Visa fullständig version : (Spinoff) Varför skaffar folk hund?
Diomedea exulans
2017-12-15, 12:35
(Spinoff på "Varför skaffar folk barn?"-tråden.)
Vi har alla en vän med en hund. När vi ringer på hos vännen hör man direkt att hunden börjar skälla. Efter att dörren har öppnats är skällandet så högt så ljudet skär i öronen, och man blir jävligt orolig att ens tinnitus permanent ska förvärras. Men man håller ändå inte för öronen, för man prioriterar att försöka hålla bort hunden som nu börjat hoppa upp på en och ta stöd mot en med framtassarna. Man har nämligen på sig en tröja man är rädd om, och trots att hundens klor är relativt trubbiga är de skarpa nog att riva upp enstaka fibrer i tyget, vilket i förlängningen minskar tröjans livslängd.
Nu går du och vännen bort till soffan, och du letar desperat efter fyra kvadratdecimeter som är tillräckligt fria från hår för att du ska kunna placera din bakdel där utan att känna äckel. När du väl satt dig ner börjar hunden slicka dig i ansiktet. Och den förstår inte ordet "nej".
Ytterligare en stund senare bestämmer du dig för att gå in i badrummet och försöka rengöra dig själv från skorpan av stelnad saliv som du nu känner med varje ansiktsrörelse. Dels för att bli av med stanken, dels för att återigen kunna se ut genom dina glasögon, men mest för att bli kvitt känslan av vämjelse. Och nu måste du mota ut hunden från badrummet också.
Vännen bjuder dig på mat. För varje sekund du ägnar åt att äta går det åtta sekunder till att få hunden att sluta försöka äta din mat.
Efter två timmar måste ni avbryta vad ni än håller på med för att gå en hundpromenad. Promenera är ju trevligt... Om man inte måste stanna hela tiden för att en hund vill lukta på någonting. Eller för att knuffa ner en hund som nu försöker riva sönder din jacka. Eller för att själv försöka undvika att bli nerknuffad av en hund som är en hårsmån från att springa in i en.
Och trodde du att barn var tråkiga att leka med? Testa att leka apport med en hund.
Sjuka stackare är de också. Seriöst, gå in på SKK:s hemsida och läs på lite om olika raser. Det är idel "höftledsdysplasi är vanligt inom rasen", "armbågar bör lysas" och "ektropion förekommer". Du hittar kanske fyra raser av tvåhundra där det står "rasen har inga särskilda hälsoproblem".
Som grädde på moset har de jävlarna en fäbless för att döda höns.
Ja, nä, jag känner inte igen mig i något du skriver. Hundar är underbara.
Det later mest som att dina vanner ar vardelosa pa att uppfostra sin hund.
StarkaUlf
2017-12-15, 12:47
Du skrev precis vad jag tänkte skriva *flex*
Diomedea exulans
2017-12-15, 12:50
Det behöver inte vara dålig uppfostran. Vissa hundar är helt enkelt jävligt svåra att uppfostra. Jag har sett mer än ett exempel på detta. Nu vet jag knappt något om hunduppfostran, men jag har sett ägare som försöker disciplinera sina hundar hela tiden, men hundarna ignorerar dem. Så det behöver inte handla om slappa ägare (sen är bra hunduppfostran kanske inte samma sak som strikt).
Det behöver inte vara dålig uppfostran. Vissa hundar är helt enkelt jävligt svåra att uppfostra. Jag har sett mer än ett exempel på detta. Nu vet jag knappt något om hunduppfostran, men jag har sett ägare som försöker disciplinera sina hundar hela tiden, men hundarna ignorerar dem. Så det behöver inte handla om slappa ägare (sen är bra hunduppfostran kanske inte samma sak som strikt).Visst att vissa ar svarare, men det gar ju, om man bara tar sig tiden att lara sig hur man ska gora. Man kommer inte sa langt med att bara gasta 'FY!!!!!' eller 'NEEEJ!!!!'.
