handdator

Visa fullständig version : Sockerberoende! Hjälp!

Hanna88
2017-11-22, 23:44
Hej!

Jag har ett stort problem när det kommer till min kosthållning och det är att jag är extremt sockerberoende. Med betoning på extremt :laugh:
Jag undrar om det finns någon som har bra tips på vad man kan göra när suget kommer? Eller vad man kan göra för att motverka det.

Jag tränar på gym minst 4 gånger i veckan, oftast mer. Så det är inga problem med den rutinen. Men på grund av brist på diceplin när det kommer till kosten så når jag inte mitt önskade resultat. Jag har till och från lyckats hålla mig. Men trillar hopplöst tillbaka i samma fotspår igen. Blir frustrerad över att beroendet har så starkt grepp om mig :(

Tacksam för svar ^^

leee
2017-11-23, 01:06
Först måste du bestämma dig om du verkligen vill bli av med ovanan och sedan kanske pröva att ersätta med något annat typ grönsak eller frukt,popcorn är gott och nyttigt.
Läs även Grubbs trådar om hur socker påverkar hälsan.

AlexGBG
2017-11-23, 07:53
Sluta bara. Ät annat så du håller dig mätt, te.x. kyckling och grönsaker.

Rikard Jansson
2017-11-23, 07:55
En polare hade samma problem, bestämde sig för att konditionsträna nog för att bränna typ 2500 kcal om dagen så han kan äta vad han vill.

Grahn
2017-11-23, 08:07
Se till att sova ordentligt, att strula med sömnen ger alltid mig ett sug efter sötsaker.

EDIT:Klassikern är väl annars att borsta tänderna, inget smakar ju vettigt en stund efter det.

vicarious
2017-11-23, 09:07
Ät dig mätt på bra mat. Ät minst 500-800g frukt och grönsaker varje dag. Att hela tiden gå omkring och vara sugen kan vara ett tecken på att du äter för lite i övrigt. Kroppen signalerar att den vill ha energi.

Om du nödvändigtvis vill ha något sött så hitta bättre alternativ. Något som stillar sötsuget men inte innehåller så mycket tillsatt socker. Frukt, proteinbars, lightläsk m.m.

Att helt ta bort livsmedel ur kosten och äta väldigt restriktivt är från egen erfarenhet en dålig idé, t ex att helt sluta äta godis för resten av livet. Det håller sällan i längden och risken för frosserier och hetsätning ökar. Hitta en balanserad kosthållning som innebär att du kan unna dig saker ibland.

Gillar inte själva termen sockerberoende eftersom kroppen aldrig är fysiologiskt beroende av socker. Vill man lyckas med nånting handlar det oftast i slutändan om vilja, disciplin och självkaraktär.

Pokkes
2017-11-23, 09:41
Skärp dig bara.

ChrisDEFC
2017-11-23, 13:56
Ibland när jag blir less på socker och dess effekter och mitt sötsug så brukar jag bestämma vad jag ska äta istället. Typ mandlar körde jag ett tag. När sötsuget kom (oftast kväll) så tog jag en näve mandlar istället, hade inget godis hemma heller. Det var inte lika gott men bara att sitta i soffan och stoppa nått i munnen räckte. Lightläsk tycker jag kan funka för att döva sötsuget men det tvistas ju mycket om hur vida sötningsmedel är speciellt bra för hälsan så det är väl upp till var och en att värdera hur man ställer sig i den frågan.

Nu kör jag mycket mörk choklad. Dels för att det innehåller mer nyttigt och mindre socker, dels för att det är omöjligt att äta mer än 100g åt gången, oftast nöjer jag mig efter 20-30g. Sen har jag inte nolltolerans på socker heller då är det bättre att välja det minst dåliga.

Morötter, frukt, andra typer av nötter, gurka/blomkål med dip, popcorn osv.

De två störst bovarna tror jag är vanans makt och hunger när det kommer till socker. Jag blir sällan sugen på godis på jobbet eftersom jag aldrig börjat äta godis där.

