handdator

Visa fullständig version : Bulk och midjemått

frejohg
2017-11-12, 12:59
Hej.

Ligger i en clean bulk nu efter en fö deff som resulterade i lite för stor förlust av muskler.
Målet är att ta igen musklerna och styrkan utan att lägga på mig för mycket fett.

Tycker dock att de 4 veckor bulken pågått har jag lagt på mig många kg med oförändrat eller tom minskat midjemått.

Vad tror ni? Är midjemått en bra indikator på att man undviker att lägga på sig onödigt fett?

Hanse
2017-11-12, 14:11
Hej.

Ligger i en clean bulk nu efter en fö deff som resulterade i lite för stor förlust av muskler.
Målet är att ta igen musklerna och styrkan utan att lägga på mig för mycket fett.

Tycker dock att de 4 veckor bulken pågått har jag lagt på mig många kg med oförändrat eller tom minskat midjemått.

Vad tror ni? Är midjemått en bra indikator på att man undviker att lägga på sig onödigt fett?

Det beror ju lite på hur dina fettdepåer är placerade. Är det framförallt på magen du brukar lägga på dig?
Av nyfikenhet, vad är en clean bulk?

xan
2017-11-12, 14:35
Midjan är det mest ohälsosamma stället att lagra fett, så i det avseendet är det ju bra. Och det ser bättre ut att lagra på andra ställen.

Bulk är dock främst för dom som aldrig haft mycket fett öht. När man går ned i vikt och sedan upp igen tenderar fettet man hade innan att snabbt komma tillbaka. Men om det fungerar för dig så.

1x0
2017-11-12, 16:43
Jag har nästan samma midjemått nu på 98.5 kg som på 88.5 kg - 15 månaders skillnad. (Använder samma hål i lyftarbältet också.) Har mest definitivt lagt på mig några procent fetthalt (11%> 14% gissar jag). Fettlagrar mest på underkroppen!
Kroppsmått, jämförelsebilder, träningsprestation/styrkeutveckling. Något mer att mäta bulkframgång? Fetthaltsmätning (dyrt?)? Ordningen vet jag inte.

frejohg
2017-11-12, 18:09
Clean bulk alltså i den benämningen att det bara är nyttig mat och rätt mängd kalorier.

När jag deffade så gick midjemåttet ner flera cm. Men midjemåttet har stått stilla under bulkens 4 första veckor. Därav känns det som jag ej lagt på mig fett.
Man skulle leta reda på en dexa scanner i Västsverige.

smerk
2017-11-12, 21:04
Jag har nästan samma midjemått nu på 98.5 kg som på 88.5 kg - 15 månaders skillnad. (Använder samma hål i lyftarbältet också.) Har mest definitivt lagt på mig några procent fetthalt (11%> 14% gissar jag). Fettlagrar mest på underkroppen!
Kroppsmått, jämförelsebilder, träningsprestation/styrkeutveckling. Något mer att mäta bulkframgång? Fetthaltsmätning (dyrt?)? Ordningen vet jag inte.

Är avundsjuk på er som lagrar fett på underkroppen, överkroppen ser ut att vara i bra form samtidigt som benen blir grova. För mig sätter sig allt på magen och inget på armar, rygg etc så jag ser typ mindre ut om jag går upp i vikt.

xan
2017-11-12, 21:25
Clean bulk alltså i den benämningen att det bara är nyttig mat och rätt mängd kalorier.

När jag deffade så gick midjemåttet ner flera cm. Men midjemåttet har stått stilla under bulkens 4 första veckor. Därav känns det som jag ej lagt på mig fett.
Man skulle leta reda på en dexa scanner i Västsverige.

Även dexa har fel ibland så det bästa är att helt enkelt gå efter spegelbilden och styrkeökningarna.

Bärsärk
2017-11-12, 22:10
Jag provade "clean bulk" också för en massa år sedan och då gick jag upp ungefär 1 cm i midjan på 1 kg ökad kroppsvikt. Jag minns inte riktigt alla siffrorna men jag vet att de va nått helt galet med att min biceps ökade bara 0.5 cm på 10 kg kroppsvikt eller nått liknande. Sen dess har jag aldrig försökt bulka överhuvudtaget utan försökt bygga på kaloribalans, min kropp lagrar inte in fett på ett fördelaktigt sett.

Det hela handlar om gener skulle jag säga.

frejohg
2017-11-14, 14:50
Jag tycker spegeln är för opålitlig. Det är ju högst beroende på vilken spegel, ljussättning, självförtroende och andra saker.

Styrkeökningarna är ju perfekt att gå efter, fast målet är att inte lägga på sig så mycket fett, samtidigt som siffran på vågen inte är det viktigaste i livet.

Frågan är då om midjemåttet är en bättre indikation på fettlagring än tanitavåg eller spegel?

Eller hur gör ni som bulkar och vill justera kaloriintaget för att minimera fettinlagring?