Undantaget Chihuahuas kanske. Vidriga sma saker det dar.
MackeJuve
2017-12-15, 12:53
Hunden är dåligt uppfostrad.
Hur går soff-slicket till egentligen? Sitter hunden bredvid dig i soffan och gör ett plötsligt slick-utfall mot dig?
Det är inte så enkelt som att rycka i kopplet varje gång hunden drar lite grann.
Diomedea exulans
2017-12-15, 12:53
Hunden är dåligt uppfostrad.
Hur går soff-slicket till egentligen? Sitter hunden bredvid dig i soffan och gör ett plötsligt slick-utfall mot dig?
Den lutar sig över mig och börjar slicka.
MackeJuve
2017-12-15, 12:55
Den lutar sig över mig och börjar slicka.
Så den får sitta i soffan bredvid dig helt enkelt?
Det behöver inte vara dålig uppfostran. Vissa hundar är helt enkelt jävligt svåra att uppfostra. Jag har sett mer än ett exempel på detta. Nu vet jag knappt något om hunduppfostran, men jag har sett ägare som försöker disciplinera sina hundar hela tiden, men hundarna ignorerar dem. Så det behöver inte handla om slappa ägare (sen är bra hunduppfostran kanske inte samma sak som strikt).
Det fetade behöver inte ha något med bra uppfostran att göra. Det kan i många fall vara en del av den dåliga uppfostran.
Självklart är olika raser/olika hundar olika svåra eller lätta att "uppfostra". Men det är ju även ägaren som väljer vilken ras de ska ha. Skaffar man sig en Siberian Husky så är det stor skillnad mot att kommunicera med en labrador eller schäfer.
Diomedea exulans
2017-12-15, 13:01
Så den får sitta i soffan bredvid dig helt enkelt?
Ja.
Undrar hur många med hund som lämnar den ensam under dagarna när de jobbar,finns en lag som säger max 5 tim ensam.
Undrar hur många med hund som lämnar den ensam under dagarna när de jobbar,finns en lag som säger max 5 tim ensam.Det ar ingen lag pa 5 timmar, bara en riktlinje. De bor rastas minst var sjatte timma och maste ses till minst tva ganger per dag. Annat om det galler valpar dock.
Känns som detta dödade tråden. Helt rätt.
shadowfire
2017-12-15, 15:52
Det borde vara körkort på att skaffa hund. Och barn. Både hund och barn ihop borde vara motsvarande krav för att få köra tung lastbil med släp.
ApexProcyon
2017-12-15, 15:52
Som grädde på moset har de jävlarna en fäbless för att döda höns.
http://www.southernagrarian.com/wp-content/uploads/2012/08/mercy-and-chicks.jpg
Håller helt med om första posten, fattar inte varför man vill ha hund.
Gå ut i ur och skur och plocka upp varma bajskorvar, blä! Sen komma in och hunden är blöt - luktar det gott?
Det hände mig för några år sedan en knäpp hundincident:
Jag skulle gå in på Ica, det sitter en halvliten, typ tax size, fast lurvig utanför entren, ser snäll ut och är faktiskt tyst - kors i taket, passerar på ca 1½m håll, hunden hoppar fram och biter mig i underbenet och släpper inte, jag får kraftigt skaka loss hundfan, blir chokad och gör inget åt det, handlar och åker hem och sätter på plåster. Ångrar än i dag att jag inte gav den en känga så den bröt nacken, hade nog vart bäst för alla.
Passat en polares hund mot betalning och det var knappt värt det, Katt ska det va! :D
Alla som inte gillar hundar är dåliga människor ;)
delta_mats
2017-12-15, 17:00
Vanligaste problemet är väl att folk inte skaffar rätt typ av hund för sitt behov och att de inte lägger ner den tid på uppfostran som krävs medan hunden är valp/unghund. Gör man rätt på dessa punkter kommer man i princip alltid ha en bra hund när den är vuxen.
