Visa fullständig version : Influensa 2017
Fi fan. Har känt mig hängig i 5 veckor nu.
Orkeslös och det pulserar uppe i huvudet. Kan känna min puls i ena örat ungefär. Anstränger jag mig så övergår det till ett gällt skrikande diskantljud i hela huvudet.
Ringde till vårdcentralen och fick först en tid om 2 veckor. Klagade och fick tid imorgon.
Någon latsbrah som känner igen sig?
King Grub
2017-11-30, 13:52
Spridningen av influensa har inte börjat för året än.
Om det är influensa - vad skall du till vårdcentralen och smitta ner folk där för? Det finns inget botemedel.
Influensa börjar dock mycket plötsligt. Det är inget man går hängig med i veckor före utbrott.
Om det är influensa - vad skall du till vårdcentralen och smitta ner folk där för? Det finns inget botemedel.
Influensa börjar dock mycket plötsligt. Det är inget man går hängig med i veckor före utbrott.
Jag vet. Jag har tänkt sådär hela tiden. Jag vill ha antibiotika helt enkelt. Har inte tagit det på väldigt många år.
King Grub
2017-11-30, 14:08
Antibiotika är verkningslöst mot virus. Men det är klart, om det är en bakterieinfektion så.
Sheogorath
2017-11-30, 14:08
Antibiotika kan man använda om man har en bakteriell infektion, det hjälper inte mot virus, t.ex. influensavirus och förkylningsvirus. Det man kommer göra på vårdcentralen är att bestämma vilken typ av infektion du har, om det ens är en infektion.
Jag undrar verkligen hur det där är. Det känns som man kan bli frisk från virusinfektion utan antibiotika men antibiotika hjälper.
Det gånger jag har tagit antibiotika har jag blivit frisk och jag har inte haft bakterieinfektion alla gånger.
Sen vet jag om att man inte ska ta antibiotika I onödan. Resistenta bakteristammar osv
King Grub
2017-11-30, 14:23
Det finns inga tvivel om att antibiotika inte har effekt på virus. Det är inget man behöver undra över.
Vad jag undrar över är att när jag var sjuk i en och en halv vecka. Extrem huvudvärk som enbart gick att klara genom liggande läge i tystnad, lindrig öroninflammation på båda öronen/förstadie till öroninflammation, bihåleinflammation, halsont med svårt att svälja och övriga förkylningssymtom såsom tex. feber. Ingenting förutom huvudvärken verkade bryta ut ordentligt.
Efter ett besök på VC konstaterades virus ev. Influensan (förra veckan) och fick rådet att vänta ut det. MEN om det blev värre skulle antibiotika sättas in mot sjukan.
Varför sätter man in antibiotika mot virus när det blir värre om det är helt verkningslöst. Samma med mina barn, virus och hög snabnsänka men 14 dagar antibiotika iallafall.
Jag undrar verkligen hur det där är. Det känns som man kan bli frisk från virusinfektion utan antibiotika men antibiotika hjälper.
Det gånger jag har tagit antibiotika har jag blivit frisk och jag har inte haft bakterieinfektion alla gånger.
Sen vet jag om att man inte ska ta antibiotika I onödan. Resistenta bakteristammar osv
Som Grub säger finns det inga tvivel om antibiotika, det är verkningslöst mot virus, förmodligen en placeboeffekt du upplever.
De två vanligaste verkningsmekanismerna hos antibiotika är att bryta ned/hindra uppbyggning av bakteriers cellvägg eller att störa deras proteinsyntes. Ett virus har ingen cellvägg (finns ett proteinhölje, men antibiotika verkar mot peptidoglykanväggar)antibiotikan kan angripa och ingen aktiv proteinsyntes.
Finns fler verkningsmekanismer som att lösa upp bakteriers cellmembran(vilket virus inte har något), hindra DNA-syntes (vilket virus inte har en aktiv) osv.
Vad jag undrar över är att när jag var sjuk i en och en halv vecka. Extrem huvudvärk som enbart gick att klara genom liggande läge i tystnad, lindrig öroninflammation på båda öronen/förstadie till öroninflammation, bihåleinflammation, halsont med svårt att svälja och övriga förkylningssymtom såsom tex. feber. Ingenting förutom huvudvärken verkade bryta ut ordentligt.
Efter ett besök på VC konstaterades virus ev. Influensan (förra veckan) och fick rådet att vänta ut det. MEN om det blev värre skulle antibiotika sättas in mot sjukan.
Varför sätter man in antibiotika mot virus när det blir värre om det är helt verkningslöst. Samma med mina barn, virus och hög snabnsänka men 14 dagar antibiotika iallafall.
