handdator

Visa fullständig version : Stavgång

Callister
2004-05-03, 11:50
Har hört att det ska bränna 16% mer, vissa säger 40% och har hört upp till 500% mer. :D
Men jag testade det för ett tag sen iaf, fyfan vilket drag, om man verkligen har tekniken så får jag fan upp springa-flåset, men tyvärr skulle jag inte använda dem vanligt, ser så fånigt ut. :confused:

Frågan är iaf hur mkt mer det kan tänkas bränna.. än vanlig promenix

King Grub
2004-05-03, 11:55
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=158189&sortby=lastpost&sortorder=descending

karrl
2004-05-03, 13:20
Tips!
Kör intervaller i backe med skidstavar.

Spring och skjut ifrån med stavarna. Ruskigt jobbigt och ger bra förbränning. Upprepa valfritt antal gånger.

:whipped:

Thin Lizzy
2004-05-03, 17:48
Det man vinner i energiåtgång genom att lyfta
stavarna äts väl upp av den sas
hjälp man får att förflytta sig framåt.
Bättre då att bära på motsvarande stavvikt i form av
viktskiva , armledsband e.dyl.

Fors
2004-05-03, 20:11
Att bära ett föremål innebär väl inget ökat arbete?
Dock får kroppen en större massa att flytta fram, vilket jag antar leder till högre energiåtgång?

jakke
2004-05-03, 20:18
Fast vadå, du rör ju på armarna..så visst vorde det vara ökat arbete. Du kopplar ju in fler muskler som arbetar

Thin Lizzy
2004-05-03, 21:05
Originally posted by Fors
Att bära ett föremål innebär väl inget ökat arbete?
Dock får kroppen en större massa att flytta fram, vilket jag antar leder till högre energiåtgång?

Är inte ökat arbete=ökad energiåtgång, eller är det nåt jag missat?

Vad gäller energiåtgång, så är det väl det frågeställaren undrade över.

Min poäng var att jag tror energiåtgången blir större om man
lämnar stavarna hemma och i stället bär på denna lilla vikt
i en annan form än av en stav och utför samma rörelse som man skulle gjort med staven.

Blir gärna övertygad att jag har fel i detta dock ;)

jakke
2004-05-03, 22:19
som jag ser det bär man ju inte stavarna, man går ju med dom.. Bra för tanter som aldrig skulle svinga på armarna annars.

z_bumbi
2004-05-04, 10:44
Originally posted by Thin Lizzy
Min poäng var att jag tror energiåtgången blir större om man
lämnar stavarna hemma och i stället bär på denna lilla vikt
i en annan form än av en stav och utför samma rörelse som man skulle gjort med staven.

Blir gärna övertygad att jag har fel i detta dock ;)

Beror väl på hur du går också, släpar du stavarna efter dig så är det jobbigare.

Går du i normalt tempo men låter armarna göra en del av jobbet så bli det nog inte jobbigare.

Skjuter du på som du borde göra så rör du dig snabbare och bränner mer kalorier.

Mer säger dock inte så mycket då man ju i vanliga fall inte bränner så mycket under en promenad i alla fall så att öka det med 10-20% eller vad det nu är kan man lika gärna göra genom att öka tempot i de flesta fall.

Stavarnas stora fördel är att vissa har börjat röra på sig samt att lite äldre med balansvårigheter kan röra sig mer obehindrat.

PS Fighting ligger just nu i CD:n :hbang:

Arwen
2004-05-04, 11:31
Originally posted by Callister
Har hört att det ska bränna 16% mer, vissa säger 40% och har hört upp till 500% mer. :D
Men jag testade det för ett tag sen iaf, fyfan vilket drag, om man verkligen har tekniken så får jag fan upp springa-flåset, men tyvärr skulle jag inte använda dem vanligt, ser så fånigt ut. :confused:

Frågan är iaf hur mkt mer det kan tänkas bränna.. än vanlig promenix

Om man ska förbränna 500% mer krävs nog stavar från AST

kollle1
2004-05-04, 13:51
Originally posted by Arwen

Om man ska förbränna 500% mer krävs nog stavar från AST

hehehe :smokin:

aliquis
2004-05-04, 14:58
AST kommer säkert snart med sin egen jättehäftiga stavgång som bara är en variant på farmerswalk.