handdator

Visa fullständig version : Kort löppass efter starting strength

cbliss
2017-12-27, 02:18
Hej,

Jag har alltid fokuserat på löpträning och gjort enstaka muskelövningar som komplement men för ett knappt år sedan började jag köra starting strength 3 dagar i veckan (mån, ons, fre).

I början körde jag programmet, och sedan en kvarts löpning i hyfsat tempo (typ 12 km/h och 15 km/h sista 2 minuterna).
Läste att det var dåligt att köra löpning efter styrka, och började därför köra varannan dag; tis + tors löpning en kvart, styrka mån, ons, fre som innan.

Kände dock att detta blev för mycket, att träna varje dag. Så jag gick tillbaka till som jag körde tidigare, löpning en kvart direkt efter styrka.

Vad har ni för rekommendationer? Varje dag blev verkligen för mycket och tidskrävande. Funderade på att lägga ner löpningen men det känns inte som ett bra alternativ heller då jag vill hålla min kondition uppe.

Till saken hör också att jag är på en platå när det gäller styrkan som jag varit på länge. Antar att jag borde äta mer och sova bättre. Men ja, huvudfrågan är alltså...hur får jag in kondition på bästa sätt?

svenbanan
2017-12-27, 05:39
Jag skulle nog försökt lägga in löpningen innan styrketräningen hellre. Särskilt om du springer i lugnare tempo (fast längre än bara en kvart). Kör du löpträningen lite mer lågintensiv så blir det inte lika jobbigt för benmusklerna och du kan nog köra det innan styrkan utan att döda benen.

Men löpträning och benstyrka är ju erkänt drygt att kombinera. Ifall du inte egentligen är intresserad av att bli bättre på löpning, utan bara vill åt hälsofördelar odyl så kan du ju kanske köra konditionsträningen på nåt annat sätt än löpning...

JoppeMys
2017-12-29, 15:11
Rip rekommenderar inte att man kör någon kondition under SS eftersom det hindrar återhämtningen från styrkepassen :)

Barbell medicine brukar rekommendera 1-2 Hiit pass på cykel på offfdays för de som verkligen vill köra extra cardio.

Scorpionida
2017-12-30, 14:26
Spring på löpbandet innan passet, att springa efter hade känts bara konstigt, särskilt om du kör tunga basövningar o inte ens orkar lyfta på benen efteråt. Springa 15-20 min innan är inga problem, bara bättre ur hälsosynpunkt.

Diomedea exulans
2017-12-30, 14:27
Hela din kropp lär bli fint uppvärmd om du joggar lugnt innan passet.

cbliss
2017-12-30, 19:25
Grejen är att jag springer 12 km/h första 13 minuterna och sen 15 hm/h sista 2 minuterna (spurtar). Detta är rätt högt tempo för mig så jag brukar vara rätt trött efteråt, så det är liksom mer än bara uppvärmning.

Jag brukade springa innan tidigare men är rädd att det kommer ta ork från styrkeövningarna.

Tycker nu fortfarande att jag ska springa före? Alltså om löppasset är kort men med ganska hög intensitet?

Chorizo
2017-12-30, 20:06
Spelar nog inte så stor roll. Det skulle inte göra det för mig iaf såvida jag inte hade något jättetungt/jobbigt träningspass hade jag bara löpt när jag va mest sugen.

Du kanske kan prova dig fram?