Förmodligen sätts det in antibiotika ifall att det är en bakterieinfektion, är man riktigt sjuk kanske inte läkaren i fråga vågar vänta på provresultat innan åtgärder sätts in.
shut teh face
2017-11-30, 14:53
Borde inte immunförsvaret bli effektivare på att bekämpa bakterieinfektionen om man tar antibiotika som slår ut alla andra virus som man alltid har i kroppen?
King Grub
2017-11-30, 15:17
På vilket sätt skulle virus plötsligt "slås ut" av antibiotika? Och vilka alla virus har man i kroppen?
The_RobRoy
2017-11-30, 15:20
Snarare så dödar man alla goda bakterier i magen och kroppen med antibiotika-kurer, vilket över lång tid kommer försvaga ditt imunförsvar. Det blir helt enkelt en ond spiral när man tar antibiotika, där man behöver ta det oftare och oftare.
svenbanan
2017-11-30, 16:26
Angående virus och antibiotika så har jag för mig att man ibland kan få antibiotika ifall man har åkt på bältros. Nån som vet om detta stämmer? Bältros är ju en virussjukdom, så det hela förefaller ju lite märkligt...
Kanske att man kan ha en virussjukdom som sänker immunförsvaret och gör att man åker på även nån bakteriella sjukdom? Då kan man ju behandla den bakteriella "följdsjukdomen" med antibiotika...
Sheogorath
2017-11-30, 16:48
Angående virus och antibiotika så har jag för mig att man ibland kan få antibiotika ifall man har åkt på bältros. Nån som vet om detta stämmer? Bältros är ju en virussjukdom, så det hela förefaller ju lite märkligt...
Kanske att man kan ha en virussjukdom som sänker immunförsvaret och gör att man åker på även nån bakteriella sjukdom? Då kan man ju behandla den bakteriella "följdsjukdomen" med antibiotika...
Man använder antivirala medel så som valaciklovir. Ett hypotetisk exempel som skulle kunna försvara antibiotika är ju om blåsorna blir infekterade med någon taskig hudbakterie eller dylikt, men då är det ju inte bältrosen man behandlar.
svenbanan
2017-11-30, 17:55
Man använder antivirala medel så som valaciklovir. Ett hypotetisk exempel som skulle kunna försvara antibiotika är ju om blåsorna blir infekterade med någon taskig hudbakterie eller dylikt, men då är det ju inte bältrosen man behandlar.
Nä, jag skrev väl att jag trodde det var nån slags följdsjukdom som skulle behandlas...
Vilka är era bästa tips för att slippa influensan
King Grub
2017-11-30, 19:21
Bli eremit.
Är det inte genomförbart, tvätta händerna och undvik att peta i kroppsöppningar.
svenbanan
2017-11-30, 20:13
Vaccinera dig?
Nä, då blir man väl autistisk?
King Grub
2017-11-30, 20:18
Influensavaccin för friska vuxna, icke gamla, är av väldigt liten nytta.
http://www.cochrane.org/CD001269/ARI_vaccines-to-prevent-influenza-in-healthy-adults
Nä, då blir man väl autistisk?
http://www.dailymail.co.uk/health/article-5133049/Aluminium-vaccines-cause-autism.html
Man får ganska ofta strep tillsammans med influensa, speciellt om du börjar känna i lungorna eller det håller i sig länge. Så antibiotika kan hjälpa, men är nog inget du kommer/behöver få utskrivet. Är bara vila och acceptera ditt öde.
svartakronan
2017-12-01, 11:40
Själv har man haft ont i halsen i en månad nu...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ingen bot?!
Länder världen över har köpt in Tamiflu för mångmiljardbelopp!! (baserat på forskningsfusk skickligt orkestrerat från Big Pharma, den egentliga effekten är några timmars kortare duration om man ger det tidigt http://www.bmj.com/content/339/bmj.b5164, http://www.bmj.com/content/345/bmj.e7689, http://www.bmj.com/content/348/bmj.g2630)
Antibiotika hjälper inte jättemycket mot många vanliga (lindriga) bakteriella infektioner ens. Kortare sjuktid på 1 dag är inte jättehett.
På vilket sätt skulle virus plötsligt "slås ut" av antibiotika? Och vilka alla virus har man i kroppen?
Herpesgruppen är väl de vanligaste som ligger latent. Många har "udda" virus som JC och BK o dyl som mest är relevanta vid komprommeterat immunförsvar.
Antibiotika hjälper såklart inte mot dessa (finns möjligen något enstaka undantag, men kan inte komma på något på rak arm).
Ingen bot?!
