handdator

Visa fullständig version : Vad får en matlåda kosta?

Starke75an
2017-10-16, 20:28
Är sugen på att göra matlådor och sälja. Men hur mycke är ni villiga att ge för en matlåda med husmanskost? Typ biffar med potatis och stekt lök, eller hemmagjord pölsa med potatis och fläsk?

Så pass stor att man som byggare blir mätt.

Har FA skatt sen många år så den delen är löst iallafall.

Jag betalade 40:- för 15 år sen när jag köpte färdiga lådor.

leo1
2017-10-16, 20:29
65:-

Edit: Är du kock?:d

ceejay
2017-10-16, 20:35
Hur många kcal?
Svårt att säga. Det är alltid överlägset att göra mat själv.

svenbanan
2017-10-16, 20:45
Är sugen på att göra matlådor och sälja. Men hur mycke är ni villiga att ge för en matlåda med husmanskost? Typ biffar med potatis och stekt lök, eller hemmagjord pölsa med potatis och fläsk?

Så pass stor att man som byggare blir mätt.

Det beror ju på kvaliteten på maten och hur mycket som är i matlådan.

Sådana tråkiga frysta matlådor från Dafgårds och liknande som man kan hitta på ICA kostar väl ungefär 20-30 spänn.

Är det en rejäl portion och det smakar riktigt bra så kan det kanske vara värt strax under en hundring. Men å andra sidan är man kanske inte sugen på att köpa såpass dyr matlåda varje dag. Skulle de vara billigare så är chansen kanske större att man käkar sådana oftare.

Du får kanske fundera på ifall du siktar på att dina matlådor ska upplevas som lite extra "lyxiga och smarriga" eller ifall du mer siktar på att det ska vara "billigt men mycket mat". Kör du på det sistnämnda kanske de inte bör kosta så mycket mer än ICA/Dafgård (typ 40-50:- kanske) men innehålla lite mer käk. Siktar du på lite lyxigare så kanske du kan ta det dubbla för en låda med sallad (om maten är bra gjord).

EDIT: Jag tror många upplever matlådan som rätt mycket lyxigare ifall det följer med sallad. Det kan nog vara värt tio-femton kronor ifall det är en bra sallad. Medans råvarorna kanske bara kostar någon krona. Problemet är ju att salladen inte kan ligga tillsammans med resten, som ju ska värmas i mikro eller värmskåp.

Alkro
2017-10-16, 20:50
På min förra arbetsplats fanns det en man som sålde matlådor som han och hans fru lagade, de hade typ en bondgård och hade väl detta som någon sidoförsörjning. De tog 65:- för en låda med husmanskost. Hade kunnat tänka mig upp till 75:- för den typen av mat men det beror ju lite på vart du bor i landet.

Bob90
2017-10-16, 21:08
Om man bara kollar på kostnad så kan man göra riktigt fina matlådor själv för typ 25-30 kr.
Så frågan är hur mycket utöver det i lathet man är beredd att betala för.

När jag jobbade så tyckte jag att 100 kr var okej för en lunch, men jag jobbade typ i mitten av östermalm också, där allt kostar skitdyrt utan någon anledning :D

Petoria
2017-10-16, 21:11
40kr

Dreas
2017-10-16, 21:15
Tillverkningskostnaden i rena råvaror för mina matlådor när jag gjorde dom back in the day låg på ca 50kr. 125g lax, 200g kycklingfilé, 150g minimorötter, 200g broccoli sen bulgur och någon sås.

Förutsatt att matlådorna hade bra makros så hade jag nog kunnat pröjsa 65kr. Mer än så och det börjar bli mer värt att gå och luncha, iaf i Karlstad kan du få bra lunch för mellan 70-80kr.

ccm
2017-10-16, 21:16
40 - 50 spänn låter rimligt.

Kabuto
2017-10-17, 08:12
Jag tror att det generellt sett hade varit lättare att sälja lådor med nyttiga/trendiga alternativ med inte så mycket kcal.

