Visa fullständig version : bilringar
Hej,
hoppas på lite hjälp här.
Jo, jag har just börjat äta ordentligt(?) efter en långt tid med ätstörningar. Har ätit någorlunda emellanåt, men då jag märker att jag går upp och blir mjukare (mindre benig) så får jag panik och svälter mig igen.
Grejen är att nu är jag mer motiverad, men jag har börjat få så svullen mage och kroppen är mer "plufsig", jag vill helst vara lite grövre men ändå inte ha så mycket underhudsfett.
Jag både löptränar, rider, stallarbetar och cyklar men det känns som att jag bara går upp mer och mer.
äter inte godis eller snabbmat,vittbröd, potatis och sockerrika produkter undviker jag med.
vill ju se vältränad ut :(
kan det vara så att jag äter för mycket kolhydrater?
hjälp..
Ninjasmurf
2004-05-02, 12:48
kan ju vara muskler du lägger på dig som gör att du går upp i vikt..5kg muskler märks knapps jämnför med 5kg fett (förutom på vågen, men den ska man ändå kasta bort)
King Grub
2004-05-02, 12:48
Det kan vara så att du äter för lite kolhydrater, i förhållande till den mängd träning du beskriver. Utan kolhydrater förbränner du inte heller fett bra, och fysiskt aktivitet kräver bra bränsle = kolhydrater.
Räkna ut din energiförbrukning...
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html
...och dra av cirka 500 kcal från den siffran. Där har du ett lagom energiintag för förlust av fett. Prova med cirka 1 gram fett per kilo kroppsvikt, 2 - 3 gram protein per kilo kroppsvikt, och resten av energin från kolhydrater, alltid långsamma sådana, förutom efter träningen.
Originally posted by King Grub
[b]
Räkna ut din energiförbrukning...
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html
...och dra av cirka 500 kcal från den siffran. Där har du ett lagom energiintag för förlust av fett. Prova med cirka 1 gram fett per kilo kroppsvikt, 2 - 3 gram protein per kilo kroppsvikt, och resten av energin från kolhydrater, alltid långsamma sådana, förutom efter träningen.
tack
jag kommer fram till att jag ska ligga på nästan 3000 kcal om dagen, de dagar jag löptränar också.
det är ju rätt mycket.
men jag har fått för mig att mycket kolhydrater binder vätska och gör att man blir..hmm.."plufsigare", stämmer inte det?
King Grub
2004-05-02, 13:05
tack
jag kommer fram till att jag ska ligga på nästan 3000 kcal om dagen, de dagar jag löptränar också.
det är ju rätt mycket.
3000 kcal är din totala energiförbrukning under de dagar du löptränar? Det låter fullständigt rimligt. Det finns nog ingen som tränar hårt och förbrukar mindre än så, man eller kvinna, som inte väger 40 kilo. :) Då skulle cirka 2500 kcal per dag vara en lämplig nivå för dig att lägga dig på.
De flesta, speciellt tjejer, underskattar sitt energibehov något alldeles enormt. Och äter man för lite, speciellt under lång tid, så minskar ämnesomsättningen och man hamnar i en ond cirkel, där man tvingas dra ner mer och mer på maten för att överhuvudtaget se några viktminskningar.
men jag har fått för mig att mycket kolhydrater binder vätska och gör att man blir..hmm.."plufsigare", stämmer inte det?
Varje gram kolhydrat binder 3-4 gram vätska. Men det är ju vätska - inte fett. Dessutom förbrukar du dessa kolhydrater, i form av muskelglycogen, vid ansträngning (träning). En tränande person blir inte plufslig av kolhydrater. Dessutom binds ju vattnet i muskulaturen, vilket snarare gör musklerna fylligare, inte under huden. Vattenvikt i musklerna, i form av muskelglykogen, är bara positivt för din träning, och gör dessutom att du ser bättre ut.
kampsporttjej
2004-09-05, 10:24
funderade lite där om hennes ämnesomsättning. den borde ju vara sänkt
om hon svultit under en längre tid, och därmed vara lägre än uppladdningens
siffror?
hon kanske måste räkna med en period av uppgång tills kroppen fått
de muskler (förbränning) den vill ha, för att sedan lägga sig på ett
kaloriminus utifrån det?
King Grub
2004-09-05, 10:44
funderade lite där om hennes ämnesomsättning. den borde ju vara sänkt
om hon svultit under en längre tid, och därmed vara lägre än uppladdningens
siffror?
hon kanske måste räkna med en period av uppgång tills kroppen fått
de muskler (förbränning) den vill ha, för att sedan lägga sig på ett
kaloriminus utifrån det?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=29653
Jag både löptränar, rider, stallarbetar och cyklar men det känns som att jag bara går upp mer och mer.
äter inte godis eller snabbmat,vittbröd, potatis och sockerrika produkter undviker jag med.
vill ju se vältränad ut :(
Ät potatis.
Träna styrka om du vill se vältränad ut.
Och du blir inte "pluffsigare" av kolhydrater än av något annat. (eller, lite vätska binder dem väl osv, men det hör inte hit)
3000 kcal är din totala energiförbrukning under de dagar du löptränar? Det låter fullständigt rimligt. Det finns nog ingen som tränar hårt och förbrukar mindre än så, man eller kvinna, som inte väger 40 kilo. :) Då skulle cirka 2500 kcal per dag vara en lämplig nivå för dig att lägga dig på.
De flesta, speciellt tjejer, underskattar sitt energibehov något alldeles enormt. Och äter man för lite, speciellt under lång tid, så minskar ämnesomsättningen och man hamnar i en ond cirkel, där man tvingas dra ner mer och mer på maten för att överhuvudtaget se några viktminskningar.
:em:
kampsporttjej
2004-09-11, 20:49
king grub, varför svarade du med den där länken? den gav ju inte svar
på det jag menade.
den här tjejen har ju troligtvis varit i svälttillstånd innan.
King Grub
2004-09-11, 20:53
king grub, varför svarade du med den där länken? den gav ju inte svar
på det jag menade..
Den gav svar på frågan om sänkt ämnesomsättning pga förändrade hormon- och leptinnivåer. Vilket det antagligen rör sig om även här.
Visst får man finna sig i en ökning av kroppsfettet om man vill tillfredsställa sitt näringbehov och normalisera dessa nivåer genom en "normal" kost, anpassad efter sitt egentliga energibehov. Tyvärr är det väl det som många, speciellt flickor, har svårt att acceptera.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.