Att folk är äckliga och inte städar sitt boende är väl en annan sak.
Järvskan
2017-12-15, 17:15
Men varför skaffar folk hund? En kenyansk utbytesstudent ställde denna fråga åt mig när jag var på utbyte i Linköping. Jag svarade någonting i stil med att människor i det västerländska samhället känner sig ensamma och att kärnfamiljen och granngemenskapen inte är lika stark här som i Afrika...
Diomedea exulans
2017-12-15, 18:04
Alla som inte gillar hundar är dåliga människor ;)
Vad specifikt är det som det krävs att man gillar för att vara en bra människa? Tinnitus? Saliv i ansiktet? Äcklig lukt? Monotona lekar? Hår i soffan?
delta_mats
2017-12-15, 18:11
Vad specifikt är det som det krävs att man gillar för att vara en bra människa? Tinnitus? Saliv i ansiktet? Äcklig lukt? Monotona lekar? Hår i soffan?
Sluta vara så beta så slipper du det problemet. Visa hunden vem av er som bestämmer din fjant.
Diomedea exulans
2017-12-15, 18:12
Sluta vara så beta så slipper du det problemet. Visa hunden vem av er som bestämmer din fjant.
Så där talar du inte till mig. SITT NER. HÅLL TYST. FY!!!
Cesar millans "rules boundaries and limitations" fungerar för alla hundar så det borde alla hundägare lära sig.
Diomedea exulans
2017-12-15, 19:30
Vad ska man göra då? Min vän med hunden påstår att om man greppar den om munnen och säger åt den att vara tyst så blir den bara mer stressad.
Men varför skaffar folk hund? En kenyansk utbytesstudent ställde denna fråga åt mig när jag var på utbyte i Linköping. Jag svarade någonting i stil med att människor i det västerländska samhället känner sig ensamma och att kärnfamiljen och granngemenskapen inte är lika stark här som i Afrika...
En stark anledning är nog den villkorslösa kärleken. Matte/husse är ju alltid det viktigaste i en hunds liv, och de har en fantastisk förmåga att visa den kärleken, alltid och utan reservationer.
shadowfire
2017-12-15, 19:40
Så där talar du inte till mig. SITT NER. HÅLL TYST. FY!!!
hehe, du gjorde just det 75% av hundägare inte klarar av :)
eller föräldrar för den delen.
"weee, vi ska ha denna söta sak, YES!! (nej inte du YES), vänta nu den har egna sätt att agera, hur gör vi nu?... nej men lilla gubben, nej men bubben, hörru, bubbis"
Det som jag ofta finner tråkigt är hur svårt väldigt många har att läsa hundars kroppsspråk och signaler. Det lite lurigt att se om man inte har en hum, men står ut som fyrbåkar ifall man fått det visat för sig.
shadowfire
2017-12-15, 19:46
Vad ska man göra då? Min vän med hunden påstår att om man greppar den om munnen och säger åt den att vara tyst så blir den bara mer stressad.
Hundar är som katter och andra djur som ändå är vana vid flock, dvs visar du inte att du är ledaren så tar djuret lätt över.. precis som barn. Jag ser ofta hundar som är ute och går med människor. På samma sätt som jag kan se barn ute och rasta sina vuxna vid lekplatser.
Man behöver vara fysisk och inte bara snuttepluttepsykisk som ska tala till rätta, men kraftig röst och handtag krävs. På både barn, hundar, katter, höns. Ett NEJ med kraftig röst är ett nej och lyds det inte så är det fysiskt att visa till att "jag bestämmer". Behöver inte vara en rotting över ansiktet anno 60-tal eller 2018 BDSM, utan går bra med att hålla fast eller förhindra rörelse.