ApexProcyon
2017-11-23, 17:54
Se till att sova ordentligt, att strula med sömnen ger alltid mig ett sug efter sötsaker.

EDIT:Klassikern är väl annars att borsta tänderna, inget smakar ju vettigt en stund efter det.

Kan bara instämma, dålig sömn gör att skafferiet länsas på sötsaker.

Termy
2017-11-23, 18:47
Sett över en längre period - experimentera mycket i köket med goda recept gjorda på bra råvaror och hitta rätter som du till slut gillar så pass mycket att de ger likvärdigt eller mer sug än ditt sockersug.

StarkaUlf
2017-11-23, 19:00
En polare hade samma problem, bestämde sig för att konditionsträna nog för att bränna typ 2500 kcal om dagen så han kan äta vad han vill.

Menar du förbränna 2500 kcal genom konditionsträningen?

Det motsvarar ju bara ca 30 km jogg varje dag om du väger 80 kg :D

Rikard Jansson
2017-11-23, 19:08
Menar du förbränna 2500 kcal genom konditionsträningen?

Det motsvarar ju bara ca 30 km jogg varje dag om du väger 80 kg :D

15 km löpning på en timme + 1-2 timmars träningscykel varje dag, allt för att kunna mosa i sig kebab och godis :D

Sheikah
2017-11-23, 19:27
Skärp dig bara.

+1. Ta dig i kragen och sluta köpa skiten.

Hanna88
2017-11-23, 19:29

Bra tankeställare! Jag sover faktiskt ibland lite för få timmar och kan känna mig rätt trött när jag kommer hem. Kanske bristen på energi får mig att känna sug efter sockret. Tack! Ska försöka komma i säng lite tidigare :D

StarkaUlf
2017-11-23, 19:32
15 km löpning på en timme + 1-2 timmars träningscykel varje dag, allt för att kunna mosa i sig kebab och godis :D

Det är bra gjort! :)

Hanna88
2017-11-23, 19:33
+1. Ta dig i kragen och sluta köpa skiten.

Jo tack! Hade jag grejat det med en klackspark så hade jag inte varit här och frågat om tips och råd.

Hanna88
2017-11-23, 19:41

Jädrar! Då gör man inget annat än tränar och jobbar ^^
Knappt att man hinner med att äta kebab och godis ju! Kanon! :laugh:

xan
2017-11-23, 19:55
Det som hjälpt mig hålla suget i shack:

1: Ta bort frestelsen helt, alltså ha inte godis och snacks hemma någonsin. Släng resterna när du väl unnat dig.

2: 500g frukt och grönt per dag.

3: Laga maten med råvaror från grunden, undvik fabrikat.

När det gäller träning så måste man komma ihåg att det är 100x lättare att äta energi än det är att förbruka, så man kan inte kompensera för dålig kost genom att träna mer. Drar man ut och springer en timma så räcker det med en liten Marabou för att man ska ligga på +/- 0 igen. Går man loss och frossar en lördag kan man lätt förstöra en hel veckas träning bara så där när det gäller just vikten.

Shqypnia
2017-11-23, 19:59
Du är inte sockerberoende såvida du inte äter med en skeddirekt från sockerpåsen. Du tycker om god mat med hög belöningsgrad för hjärnan.

Skaffa kontroll.

1x0
2017-11-23, 20:00
Inkludera dina godsaker i rimlig mängd, dagligen. Men se till att träffa makros och mikros. Aka IIFYM (if it fits your macros).

Försök hitta ett sätt att äta på, som du kan göra resten av livet. Ska du köra clean eating, förbjuda livsmedel tills du dör?

Om du känner du behöver äta 1000 kcal dagligen i form av godis just nu. Trappa ner under några veckor så kanske du nöjer dig på 300 kcal per dag från skräp. Kommer inte ge några negativa effekter på din hälsa.

xan
2017-11-23, 20:12
Utöver praktiska råd så är faktist en stor del av det att ta sig i kragen precis som flera i tråden säger. Aktivera dig så att du får in nya intryck som kan knuffa suget åt sidan, och VÅGA LID LITE nu för en bättre morgondag. Om du lägger dig i sängen på kvällen och är helt lökig och allmänt irriterad för att du inte fått dagens fix - se det som något positivt! Du har tänjt på gränserna och hjärnan kommer ha anpassat sig lite till nästa dag.

