handdator

Visa fullständig version : Frågor om att driva enskild firma/företag

Skön
2017-12-14, 20:33
Jag driver sen några år tillbaka en enskild firma. Jag skulle uppskatta att min inkomst motsvarar en medellön kanske sämre. Jag jobbar på bra varje dag men är riktigt dålig när det kommer till bokföring och hur allt hänger ihop. Kunder faktureras och pengar kommer in på mitt konto. Jag gör lite avdrag och får sedan hjälp med bokslut.

Jag skulle gärna bli lite mer insatt i saker men finner det väldigt svårt. Jag skulle knappt kunna förklara för någon vad moms och skatt är, nästan. Nåväl jag har lite frågor jag gärna skulle vilja ha hjälp med.

1. Vad menas egentligen med att ”hur mycket tar du ut i lön”? Alls pengar kommer ju in på mitt konto, vart annars? Har ju månadsmoms och preliminärskatt varje månad.

2. Jag skulle gärna kunna tänka mig att pensionsspara lite för att få lägre skatt, hur går jag tillväga? Kan man göra nånting annat vettigt?

3. Finns det någon litteratur eller bra hemsida som kan förklara grundläggande saker om att driva eget?

4. Bonusfråga:
Jag är i behov av en större bil. Jag kör kanske 3-4 dagar i veckan till jobb och lite i jobbet samt i stort sett varje dag privat (1-2 mil/dag iaf).
Jag funderar på att ta bilen på företaget men känns som visst slitage kan förekomma då jag har barn.
Jag undrar om någon har förslag på en bra bil att leasa med enda krav egentligen att det ska vara väldigt bra lastutrymme (typ 1x1) och en personbil. Ja så ska den ju inte vara för dyr. Kan tänka mig typ en Renault, Kia, Ford, Peugeot, Toyota, Skoda, Hyundai, Volkswagen...

Ignatius72
2017-12-14, 20:55
Om du har ett AB så är du anställd av företaget och eftersom du själv äger företaget så bestämmer du själv hur mycket du tar ut i lön. Vad folk gör då är att lägga sig på en skattemässigt fördelaktig lön. Du kan också få göra en schablonutdelning på 160”/år till 20% skatt.
Använd en revisionsfirma till rubbet, deras jobb är att göra det då fiffigt som möjligt för dig och det är inte särskilt dyrt.

timoat
2017-12-14, 21:24
Ang fråga 1 finns det en kalkylator här där du kan se hur mycket du ska fakturerar för att kunna ta ut x kr i månaden. Kanske inte vad du efterfrågade men den kan komma till nytta!

http://www.driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl