handdator

Visa fullständig version : Vegetarisk kost kopplad till depression

Klein
2017-10-16, 04:09
Male vegetarians are at greater risk for depression than their meat-eating counterparts, new research suggests.
A National Institutes of Health (NIH) study of more than 9600 men showed that those who reported being vegetarians or vegans had significantly higher scores on a depression-measuring scale than nonvegetarians.
In addition, significantly more of the vegetarian/vegan group had a score >10 on the measure, signifying mild to moderate depression.
"Nutritional deficiencies (eg, in cobalamin or iron) are a possible explanation for these findings," write the investigators.

https://www.medscape.com/viewarticle/886916?nlid=118427_4562

sumialic
2017-10-16, 11:55
Mer troligt är väl att man blir deprimerad för att man är av en tro som majoriteten av människor inte samtycker med, vilket leder till depression.

Det känns som när man tar upp att vissa droger leder till depression, men glömmer bort att nämna det utanförskap och problem som samhället och inte drogen i sig ger användaren.

Konradsson
2017-10-16, 12:10
Inte alls förvånansvärt. Man har vetat sedan länge att brist på vitamin B12 och omega-3 kan ge depressiva symptom. Därför är tillskott viktiga.
Both low folate and low vitamin B12 status have been found in studies of depressive patients, and an association between depression and low levels of the two vitamins is found in studies of the general population.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15671130
Studies have reported that vegetarians show lower tissue concentrations of long-chain n-3 fatty acids [13,14] and vitamin B12[15,16] which may elevate risk for major depressive disorder.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3466124/

Ram Dass
2017-10-16, 12:52
Kan man testa sig för omega-3 nivåerna?

Jag äter veganskt och mina källor för omega-3, i form av ALA, är raps- och olivolja. Veganska DHA- och EPA-tillskott är himla dyra att jag avvaktat tillsvidare att köpa dessa. Då jag inte har kunskap nog att veta om det är nödvändigt eller inte.

Har dock bara varit vegan drygt ett år.

Diomedea exulans
2017-10-16, 13:17
Det kan vara att veganer i allmänhet är känsligare än andra också. Om man har lättare för att må dåligt överlag borde man ha lättare för att må dåligt över att orsaka djur lidande.

xan
2017-10-16, 13:23
Mer troligt är väl att man blir deprimerad för att man är av en tro som majoriteten av människor inte samtycker med, vilket leder till depression.

Det känns som när man tar upp att vissa droger leder till depression, men glömmer bort att nämna det utanförskap och problem som samhället och inte drogen i sig ger användaren.

Att vara vegan är ju high life, du kan klassa dig själv som moraliskt överlägsen.

Konradsson
2017-10-16, 13:36
Kan man testa sig för omega-3 nivåerna?

Jag äter veganskt och mina källor för omega-3, i form av ALA, är raps- och olivolja. Veganska DHA- och EPA-tillskott är himla dyra att jag avvaktat tillsvidare att köpa dessa. Då jag inte har kunskap nog att veta om det är nödvändigt eller inte.

Har dock bara varit vegan drygt ett år.

En standard blodpanel visar kolesterol, LDL, HDL och triglycerider (och eventuellt ratio mellan dessa). Alltså inte omega-3. Det finns dock speciella blodprov som riktar sig mot omega-3, till exempel https://omegaquant.com/. Ett sådant prov kostar 55 USD + shipping.

AlgOmega3 är väl inte överdrivet dyrt. 200-300 kr hos de flesta försäljare.
Det kan vara att veganer i allmänhet är känsligare än andra också. Om man har lättare för att må dåligt överlag borde man ha lättare för att må dåligt över att orsaka djur lidande.
Ja, det finns några studier där man ser att vegetarianer har större aktivering i delar av hjärnan som korrelerar med empati. Att vara överdrivet empatisk är kanske inte optimalt för psykisk hälsa. Det måste vara hemskt att tänka på allt lidande som försiggår i slakthus.

sumialic
2017-10-16, 19:16
Att vara vegan är ju high life, du kan klassa dig själv som moraliskt överlägsen.

Det är ingen fördel att ha kunskap/empati i en värld som är sinnessjuk. Det är en börda som kan vara väldigt svår att hantera.

Klein
2017-10-16, 22:08
Ja, det finns några studier där man ser att vegetarianer har större aktivering i delar av hjärnan som korrelerar med empati. Att vara överdrivet empatisk är kanske inte optimalt för psykisk hälsa. Det måste vara hemskt att tänka på allt lidande som försiggår i slakthus.