Grejjen är att det krävs inte många tillfällen med att sätta sig i fysisk och psykisk respekt, innan det också appliceras på enbart psykisk reaktion, dvs det räcker med att säga NEJ bestämt sedan så backar djuret. Den vet redan sin plats då. Kruxet är mest att många djurägare glömmer bort detta helt och hållet och bara gullegullar, vilket gör att djuret i sin värld redan är master.
En anledning till jobbiga hundar utöver bristande uppfostran kan ju vara brist på motion,att gå med hunden runt kvarteret räknas väl knappt ,eller att släppa ut hunden i trädgården.
Diomedea exulans
2017-12-15, 19:48
Hundar är som katter och andra djur som ändå är vana vid flock, dvs visar du inte att du är ledaren så tar djuret lätt över.. precis som barn. Jag ser ofta hundar som är ute och går med människor. På samma sätt som jag kan se barn ute och rasta sina vuxna vid lekplatser.
Man behöver vara fysisk och inte bara snuttepluttepsykisk som ska tala till rätta, men kraftig röst och handtag krävs. På både barn, hundar, katter, höns. Ett NEJ med kraftig röst är ett nej och lyds det inte så är det fysiskt att visa till att "jag bestämmer". Behöver inte vara en rotting över ansiktet anno 60-tal eller 2018 BDSM, utan går bra med att hålla fast eller förhindra rörelse.
Grejjen är att det krävs inte många tillfällen med att sätta sig i fysisk och psykisk respekt, innan det också appliceras på enbart psykisk reaktion, dvs det räcker med att säga NEJ bestämt sedan så backar djuret. Den vet redan sin plats då. Kruxet är mest att många djurägare glömmer bort detta helt och hållet och bara gullegullar, vilket gör att djuret i sin värld redan är master.
Så då har min vän fel. Han tillhör de som hatar Cesar Milan.
Å andra sidan har hans jävla hund varit spattig i ett år, så jag börjar tvivla på min väns metoder.
shadowfire
2017-12-15, 19:49
Det som jag ofta finner tråkigt är hur svårt väldigt många har att läsa hundars kroppsspråk och signaler. Det lite lurigt att se om man inte har en hum, men står ut som fyrbåkar ifall man fått det visat för sig.
gäller även katter.. att stirra ett flockdjur i ögonen fast man aldrig har setts förut är sällan ett bra drag.
Eller att, när man busar, aldrig låta djuret vinna. Det behöver inte vara hårdhänt heller, men man ska alltid vara den som hindrar hunden från att fly iväg, eller bara tvinga ned dem på golvet. Och som du säger behöver det inte vara direkt våld, även om de flesta hundar tål ganska barska tag.
Det där med förhindrande är stort, och ofta utan större risk för endera part. Men det krävs en enorm dos tålamod för att man ska lära djuret att det inte får röra sig inom ett visst område, eller att vissa ytor enbart är ok om man får lov.
shadowfire
2017-12-15, 19:53
Så då har min vän fel. Han tillhör de som hatar Cesar Milan.
Å andra sidan har hans jävla hund varit spattig i ett år, så jag börjar tvivla på min väns metoder.
För en del är det jobbigt att behöva vara disciplinerad mot dem/de man tycker om, en slags del i konflikträdsla.
Det är lättare att vara "nejmen gubbe, hörru, nu har du rivit Stoltz godishylla här på Hemmakväll hela fyra gånger, kan du bara inte ge dig" än att släpa ut ungen rätt ut ur butiken och tvinga denne att se en helkväll med på spåret eftersom man vet att det sistnämnda innebär inbördeskrig i hemmet.
shadowfire
2017-12-15, 19:56
Eller att, när man busar, aldrig låta djuret vinna. Det behöver inte vara hårdhänt heller, men man ska alltid vara den som hindrar hunden från att fly iväg, eller bara tvinga ned dem på golvet. Och som du säger behöver det inte vara direkt våld, även om de flesta hundar tål ganska barska tag.
