Visa fullständig version : Varför bränner morgonpromenader mer % fett???
Varför bränner morgonpromenader mer % fett, någon som kan förklara eller länka till nåt som förklarar lite mer ingående(kanske inte någon 20 sidors rapport men) har fatta att det har med insulinnivåerna att göra men fattar det inte helt. Harv sökt här och läst massa..
King Grub
2004-05-02, 18:08
Det är just därför att insulinnivåerna är låga eller obefintliga efter nattens fasta.
Glukos och aminosyror behöver insulin för att muskelcellerna skall kunna ta upp den.
Det behöver inte fett: det kan förbrännas i form av energi utan insulin.
Hur mycket fett du förbränner beror i första hand på hur mycket som finns i blodet, blodet är kroppens transportör av näring. Finns det mer fett i blodet så kan du också bränna mer fett. Finns inget fett i blodet så är det svårt att bränna fett.
Angående blodsocker så har jag försökt att plugga på lite om det och annat om fett, varför och när man förbränner.
Vad jag sett så är blodsockret inte så lågt på morgonen.
Det finns en del undersökningar om detta på nätet. Här är en: http://www.findarticles.com/cf_dls/m0BUY/3_11/72982465/p1/article.jhtml
Men det spelar inte så stor roll angående blodsocker, bara det inte är föööööör högt så kroppen börjar omvandla det till fett.
Under natten så har i alla fall hjärnan bränt upp en del blodsocker vilket gör att mer fett pytsas ut, blodsockret med hjälp av kortisol. Det verkar dock pytsas ut mer blodsocker än vad som är normalt och därför har man något högre nivå på morgonen. Men inte så högt att fetcellerna börjar omvandla till fett.
Orsaken till att du bränner mer fett på morgonen är alltså att det finns mer fett att bränna. Det blir en större andel fett i själva förbränningsprocessen.
Detta har inget med insulinnivåerna att göra om jag förstått saken rätt. Insulin styr inte fetttransporten in till celler utan det styrs mer av koncentration.
Hmmm.. en liten följd fråga då. Hur länge har högre fettförbränning på morgonen. Jag ligger ofta och drar mig en halvtimme och sen tar det ofta en halvtimme till innan jag kommer ut och går. Mister jag det mesta av effekten med att gå på morgonen då ?
Originally posted by Olsson
Hmmm.. en liten följd fråga då. Hur länge har högre fettförbränning på morgonen. Jag ligger ofta och drar mig en halvtimme och sen tar det ofta en halvtimme till innan jag kommer ut och går. Mister jag det mesta av effekten med att gå på morgonen då ?
Så länge du inte äter något så fortsätter ju bara insulin nivåerna att sjunka...
Många missförstår morgonpromenader, alla tror att man måste upp kl 05.30 och gå..
På en helg kan man gå och lägga sig 23.00 och gå upp 09.00 ligga och dra sig till kl 13.00 och sen gå ut och gå..
Du har FORTFARANDE låga insulin nivåer om du INTE har ätit något..
Är man VÄLDIGT rädd om musklerna så är det viktigt att man äter ett kvällsmål eller äter snabbt på morgonen eftersom du är katabol (muskelnedbrytande) på morngen när du inte ätit på så länge ..
Rätta mig om jag har fel!! :thumbup:
Originally posted by Hoffa
Är man VÄLDIGT rädd om musklerna så är det viktigt att man äter ett kvällsmål eller äter snabbt på morgonen eftersom du är katabol (muskelnedbrytande) på morngen när du inte ätit på så länge ..
Rätta mig om jag har fel!! :thumbup:
Du har rätt (vad jag vet...) :thumbup:
En sak som kan vara värd att tillägga är att man inte behöver äta (bara dumt) för mycket kolhydrater innan läggdags. Kroppen utsöndrar som mest tillväxthormon i början på sömnen och tillväxthormon förhindrar minskning av IGF-1. Det är IG1-1 nivån som man skall vara rädd om eftersom det är den som styr uppbyggnad (om jag fattat rätt).
Är man rädd om musklerna så är det bra att äta protein innan läggdags men kolhydrater är inte lika viktigt då. På morgonen precis innan du går ut och går så man man ta något litet i magen för att inte få för lång period utan energi.
Men ät inte för mycket för då blir det högre blodsocker och då kan det bli fett.
Snapphanen
2004-05-03, 12:21
vad ska man käka då? en proteindrink eller bara lite funlight? hur bra är morgonpromenader för insulinkänsligheten? Förbättrar de den?