Sheikah
2017-11-23, 20:24
Jo tack! Hade jag grejat det med en klackspark så hade jag inte varit här och frågat om tips och råd.

Jag har aldrig påstått att du grejar det med en klackspark.

Din fråga i trådstarten var hur du kan motverka ditt sockerberoende mot bakgrund av att du upplevde dig ha dålig disciplin. Mitt, och många andras tips som har fungerat är just att börja i disciplinänden. Se till att ta sig i kragen och inse att det är bristen på psyke som är den avgörande faktorn i din problematik. Att du kan minska sannolikheten att behöva utsättas för en frestelse, som är socker i ditt fall, ändrar inte det faktum att du måste ha en förmåga att bara bestämma dig när suget infaller. Du kan jobba med att minska suget genom en mängd koststrategier - låg kaloridensitiet, volym, en viss mängd socker osv. Alla ger stöd på vägen men i slutskedet kommer förmågan att vara viljestark i sin beteendeförändring vara avgörande.

Ligger i linje med det Shqypnia och Xan säger:

Du är inte sockerberoende såvida du inte äter med en skeddirekt från sockerpåsen. Du tycker om god mat med hög belöningsgrad för hjärnan.

Skaffa kontroll.

Utöver praktiska råd så är faktist en stor del av det att ta sig i kragen precis som flera i tråden säger. Aktivera dig så att du får in nya intryck som kan knuffa suget åt sidan, och VÅGA LID LITE nu för en bättre morgondag. Om du lägger dig i sängen på kvällen och är helt lökig och allmänt irriterad för att du inte fått dagens fix - se det som något positivt! Du har tänjt på gränserna och hjärnan kommer ha anpassat sig lite till nästa dag.

Hanna88
2017-11-23, 20:50
Jag har aldrig påstått att du grejar det med en klackspark.

Din fråga i trådstarten var hur du kan motverka ditt sockerberoende mot bakgrund av att du upplevde dig ha dålig disciplin. Mitt, och många andras tips som har fungerat är just att börja i disciplinänden. Se till att ta sig i kragen och inse att det är bristen på psyke som är den avgörande faktorn i din problematik. Att du kan minska sannolikheten att behöva utsättas för en frestelse, som är socker i ditt fall, ändrar inte det faktum att du måste ha en förmåga att bara bestämma dig när suget infaller. Du kan jobba med att minska suget genom en mängd koststrategier - låg kaloridensitiet, volym, en viss mängd socker osv. Alla ger stöd på vägen men i slutskedet kommer förmågan att vara viljestark i sin beteendeförändring vara avgörande.

Ligger i linje med det Shqypnia och Xan säger:

Tack för lite mer utförligt svar! :) Svårt att ta till sig när man får svar "skärp dig".. Disciplin är något jag är medveten om att jag brister på. Som sagt det är ju belöningsämnet som jag har ett starkt beroende av. Jag tror ju att det är rätt personligt huruvida känslig man kan vara mot det. För vissa är det skit lätt, medelsvårt eller ett rent helvete att bli av med. Frågan är ju hur jag ska lyckas hantera och bearbeta det på bästa sätt.
Men nu har jag fått en väldigt mycket bra tips! :) Men absolut! Man behöver ju självklart peppa sig själv och "ta sig i kragen" för att lyckas med detta.

Hanna88
2017-11-23, 21:00

Yes! Ska försöka vända negativa tankar till något positivt! Just som du skriver så är det ju vid läggdags som det är extra jobbigt. Då mår man kasst om man inte fått sin dagliga dos med belöning. Tack som tusan :)

Wain
2017-11-23, 21:20

105 km i 4a tempo i veckan, plus drygt 10h högintensiv cykling. Berättade han om jultomten också?