Minikubik
2017-10-17, 08:15
50-60 spänn om det är schysst mat

vicarious
2017-10-17, 14:31
Hade kanske kunnat tänka mig att betala 40-50kr, är det dyrare än så kan man lika gärna gå ut och äta nånstans. De företag som jag har sett sälja färdiga matlådor ligger priset runt 80-90kr för 30-50g protein och allt mellan 400-800 kcal.

Nu är jag inte så lat att jag hade köpt färdiga matlådor oavsett. Laga själv är bäst.

baktung
2017-10-17, 14:51
Intressant idé om du gör något nischat, kallar det för "Byggarkäk" eller nåt och med en stämpel där det står "Minst 50 g protein". Smakar det dessutom okej och kostar runt 30 kr så låter det mumma. Själv köper jag ibland ICAs Lasagne på jobbet som bara kostar 23 kr. Dock får jag addera en protteshake på det. Skulle aldrig köpa en matlåda som kostade över 50 kr.

Matsa
2017-10-17, 15:48
Gärna runt 50kr men absolut inte över 70kr, då tycker även jag att man lika gärna kan gå ut och äta. Går man ut och äter blir det dock sällan husman så matlådor med det tycker jag låter trevligt.

StarkaUlf
2017-10-17, 16:07
Gärna runt 50kr men absolut inte över 70kr, då tycker även jag att man lika gärna kan gå ut och äta. Går man ut och äter blir det dock sällan husman så matlådor med det tycker jag låter trevligt.

Mmmm... matlådor fullproppade med knäckebröd.

Matsa
2017-10-17, 16:16
Mmmm... matlådor fullproppade med knäckebröd.

Ja eller mat från restaurang Husman i Linköping... :MrT:

Osukaru
2017-10-18, 07:32
Beror mycket på var i landet ---> område i den delen av landet! Var ska du sälja dem? Vilka alternativ finns i området?

r3mpuh
2017-10-18, 07:45
En toscatårta kostar strax under 40 kr.

ARMSTARK
2017-10-18, 08:20
Man får tänka lite på vad man jämför med. Om man tex betalar 70-80 kr för lunchen på en trevlig restaurang där man får god mat + bröd, dricka och sallad så är steget långt till att sitta i ett skitigt fikarum och slafsa i sig mat från en plastlåda. 50 kronor känns nästan lite dyrt med den jämförelsen.

Klein
2017-10-18, 08:35
Man får tänka lite på vad man jämför med. Om man tex betalar 70-80 kr för lunchen på en trevlig restaurang där man får god mat + bröd, dricka och sallad så är steget långt till att sitta i ett skitigt fikarum och slafsa i sig mat från en plastlåda. 50 kronor känns nästan lite dyrt med den jämförelsen.

Att man skulle kunna äta kvalitetsmat ute för 70-80 kronor ställer jag mig skeptisk till. Inte för att du använder det ordet men antar att du lägger mer i god mat än bara smaken. Det är väl ungefär vad man får betala för burgare, chips, och läsk.

Ska man äta vettig lunch där jag bor så får man då iaf pynta minst 200 svenska kronor. Nu är det ju förvisso inte Sverige men maten är överlag billigare här än i Sverige.

Mental
2017-10-18, 09:04
Att man skulle kunna äta kvalitetsmat ute för 70-80 kronor ställer jag mig skeptisk till. Inte för att du använder det ordet men antar att du lägger mer i god mat än bara smaken. Det är väl ungefär vad man får betala för burgare, chips, och läsk.

Ska man äta vettig lunch där jag bor så får man då iaf pynta minst 200 svenska kronor. Nu är det ju förvisso inte Sverige men maten är överlag billigare här än i Sverige.

Finns rätt många dagens husman i 75-90 spannet. om man gillar fläsk och löksås, kålpudding, osv.

