Visa fullständig version : Har du enskild firma? Snabb fråga om förenklat årsbokslut
MaxTheMarketer
2018-01-01, 02:26
Tjabba! Om du har eller känner någon som har enskild firma så undrar jag över hur man gör med förenklat årsbokslut när man kör kontantmetoden. Har summerat ihop intäkter, kostnader, egna uttag, inbetald skatt, ingående moms, utgående moms och även fått ut kvot på hur mycket skatt jag har betalat in på min vinst (som är intäkter minus kostnader) och det blev 49% av hela vinsten som blev inbetald som skatt så nöjd att jag har lyckats med det redan första året.
Är det bara denna blankett man skickar in till Skatteverket? (Skickade fråga i fredag om detta till Skatteverket, kan inte folk jobba idag och sluta ha semester hela tiden):
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2150.4.7459477810df5bccdd4800015076.html
Är det också så att man gör några avdrag utöver vanliga kostnader? Har bara gjort några inköp i firman som kostnader (och bankavgifter vid mottagna inbetalningar) men det är väl något om 25% avdrag eller vad det är oxå i kostnader? Egenavgifter eller vad det heter?
VIKTIGT: jag frågar här för jag vägrar konsultera en revisor eller redovisare än så länge på grund av kostnadsskäl. Känner en snubbe som jobbar som redovisare, men han jobbar åt ett AB så är ej lika insatt inom hur det är för enskilda firmor. Jag har en tillfällig konspiratorisk rädsla att SKV försöker hitta sätt att ge mig straffavgift på för att suga ur mig mer pengar som om 49% av hela min vinst inte vore nog, haha. Jag känner till och med att jag skulle vilja ta med min redovisningspärm och sätta mig ned med en som ska granska min redovisning och ta med utskrift på företagskontot och gå igenom med personen för jag litar inte ens på att folk kan sköta sina jobb, vilket är varför jag skött allt skit i min firma. Det enda jag litar på är att busschauförrer kan köra bussar! :D
Tack för svar på förhand & jag ber om ursäkt på förväg att jag låter som forcerad idiot! ;) Gott nytt år!!!
Hej
Har du något enkelt bokföringsprogram, om inte rekommenderar jag att du skaffar ett.
Det enda du behöver göra är att ställa upp all intäkter minus alla kostnader som blivit in- utbetalda, denna vinsten skall du skatta på.
Att du skattar 49% på hela din vinst låter tämligen orimligt om du nu inte har massvis med kostnader som inte är avdragsgilla.
MaxTheMarketer
2018-01-01, 07:06
Hej
Har du något enkelt bokföringsprogram, om inte rekommenderar jag att du skaffar ett.
Det enda du behöver göra är att ställa upp all intäkter minus alla kostnader som blivit in- utbetalda, denna vinsten skall du skatta på.
Att du skattar 49% på hela din vinst låter tämligen orimligt om du nu inte har massvis med kostnader som inte är avdragsgilla.
Tack för svar! Här är några snabba siffror:
INTÄKTER: 317 076,14 SEK (bara EU-företagskunder)
KOSTNADER: 17 818,42 SEK (några EU-inköp+några inköp inom Sverige)
INBETALD SKATT: 148 073,03 SEK
EGET UTTAG: 151 232,5 SEK ("lön")
UTGÅENDE MOMS: 0 SEK (har bara haft EU-företagskunder)
INGÅENDE MOMS: 1350,2 SEK (några inköp inom Sverige)
MOMS TILLBAKA: 1207 SEK (på inköpen inom Sverige)
Om jag minns rätt så ska man räkna med 45% i total skatt (inkl. egenavgifter) och vissa rekommenderar att man betalar 50% i skatt bara för att ligga på den säkra sidan. Jag ser däremot att jag inte har uppnått att behöva betala statlig skatt som tur var är.
Är det också så att man ska dra av ytterligare 20% i kostnader på sin vinst eller intäkter eller hur var det nu?
Jag läser nämligen på SKV att, "Den som har inkomst av aktiv näringsverksamhet ska i regel betala sociala avgifter i form av s k egenavgifter, som normalt uppgår till ungefär 29 % av den deklarerade nettoinkomsten om avgiftsuttaget inte är nedsatt. Dessa egenavgifter är avdragsgilla i deklarationen." (pratar vi om Inkomstdeklaration 1 i mars 2018?)
Du ska väl bara upprätta balansräkning och resultaträkning? Blanketten du länkade till ska du inte skicka in till SKV (det står på sidan).
Armed Dingo
2018-01-01, 10:29
Skaffa Bokio.se och låt det sköta resten. Gratis och fantastiskt webbaserat program. Har gjort bokföringen till en barnlek. Förutom när jag själv ställer till det..
Om du suttit hemma i excel och bara gjort anteckningar så har du mycket kvar att lära. Saker ska redovisas under rätt konto med mera. Men du har god tid på dig, enskilda näringsidkare deklarerar inte förrän sent Q1 eller tidigt Q2, minns inte datumet men finns självklart på skatteverkets hemsida.