Den ökade "känsligheten" ju dock vara en bieffekt av kosten snarare än något som föranlett den. Vi hade en kille när vi gick i 6an som var vegan. Hela hans familj var det. När en annan kille bröt sin arm under gymnastiken så började veganen gråtkräkas.

Konradsson
2017-10-16, 23:06
Den ökade "känsligheten" ju dock vara en bieffekt av kosten snarare än något som föranlett den. Vi hade en kille när vi gick i 6an som var vegan. Hela hans familj var det. När en annan kille bröt sin arm under gymnastiken så började veganen gråtkräkas.
Hönan eller ägget. Det låter dock osannolikt att kosten skulle påverka sådana karaktärsdrag. Eventuellt kanske fytoöstrogener kan spela in, men då pratar vi extremt stora mängder.

I vissa fall vet man att personligheten predaterar kosten. Titta på IQ till exempel. Vegetarianer har i genomsnitt högre IQ, men detta är inte en effekt av kosten per se. Vegetarianer har högre IQ i barndomen, långt innan de blir vegetarianer.

Max
2017-10-17, 16:39
Vi hade en kille när vi gick i 6an som var vegan. Hela hans familj var det. När en annan kille bröt sin arm under gymnastiken så började veganen gråtkräkas.
Jag hoppas att det där inte ens var ett försök till anekdotisk bevisföring ;)

Diomedea exulans
2017-10-17, 16:44

Jag käkade kött så det inte fanns någon morgondag, jag började gråta när jag fick en snöboll kastad i ansiktet och när jag gick i sjuan trodde en tjej i klassen att jag var bög.

Perramja
2017-10-17, 19:55

Det tror jag också, olika folk söker sig till olika saker. Har tyckt mig se att de flesta veganer/vegetarianer är ganska estetiskt lagda och den sidan för ofta med sig en djupare och känsligare sida. Jag är en av dem, har aldrig mått sämre än den perioden när jag vräkte i mig kött. Nu äter jag kött ca en gång i veckan och mår prima, inte pga att jag missat köttätandet utan för att jag har lärt mig att hantera min känslighet. Jag tror kosten har lite att säga så länge du täcker ditt totala näringsbehov.

xan
2017-10-17, 20:40

:D

Svårt att argumentera mot det.

Beemel
2017-10-18, 11:44
Största källan till depression är nog alla fördomar som finns mot en grupp endast baserat på vad de väljer att äta.

Utanför kostval så är det lite lustigt hur det alltid skrivs liknande argument nästan oavsett vad det är för grupp det pratas om.

Alla veganer är si och så och gör inget annat än propagerar för veganism och ser ner på köttätare
Alla feminister är si och så och gör inget annat än propagerar för feminism och ser ner på män
Alla homosexuella är si och så och gör inget annat än propagerar för homosexualitet och ser ner på "normala"
Alla vänster är si och så och gör inget annat än propagerar för kommunism och ser ner på alla till höger om VP.
Alla höger är si och så och gör inget annat än propagerar för nazism och ser ner på alla till vänter om SD.
Alla Crossfittor är si och så och gör inget annat än att propagerar för crossfit och ser ner på alla andra.
(hmmm.. den sista kanske är sann... *hug*)

Ram Dass
2017-10-18, 11:48
Största källan till depression är nog alla fördomar som finns mot en grupp endast baserat på vad de väljer att äta.

Utanför kostval så är det lite lustigt hur det alltid skrivs liknande argument nästan oavsett vad det är för grupp det pratas om.

Alla veganer är si och så och gör inget annat än propagerar för veganism och ser ner på köttätare
Alla feminister är si och så och gör inget annat än propagerar för feminism och ser ner på män
Alla homosexuella är si och så och gör inget annat än propagerar för homosexualitet och ser ner på "normala"
Alla vänster är si och så och gör inget annat än propagerar för kommunism och ser ner på alla till höger om VP.
Alla höger är si och så och gör inget annat än propagerar för nazism och ser ner på alla till vänter om SD.
Alla Crossfittor är si och så och gör inget annat än att propagerar för crossfit och ser ner på alla andra.
(hmmm.. den sista kanske är sann... *hug*)Tummen upp!

Men det är väl lite så genomsnittmänniskan fungerar, tyvärr.

ApexProcyon
2017-10-18, 12:01
Min erfarenhet av att äta veganskt är att omgivningen inte gör en större sak av det än man själv gör det. Inte ens vid matbordet.

Ram Dass
2017-10-18, 12:10
Min erfarenhet av att äta veganskt är att omgivningen inte gör en större sak av det än man själv gör det. Inte ens vid matbordet.Beror på vad du har för sällskap kring dig vill jag lova.