Originally posted by gosh
Hur mycket fett du förbränner beror i första hand på hur mycket som finns i blodet, blodet är kroppens transportör av näring. Finns det mer fett i blodet så kan du också bränna mer fett. Finns inget fett i blodet så är det svårt att bränna fett.
Vad jag sett så är blodsockret inte så lågt på morgonen.
Det finns en del undersökningar om detta på nätet. Här är en: http://www.findarticles.com/cf_dls/m0BUY/3_11/72982465/p1/article.jhtml
.
Blodsockret stiger faktiskt under morgontimmarna.
Halterna av adrenalin och glukagon stiger något precis innan du vaknar och är aktiva när du vaknar så att du har energi att skaffa föda.
Vore förödande för mammutjägaren att inte ha energi till att kravla ur grottan;)
LunaSpice
2004-05-03, 22:54
Även halter av kortisol stiger under morgonen. Det är därför många astmatiker har färre attacker på morgonen eftersom kortisolet i blodet hämmar inflammationen.
Gosh, tillväxthormon (hGH, Human Growth Hormone) är det som ökar proteinsyntesen och stimulerar leverceller, skelettmuskelceller, brosk och benvävnad att producera och utsöndra IGF´s. IGF ökar glykogennedbrytning i leverceller, ökar upptaget av aminosyror i cellerna samt ökar även proteinsyntesen. IGF minskar även nedbrytningen av proteiner och att aminosyror inte används till ATPproduktion. IGF ökar också lipolysen i fettceller och gör att mer fria fettsyror används i cellens ämnesomsättning. Detta främst för att spara på glukos till nervsystemet. Anledningen till att detta sker under natten (och även vid andra tider åp dygnet) är främst hypoglykemin (lågt blodsocker). Då aktiveras en rad hormonella processer...bla. så börjar hypothalamus att utsöndra GHRH (Growth Hormone Releasing Hormone) som i sin tur stimulerar hypofysen att utsöndra hGH -> IGF -> förhöjt blodsocker. När blodsockret sedan är normalt igen eller tom förhöjt som hämmas utsöndringen av GHRH. Det finns dock ett flertal andra processer som också höjer blodsockret. Bl.a. glukagon, adrenalin och kortisol.
Ett tydligt tecken på att man har hGH i överflöd (hypothalamussjukdomar t.ex) kan vara hyperglykemi. Eftersom hyperglykemi tvingar betaceller i bukspottskörteln att utsöndra mer insulin som kommer dessa celler såsmåningom att avstanna i sin produktion och utsöndring av insulin. För mkt hGH kan alltså leda till Diabetes Mellitus typ 2.
Har för lite att göra i skolan...var tvungen att skriva lite. :D
Originally posted by Snapphanen
vad ska man käka då? en proteindrink eller bara lite funlight? hur bra är morgonpromenader för insulinkänsligheten? Förbättrar de den?
"eller bara lite funlight"?
är det att äta? som att äta vatten, på vilket sett skulle det påverka? :)
Det viktigaste inlägget i frågan, enligt min åsikt, är inte hur mycket mer PROCENTUELLT sett man bränner på morgonen utan hur mycket mer TOTALT man bränner. Låt mig ge ett exempel. Jag vaknar på morgonen, går ut och går i 60 minuter. Därmed bränner jag X kalorier (och har en hög procentuell förbränning av fett, säg att jag bränner Y fett). Nästa dag så går jag upp, äter frukost, väntar i 2 timmar, därefter tar jag en löprunda på 30 minuter. Jag bränner därmed Z (Z > X, eftersom det är ett välkänt faktum att löpning bränner mer kalorier än gång) kalorier och E fett. Vid löpning kanske jag inte har en fullt lika hög procentuell förbränning av fett, men eftersom Z > X så är E > Y, eftersom den totala förbränningen är större vid en löptur.
Hoppas någon förstår vad jag menar :) Kort sagt, även om den procentuella förbränningen är högre vid morgonpromenad, ger inte en aktivitet med hög(re) förbränning mer fettförbränning?
Originally posted by zeurath
Det viktigaste inlägget i frågan, enligt min åsikt, är inte hur mycket mer PROCENTUELLT sett man bränner på morgonen utan hur mycket mer TOTALT man bränner. Låt mig ge ett exempel. Jag vaknar på morgonen, går ut och går i 60 minuter. Därmed bränner jag X kalorier (och har en hög procentuell förbränning av fett, säg att jag bränner Y fett). Nästa dag så går jag upp, äter frukost, väntar i 2 timmar, därefter tar jag en löprunda på 30 minuter. Jag bränner därmed Z (Z > X, eftersom det är ett välkänt faktum att löpning bränner mer kalorier än gång) kalorier och E fett. Vid löpning kanske jag inte har en fullt lika hög procentuell förbränning av fett, men eftersom Z > X så är E > Y, eftersom den totala förbränningen är större vid en löptur.