Det där med förhindrande är stort, och ofta utan större risk för endera part. Men det krävs en enorm dos tålamod för att man ska lära djuret att det inte får röra sig inom ett visst område, eller att vissa ytor enbart är ok om man får lov.
Jag har märkt på bara en katt då att det fungerar fruktansvärt bra att låta skrället också vinna ibland och belöna det beteendet. Det går att styra beteenden med morot/piska helt galet bra. Rent manipulativt kan jag styra en katt, som ändå inte är överintelligent på något sätt, var någonstans den får går bananas och var någonstans denne måste bete sig, vilket kräver två helt skilda beteenden. Jämför en nobelmiddag med en sväng i fight club.
Men huskatter har ändå en särpräglad flockinstinkt jämfört med hundar. Båda arterna har ju, tack och lov, i stort tappat den närapå livsfarliga rivalitet man hittar i t.ex. hyenor. Där ser jag mer utmanande och gränstestande från hundar, särskilt i ett hushåll med fler än en jycke. Katter har ju sina rebelliska sidor, men jag har inte märkt av samma dramatiska beteende från dem-- men har inte lika stor erfarenhet av katt heller.
Lika kul varje gång man kommer in i ett hushåll med både hund och katt. Den förra är alltid lägst på totempålen :D.
Kastrering bra eller dåligt för hanhundar?
Magnus N
2017-12-15, 21:53
Tänker du på hälsofördelar/nackdelar ?
Om du inte ska avla hunden: bra.
Tänker du på hälsofördelar/nackdelar ?
Ja och om det kan påverka uppförande ,den mentala biten.
David_wigren
2017-12-15, 23:33
Det där med disciplin och hunduppfostran är så olika från hund till hund. Om jag lämnar hunden ensam hemma med en skål nystekta köttbullar på golvet kommer hon inte röra dem eftersom hon inte ”fått” dem. Men när vi är ute på promenad så är det definitivt hon som är ute och går med mig. Hon drar konstant i kopplet och morrar på alla hundar som hon inte känner som kommer för nära. Som tur är har jag lyckats få bort hennes skall mot andra hundar men jag har inte kommit längre än så. Det skulle säkert gå att träna bort hennes dragande samt hennes nervösa beteende mot andra hundar, men då skulle man nog va tvungen att vara så hård att man riskerar att skada henne mentalt. Att brotta ner henne och hålla fast henne varje gång hon gör fel har noll effekt. Istället har jag löst det med att i bästa mån gå omvägar runt andra hundar när vi är ute och går.
Hon drar konstant i kopplet och morrar på alla hundar som hon inte känner som kommer för nära.
Usch, låter som min nu avlidna mormors hund, och typ alla tre hundar jag fått äran att rasta själv. De har bara fått amatöruppfostran av ägaren och aldrig lärt sig promenera lugnt bredvid. Så fort man kommer utanför dörren får man ett rejält träningspass för underarmarna. En liten hund, hon hade en Jack Russell, går ju att rycka tillbaka ett par meter varje gång men en större variant jag rastade, en Flatcoated Retriever, fick jag stappla bredbent och luta mig bakåt för att hålla emot.
De allra flesta verkar inte bry sig om att uppfostra sina hundar på riktigt. De tror att det räcker med att vara fysiska och högljudda. Jag hade i alla fall gått på hundträffar i början för att vänja hunden vid andra hundar, och klasser där man lär sig uppfostran. Som någon nämnde borde det vara körkort på att få skaffa hund, åtminstone ett teoriprov som visar att man bryr sig om att lära sig något om hur en hund fungerar. Det är ju fan pinsamt att gå omkring med en skällande hund som snurrar in kopplet i alla lyktstolpar.
Jag gillar hundar så jag förstår att man skaffar hund. Men jag skulle ändå aldrig skaffa en själv då jag inte skulle ha motivation till att ge den tillräckligt med motion. Hunden måste vara ett primärt intresse liksom vi har vår träning, och bör inte bara betraktas som en familjemedlem som måste runt husknuten för att bajsa ibland.
