handdator

Visa fullständig version : Självvald belastning och antalet repetitioner man faktiskt är kapabel till

King Grub
2017-11-08, 11:50
Resistance training has been widely used for maintaining or improving the quality of life and sports performance. It is not clear, however, whether the load commonly used in these exercises is equivalent to the number of repetitions determined for execution, that is, the level of effort applied to the self-selected load. Ergo, the aim of this study was to identify the number of maximum repetitions that strength training practitioners can perform with the load commonly used (self-selected) to perform 10 repetitions in their training routines. The sample consisted of 160 healthy trained men (25.7 ± 4.5 years, 81.2 ± 10.4 kg, 177.9 ± 6.2 cm). Subjects answered the question "What weight do you usually lift for 10 repetitions on free-weight bench press exercise?" The answer was considered the self-selected 10 repetitions load (S10RL). After a brief warm-up, each individual was instructed to perform as many repetitions as possible at S10RL (repetition maximum [RMS10RL]) at a single bout of free-weight bench press. The RMS10RL was analyzed with the single sample t test, adopting the reference value of 10 repetitions. Individuals performed 16 ± 5RMS10RL (median = 15), which represent a statistical difference for the 10-repetition reference value (p < 0.001). The most prevalent RMS10RL range was from 13 to 15 repetitions (31%), and only 22% performed between 10 and 12 repetitions. It was concluded that most individuals can perform a number of repetitions well above the 10 repetitions predicted for the selected load. Therefore, the training routines are not compatible with maximum effort.

J Strength Cond Res. 2017 Nov 1. Self-Selected Resistance Exercise Load: Implications for Research and Prescription.

Lillleif
2017-11-08, 12:13
"What weight do you usually lift for 10 repetitions on free-weight bench press exercise?"

"It was concluded that most individuals can perform a number of repetitions well above the 10 repetitions predicted for the selected load."

Jag hittar inte originalartikeln i tidskriften, men jag undrar huruvida frågan som ställdes till deltagarna ska tolkas som att a) vad de vanligen lyfter när de kör 10 reps, alt. b) hur många reps de tror de orkar om de skulle köra 10 reps.

Ifall det är a) (så tolkar jag meningen i abstract) verkar det ju underligt att säga att de resultaten skiljer sig från deltagarnas predictade max.

stridis
2017-11-08, 12:28
Är 10-reppare så vanligt? Varför inte 8 reps?
Själv hade jag inte kunnat svara ordentligt på den frågan då jag inte kör 10 reps i bänkpressen någonsin.

Om man vanligtvis kör 3 set 10or med normal gymsnubbevila mellan så ser det normalt ut att de klarar runt 15 reps på den vikten om de repmaxar. Men som sagt är det alternativ a) som Lilleif undrade?

ARMSTARK
2017-11-08, 12:51
Det finns väl ingen som kör tex 5X10 till fail i varje set. Frågan är dumt ställd eller så är meningen med undersökningen oklar. Att man KAN göra 15 reps på en vikt som man reppar 10:or med är ju självklart.

Jocke67
2017-11-08, 14:17
Jag gissar att man försökte se hur många reps från failure som folk typisk ligger när de tränar. Men jag får inte ihop logiken eftersom de flesta tränar fler än ett set. Om man klarar 1x15 så ligger man antagligen rätt nära gränsen till failure sista setet om man kör 3x10.

panzerpig
2017-11-08, 17:08
Jag har märkt samma sak hos många som är hyffsat nybörjare. De tror de klarar ca 10 reps med en vikt men kan klämma ut fler, ofta runt 15. De slutar helt enkelt för tidigt, tror inte att de har fler reps i sig.
Problemet är: det är inte bra att gå till fail hela tiden, det sliter. Men att sluta på 10 är onödigt lågt. De skulle kunna sluta på 13-14 reps utan att nå fail.

ceejay
2017-11-08, 19:06
Själv hade jag inte kunnat svara ordentligt på den frågan då jag inte kör 10 reps i bänkpressen någonsin.

Om man vanligtvis kör 3 set 10or med normal gymsnubbevila mellan så ser det normalt ut att de klarar runt 15 reps på den vikten om de repmaxar. Men som sagt är det alternativ a) som Lilleif undrade?

Mina lyftare kör 10or typ 70-80% av träningsperioderna just nu.

sumialic
2017-11-12, 00:14
Det finns väl ingen som kör tex 5X10 till fail i varje set. Frågan är dumt ställd eller så är meningen med undersökningen oklar. Att man KAN göra 15 reps på en vikt som man reppar 10:or med är ju självklart.

Är det? Jag kör alltid mina set tills jag endast skulle kunna pressa en eller två reps till (men då faila). För mig är träning där man reppar 10or på en vikt som man skulle kunnat pressa 15 reps på väldigt underlig.

Mats J
2017-11-15, 09:21
Jag kör alla set tills den sista repen knappt går att få upp eller att jag misslyckas helt med den, ibland forsätter jag med korta reps efter det tills vikten inte går att rubba längre. Förut körde jag tungt och explosivt tex 6 set med 6 rep med samma vikt och det slet något sjukt mycket mer. Nu är det lättare vikter och kontakt och betydligt fler reps, långsammre rörelser och det sliter väldigt mycket mindre trots att jag kör alla set till absolut failure.

HenrikJ
2017-11-17, 09:06

För att vi har talbas 10, vilket i sin tur beror på att vi har 10 fingrar. Kanske hade mänskligheten fått bättre gainz om människor hade 8 fingrar istället? :)