handdator

Visa fullständig version : Morgon vs kväll

Salamin
2017-10-31, 17:32
Finns det några skillnader i resultat om en "kvällsmänniska" gymmar tidigt på morgonen/dagen, kontra en "morgonmänniska" som gymmar eftermiddag/kväll?
De utför lika stort arbete i gymmet.

Jag själv hypotiserar att en kvällsmänniska som gymmar på kvällen och morgon på morgon får mer resultat.

Men sen kan jag tänka mig det motsatta i form att om man inte är på topp fysiskt och ska gymma så kommer man att få ta i "lite" mer när man är lite tröttare och därmed får mer resultat på så vis.

Hur tänker ni? Finns det ngn forskning på detta?

Så fet
2017-10-31, 19:33
Jag är riktigt morgontrött och jag upplever att mina kvällspass ger mycket mer än när jag tränar på morgonen. På morgonen är jag slö, har ingen lust att ta i och allt känns jättejobbigt.

Bob90
2017-10-31, 19:54
Jag är morgonpigg men kan inte ta i på morgonen. 5or går helt okej, men 3or och 1or är bara att glömma. För mig är kring kl 15.00 ganska opti, men blir oftast kring 18-19 pga jobb/skola.

Zrob
2017-10-31, 20:04
Kommer ihåg någon studie i ämnet, träna på morgonen gav lite lite mindre.

StarkaUlf
2017-10-31, 20:36
Den övning jag själv märker skillnad i är marklyft. Det går aningen bättre på eftermiddag/kväll. Resten är sak samma medans några övningar går lättare på morgonen.

Tränar däremot alltid på morgonen för att kunna hålla det tempot jag vill och slippa allt folk, plus att jag då kan jogga på kvällen om jag vill.

exevision
2017-10-31, 21:16
Är morgonpigg. Har god dyngsrytm. Gillar att träna innan jobbet eller efter 2-3 timmars vanligt arbete. Tyngre pass föredrar jag att inte göra direkt efter sängen, utan snarare efter att ha rört mig lite innan och fått i mig lite kaffe.

Skoen
2017-10-31, 21:55
Tiden på dygnet har nog ingen betydelse alls. Det är en smaksak.
Det man trivs bäst med är nog den tiden där du gör mest nytta. Våra kroppar kan inte klockan utan det är den personliga dygnsrytmen som får avgöra.

Mina bästa pass har alltid varit efter jobb direkt. Då är jag bra uppvärmd och som mest rörlig. Har ett hyffsat fysiskt jobb.

Bob90
2017-10-31, 22:08
Den övning jag själv märker skillnad i är marklyft. Det går aningen bättre på eftermiddag/kväll. Resten är sak samma medans några övningar går lättare på morgonen.

Tränar däremot alltid på morgonen för att kunna hålla det tempot jag vill och slippa allt folk, plus att jag då kan jogga på kvällen om jag vill.

Spännande, jag märker minst skillnad i marklyft, det är mitt absolut stabilaste lyft oavsett sjukdom, sömnbrist, matbrist, tid på dygnet och om jag tagit något längre uppehåll.

waspen123
2017-10-31, 22:37
Typ mellan kl 18-20 har jag upplevt mig själv som starkast.

exevision
2017-11-01, 06:36
Det beror mycket på om man är van vid morgonträning:
https://traningslara.se/vilken-tid-pa-dygnet-ska-man-styrketrana/
Nu ska jag åka och knäböja!

AlexGBG
2017-11-01, 08:00
Starkare på kvällen eftersom det är fler snygga brudar i gymet då. Tränar dock morgon då det passar bättre.

skogstanke
2017-11-01, 08:08
Jag brukar köra första passet på morgonen och andra passet på kvällen. Föredrar (till skillnad från de allra flesta löpare jag känner) att köra kvalitetspasset på morgonen och avsluta med distanspasset på kvällen. Ska jag bara köra ett pass så lägger jag det helst på morgonen.

ARMSTARK
2017-11-01, 09:08
På morgonen har jag ont i hela kroppen, skulle inte kunna lyfta tungt då. Förmiddag funkar bäst för mig, det går dock inte pga jobbet så det får bli kvällspass. Lördag söndag kör jag runt 11-12 och det går så mycket bättre de passen.

King Grub
2017-11-01, 09:13
Hormonbalansen är mer fördelaktig för anabolism på eftermiddagen / kvällen, även om det är oklar hur stor påverkan det har på faktisk muskeltillväxt.

