handdator

Visa fullständig version : Swosh-effekten - Underskott där man inte går ner direkt

Dreas
2017-11-02, 12:39
Hallå,
Jag fick upp en intressant bild på Instagram som jag inser att jag inte har koll på. Det rör det vissa känner igen som swosh-effekten. Alltså när man ligger på ett underskott och vikten inte stämmer med det underskott man har för att 1 vecka senare släppa och man tappar 1-2kg på en natt känns det som.

Bilden var på fettceller, vid underskott så minskar dom då de töms på fett. Men efter ett tag vill dom inte bli mindre utan binder i bilden till sig vätska och behåller således sin storlek(och du din vikt) tills fettcellerna bestämmer sig för att vätskan ska bort och då minskar fettcellerna också i storlek.

Stämmer detta eller finns det någon bättre förklaring kring detta? Jag vet att det inte är ett nytt fenomen att man i perioder inte släpper ifrån sig vikt i den takt man förväntar sig, jag har dock aldrig ramlat över någon förklaring. Stämmer förklaringen med det jag såg i bilden?

Mickee
2017-11-02, 13:43
Intressant!

Har upplevt denna swosh-effekt många gånger också. Framförallt i mina tidigare dieter där vikten nästan bara gick nedåt i ett kilos-intervaller. Väldigt irriterande/psykande när man var ny med deffandet :D

Kan inte bekräfta att den förklaringen stämmer eller inte, men det låter ju vettigt!
Samtidigt låter det så lättförståeligt och vettigt att det lika gärna kan vara påhittat, och pga detta kan det bli "sanningen" bland folket. And that's how bro science is born :cool::D

Bossebäver
2017-11-04, 00:33
Lyle Mcdonald har haft den här hypotesen i många år, en idé han i sin tur fick ifrån någon fysiologilärare på college. Han har dock inte hittat någon hård data för att så är fallet om jag inte missminner mig.

Anekdotiskt så känns det vettigt

Sverker
2017-11-04, 07:33
Rent cellbiologiskt låter det fel. Helt fel.

Vanliga fettceller som absorberar fett och lagrar in det i droppar i cellvätskan. Dropparna kan bli större och mindre utan att påverka den omgivande cellvätskan.Cellvätskan runt fettdropparna är justerad med ett överskott på kalium och ett underskott på natrium. Precis som alla alla andra celler i kroppen.

Hur får man större celler ? Man gör som alla tävlande kroppsbyggare. Bygger in proteiner, fyller på med glykogen och försöker förskjuta jämvikten mellan kalium och natrium. Mer kalium in i cellen. På med kreatin och saken är biff.

Har aldrig hört att några fettceller gör så. Ser inte mekanismen bakom heller. På med insulin. På med kortisolnågonting som gör att cellerna läcker in mer natrium....vad vet jag:confused:

Dreas
2017-11-06, 15:01
Nej, detta verkar onekligen lite oklart. Jag och säkerligen även du Sverker har ju stött på fenomenet, även Mickee här ovan har märkt av det.

1x0
2017-12-26, 13:45
Fick till en bra swosh-effekt denna gångna veckan! Underåt onsdag, torsdag, fredag och lördag. Ca 1000 kcal dagsunderskott. Byggde upp en 4000 kcalbuffert inför julafton.
På julafton åt jag ca 6500 kcal (3500 kcal från varmrättsmat [mycket salt] och 3000 kcal sötsaker, 300/600/330 makros).

Morgonvikt på julafton (söndag) 98.4 kg. På juldagen (måndag) 101.5 kg. +3.5 kg. Ganska dålig, vätskig form på måndagen - men nu idag på tisdag vaknade jag upp och känns som jag tappat 1-2% fetthalt från förra veckans form! :)

Som att överätningen vätskeansamlade sedan nu när vätskan börjar släppa följer fettet (från onsdag-lördagsunderskottet) med!