Länder världen över har köpt in Tamiflu för mångmiljardbelopp!! (baserat på forskningsfusk skickligt orkestrerat från Big Pharma, den egentliga effekten är några timmars kortare duration om man ger det tidigt http://www.bmj.com/content/339/bmj.b5164, http://www.bmj.com/content/345/bmj.e7689, http://www.bmj.com/content/348/bmj.g2630)
Tamiflu måste tas innan symptom och fungerar då helt okey. Är en väldigt bra undersökt och använd medicin i forskning, så om någon blivit lurad av big pharma så är det deras egna fel. Spammande utav svamlande review-artiklar säger inte så mycket heller. Det fanns anledning att köpa in Tamiflu 2009 för att fanns risk för en värre epidemi, eftersom svininfluensan genetiskt liknade den ifrån 1918.
Tamiflu måste tas innan symptom och fungerar då helt okey. Är en väldigt bra undersökt och använd medicin i forskning, så om någon blivit lurad av big pharma så är det deras egna fel. Spammande utav svamlande review-artiklar säger inte så mycket heller. Det fanns anledning att köpa in Tamiflu 2009 för att fanns risk för en värre epidemi, eftersom svininfluensan genetiskt liknade den ifrån 1918.
"Okey" som i en halv dags kortare sjukperiod och ingen skillnad i mortalitet?
Det var inte review-artiklar, det var editorials/kommentarer till avslöjanden...
Den var välundersökt, men resultaten var hemliga
It is also the culmination of a four and a half year battle for access to the raw data from industry funded trials of oseltamivir, a drug on which the world has spent billions of dollars.
Frågan är om det bara var läkemedelsbolagen som skrattade hela vägen till banken eller om ansvariga politiker, tjänstemän fick sin del av kakan.
Spanska sjukans dödlighet var för övrigt till mycket stor del inte en direkt följd av influensavirusets egenskaper https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19788357
"Okey" som i en halv dags kortare sjukperiod och ingen skillnad i mortalitet?
Det var inte review-artiklar, det var editorials/kommentarer till avslöjanden...
Den var välundersökt, men resultaten var hemliga
Frågan är om det bara var läkemedelsbolagen som skrattade hela vägen till banken eller om ansvariga politiker, tjänstemän fick sin del av kakan.
Kollade lite snabbt och visst hade jag rätt som vanligt med min internetexamen
[NI vid influensa] Effekten av dem är blygsam.
Oseltamivir reducerar sjukdomsperioden hos vuxna från i medeltal 7,0 till 6,3 dygn, zanamivir från 6,6 till 6,0 dygn. För barn har man funnit liknande för oseltamivir men ingen signifikant skillnad för zanamivir. Studier har hittills inte visat att NI minskar sjukhusvård, komplikationer, pneumoni, otit eller sinuit.
https://lakemedelsboken.se/kapitel/andningsvagar/luftvagsinfektioner_hos_barn_och_vuxna.html#m2_91
Kollade lite snabbt och visst hade jag rätt som vanligt med min internetexamen
https://lakemedelsboken.se/kapitel/andningsvagar/luftvagsinfektioner_hos_barn_och_vuxna.html#m2_91
Igen, NA inhibitors måste tas som profylax (https://sv.wikipedia.org/wiki/Profylax). Vilket dom säger i din 550 sidor långa review (den som läkemedelsboken får sin data ifrån):
"Using either drug (zanamovir & oseltamivir) as prophylaxis
reduces the risk of developing symptomatic influenza"
"In prophylaxis, zanamivir significantly reduced the risk of self reported, investigator-mediated, unverified pneumonia in
adults" etc.
Ett tips för trevligare diskussion kan vara att inte se diskussionen som en tävling där en person "vinner".
Igen, NA inhibitors måste tas som profylax (https://sv.wikipedia.org/wiki/Profylax). Vilket dom säger i din 550 sidor långa review (den som läkemedelsboken får sin data ifrån):
"Using either drug (zanamovir & oseltamivir) as prophylaxis
reduces the risk of developing symptomatic influenza"
"In prophylaxis, zanamivir significantly reduced the risk of self reported, investigator-mediated, unverified pneumonia in
adults" etc.
Ett tips för trevligare diskussion kan vara att inte se diskussionen som en tävling där en person "vinner".
Profylax med NI är lågeffektiv (number needed to treat, NNT, är 33 för oseltamivir)
Länder över hela världen kastade bort mångmiljardbelopp på verkningslös medicin baserat på forskningfusk av big pharma. Klart att det ska uppdagas.
Ditt inlägg var inte bara osakligt utan hånade även tusentals om inte miljontals förlorade liv till följd av felanvända resurser.
NI måste inte tas som profylax, men den minimala effekten finns bara om den tas tidigt (biverkningarna får man oavsett hur man tar det).
grimfish
2017-12-01, 19:40
Influensavaccin för friska vuxna, icke gamla, är av väldigt liten nytta.
http://www.cochrane.org/CD001269/ARI_vaccines-to-prevent-influenza-in-healthy-adults
Man minskar trots allt risken att drabbas med ungefär 60 % genom att vaccinera sig, så om man till varje pris vill försöka undvika influensan är det nog en god idé.