ARMSTARK
2017-10-18, 09:17
Jag vet inte hur det ser ut ute i landet men i en storstad med mycket hög konkurrans (I mitt fall Stockholm) är 70-80 kronor för lunch standard. 200 kronor för en lunch har jag aldrig hört talas om, det låter mer som en middag.

Mental
2017-10-18, 09:22
Jag vet inte hur det ser ut ute i landet men i en storstad med mycket hög konkurrans (I mitt fall Stockholm) är 70-80 kronor för lunch standard. 200 kronor för en lunch har jag aldrig hört talas om, det låter mer som en middag.

Det finns, men ofta då som "affärslunch" normalt 2-rätters.

Mental
2017-10-18, 09:45
Nu är det snart 15 år sedan, men när jag arbetade i Ljusdal fick man köpa frysa matlådor av tidigare dagar överbliven "dagens husman" för 25kr st, eller 5 för 100:- på järnvägshotellet. Överlag bra prisvärd mat.

Senast jag såg något liknande var när jag var i Fagersta.

Best Western Fagersta Brukshotell
http://www.fagerstabrukshotell.se/files/modules/htmlarticle/images/processedimages/jpg/bruksl%C3%A5da_bild.jpg?v=10182017103939

Brukslådan v.42
Måndag: Vinpocherad torsk i dill grädde serveras med citron (G,L)
Tisdag: Oxbringa med pepparrotssås kokt potatis (G,L)
Onsdag: Grönpepparbiffar med gräddsås och lingon (G,L)
Torsdag: Långbakad fläskkarré med äpple och rotfrukter (G,L)
Fredag: Kyckling flygande Jakob (jordnötter på sidan) (G,L)

- Färdiga matlådor för 45 kr styck
- Beställes senast klockan 11.00 samma dag eller dagen/dagarna innan
- Bäställningen görs på telefon: 0223-170 60 eller via mail: info@fagerstabrukshotell.se
- Lådorna levereras kalla
- Lådorna tål både att micra och att frysa in
- Nya rätter varje dag, måndag-fredag
- Hämtas på Fagersta Brukshotell mellan klockan 14-18, observera hämtningstiderna!

Så lite beroende på hur konkurrensen och demografin ser ut så tror jag inte man kan ta mer än 50kr för kall mat att ta med.

shadowfire
2017-10-18, 09:57
70 pix kanske. Skulle dock inte betala för en låda med 95% pasta och en liten pyttebit kyckling, något som jag annars tycker att man får ofta när det är lite billigare priser på "dagens" osv. Får pröjsa 75 kr på restaurang för lunch och 10 kr för en extra kycklingbit osv.

Jämför man med pizza, hamburgare osv så betalar man ju samma oavsett man äter på plats eller tar med hem, men då är det exakt samma måltid också och inte någon nedbantad variant.

Mental
2017-10-18, 10:23
70 pix kanske. Skulle dock inte betala för en låda med 95% pasta och en liten pyttebit kyckling, något som jag annars tycker att man får ofta när det är lite billigare priser på "dagens" osv. Får pröjsa 75 kr på restaurang för lunch och 10 kr för en extra kycklingbit osv.

Jämför man med pizza, hamburgare osv så betalar man ju samma oavsett man äter på plats eller tar med hem, men då är det exakt samma måltid också och inte någon nedbantad variant.

Jag tycker generellt det är för dåligt med grönsaker i lådor. Ofta är det typ 50/50 protein/sås och kolhydrat. med typ 1 klyfta tomat och 2 broccolibuketter.

Snobbe
2017-10-18, 10:30
En liten extra sak, vad tror ni folk skulle betala för att få måltidspaket? Dvs tänk som att sälja matlåda fast du får frukost lunch middag + mellanmål på t.ex. 2000 kalorier eller vad du beställt.

Om allt var bra med bra variation och bra protein mängd så borde ju folk vara ganska intresserade. Hade ju hjälpt deffandet en del från min sida iaf.

