handdator

Visa fullständig version : Ägg och blodfetter

King Grub
2017-11-08, 15:27
BACKGROUND:

It is widely agreed that egg consumption only modestly influences serum lipid concentrations. However, there is no meta-analysis summarizing existing randomized controlled trials.

OBJECTIVE:

The purpose of this study was to conduct a meta-analysis of published randomized controlled trials to explore the quantitative effect of egg consumption on serum lipid concentrations.

DESIGN:

Online databases including MEDLINE, Proquest and Google Scholar were systematically searched. Studies that were published after 2000 and compared serum lipids concentrations in egg-consumers and non egg-consumers were included. The data were obtained from 28 studies. Weighted mean differences were calculated as the ultimate effect using random effects model.

RESULTS:

Overall, egg consumption increased total cholesterol (TC) by 5.60 mg/dL (95% CI: 3.11, 8.09; P<0.0001), low density lipoprotein-cholesterol (LDL-C) by 5.55 mg/dL (95% CI: 3.14, 7.69; P<0.0001) and high density lipoprotein-cholesterol (HDL-C) by 2.13 mg/dL (95% CI: 1.10, 3.16; P<0.0001) compared with the control group. Heterogeneity found between studies was explained partly by study design and participant response to dietary cholesterol. No effect of increased egg consumption on LDL-C:HDL-C and TC:HDL-C ratios, and triglyceride (TG) concentrations were found. No association was observed between number of eggs consumed per day or study duration and any of the serum lipid markers.

CONCLUSION:

Consumption of egg increases total cholesterol, LDL-C and HDL-C, but not LDL-C:HDL-C, TC:HDL-C and TG compared with low egg control diets. To assess the risk of coronary events, future studies should focus on the postprandial effect of egg consumption and effects on coronary risk.

J Am Coll Nutr. 2017 Nov 7:1-12. Effects of Egg Consumption on Blood Lipids: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials.

Sverker
2017-11-09, 17:54
Kapar tråden lite.

Jag ser mer kolesterolet på en genomresa. Äter man mer kolesterol måste det passera i blodet också.

Hypotetiskt tror jag det är viktigare att ha en omsättning av kolesterol och hindra det från att oxidera eller inlagras i blodkärlsväggarna.

Hur uppnår man det ?
- Bygg in det i ny muskelmassa. M a o träna och var aktiv.
- Bli av med det som gallsyra och ät kostfibrer.
- Motverka inlagring i blodkärlen genom att hålla nere inflammationerna med bra balans på förhållandena mellan alla olika fettsyror, Omega-6 och Omega-3.
- Motverka oxidation genom att äta antioxidanter i form av färgade ämnen i grönsaker, frukt och bär.

Tankar om det ?

kaspen
2017-11-09, 18:05
Kapar tråden lite.

Jag ser mer kolesterolet på en genomresa. Äter man mer kolesterol måste det passera i blodet också.

Hypotetiskt tror jag det är viktigare att ha en omsättning av kolesterol och hindra det från att oxidera eller inlagras i blodkärlsväggarna.

Hur uppnår man det ?
- Bygg in det i ny muskelmassa. M a o träna och var aktiv.
- Bli av med det som gallsyra och ät kostfibrer.
- Motverka inlagring i blodkärlen genom att hålla nere inflammationerna med bra balans på förhållandena mellan alla olika fettsyror, Omega-6 och Omega-3.
- Motverka oxidation genom att äta antioxidanter i form av färgade ämnen i grönsaker, frukt och bär.

Tankar om det ?

Skulle jag dra en gissning ur röven på vilket av ovanstående som är viktigast säger jag första och sista. Vad tror du?

Konradsson
2017-11-09, 18:34
Skulle jag dra en gissning ur röven på vilket av ovanstående som är viktigast säger jag första och sista. Vad tror du?
Jag skulle gissa på trean. Balansen mellan LDL och HDL är kritisk om man vill undvika åderförfettning.

Sverker
2017-11-09, 19:11
Jag vet inte vad jag ska tro. Hoppas att träning och bra omsättning av kolesterolen är avgörande.

Men frågan är säkert så komplex att det inte finns ett svar utan allt sitter ihop.

ApexProcyon
2017-11-09, 19:29
Tack för postning av studie och tillförande av resonemang Grub och Sverker, alltid lika givande att läsa även om jag mest sitter i bakgrunden och tar till mig utan att kommentera.

King Grub
2017-11-09, 19:39
Jag var väl inte med och resonerade. :p

ApexProcyon
2017-11-09, 19:41
Jag var väl inte med och resonerade. :p

Sant, och Sverker var inte med och postade studien. *jorgen*

kaspen
2017-11-09, 19:49
Tack för postning av studie och tillförande av resonemang Grub och Sverker, alltid lika givande att läsa även om jag mest sitter i bakgrunden och tar till mig utan att kommentera.

Glöm inte Konradsson, han är riktigt klipsk och har alltid smarta saker att tillföra.

ApexProcyon
2017-11-09, 19:52
Glöm inte Konradsson, han är riktigt klipsk och har alltid smarta saker att tillföra.

Ja, jag kan inte göra annat än att hålla med.

xan
2017-11-09, 20:42

+1

Ryggdunkar på g!

Konradsson
2017-11-09, 21:06
Ja, jag kan inte göra annat än att hålla med.
+1

Ryggdunkar på g!
Tackar, jag känner mig hedrad.

Det är tack vare alla ni som Kolozzeum är Sveriges bästa forum.