Det finns ju även wrebit, som man har i telefonen. Kostar 99 kr i måanden men verkar väldigt enkelt.
VIKTIGT: jag frågar här för jag vägrar konsultera en revisor eller redovisare än så länge på grund av kostnadsskäl. Känner en snubbe som jobbar som redovisare, men han jobbar åt ett AB så är ej lika insatt inom hur det är för enskilda firmor. Jag har en tillfällig konspiratorisk rädsla att SKV försöker hitta sätt att ge mig straffavgift på för att suga ur mig mer pengar som om 49% av hela min vinst inte vore nog, haha. Jag känner till och med att jag skulle vilja ta med min redovisningspärm och sätta mig ned med en som ska granska min redovisning och ta med utskrift på företagskontot och gå igenom med personen för jag litar inte ens på att folk kan sköta sina jobb, vilket är varför jag skött allt skit i min firma. Det enda jag litar på är att busschauförrer kan köra bussar! :D
Tack för svar på förhand & jag ber om ursäkt på förväg att jag låter som forcerad idiot! ;) Gott nytt år!!!
Det är blanketten för enskild näringsverksamhet som ska skickas till Skatteverket i samband med att du lämnar din "vanliga" inkomstdeklaration.
Jag tror du riskerar att göra dig själv en otjänst med den inställningen, mht till din fråga finns det nog en lika stor risk att du gör själv har gjort fel och därmed får betala mer skatt eller liknande.
Med det sagt finns det mycket bra information på nätet om man vill läsa på, lycka till! :)
MaxTheMarketer
2018-01-01, 19:37
Skaffa Bokio.se och låt det sköta resten. Gratis och fantastiskt webbaserat program. Har gjort bokföringen till en barnlek. Förutom när jag själv ställer till det..
Om du suttit hemma i excel och bara gjort anteckningar så har du mycket kvar att lära. Saker ska redovisas under rätt konto med mera. Men du har god tid på dig, enskilda näringsidkare deklarerar inte förrän sent Q1 eller tidigt Q2, minns inte datumet men finns självklart på skatteverkets hemsida.
Hehe, så illa är det inte. Har gjort upp kontoplan med utvalda relevanta konton och tjoffs med hjälp från redovisningspolare (dock ej insatt i enskilda firmors skötsel utan AB) i Excel. Tyvärr är programmet (2007-version) efterblivet och vägrar summera ihop summor på rad trots att jag ställt in Numbers för alla celler.
Finns det något annat spreadsheet som ni rekommenderar för att kunna summera ihop summor? Har gjort via copy&paste i Notepad och sen Calc, men så hög risk att skriva fel utan att upptäcka det.
Insåg nu oxå att jag måste justera om min preliminär inkomstdeklaration för 2017 då den var satt för 168 000 SEK och nu har jag ju det exakta överskottet så att de kan dra restskatten för jag ser nu att de redan har skickat ut ett beslut om 2018:s skattning som dras första 2018-01-19.
Det är en bra läxa jag lärt mig: uppdatera preliminära inkomstdeklaration i slutet på året för att restskatten skall dras snabbare. Satte låg för jag kan inte betala skatt med pengar jag inte har så tänkte att de sedan bara kan dra resten som skall dras.
EDIT: Tack som för Bokio! Riktigt nice, äntligen får jag skriva in eget datum, affärshändelse, konton och beloppen. Nu jävlar ska man kötta in allt så att balansräkning och skit kmr ut så det blir lätt å föra in i eventuell årsredovisning.
Armed Dingo
2018-01-01, 19:56
Hehe, så illa är det inte. Har gjort upp kontoplan med utvalda relevanta konton och tjoffs med hjälp från redovisningspolare (dock ej insatt i enskilda firmors skötsel utan AB) i Excel. Tyvärr är programmet (2007-version) efterblivet och vägrar summera ihop summor på rad trots att jag ställt in Numbers för alla celler.
Finns det något annat spreadsheet som ni rekommenderar för att kunna summera ihop summor? Har gjort via copy&paste i Notepad och sen Calc, men så hög risk att skriva fel utan att upptäcka det.
Insåg nu oxå att jag måste justera om min preliminär inkomstdeklaration för 2017 då den var satt för 168 000 SEK och nu har jag ju det exakta överskottet så att de kan dra restskatten för jag ser nu att de redan har skickat ut ett beslut om 2018:s skattning som dras första 2018-01-19.
Det är en bra läxa jag lärt mig: uppdatera preliminära inkomstdeklaration i slutet på året för att restskatten skall dras snabbare. Satte låg för jag kan inte betala skatt med pengar jag inte har så tänkte att de sedan bara kan dra resten som skall dras.
EDIT: Tack som för Bokio! Riktigt nice, äntligen får jag skriva in eget datum, affärshändelse, konton och beloppen. Nu jävlar ska man kötta in allt så att balansräkning och skit kmr ut så det blir lätt å föra in i eventuell årsredovisning.
Inga problem, lycka till!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.