handdator

Visa fullständig version : Måltidersättning för att få närig. Å slipa laga mat

vad vet jag
2017-12-27, 22:31
Då jag hatar att laga mat, men notera att hösten varit lite väl bra rent viktmässigt.

Jobbar 2skift å är kass på mat
Tidigt skift består min mat av följande:
Gröt med mjölk
Lunch... tex, köttfärslimpa, lasagne. Köttfärs/pasta.
Det är allt. Äter inte på kväll. Å OM ja väl gör de så är det smörgås med ost, alt yoghurt.

Sent skift
Är extrem då brukar set bara bli mat runt 19.00 så ett mål om dagen. Sen under helgerna, blir det mkt skräp mat.

Men fick en tanken idag. Att äta ett bra mål om dagen varje dag. Tex, kyckling å ris. Tänkte 110g ris 200g kyckling.
Å sedan köpa måltidsersättningar på tex gymgrosistt. Eller likande butik. För att få i mig mer näring. Å samdtigt att tappa i vikt.

Jag vet att jag äter alldeles för lite å närings fattigt idag.

Med vänlig hälsning,

ATJL
2017-12-28, 09:48
Såhär gör jag under nuvarande deff, vilket fungerar väldigt bra för mig. Kanske kan bidra med ideer, även fast jag jobbar normal mån-fre dagtid vecka:

Tränar styrka direkt på morgonen fastande.
Frukost (0800) Lunch (1200) och mellanmål (1600) består alltid av 2dl havregryn och 1dl vassleprotein i vatten. Vid frukost och lunch lägger jag till en burk makrill resp en burk tonfisk.

Ingen smaksensation direkt, men går att få i sig utan problem, behöver ingen tillagning, ingen kylförvaring, man blir tillräckligt mätt.

Ytterligare ett träningspass vid 1800, konditionsbaserat.

Middag vid 2000. Här äter jag vanlig mat med bra macros (potatis,ris,kyckling,nötkött,ägg etc) Börjar måltiden med en stor portion grönsaker (broccoli, harico verts etc) för att aptitreglera lite så jag blir mätt av middagen.

Eftersom jag äter rätt så tråkigt på dagarna så blir typisk dietmat något att snarare se fram emot på kvällen. Dessutom behöver jag bara engagera mig i ett enda mål mat att tillaga (kör man storkok i början av veckan så är det ännu mindre jobb).

Innan jag går och lägger mig vid 2200 så blir det kvarg med fun light.

xan
2017-12-28, 14:13
Ställ dig på söndagen och gör storkok så har du matlådor hela veckan.

Om du vet att du äter näringfattigt, varför ska du då lägga massa pengar på att fortsätta äta näringsfattigt? Måltidsersättningar är inte lika bra som näringsrik mat.

vad vet jag
2017-12-28, 22:35
Ställ dig på söndagen och gör storkok så har du matlådor hela veckan.

Om du vet att du äter näringfattigt, varför ska du då lägga massa pengar på att fortsätta äta näringsfattigt? Måltidsersättningar är inte lika bra som näringsrik mat.

Ne den är säkert inte lika bra som riktigt mat, har 3st jobb, så ”mat”som är bättre än att inte äta alls, tänker ja kommer gyna mig. Å få ett varm bra mål med kyckling å ris tex om dagen.

Stor kok gör jag redan, på söndagar, å då för att få en matlåda om dagen, sen om det kommer att kosta mig 1000kr mer i månaden för att äta/dricka påse så visst det är smidigt, å bättre än att dra i sig massa mackor.

Tänkte lägga till mellanmål tex kvar/ riskakor och

vad vet jag
2017-12-28, 22:49
Såhär gör jag under nuvarande deff, vilket fungerar väldigt bra för mig. Kanske kan bidra med ideer, även fast jag jobbar normal mån-fre dagtid vecka:

Tränar styrka direkt på morgonen fastande.
Frukost (0800) Lunch (1200) och mellanmål (1600) består alltid av 2dl havregryn och 1dl vassleprotein i vatten. Vid frukost och lunch lägger jag till en burk makrill resp en burk tonfisk.

Ingen smaksensation direkt, men går att få i sig utan problem, behöver ingen tillagning, ingen kylförvaring, man blir tillräckligt mätt.

Ytterligare ett träningspass vid 1800, konditionsbaserat.

Middag vid 2000. Här äter jag vanlig mat med bra macros (potatis,ris,kyckling,nötkött,ägg etc) Börjar måltiden med en stor portion grönsaker (broccoli, harico verts etc) för att aptitreglera lite så jag blir mätt av middagen.

Eftersom jag äter rätt så tråkigt på dagarna så blir typisk dietmat något att snarare se fram emot på kvällen. Dessutom behöver jag bara engagera mig i ett enda mål mat att tillaga (kör man storkok i början av veckan så är det ännu mindre jobb).

Innan jag går och lägger mig vid 2200 så blir det kvarg med fun light.

Bra idé,
Med makrill inte ens tänkt på:) tänkte bara på tonfisk, då jag jobbar extrem mkt, så är tanken att försöka att springa 2-3gånger i veckan. Har intr sprungit på länge, så blir 2,5km att börja med, gyma mkt förut, 4 gånger i veckan. Men tiden finns inte. Så blir löpning nu

xan
2017-12-28, 23:24
Större storkok så du har 2 lådor per dag?

vad vet jag
2018-01-01, 02:22

Är ett alt som jag kommer att försöka få till, min tanke just nu, är att få en bra start,
Att bara köra tex en påse med det här ca 1 månad, dels för att få en ”bra” start, kanske dropa X antal, för att sporra sig om man ser resultat på vågen.

vad vet jag
2018-01-08, 11:33

Lyssande på dig:)

Så idag blev de
Havregrynsgröt å 1 ägg å lätt mjölk

Ca 200g kyckling å 0.75 okokt ris
I uncel bens sås
Blev 4matlådor

Å sen ikväll blir de 500g kvarg yoghurt.

Känns som det kan funka, gäller bara att hitta många olika förslag på kyckling, så det blir gott.

Så bara hoppas att kg kan börja rasa😉
Med vänlig hälsning,

vad vet jag
2018-01-08, 18:07
Så enligt en snabb räkning, ser de ut som följande:
1971 kcal
249 kolhydrater
100g protein

Kanske skulle lägga till något för fett?

Donner
2018-01-08, 20:31
1971 kcal
249 kolhydrater
100g protein

Kanske skulle lägga till något för fett?

Du ska absolut addera mer protein.

vad vet jag
2018-01-08, 22:45
Du ska absolut addera mer protein.

Ca 120 var de visst:)
Men något mer skulle sj inte skada, skulle kunna slänga in ett mellanmål till.

Tips på olika kyckling rätter? Tycker det är svårt att hitta nyttiga recept, som intr drar iväg för mkt med kcal
Med vänlig hälsning,

Max
2018-01-09, 17:39
1971 kcal
249 kolhydrater
100g protein

Kanske skulle lägga till något för fett?Det är bra för t.ex. upptaget av fettlösliga vitaminer. Nolla intaget vill du absolut inte göra.