MackeJuve
2017-11-03, 08:47
Finns morgon- kontra kvällsmänniskor? Jag har alltid sett mig själv som en kvällsmänniska men så fort jag började att lägga mig i tid så blev inte tidiga morgnar något problem. Är en s.k. kvällsmänniska fortfarande trött och bara halvt fungerande de första 30-60 minuterna efter uppstigning efter att ha gått upp tidigt två veckor i sträck med åtta timmars sömn samtliga nätter?

Jag har inga problem med morgonträning, dock kan jag uppleva att jag snabbt blir flåsigare jämfört med om jag tränar på kvällen.

bighulken
2017-11-04, 11:20
Ibland blir det morgon, och ibland kväll.
Men funkar bättre, ju mer kroppen har vaknat till, dvs, rört på sig i ett par timmar innan, med tex, jobb eller annat.

Samt att psyket har vaknat till liv också. Även att ha fått i sig lite frulle, skadar inte, sen vänta ett par tim, och sen träna.

Mestadel av början på 2017, så har jag gått upp tidigt, sen frulle, sen jobbat 3-4 tim, sen tränat, sen käkat lunch....

Funkar väldigt bra!!!.....även lyckats att gå ned ca: 10kg i fett, på detta sätt, på ca: 1 år...

Äter precis lika mkt som förut, men ändrat tider jag äter på......det räcker ibland det........

waspen123
2017-11-04, 16:46
Finns morgon- kontra kvällsmänniskor? Jag har alltid sett mig själv som en kvällsmänniska men så fort jag började att lägga mig i tid så blev inte tidiga morgnar något problem. Är en s.k. kvällsmänniska fortfarande trött och bara halvt fungerande de första 30-60 minuterna efter uppstigning efter att ha gått upp tidigt två veckor i sträck med åtta timmars sömn samtliga nätter?

Jag har inga problem med morgonträning, dock kan jag uppleva att jag snabbt blir flåsigare jämfört med om jag tränar på kvällen.

Jobbade åt kommunen i ett år, för nått år sedan. Upp 5, på jobbet ca halv 7. Klippte gräs, röjde skog, flytthjälp, snöskottning osv osv. Missade totalt kanske 10 dagar på hela året pga sjukdom/nån dag ledigt och var fortf som piggast 10 på kvällen. Jag är bokstavligen en zombie fram tills typ 4-5 tiden på dagen, även om jag sovit mina 6-8 timmar och klivit upp tidigt över en lång period.

Jag är dock sinnes trött dygnet runt ändå, så kanske ligger något mer bakom varför.

Bjorneman
2017-11-04, 22:56

Samma här. Tro fan att man är trött på morgonen om man bara sover några timmar.

Tränar dock helst på kvällen av gammal vana.

caelus
2017-11-05, 03:39

Som jag förstått är vissa människor naturligt piggare på morgonen medan andra är naturligt piggare på kvällen, vilket till viss del beror på gener/ärftlighet. Var en rätt intressant intervju med sömnforskaren Christian Benedict i Tyngre Träningssnack för ett tag sedan, där de bland annat tog upp detta.

Salamin
2017-11-05, 12:35
Som jag förstått är vissa människor naturligt piggare på morgonen medan andra är naturligt piggare på kvällen, vilket till viss del beror på gener/ärftlighet. Var en rätt intressant intervju med sömnforskaren Christian Benedict i Tyngre Träningssnack för ett tag sedan, där de bland annat tog upp detta.

Kommer du ihåg mer exakt var man kan hitta intervjun?

Tote
2017-11-05, 13:07
Kommer du ihåg mer exakt var man kan hitta intervjun?

http://tyngre.se/podcasts/tyngre-traeningssnack/varfoer-vi-sover-och-vad-som-kan-bli-fel-om-du-sover-foer-lite/

Edit: Finns tydligen två intervjuer.

https://podtail.com/podcast/tyngre-traningssnack/avsnitt-101-christian-benedict/

Treman
2017-11-05, 13:21
Morgonträning kan vara till fördel för många som är väldigt mycket slavar under sina mobiltelefoner. Ofta är det sociala flödet lite lugnare vid 6 på morgonen, men det kanske är svårare att lägga all fokus på träningen kl 16.

Ozziking
2017-11-05, 21:04
Starkare på kväll, most def.