Hoppas någon förstår vad jag menar :) Kort sagt, även om den procentuella förbränningen är högre vid morgonpromenad, ger inte en aktivitet med hög(re) förbränning mer fettförbränning?
En tanke om detta resonemang.
vad jag läst så är produktionen av IGF tätt kopplad till om det finns energi i blodet. Sänks mängden energi så minskar mängden IGF (mindre produceras).
Om det är så att mängden IGF är beroende av kolhydrater i högre grad än av fett, vilket inte är helt osannolikt. Då innebär det att en springtur på morgonen är mer katabol än en promenad.
En sak som skulle kunna motsäga denna tes är att om man springer så stimulerar man eventuellt till mer IGF. Men om man ändå ligger på gränsen till vad kroppen klarar av att träna så kanske en springtur blir negativ. Beror säkert på hur snabbt man springer.
Jag har själv märkt att jag måste vila en dag extra mellan benpassen om jag springer två gånger mellan.
LunaSpice
2004-05-05, 10:21
Gosh, du läste inte min tidigare post? IGF stimuleras av hGH som i sin tur stimuleras av bl.a. hypoglykemi. Dvs. LÅGT energiinnehåll i blodet (av glukos) ger hGHutsöndring -> IGF-1. hGH frigörs under kortare perioder under dygnet också såklart och inte bara vid hypoglykemi. Läs hur IGF fungerar och vad det har för effekter i kroppen så förstår du ev. resonemanget.
Konditionsträning kan däremot öka uttrycket av IGFreceptorerna på cellerna och är även starkt relaterat till insulinkänsligheten.
Serum levels of insulin-like growth factor-I (IGF-I), and IGF-binding proteins-1 and -3 in middle-aged and young athletes versus sedentary men: relationship with glucose disposal.
Manetta J, Brun JF, Fedou C, Maimoun L, Prefaut C, Mercier J.
Metabolism. 2003 Jul;52(7):821-6.
The goal of this study was to characterize the respective effects of aging and endurance training on serum insulin-like growth factor I (IGF-I), as well as IGF-binding proteins (IGFBP)-1 and -3 in relationship with glucose disposal. Thirty-two subjects (16 middle-aged men: 8 cyclists and 8 sedentary men; and 16 young men: 8 cyclists and 8 sedentary men) were compared in this study. Insulin sensitivity (SI) and glucose effectiveness (Sg) were assessed by the minimal model. Endurance training increased SI, Sg, and IGFBP-1 and -3 in both age groups (P<.05), but the older group showed a greater increase in SI and IGFBP-1 than the younger group (P<.05). IGF-I was increased only in the middle-aged trained men (P<.05). An effect of aging was found in the sedentary subjects, who presented lower IGF-I and SI (P<.05) when older. This effect disappeared with training since IGF-I and SI were nearly identical in young and middle-aged trained subjects. SI was correlated with IGFBP-1 (P<.01). These data suggest that (1) endurance training increases SI, Sg, and IGFBP-1 and -3 in men and, for SI and IGFBP-1, this increase becomes more pronounced with age; (2) endurance training may attenuate the aged-related decline in SI and IGF-I; and (3) IGFBP-1 may protect against the risk of hypoglycemia by counteracting the hypoglycemic effect of IGF-I in such situations of high SI.
Originally posted by zeurath
Kort sagt, även om den procentuella förbränningen är högre vid morgonpromenad, ger inte en aktivitet med hög(re) förbränning mer fettförbränning?
I de flesta fall så stämmer det (räknat per tidsenhet) och även om det inte skulle stämma så gör man av med mer energi så gör man oavsett vilken källa det kommer ifrån=större underskott eller möjlighet att äta mer mat.
Att man skulle få en sämre benträning av att springa tyder dels på ovana vid att springa så det är musklerna som tar slut före kondition samt att man fyller på lite dåligt med kolhydrater efter träningen. Det kan ha andra orsaker också iofs.
Att springa kan ha en inverkan på vissa saker som har betydelse för en byggare, styrkelyftare eller liknande men inte om man kör något pass då och då och är man rädd för de effekterna så får man variera sin konditionsträning mera.
Det är inget fel på morgonpromenader men det går ju att variera sig mer om man har lust.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.