Agitator
2017-11-23, 22:03
Först och främst vill jag höra vad det är du stoppar i dig och i vilka mängder innan man kommer med förslag.

Vilka sockerkällor har du?

Shqypnia
2017-11-24, 10:50
Först och främst vill jag höra vad det är du stoppar i dig och i vilka mängder innan man kommer med förslag.

Vilka sockerkällor har du?

Detta vore intressant. Dricker du mkt läsk så kan du byta ut mot lightläsk (den nya smaken vänjer du dig vid). Bakar du själv hemma så kan du minska drastiskt på sockret och/eller ersätta/kombinera med sötningsmedel.

Det finns varianter utav det mesta numera, använd bara din kreativitet. Att gå cold turkey på socker i vårt samhälle 2017 betyder att du blir social handikappad, men med smarta val kan du minska på ditt intag rejält.

Hur har dina försök att minska sett ut tidigare?

Iliyas
2017-11-24, 11:18
Sötningsmedel!

vicarious
2017-11-24, 11:57
Yes! Ska försöka vända negativa tankar till något positivt! Just som du skriver så är det ju vid läggdags som det är extra jobbigt. Då mår man kasst om man inte fått sin dagliga dos med belöning. Tack som tusan :)

Det går att ändra på vilken typ av mat och vilka livsmedel hjärnan tycker är belönande. Det är inte enkelt och kan ta lite tid men det går. Blir du t ex sugen på choklad, ta en proteinbar med chokladsmak. Gör du så varje gång du blir sugen på choklad kommer det såsmåningom kännas belönande att ta en proteinbar. Sen ska man givetvis kunna äta vanlig choklad ibland också.

Om du tycker det är svårt med disciplinen så ha inte skitmat hemma, eliminera möjligheten. Handla inte när du är hungrig eller sugen.

Shqypnia
2017-11-24, 11:59
Det går att ändra på vilken typ av mat och vilka livsmedel hjärnan tycker är belönande. Det är inte enkelt och kan ta lite tid men det går. Blir du t ex sugen på choklad, ta en proteinbar med chokladsmak. Gör du så varje gång du blir sugen på choklad kommer det såsmåningom kännas belönande att ta en proteinbar. Sen ska man givetvis kunna äta vanlig choklad ibland också.

Om du tycker det är svårt med disciplinen så ha inte skitmat hemma, eliminera möjligheten. Handla inte när du är hungrig eller sugen.

Detta fungerar väldigt bra. Det fungerar även med en proteinshake.

Kaukasuskokosnöt
2017-11-24, 12:28
Ät dig mätt på tråkig och nyttig mat, potatis, broccoli, kyckling, havregryn, grönsaker, bönor, linser, rotfrukter. Sen handlar det bara om att bestämma dig. Vill du inte bli hälsosammare innerst inne kommer det aldrig hålla långsiktigt.
Dåliga tankemönster brukar uppstå om man tar typ en godisbit, "Nu när jag åt en kan jag lika gärna äta en till!", "Bara en till!" osv.
Bättre att bestämma dig att vara utan helt i veckorna och sen kan du unna dig något godare på helgerna.

Sen finns det såklart massa substitut som du kan använda dig av för att göra övergången lättare. Kvarg med sötningsmedel, lightläsk, tuggumi, kaseinfluff, kaseinpudding, frukt och frysta bär. Se bara till så att du inte triggar igång sockerberoendet av dessa saker mer. Isåfall är det bättre att vara utan

Leeee
2017-11-26, 20:05
Att utesluta socker helt en period brukar hjälpa, typ som en vit månad

Pepz
2017-11-26, 20:19
Ge dig inte tillgång till socker.
Rensa skåpen.

kartlägg ditt mönster - när blir du sugen och finns det någon orsak?
aktivera dig när du blir sugen - gör något!

sov ordentligt, drick ordentligt och ät riktig mat i stor mängd.

Sen kan du alltid läsa lite på ex sluta röka-tips och sno en hel del därifrån. beroende är till stor del ett beteende och beteende går att ändra men det är svårt och tar tid och kräver att du faktiskt vill det.

