handdator

Visa fullständig version : Vi som spelar musikinstrument eller ska börja göra det

MaxTheMarketer
2017-10-22, 02:01
Tjena! Tänkte starta en tråd om musikinstrument då jag är ensam i mitt umgänge och familj och släkt att spela musikinstrument. Jag har klonkat piano i drygt 12 år nu men mest med högerhanden så har nyligen börjat nött in att spela med båda händerna istället.

Letar oxå efter pianolärare där jag bor men de är svåra att hitta och dessutom ligger mitt pianointresse i TV-spelsmusik och filmmusik så är svårt att hitta pianolärare som är på samma bana som en själv. Piano ses ju oftast som något instrument att endast spela "klassisk" musik på.

Spelar du nått musikinstrument eller är du sugen att börja med något? Eller spelar du i ett band och är ute på gigs? Hur övar du? Vad är dina utmaningar med ditt musikinstrument just nu? Vad spelar du för slags musik på ditt instrument?

Vore extremt kul att hitta andra pianointresserade och även mer erfarna som vet hur man kan öva sina händer effektivare. Har personligen svårt att komma igång med att spela efter noter så spelar efter Synthesia i olika hastigheter med metronom påslagen.

panzerpig
2017-10-22, 07:58
Jag spelar gitarr och bas. Har spelat i en drös band genom åren. Skulle säga att internet är en fantastisk resurs för att bli duktigare:
filmer på Youtube (både guider hur du gör men även låtar med tex endast trummor isolerade), sidor med tabs/ackord,
Forum med diskussioner, tips osv
Nätbutiker som Thomann med låga priser och stort utbud.

Hövdingen
2017-10-22, 12:59
Om du inte redan kan de så borde du lära dig alla dur och mollackord, deras inversioner och alla dur och mollskalor (med båda händerna givetvis).

Efter man har gjort det är inte kvintcirkeln speciellt svår att förstå.

Sedan kan man lägga till färgade ackord (m7, M7, osv) och pentatonisk, melodisk, harmonisk och kromatiska skalan.

Här är en bra artikel om hur man kan skapa en daglig övningsrutin. John Petrucci är förvisso gitarrist men principen är densamma. http://www.guitarworld.com/john-petrucci-practice-tips-part-1

Starke75an
2017-10-22, 13:08
Spelade i saxofon i många år. I gymnasiet bildade jag ett band med mig på gitarr från början och senare på ”sång”. Vi var två i bandet, med inlånade musiker när vi spela live. Gav ut tre demos och gjorde några lokala spelningar.

La ner musiken runt 97 kanske. Har kvar en bas och saxofon.

Scratch89
2017-10-23, 10:19
Spelar bas i två band. Sjunger lite covers och sådär med en kompis. Hållit på i tio år; inte särskilt duktig men inte heller lagt så mycket tid på att lära mig teoretiskt heller.

Bob90
2017-10-23, 10:33
Har egentligen aldrig varit musikalisk, men har fått höra att jag tydligen har bra öra :D

Spelat lite gitarr för skojs skull när jag var yngre och har även spelat bas framför publik vid något enstaka tillfälle under tidiga tonåren. Har bankat lite på trummor och klinkat lite på piano men aldrig fastnat för det.

Har ganska länge velat lära mig någon form av flöjt, antingen en sån där vanlig rak grej av trä eller panflöjt, men har aldrig kommit till skott. Tror inte heller lägenhet är bästa forumet att öva på det när andan faller på *rolleyes*

baktung
2017-10-23, 10:52
Som barn var jag alltid helt ointresserad eftersom jag bara hade fotboll i huvet. Det kan kännas synd då man säkert får ut mycket av att kunna spela ett instrument.

Idag känner jag dock mer att jag hade velat vara bra på att sjunga. Det skulle jag kunna tänka mig att prova på, kanske i kör. Har funderat på det. Gillar att sjunga hemma och gör det alltid när jag diskar eller städar.

Hade jag valt ett instrument så lockar det mest med klarinett, som jag tycker har det skönaste ljudet. Gitarr har jag direkt fobi för och avskyr dessa strängar. Trist ljud dessutom.

Musikalisk vettefan men taktkänsla har jag och fått beröm för att jag dansar bra.