Jag har fått göra saker som att kaffebönor också har känslor.

Diomedea exulans
2017-10-18, 12:11

Jag har faktiskt en veganvän som stämmer rätt bra in på det.

Gjorde för skojs skull lite statistik. I år har han gjort 21 Facebookinlägg. 12 av dessa handlade om veganism.

Ram Dass
2017-10-18, 12:14

Gjorde för skojs skull lite statistik. I år har han gjort 21 Facebookinlägg. 12 av dessa handlade om veganism.

Det är väl en himla skillnad på att inte göra något annat än att propagera för veganism och göra drygt ett facebook-inlägg i månaden för något man tror på.

Nu berättar du dock inget om hur han är annars.

ApexProcyon
2017-10-18, 12:17
Beror på vad du har för sällskap kring dig vill jag lova.

Jag har fått göra saker som att kaffebönor också har känslor.

Jag har aldrig varit med om det oavsett sällskap, det finns säkerligen något man själv kan göra eller inte göra för att väcka olika reaktioner.

ApexProcyon
2017-10-18, 12:19

Pft, inte ens 3/4 av alla inlägg. Och han kallar sig vegan. ;)

xan
2017-10-18, 12:22

Facebookinlägg om veganism? Wow, han har verkligen gått över gränsen.

Ram Dass
2017-10-18, 12:28
Jag har aldrig varit med om det oavsett sällskap, det finns säkerligen något man själv kan göra eller inte göra för att väcka olika reaktioner.Japp, det ända man kan göra för att slippa undan 'fyndiga' frågor/påståenden är att aldrig visa på att man är vegan.

Näe, men självklart är det så. Håller man sig diplomatisk när någon kommenterar går det oftast väldigt bra, även om man ofta får svälja många personliga påhopp.

xan
2017-10-18, 19:48
Japp, det ända man kan göra för att slippa undan 'fyndiga' frågor/påståenden är att aldrig visa på att man är vegan.

Näe, men självklart är det så. Håller man sig diplomatisk när någon kommenterar går det oftast väldigt bra, även om man ofta får svälja många personliga påhopp.

Vad för kretsar rör du dig i egentligen? Aldrig varit med om att någon ens bryr sig. Kanske en fråga om anledningen bakom det men inte mer än så.

Beemel
2017-10-20, 05:12
Min uppfattning är att i mer högutbildade kretsar så ifrågasätts inte kostval. Men när jag tidigare i livet jobbat extra omgiven av lågutbildade människor. (Jobbat som telefonsupport/krogen/byggbranchen/försäljning/montör) så har det varit mer eller mindre dagligen som det ska skämtas om och kommenteras runt ”gräsätarna”.
Så det ÄR skillnad på vilken umgängeskrets man har verkar det som. Kan ju självklart inte annat än anektodiskt dra parallellen till utbildningsnivå. Jag ”propagerar” aldrig för veganism annat än på nätet. Och då handlar det uteslutande om forum där just kost disskuteras.

Beemel
2017-10-20, 05:17

Not sure if serious. ???

Grahn
2017-10-20, 06:47
Man kanske inte blir deppad av vegetarisk kost men nog fan blir man glad av grillat!

Så tror man helt enkelt tittar på undersökningen från fel håll. :d

ApexProcyon
2017-10-20, 07:39
Man kanske inte blir deppad av vegetarisk kost men nog fan blir man glad av grillat!

Så tror man helt enkelt tittar på undersökningen från fel håll. :d

Vegetarianer kan också grilla. Inget går upp emot att äta halloumi och intala sig att det salta smaklösa gummit minsann är lika gott som kött. :d

Grahn
2017-10-20, 07:43
Vegetarianer kan också grilla. Inget går upp emot att äta halloumi och intala sig att det salta smaklösa gummit minsann är lika gott som kött. :d

Bara tanken på att grilla halloumi gör mig iofs lite deprimerad, får medicinera med en ordentlig köttbit på grillen ikväll!

Silvermunk
2017-10-20, 07:45
Kan ju även vara så att man väljer att göra ändringar i livet för att man är deprimerad från början och att man då väljer att prova vegetarisk/vegansk kost eller liknande, Gudiol och Wille är inne lite på detta på tyngre träningssnack.

Vegetarianer i studien kan ju varit vegetarianer/veganer allt från 1 dag till flera år det framgår väll inte om jag minns rätt ?

Om man tittar på personer med flera års erfarenhet av vegetarisk/vegansk kost hade det varit mer relevant tycker jag.