Flodamannen
2017-11-26, 22:47
MÅnga standardsvar här.

Jag tycker du ska gå djupare in på psykologiskt och själv kartlägga dina kostvanor.
Dvs vad du äter, när och varför.
Titta också på om du associerar ditt ätande till något annat.
Tex är det mycket vanligt att man vill ha något när man ser en film.
Eller när man bara ska senaste avsnittet av en Tv-serie.
Andra äter godis då dom är uttråkade.
Därför ska du lista ditt matbeteende.
Skriv ned vad du äter och försök reflektera varför du gjorde det.
HAr du någton specifik koppling till något annat, tex ser du på en film samtidigt och måste ha godis, ja gör något åt det!

Vilka vägar går du normalt? Passerar du någon godisbutik?
Hur mycket utsätts du för reklam (som direkt eller indirekt kant trigga igång ett sötsug). Använd alla former av reklamblockerare! Och strömma allt på tv o se till att hoppa förbi reklam.
Var aldrig hungrig när du är ute och handlar, risken för spontanköp är alldeles för stor.

Sen finns det några andra väldigt effektiva saker som specifikt fungerat för mig.

1. Intermittent fasta. Ja. Seriöst! Har inte det minsta sug under fasterperioden och när jag väl blir hungrig så vill jag bara ha riktig mat.
2. Att hitta nya hobbies/utveckla dom/jobba med självpåtagna projekt. Där du är så inne i dom att du inte hinner bli uttråkad och få det där suget igen.

Sen finns det en bok som heter "Tankedieten" som hade en intressant ingång till det hela.
I den så listade man en väv av vanor som man har som direkt eller indirekt påverkade ens ätbeteende.
Alla vanor och deras associationer byggde upp dennna väv och tillsammans så påverkade dom ens hela beteende.
Man måste alltså bryta denna väv av vanor för att bryta sitt beteende.
Det intressanta var att man delade in dom i proximala och distala vanor.
Proximala vanor var just den närliggande kopplingen som tex godis kopplat till tv-tittande eller liknande.
Distala vanor är vanebeteedne som inte alls behöver ha en direkt association utan det är mer en del av hela väven av vanor.

Det man såg var effektivast i långa loppet var att bryta dom distala vanorna, dvs ändra massor av invanda mönster och egentligen hela sin uppsättning av saker som man bara upprepar varje dag och gradvis införa nya roligare saker varje dag enligt ett "förprogrammerat" schema för hur mönstren ska brytas. Alltså lite överraskande då man tror att det bara är dom proximala (närliggande associerade) som betyder något.
Du hamnar i ett läge av positivt tänkande där du utvecklar dig själv o lär dig nya saker hela tiden.
Dom personer som bröt mönster och lärde sig nya intressanta saker (plus blev mer sociala) var lyckligare också. Och dom gick ned i vikt!
Hur som helst, det finns massor att göra, hoppas du fått lite inspiration!

shadowfire
2017-11-26, 23:39
Som flera har varit inne på, kolla vad som får dig sugen, om det är sämre kost över dagen sett, stress, för lite/för dålig sömn eller vad som gör att du äter. I många fall så belöningskompenserar man för något annat som inte är i balans. Åtgärdar man det och ser till att vara i balans, minskar suget på skräp (oavsett det är sötsaker, salt/fet mat, alkohol etc).

Jag tycker personligen det är bra att ha något hemma när man blir sugen som inte är onyttigt, men typ färdigkokta ägg eller färdiga morotsstavar och lite kvargdip. Blir man sugen på något så styr oftast kroppen om till bekvämlighet om det är det man hittar när man öppnar kylskåpet.

Sedan sådana enkla knep som att aldrig handla hungrig/sugen och alltid handla med en inköpslista färdig - och enbart handla det som är på listan.

Du tränar på gym säger du, men inkluderar det motion? Jag upplever två helt skilda effekter mentalt mellan konditionsträning och styrketräning.