Visa fullständig version : Sexdömd psykolog fick arbeta kvar inom Region Skåne
I #metoo-skandalernas kölvatten framkommer även uppseendeväckande övertramp där samhällets skyddssystem helt har havererat. IVO ser inte problemet med att en 40 årig man sexofredar en traumatiserad 20 årig kvinna (månne är det meriterande?).
Tänk er för en extra gång innan ni sätter er i dessa väntrum - vilken person är det som du sätter dig i beroendeställning till? Kommer tillsynsmyndighet att göra något annat än high fivea och gratulera brottslingen?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sexdomd-psykolog-fick-arbeta-kvar-inom-region-skane
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/matilda-blev-sexuellt-utnyttjad-av-sin-psykolog
trädgårdsmöbel
2017-11-23, 17:02
Jag vill inte säga att det är jättevanligt, för det har jag ingen aning om, men när jag själv jobbade i psykiatrin hörde jag om flera liknande fall. Jag hade då uppfattningen att män ur personalen som gjorde så anmäldes och fick sparken, medans kvinnor utreddes internt och omplacerades. Kanske har psykiatrin nått bättre jämnställdhet där och ger även män mer än en chans?
trädgårdsmöbel
2017-11-23, 17:17
Jag tycker att sånt här är väldigt intressant, med bristande professionalism på den typen av arbetsplats. Jag vet varken hur kvinnan betedde sig eller såg ut, det spelar ingen roll för psykologen borde veta bättre än att ha en relation med henne, men jag kan samtidigt någonstans ha en viss förståelse för hur sådant här kan uppstå.
Något med "den typen" av kvinnor, med psykiska problem, speciellt i kombination med ungdom om fördelaktigt utseende verkar tilltala många män. De (männen alltså) vill "rädda " de vill "hjälpa", självklart vill de ju ****** med men jag tror det ofta är mer än så. Det verkar vara ett slags ömsesidigt uttnyttjande där bägge parter (psykstörd kvinna och normal man) liksom växer ihop och blir helt fixerade och beroende av varandra på ett vad jag anser jävligt destruktivt sätt.
Något med de här destruktiva kvinnorna verkar tilltala en viss typ av män (Inga sexförbrytartyper nu, utan vänliga, skötsamma, lite mesiga män) och de faller extremt hårt.
En psykolog borde stå över sådant, förstå sådant och inte attraheras av det, då är han verkligen fel man på fel plats, men den typen av män söker sig just till den typen av yrke.
Nu säger jag inte att det är såhär det har gått till, och det är inget försvar om det är så heller, men det kanske inte rör sig om nån pervers ond typ som förför sårbara flickor i beroendeställning, utan det kanske finns lite mer djup i det här än vad man kan tro.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.