäller. Bra skidor i januari oftast och inte så mycket folk.. dessutom mer o bättre ålning än både kläppen och sälen