Visa fullständig version : Möjligt att punktträna trapezius mellan skulderbladen?
FoolsGold
2017-12-25, 19:07
Jag tycker mig ha en hyggligt stark rygg, marklyft 6x145kg, chins 6xkv+20kg, rodd 6x85kg som referens. Däremot tycker jag att jag saknar volym. Mer specifikt skulle jag vilja få mer muskelmassa mellan skulderbladen. Är det möjligt att punktträna just det området eller är det bara nöta på med de vanliga ryggövningarna?
Bubblan84
2017-12-25, 19:18
Jag tycker mig ha en hyggligt stark rygg, marklyft 6x145kg, chins 6xkv+20kg, rodd 6x85kg som referens. Däremot tycker jag att jag saknar volym. Mer specifikt skulle jag vilja få mer muskelmassa mellan skulderbladen. Är det möjligt att punktträna just det området eller är det bara nöta på med de vanliga ryggövningarna?
Brukar variera tyngre roddar med lättare roddar där jag verkligen har fokus på att klämma ihop skulderbladen och hålla i slutposition ett par sekunder. Tar rätt bra på mellersta trapsen. Något mer upprätt stångrodd tar också bra på mellersta/övre traps. Shrugs, militärpressar, thrusters tar bra på övre trapsen. Pressar över huvudet öht tar bra på bla trapsen.
ARMSTARK
2017-12-25, 19:24
Om det ger någon volym vet jag inte jag brukar göra en hemmagjord övning för just musklerna mellan skulderbladen. Jag står i Cabelcross maskinen precis i mitten som Jesus på korset och drar in handtagen, det är viktigt att armbågarna går bakom ryggen och axlarna så långt bakåt som möjligt. Testa dig fram för rätt vinkel, du kommer känna när du träffar rätt.
Diomedea exulans
2017-12-25, 19:47
Höga roddar borde väl träffa där?
FoolsGold
2017-12-25, 22:56
Tackar för alla tips! Blir till att testa på nästa ryggpass. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.