Visa fullständig version : Baka eget lantbröd, i vanlig ugn?
Eller eget och eget, tänkte om man köper sån här mix så man kommer en bit på vägen:
https://www.hemkop.se/produkt/Lantbrodsmjol-4-Sadesslag-100693527_ST
Kommer det smaka ens i närheten av riktigt bröd från bageri?
Att man får det sega "skalet" runtom, och så alldeles fluffigt och saftigt inuti?
Eller är det meningslöst att ens försöka med vanlig standardugn?
Blir ju typ gratis att baka eget bröd, så om det är något man kan göra vore det ju grymt :cool:
WHITEFOLKS
2017-12-18, 16:48
Det går att göra lika bra/bättre bröd hemma sen vet jag inte om just det där brödet kommer lyckas med det. Min erfarenhet är att det tar lite tid även om det inte är svårt, typ https://pinchofyum.com/no-knead-bread
grondahl
2017-12-18, 17:05
Testa den här varianten istället:
l9Ynb8wwol0
Tänkte mig inte för och råkade placera tråden i fel forumdel, tack för flytten till den okände hjälten som gjorde det *hug*
Men alltså, bagarna måste ju ha extra fina råvaror, plus specialugnar?
Plus sina skills.
Kan man verkligen få så gott bröd, eller i alla fall i närheten, i en vanlig jäkla ugn?
Kan tillägga att jag aldrig någonsin försökt mig på att baka bröd :em:
Tänker mig att den sega frasiga ytan och det luftiga innanmätet är något som ej går att uppbringa i mitt kök:d
Jag är mycket skeptisk, men å andra sidan ser jag ju enorm ekonomisk vinning om det är möjligt :cool:
StarkaUlf
2017-12-18, 18:07
Jag tror inte att alla tusentals svenskar som bakar eget bröd sitter inne på någon slags specialugn för bagerier. Så ja, ditt bröd kommer att bli bra, frasigt och luftigt i en vanlig ugn.
Alltså, de flesta konditorier och bagerier man vandrar in i använder ju stora ugnar utan några särskilt finurliga tricks. Mycket handlar om tillredning och balansen av ingredienser.
Häftigt!
Jag kanske provar då, en vacker dag :cool:
Ugn en halvtimme verkar lägga på ~1 kr i kostnad, så det är inget som sabbar direkt utan det blir helt klart succé prismässigt.
Succé smakmässigt får framtiden utvisa :D
Tack för feedback guys :)
Minikubik
2017-12-18, 19:56
Jag bakar eget bröd mellan varven, blir hur bra som helst så inga konstigheter. Kan behövas några försök för att hitta rätt på tid, temp och liknande för just din ugn men det kommer
olle lindblad
2017-12-18, 21:03
En stor skillnad mellan bagerimjöl och vanligt vetemjöl i affär är glutenhalten. Det finns t om ren glutentillsats.
Närmast bagerimjöl är väl manitoba cream.
Tänk på att alla ugnar är olika med så tider och så för hur länge saker ska vara inne kan variera är och något du själv måste testa dig fram till.
grondahl
2017-12-20, 13:10
Det där receptet från paindemartin-snubben som jag postade tidigare har inbjudna trott varit baguetter från det lokala kvalitetsbageriet. Där rekommenderas vetemjöl special som är ett
För matbröd är problemet ofta att man har en för sval ugn, det kan avhjälpas med en baksten.
Låter lite som en fanboy men jag gillar boken Bröd Bröd Bröd från paindemartin-snubben.
Det där receptet från paindemartin-snubben som jag postade tidigare har inbjudna trott varit baguetter från det lokala kvalitetsbageriet. Där rekommenderas vetemjöl special som är ett
För matbröd är problemet ofta att man har en för sval ugn, det kan avhjälpas med en baksten.
Låter lite som en fanboy men jag gillar boken Bröd Bröd Bröd från paindemartin-snubben.
Han har bra och enkla recept. Har flera utskrivna från hans gamla websida. Sébastien Boudet är dock strået vassare som professionell med förståelse för oss som bakar hemma. Jan Hedh har tyvärr ganska dåliga recept för hemmabagare, fast otroligt snygga böcker.
Tror jag skiter i att testa ens :/
Har ingen stor bra bunke att blanda till deg i, och har inte direkt plats för någon heller.
Och har ingen stor fin bakbräda att knåda och böka och hälla ut massa mjöl på.
Känns som mycket slit för att spara ett par tior.
Dessutom är det väl inte nyttigt med för mycket mjöl/gluten heller :d
Dessutom blir det ju aldrig i närheten av bageribröd när man köper sån där färdigformad deg och stoppar i ugnen, typ baguetter och så...
grondahl
2017-12-21, 23:05
Tror jag skiter i att testa ens :/
Har ingen stor bra bunke att blanda till deg i, och har inte direkt plats för någon heller.
Och har ingen stor fin bakbräda att knåda och böka och hälla ut massa mjöl på.
Känns som mycket slit för att spara ett par tior.
Dessutom är det väl inte nyttigt med för mycket mjöl/gluten heller :d
Har du inget kök? Knådfria recept är typ 5 minuters arbete med ett antal timmars väntetid. Röra ihop, sova, vika, småslumra, in i ugn och sen långfrukost med gott kaffe och morgontidning på helgen.
Har du inget kök? Knådfria recept är typ 5 minuters arbete med ett antal timmars väntetid. Röra ihop, sova, vika, småslumra, in i ugn och sen långfrukost med gott kaffe och morgontidning på helgen.
Bröd man inte behöver knåda i 3 timmar?
Och inte hälla ut 18 liter mjöl över 14 kvadratmeters yta och rulla runt brödet på i 14 dagar innan det ska in i ugnen?
exevision
2017-12-23, 14:16
Filmjölksbröd är enkelt, gott och snabbt att göra!
Filmjölksbröd är enkelt, gott och snabbt att göra!
12 ingredienser!
I ugnen 90 minuter!
WTF!
Jag skulle hellre laga en hel nobelmiddag än baka så krångligt bröd *gah!*
Magnus N
2017-12-23, 17:24
Eller så kan du göra typ denna
http://www.vardag.nu/fillimpa-recept/
4 ingredienser
Behöver inte göra det svårt :)
Edit: om man bortser ifrån smaksättning ;)
exevision
2017-12-23, 19:42
12 ingredienser!
I ugnen 90 minuter!
WTF!
Jag skulle hellre laga en hel nobelmiddag än baka så krångligt bröd *gah!*
Man behöver inte ta den krångligaste varianten...
Jag kör kungsörnens rotfruktsbröd, inbillar mig att det är något nyttigare.http://www.kungsornen.se/tips-och-tricks/teman-bakning/baka-gronare-med-kungsornen/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.