handdator

Visa fullständig version : Evidens för hög- och lågintensitet i samma pass eller separerat?

JDoe
2017-11-03, 08:48
Hallå.

Undrar om det finns någon evidens för att det skulle vara bättre att antingen köra ett pass på lägre intensitet och ett på högre intensitet eller två pass med som båda innefattar hög- och lågintensitet givet att volym och alla andra faktorer är densamma? Med bättre menar jag främst i hypertrofi syfte men även styrka är intressant om än sekundärt.

Anledningen till att jag frågar är att jag tycker om vissa övningar, till exempel knäböj, och vill köra dom på båda veckans underkroppspass men ogillar att köra dom specifika övningarna över 5-6 reps. Även åt andra hållet såsom lite mer bencurls eller splitböj som jag inte gillar att köra med för hög intensitet. När jag läser runt lite på nätet om halvkroppsprogram ser jag flertalet som talar för att separera styrka och hypertrofi till två separata pass. Jag tycker det känns oskönt. Så finns det någon evidens åt något håll och har den någon praktisk relevans för en vanlig gymtomte?

Wormzie
2017-11-03, 08:58
Nojja mindre.

JDoe
2017-11-03, 18:29
Nojja mindre.

Tar det som att det saknar praktisk relevans, tackar!

panzerpig
2017-11-04, 12:35
Det är en klassiker främst bland byggare men inte helt ovanligt för lyftare heller. Tex börja med lågreps i böj och sedan avsluta med högreps i andra benövningar.