Sen förstår jag dock inte hur man kan sitta i soffan och hångla med hunden som nyss varit ute och sniffat fekalier. Rysningar varje gång jag såg min morbror sitta med öppen mun när hunden kom och slickade.
Magnus N
2017-12-16, 08:12
Ja och om det kan påverka uppförande ,den mentala biten.
Fördelar är att det kan minska risken för prostatabesvär, nackdel är att det kan ge urinkontinens.
Uppförandet är marginellt om det ens ger effekt, där är det fostran som behövs.
Vissa säger de får en lugnare hund men om man känner man behöver kastrering för att få bukt med sin hund är man fel ute.
Folk som inte förstår att bestämma är att ta ansvar ska inte ha vare sig hund eller barn.. eller förhållande.
Hierarkin ska vara tydlig och alla ska veta sin plats, då kan man slapna av och vara trygg.
Sen finns det pelljönsar som tycker att alla är minsann lika värda och ska derför vara på samma plats och lika rätt och allt vad det är, tyvärr funkar inte en grupp med mer än en person så.
trädgårdsmöbel
2017-12-16, 18:05
Jag tror att umgänge med hundar ligger nedärvt i våra gener. Vi har haft hund som husdjur sedan stenåldern, och hunden har haft en särställning mot andra djur. Man sover ju tex. inte med sina grisar eller höns, eller ens låter de vara i människohemmet (med undantag av vintertid, historiskt, i vissa delar av världen, och då för att inte djuren skulle frysa ihjäl).
Vi tillskriver våra och andras hundar mänskliga egenskaper, och även folk som är hundrädda kan gilla enstaka hundar. Ogillar man tex. spindlar så är lnte syrrans spindel Bertil ett undantag, men någon som är hundrädd kan mycket väl gilla just en hund av flera.
Så jag tror inte alla hundägare ens reflekterar särskilt mycket över varför de vill ha hund, de bara har det, för att de undermedvetet vill ha hund. Men visst skulle man fråga varför, så kan de tänka ut ett svar.
Så ett svar på trådens titelfråga kan vara: För att 30 000+ års historia av hundägande har gjort att jag vill det.
Själv är jag tyvärr allergisk, och pallar inte knapra Atarax varje dag (Mitt husmorstips och universallösning är Atarax), därför har jag inte hund, men jag lånar en hund ibland :)
David_wigren
2017-12-16, 18:06
Usch, låter som min nu avlidna mormors hund, och typ alla tre hundar jag fått äran att rasta själv. De har bara fått amatöruppfostran av ägaren och aldrig lärt sig promenera lugnt bredvid. Så fort man kommer utanför dörren får man ett rejält träningspass för underarmarna. En liten hund, hon hade en Jack Russell, går ju att rycka tillbaka ett par meter varje gång men en större variant jag rastade, en Flatcoated Retriever, fick jag stappla bredbent och luta mig bakåt för att hålla emot.
Ja, det är drygt. Antidragsele funkar rätt bra dock. Med den drar hon inte lika hårt. Men istället känns det som att hon blir mer aggressiv mot andra hundar när hon har den på sig. Det är lite som om att hon blir frustrerad över att inte kunna dra i kopplet och blir därför ännu argare mot andra hundar. Som tur är hon inte aggressiv på riktigt. När hon väl kommer nära nog för att kunna hälsa blir hon coollugn. Men det funkar liksom inte att gå fram o hälsa på varenda hund man möter när vi är ute och går.
Vi var på valpkurs med henne när hon var liten men det gjorde inte sån stor skillnad tyvärr.
supercharge
2017-12-16, 18:12
...
supercharge
2017-12-16, 18:12
...
Vattenflaska
2017-12-16, 18:17
Man kan jaga med hunden.
Hunden kan användas till eftersök på trafikskadat vilt.
Man har en träningskamrat som aldrig bangar.
