Logga in

Visa fullständig version : Vill flytta, men var någonstans?

Captainwide
2017-11-03, 09:49
Som rubriken kanske avslöjar, går i tankarna på att flytta utomlands men har svårt att bestämma mig. Tar i vår en kandidatexamen och skulle gärna vilja studera en MBA utomlands. Tanken är att göra klart mastern och sedan, förhoppningsvis, fortsätta bo kvar i det landet.

Tänkte fråga er om lite tips om passande länder.
Söker ett varmt land med en hyffsad levnadsstandard. Länder där det är lätt att skaffa visum och medborgarskap uppskattas men är inget större krav. Känns som om Sydostasien/ Sydamerika passar sig bäst? Men har ju ingen aning om tex Afrika, Arabländerna osv, därav denna tråd. Kan ju finnas någon gömd pärla där.

Språkbarriärer är ingenting jag räds, då jag verkligen älskar språk och har ganska lätt att anamma kulturer.

Kommer förövrigt att söka plats på universitet i Japan också, så lite allmänna tips/ tankar om det från "de lärda" hade varit skoj. :)

Petoria
2017-11-03, 09:55
Singapore eller Hong Kong om du har råd med det. Väldigt hög konkurrens om jobben dock så du måste verkligen ha bra erfarenhet och en bra utbildning. Men läser du din Masters där borde det vara enklare. Finns många bra universitet också.

kaer
2017-11-03, 09:56
Ska du ändå ta en MBA så bör du väl försöka välja en utbildning med bra rykte.
Kanske är mina fördomar som talar men jag får för mig att de varma sköna europeiska länderna och sydamerika inte har har mba-utbildningar som står så högt i kurs.

Frankrike kanske? Kalifornien?

AlexGBG
2017-11-03, 09:57
Gällande Thailand där jag bor är det lätt att skaffa visum om du går en riktigt utbildning, och får då stanna i landet i flera år. Samma sak gäller om du får ett riktigt jobb.

Levnadsstandarden här i Bangkok är mycket god, och man får bra valuta för sina pengar, och varmt är det, för varmt!

Skulle Thailand/Bangkok locka har du ju dessutom en bra utmaning med språket som är ett tonspråk, och dessutom med andra bokstäver :)

Dreas
2017-11-03, 09:59
Australien eller Nya Zeeland säger jag.

Wormzie
2017-11-03, 10:23
Gällande Thailand där jag bor är det lätt att skaffa visum om du går en riktigt utbildning, och får då stanna i landet i flera år. Samma sak gäller om du får ett riktigt jobb.

Levnadsstandarden här i Bangkok är mycket god, och man får bra valuta för sina pengar, och varmt är det, för varmt!

Skulle Thailand/Bangkok locka har du ju dessutom en bra utmaning med språket som är ett tonspråk, och dessutom med andra bokstäver :)

Offtopic: så jävla roligt när man är på flygplatsen och det först ropas ut på engelska och sedan på thailändska. Det är som att personen går från att prata vanligt till att prata som en bebis :)

Ont:
Ta det här som en åsikt från en person som inte har någon koll på utbildningar utomlands eller arbete, och väldigt begränsad koll världen generellt;) men jag skulle kanske ta något ställe som Australien eller Nya zeeland då det är riktigt långt och förhållandevis dyrt att resa dit. Bor du väl i Australien kan du ju sedan turista till Sydostasien hur smidigt som helst! Det är också lättare att åka på semestrar till Thailand eller Singapore från Sverige. Det är knöligare att åka till Australien :)

Jag tror också att priset är något som gör att folk håller sig från att åka till Australien, fixar du boende och ett litet kontaktnät kan du säkert locka ner familj och vänner på besök och bidra med en stor upplevelse för dom!

Kaalle
2017-11-03, 20:17

Fast en examen från ett thai universitet är nog den sämsta iden någonsin, helt värdelöst utanför Thailand. Och ED visum via språkskola eller dylikt är mycket vanskligare och inte minst dyrare och krångligare än det var för 5-6 år sen. Men Thailand är billigt ja, och det går att köra turistvisum på lång sikt, även om det är lite obekvämt.