handdator

Visa fullständig version : Måttlig alkolholkonsumtion/testosteronnivår

Bmwtwinturbo
2018-01-02, 13:07
Jag dricker inte så mycket men ganska ofta, skulle gladeligen dricka 3 öl varje fredag/lördag om det inte fanns några negativa hälsoeffekter av det.

Funderade på ett ganska simpelt experiment, ingen optinojja utan mer för att få lite mer insikt i vad som händer i kroppen. Många studier görs ju på andra förutsättningar.
Idag kan man ju ganska enkelt få fram sin egen testosteronnivå via test hos werlabs för strax över 200kr, då mäts bara testosteronhalten. Vilka faktorer borde man mäta för att se hur mycket träningen kan tänkas påverkas? Eller varierar varje enskild mätning så mycket att det inte skulle var intressant att kolla på vid så få mättillfällen?

Tänker mig man har en period på kanske 4 veckor där man äter normalt och dricker lite måttligt varje helg, sedan tar man ett test på tisdagen efter. Sedan kör man period på 4 veckor där man äter lika men inte dricker en droppe, mäter sedan en tisdag igen. Skulle man se något vettigt?

xan
2018-01-02, 15:19
Slöseri med pengar skulle jag säga. Finns många fler faktorer än testosteron som avgör hur bra träningen går. Skulle nog krävas riktiga studier för att ens kunna få fram något användningsbart, och även där är det svårt att dra slutsatser som man sedan kan appliceras i praktiken.

Du får nog chansa. Sedan är det många som snöar in sig på det här med alkohol men helt glömmer bort grunderna som bra sömn, äta nyttigt och vara vaken under dygnets ljusa timmar, undvika stillasittandes, vara aktiv allmänt och allt det där. Det är sannolikt MYCKET viktigare än hurvida du dricker 1 eller 2 gånger per helg.

Bmwtwinturbo
2018-01-05, 09:20
Sömn klart viktigt.

Det är dock inga större summor att investera, under 500kr, vilket blir kostnadsneutralt då det ligger en besparningsaspekt i det också.