Har märkt att små hundar ofta tillåts bete sig dåligt, hoppa, skälla etc. vilket är trist, men det är ju ägarens fel.
Min inställning är att det aldrig är hundens fel utan det är alltid brist från ägaren, ofta antingen understimulans eller bristande ledarskap.
Det trådskaparen beskriver i början är ju enbart ägarens fel, tycker att
J.V, sammanfattar det rätt bra.
Man måste förstå att hunden inte förstår vad man säger. Att skälla ut den fungerar därför sådär, den fattar inte heller nödvändigtvis att du menar att den skall vara tyst när du stänger munnen på den.
Jag är, skulle jag säga, ganska dålig på att uppfostra hundar; jag har inte den där naturliga pondusen (min faster har den, och jag är sjukt avundsjuk) och jag är inte tillräckligt konsekvent. Ingen av mina två hundar har dock varit i närheten av det som Dio beskriver, så jag håller med JV om att problemet kanske inte är hundar, utan Dios kompis uppfostran.
Sedan får man välja ras med omsorg; jag och andra som är mesar får välja en lättdompterad sådan om jag skall ha hund (vilket jag gärna skulle ha pga att de är roliga kompisar) inte någon där man redan i rasbeskrivningen förstår att det är en ras med obefintlig will-to-please (t.ex. Grand Danois), sjukt tjockt pannben (t.ex. små terrier) eller nerverna på utsidan (t.ex. de belgiska vallhundarna). Framför allt kanske det sistnämnda. Där tycker jag att många köper "för mycket" hund, och det blir som det blir.
Diomedea exulans
2017-12-16, 23:49
eller nerverna på utsidan (t.ex. de belgiska vallhundarna). Framför allt kanske det sistnämnda. Där tycker jag att många köper "för mycket" hund, och det blir som det blir.
Haha, hunden jag pratar om är en belgisk vallhund.
Sen är ju folk experter på att köpa fel hundar. Man köper en vakthund och blir arg när hunden står o skäller. Eller köper en draghund och blir irriterad när hunden drar när man är ute och går. Eller en hund avlad för jakt, och så blir de förvånade är de är intresserad av vilt.
Vissa hundraser är ju avlade på att vara väldigt självständiga o fatta egna beslut, andra är ju avlade till att samarbeta med människan och är därför väldigt uppmärksam på vad husse och matte vill.
Vår hund som är en cane corso (vakthund) kan ju skälla o morraom hon hör eller ser nåt konstigt. Det jag gör då är att jag tittar efter varför hon skäller på och är det inget allvarligt vilket det typ det aldrig är så säger jag lugnt o stilla till hunden att det är ok. Då slutar hon.
Jag skäller inte på hunden för att hon gör det som hon avlats till från början, det är ju det som är hennes jobb.
Sen tycker jag att en sådan inställning, att man räknar upp allt negativt med en sak och ifrågasätter varför nån vill ha det är ganska knepigt. Det kan man ju använda till i stort sett allt.
Varför vill man bo i villa
Varför vill man bo i lägenhet.
Varför vill man bo på landet
Varför vill man bo i staden
Varför vill man ha bil
Varför väljer man ett visst yrke osv osv
Det är ju bara att vräka på med negativa saker om allt så blir allt meningslöst. I regel är det ju de positiva sakerna som gör att man väljer något, trots att det finns nackdelar. Det positiva överväger det negativa.
Pepparspray
2017-12-17, 09:49
Har hund hon ligger på en egen soffdyna alternativt i någon av sina bäddar som står lite överallt. Inte speciellt hårigt eller skitigt någonstans faktiskt. Men vill man inte göra jobbet blir väl ouppfostrade hundar precis som bortskämda skitungar - Jävligt jobbiga,
Diomedea exulans
2017-12-17, 09:51
Sen tycker jag att en sådan inställning, att man räknar upp allt negativt med en sak och ifrågasätter varför nån vill ha det är ganska knepigt. Det kan man ju använda till i stort sett allt.