Har ni någon åsikt om påstådda effekter av frukt- och bärjuicer? Tex så gör hälsokostbutiker reklam för tranbärs och lingonjuicer som påstås kunna lindra eller bota urinvägsinfektioner (bakterieinfektion). Finns det aktiva substanser i tranbär och lingon som motsvarar antibiotika eller är det andra ämnen i dessa bär som stimulerar immunförsvaret så att det blir motsvarande resultat.
Lipservice
2017-12-01, 22:15
Har ni någon åsikt om påstådda effekter av frukt- och bärjuicer? Tex så gör hälsokostbutiker reklam för tranbärs och lingonjuicer som påstås kunna lindra eller bota urinvägsinfektioner (bakterieinfektion). Finns det aktiva substanser i tranbär och lingon som motsvarar antibiotika eller är det andra ämnen i dessa bär som stimulerar immunförsvaret så att det blir motsvarande resultat.
Tror det har nåt med att Ph-värdet är surt från tranbär som då ska hjälpa mot bakterier i urinvägen.
Tror det har nåt med att Ph-värdet är surt från tranbär som då ska hjälpa mot bakterier i urinvägen.
Myt. Tranbärsjuice har ingen effekt alls.
Gott, men dyrt och verkningslöst https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23076891
Möjligtvis att det är bra om man dricker mycket/kissar mer men då kan man ju lika gärna dricka vatten. Har bakterierna växt till sig ordentligt funkar de nog inte att kissa ut dem heller.
Profylax med NI är lågeffektiv (number needed to treat, NNT, är 33 för oseltamivir)
Länder över hela världen kastade bort mångmiljardbelopp på verkningslös medicin baserat på forskningfusk av big pharma. Klart att det ska uppdagas.
Ditt inlägg var inte bara osakligt utan hånade även tusentals om inte miljontals förlorade liv till följd av felanvända resurser.
NI måste inte tas som profylax, men den minimala effekten finns bara om den tas tidigt (biverkningarna får man oavsett hur man tar det).
Haha okey. Du vinner, du har sett igenom rökridån och ser nu sanningen.
Kan uppdatera nu när jag varit till vårdcentralen. Fick inte antibiotika utskrivet fast jag tjatade lite.
Det roliga är...
Alltid när jag får nåt sånt här skit i kroppen så drabbas bihålorna å det grövsta. Detta är för att jag har polyper och svullna nässlemhinnor och jag vägrar ta kortison spray bara för jag blir sjuk av det.
Förra gången när jag pratade med en överläkare på öronnäsahals sa jag att det enda som hjälper är löpning. Då sa hon att det är för att det kommer in adrenalin I kroppen och blodkärlen drar ihop sig.
Då jag läser på om medicinen jag fick utskriven på vårdcentralen som är avsvällande mot mina polyper:
(läkaren på vårdcentralen var smart och kontaktade öronnäsahals medan jag tog prover)
"Prednisolon är ett syntetiskt ämne som efterliknar kroppens egna kortisol eller kortikosteroider. Dessa naturliga ämnen utsöndras i kroppen som svar på stress (vilket även ett annat ämne som heter adrenalin gör). Kortikosteroider eller kortisol påverkar kroppen på flera sätt, till exempel dämpar det immunförsvaret, och ökar blodsocker och ämnesomsättning."
Jag har alltså fått löpning-på-burk utskrivet :d
Kortisol verkar vara intressant.
Haha okey. Du vinner, du har sett igenom rökridån och ser nu sanningen.
Kul att du pratar om debattklimat med den attityden.
Förstår inte varför du vägrar att inse att det var fel beslut att köpa in Tamiflu. Beslutet vilade på felaktiga grunder.
The UK government has spent £473 million on Tamiflu and £136 million on Relenza since 2006, and other countries have stockpiled it too. When the government made the decision to stockpile the medications its medicines regulator MHRA had not seen all of the evidence.
http://www.alltrials.net/news/we-need-all-information-from-clinical-trials-to-make-decisions-about-medicines-tamiflu-relenza-study-shows/
Från organisationen som försöker styra upp kass forskning.
Om du inte förstod så kunde man ha lagt pengarna på att rädda liv istället för verkningslös influensamedicin. 600 miljoner pund kunde ha räddat många liv..
Så vad kom vi fram till? Ska jag ta min influensavacinering eller inte? Jag har inga symptom.
svenbanan
2017-12-02, 20:35
Så vad kom vi fram till? Ska jag ta min influensavacinering eller inte? Jag har inga symptom.
Verkar onödigt om inte annat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.