Bjorneman
2017-10-18, 10:33
Om det verkligen är bra gjort kan det väl vara värt 75-80 spänn. Om det är som jag tror så inte ett öre.

shadowfire
2017-10-18, 11:02
Jag tycker generellt det är för dåligt med grönsaker i lådor. Ofta är det typ 50/50 protein/sås och kolhydrat. med typ 1 klyfta tomat och 2 broccolibuketter.

hah, den som ändå fick 50% protein typ :P
Tycker jag alltid får tvärtom, massor med sallad och pasta, sedan får man verkligen leta för att hitta en proteinkälla. Har rentav slutat äta på lunchrestaurang av samma anledning eftersom jag alltid får betala massa extra för att få en lunchtallrik jag uppskattar.

Egenproducerade matlådor ftw.

leo1
2017-10-18, 11:14
Jag tänker mest att det är grymt bra att äta en stor portion med bra mat och jag mycket hellre betalar 65:- för det än nåt annat skit som kostar 75-100.

Med vissa saker är det även så att man måste lägga en slant för att det ens ska existera.

Hämtmat har lägre moms BTW.

Mental
2017-10-18, 12:05
Hämtmat har lägre moms BTW.

12% samma som att äta på plats.

leo1
2017-10-18, 13:22
12% samma som att äta på plats.

Reglerna har tydligen ändrats. Förr var det:

"Olika momssatser

För hämtmat gäller den lägre momssats 12 procent, och för mat som man äter i restaurangen är det 25 procent.

-Den lägre moms som man ska ha när man tar med sig maten tillämpas istället när gästerna sitter kvar och äter i restaurangen, säger Conny Svensson.

Och det handlar inte bara om små restauranger och kaféer.
-Vi kan se att momsskillnaderna finns också hos riktigt stora restauranger och kedjor, företag som normalt sett borde ha bättre rutiner."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/restauranger-fuskar-med-momsen

Mental
2017-10-18, 13:34
Reglerna har tydligen ändrats. Förr var det:

"Olika momssatser

För hämtmat gäller den lägre momssats 12 procent, och för mat som man äter i restaurangen är det 25 procent.

-Den lägre moms som man ska ha när man tar med sig maten tillämpas istället när gästerna sitter kvar och äter i restaurangen, säger Conny Svensson.

Och det handlar inte bara om små restauranger och kaféer.
-Vi kan se att momsskillnaderna finns också hos riktigt stora restauranger och kedjor, företag som normalt sett borde ha bättre rutiner."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/restauranger-fuskar-med-momsen

Ja, för nära 6 år sedan (jan 2012) hur ofta kommer du ut på restaurang? ;)

pluckepuck
2017-10-19, 10:37
65kr kostar en lunch för mig varje dag på restaurang, har oftast 4 olika maträtter att plocka från. Salladsbuffé och valfri dryck (öl, mjölk, safter, kolsyrat vatten).

Jag skulle säga att är matlådan gjord på så sätt att den är avsedd för något specifikt ändamål. En "deff-låda" eller en "bulk-låda" osv.. Lätt 60-70kr för en box!

leo1
2017-10-19, 13:21
65kr kostar en lunch för mig varje dag på restaurang, har oftast 4 olika maträtter att plocka från. Salladsbuffé och valfri dryck (öl, mjölk, safter, kolsyrat vatten).

Jag skulle säga att är matlådan gjord på så sätt att den är avsedd för något specifikt ändamål. En "deff-låda" eller en "bulk-låda" osv.. Lätt 60-70kr för en box!

Det är riktigt billigt. Måste vara en småstad? På mitt jobb i kafeterian kostar lunchen 73 och det tycker jag är billigt.

De billigare ställena i stan såsom pizzerior och thaibuffer kostar 85.

Mental
2017-10-19, 15:04
Det är riktigt billigt. Måste vara en småstad? På mitt jobb i kafeterian kostar lunchen 73 och det tycker jag är billigt.

De billigare ställena i stan såsom pizzerior och thaibuffer kostar 85.

Även glesbygd tycker jag börjar bli svår att hitta under 80 numera.