Varför vill man ha bil
Det är ju bara att vräka på med negativa saker om allt så blir allt meningslöst. I regel är det ju de positiva sakerna som gör att man väljer något, trots att det finns nackdelar. Det positiva överväger det negativa.
Det är så jag gör med alla val i livet. :) Har inte gjort mig besviken än.
Det är så jag gör med alla val i livet. :) Har inte gjort mig besviken än.
Ja, det är ett under att du inte tagit livet av dig.
Diomedea exulans
2017-12-17, 09:58
Ja, det är ett under att du inte tagit livet av dig.
Brintellix, 20 mg per dag, gör susen!
trädgårdsmöbel
2017-12-17, 11:33
Har ni tänkt på att människor som föredrar katt framför hund alltid är jobbiga människor?
Pepparspray
2017-12-17, 11:37
Har ni tänkt på att människor som föredrar katt framför hund alltid är jobbiga människor?
Tycker iofs folk som har många djur snarare än ett eller två ofta är störiga jävlar, De verkar vara överrepresenterade som sjukpensionärer och klagar på att världen är orättvis och att försäkringskassan inte lyder. :d Parallellt med att det är alldeles för ansträngande och tungt att arbeta orkar man med sina 5 katter och 4 Amstaffar man ställer ut var och varannan helg.
Fast hellre det än de idioter som skaffar hund och missköter den totalt.
Kattmänniskor brukar kunna vara mer introverta eller ha sämre kontakt med sina känslor.
Patriarch K
2017-12-20, 23:32
Om man inte har några barn och/eller är singel, då hade jag lätt skaffat en hund när jag blir pensionär. Men annars ser jag absolut ingen poäng med att ha ännu fler saker i livet som man måste ta hand om.
Den största fällan av dem alla är att skaffa hus, bil, båt, hund, barn, massa växter som ska vattnas och fru.
Har man hela paketet så är man rökt. Då finns det ingen tid till att utveckla sig själv något mer och samla skill poins och experience points. Livet går då bara ut på att ta hand om allt man låst sig fast vid. Det är knappast frihet.
Konradsson
2017-12-20, 23:47
Kattmänniskor brukar kunna vara mer introverta eller ha sämre kontakt med sina känslor.
Människor som äger katt brukar ha lite annorlunda personlighetsdrag på gruppnivå, på grund av toxoplasmos-parasiten. Det har diskuterats tidigare här på forumet.
Hans undersökningar tyder på att smittade män blir mer inåtvända och misstänksamma. För kvinnor är sambandet det omvända; de blir mer tillitsfulla och benägna att ta kontakt
http://fof.se/tidning/2013/2/artikel/katter-sprider-parasit-i-hjarnan
Det är lättare att vara "nejmen gubbe, hörru, nu har du rivit Stoltz godishylla här på Hemmakväll hela fyra gånger, kan du bara inte ge dig" än att släpa ut ungen rätt ut ur butiken och tvinga denne att se en helkväll med på spåret eftersom man vet att det sistnämnda innebär inbördeskrig i hemmet.
Som plockat ur verkligheten :D
Diomedea exulans
2017-12-21, 16:17
Varför vill man ha bil
Fast det är väl din inställning som är konstig, när jag tänker efter?
Varför rånar du inte en bank? Du kan ju inte fokusera på att du kommer traumatisera folk och hamna i fängelse, tänk på allt det positiva
Uppvuxen med hund. Hunden var min barnvakt. Hunden var min bästa vän. Jag gillar hundar mer än många människor.
Hund är lätt om man uppfostrar den korrekt.
Jag har en lat renrasig Jack Russell terrier.
Vad är det för ras? Kön? Ålder?
Diomedea exulans
2017-12-21, 22:56
Vad är det för ras? Kön? Ålder?
Belgisk vallhundshona, tror den är ett år.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.