Grahn
2017-10-20, 07:47
Borde inte indier vara rätt jävla deppiga överlag om vegetariskt gjorde en deprimerad?

Diomedea exulans
2017-10-20, 09:02
Borde inte indier vara rätt jävla deppiga överlag om vegetariskt gjorde en deprimerad?

Nä, där är ju veganism normen.

mela
2017-10-20, 09:09
Kan ju även vara så att man väljer att göra ändringar i livet för att man är deprimerad från början och att man då väljer att prova vegetarisk/vegansk kost eller liknande, Gudiol och Wille är inne lite på detta på tyngre träningssnack.

Vegetarianer i studien kan ju varit vegetarianer/veganer allt från 1 dag till flera år det framgår väll inte om jag minns rätt ?

Om man tittar på personer med flera års erfarenhet av vegetarisk/vegansk kost hade det varit mer relevant tycker jag.

This.
De pratade om det i tyngre rubriker nån gång med, tror Papinnemi pratade om det du nämner med. Att man inte vet om de var deprimerade innan/efter de övergick till vegetarisk kost.

Ram Dass
2017-10-20, 09:22
Nä, där är ju veganism normen.Näe, veganism är inte speciellt utbrett i Indien. 30% är lakto-vegitarianer och ytterligare 9% är lakto-ovo-vegitarianer.

Väldigt få är veganer, dom hade också svårt att förstå när man beställde vegansk mat på restaurang. Även om man berättade att man åt "nothing from animals, no milk, no cheese, no paneer (deras klassiska färskost)" så reagerade dom ofta med att säga "oooh so no paneer?". Sen kunde dom komma ut med en mjölkbaserad sås med färskostbitar i iallafall. [emoji16]

"I think very few people in India are purely Vegan because even our vegetation population is hugely dependent on milk and milk products. In the decades past consuming milk would not have been considered in humane because a lot people living in villages/towns had cows and they were considered a part of the family and they were not just “harvested” for milk and slaughtered after their milk production had gone down. Not as many homes in India including villages own cattle anymore as dairy farms are becoming."

Grahn
2017-10-20, 09:23
Nä, där är ju veganism normen.

Jo men det förutsätter ju att det inte är kosten utan omgivningen som påverkar.

Grahn
2017-10-20, 09:25
Näe, veganism är inte speciellt utbrett i Indien. 30% är lakto-vegitarianer och ytterligare 9% är lakto-ovo-vegitarianer.

Väldigt få är veganer, dom hade också svårt att förstå när man beställde vegansk mat på restaurang. Även om man berättade att man åt "nothing from animals, no milk, no cheese, no paneer (deras klassiska färskost)" så reagerade dom ofta med att säga "oooh so no paneer?". Sen kunde dom komma ut med en mjölkbaserad sås med färskostbitar i iallafall. [emoji16]

"I think very few people in India are purely Vegan because even our vegetation population is hugely dependent on milk and milk products. In the decades past consuming milk would not have been considered in humane because a lot people living in villages/towns had cows and they were considered a part of the family and they were not just “harvested” for milk and slaughtered after their milk production had gone down. Not as many homes in India including villages own cattle anymore as dairy farms are becoming."

Åfan trodde typ 70% åt helt vegetariskt, där ser man!

Pepparspray
2017-10-30, 07:49
Jag har aldrig varit med om(i vuxen ålder) att veganer blivit hånade för sin kost. I tonåren javisst men knappast som vuxen. Har t.ex en vegan på jobbet men då folk blir provocerade av henne är det mest då hon undrar varför folk inte äter katt och hund, gör grimaser då patienterna får skinkstek till middag samt sätter upp seriestrippar om hur köttätande är mycket värre än att dricka alkohol.

Detta verkar ju vara lite genomgående att ifall man inte blir kritiserad för sin kost så ser man till att man blir det.

Kan det helt enkelt vara brist på gemenskap och att man drar sig till någon smått utanförskapsgemenskap för att få känna sig bättre än pöbeln?

Wormzie
2017-11-03, 10:12

(hmmm.. den sista kanske är sann... *hug*)

+1 Spot on. Speglas mycket väl i flera trådar på kolozzeum inte minst :)

smerk
2017-11-03, 12:20
Jag har blivit mer deprimerad sen jag började äta plantbaserad kost, trots kosttillskott. Det var pga hälsan jag började äta såhär, bryr mig ingenting om djur överlag. Kan vara att jag börjat fundera på fundamentala frågor ganska mycket och behöver inte ha med kosten att göra.

JacobHeitmann
2017-11-04, 07:13
GNdGQ3d6JXE