Visa fullständig version : Hur optimera 10k challenge?
Ozziking
2017-10-12, 22:35
Tjabba!
Snackade med en polare om 10.000 calorie-challenge och vi kom fram till att många gör en stor grej av det och att det faktiskt inte är så jefla svårt att trycka 10k i matväg.
Ingen av oss har av intresse av att utföra "utmaningen" (sry för clickbait :D ) för det känns.. onödigt. Men vi snackade om hur man skulle göra för att "optimera" utmaningen. För det är ju ändå ett stabilt kaloriöverskott.
Hur skulle ni göra för att "optimera" 10k challenge? Skulle ni tänka på vad ni åt (t.ex. macro-fördelning) eller så? Någon som har testat?
Rent spontant kom vi fram till att, 500 kcal underskott i ca 13 dagar följt av ett ännu större underskott dagen innan (typ 2000 kcal).
på utmaningsdagen - Fastande morgoncardio (typ cykel 2h) och ett styrketräningspass (ca 3h) mitt på dagen efter något/några mål.
Dagen efter - underskott på 500-1000 kcal
Veckan efter - normalt.
Har en dag av 10000 kalorier så stor inverkan på fettinlagring (beroende på vad man äter?) och kroppskomposition?
Intressant video (och sjukt nice kanal, S/O) - Science explained 10k challenge:
FdaM3f_odqI
Peace! :cool:
Ozziking
2017-10-12, 22:37
OBS!
tråden gäller ej Anvihl :D
ApexProcyon
2017-10-12, 22:51
OBS!
Anvihl om någon borde kunna ge bra förslag baserade på erfarenhet?
Diomedea exulans
2017-10-12, 23:12
Skulle slänga in mer konditionsträning på utmaningsdagen. Kanske en tvåtimmars promenad en stund efter styrketräningen.
ApexProcyon
2017-10-12, 23:25
Skulle slänga in mer konditionsträning på utmaningsdagen. Kanske en tvåtimmars promenad en stund efter styrketräningen.
Konditionsträning har motsatt verkan på mig, aptiten och hungern stendör. Jag brukar behöva äta igen mig på vilodagarna.
Agitator
2017-10-12, 23:58
Någon som brukar bli mätt av en Big Mac och en 1-2 extra cheese eller vanlig hb?
KQ0uDYdpHfs
vd1_gG1C290
Jag har funderat på att köra en sån här "challange" känns inte alls svårt om man äter hyfsat energitätt. Dock har jag avstått på grund av att jag inte känner mig sugen att jobba ihop till underskottet just nu.
Jag tror dock jag hade kört fastande dagen innan och dagen efter. Dagen efter borde man inte ha några större problem att fasta är min tanke. Sen skulle jag ha bara något tusental kalorier till att jobba bort :)
Skulle försöka att inte göra en så stor sak av det. Inget långt dietande/svält före eller efter, för jag tror inte det behövs.
Bara äta lite mindre ett par dagar innan & lite mindre ett par dagar efter.
Lite fett & mycket aktiviteter på just den dagen.
Skulle försöka att inte göra en så stor sak av det. Inget långt dietande/svält före eller efter, för jag tror inte det behövs.
+2, man blir inte fet av en dags överskott. Ätstörningar som spökar om man tror det.
Man blir säkerligen inte fet, men förmodligen lägger man på sig lite fettmassa och får extra kalorier att jobba bort, antingen före eller efter för att komma tillbaka till sitt ursprungsläge.
Raschmus
2017-10-13, 08:19
Jag har varit sugen på att göra detta. Enda som slog mig då var att det verkar bökigt att räkna upp till 10 000kcal. Det är ju enklast att räkna typ McDonalds, chips, glass och skit men en buffé eller pizza borde ju vara enklast att äta men svårare att räkna.
För övrigt blev jag sugen att göra detta efter 30 dagar socker & alkoholfritt. Nu är jag inte lika sugen. Med andra ord; att äta nyttigt och relativt tråkigt en period innan är nog positivt för aptit och motivation.
EnergiÖverskott
2017-10-13, 08:37
Ska man optinoja, förbereda med flera dagars rejält underskott, försöka få makros på något speciellt sätt och sådär blir det nog en förjävla svårt uppgift.
Att bara ta en 10.000 Kcal- dag är nog inget svårt alls. Buffé, choklad, pannkakor med sylt och grädde, småäta proteinbars eller vanliga chokladbars etc. Då tror jag man kommer upp till 10.000 Kcal relativt enkelt.
Pratar vi kycklingfilé, ris, broccoli, havregryn, frukt osv då blir det nog en rejäl utmaning där emot.
MackeJuve
2017-10-13, 09:07
Att träna en massa samma dag som en sådan utmaning är ett big no no i min värld. Aptiten efter ett löppass brukar vara låg. Skulle även inte fundera särskilt mycket på underskott dagarna efter, det är ju bara en dag. Lär inte göra någon skillnad. Gissningsvis är man inte jättesugen på käk dagarna efter hur som helst så det blir säkert kcal-underskott automatiskt.
Dagarna innan finns det väl en poäng i att ligga på lite underskott hur som helst. Dock finns det även en poäng i att tänja ut magsäcken, går inte så bra ihop :D
Bara för att du exempelvis äter 7000kcal mer än vanligt en dag, så behöver du inte ligga på 500kcal i underskott i 14 dagar för att kompensera för ätardagen.
Varför tror så många att det är så?
Tar man NEAT & TEF i beaktande, & med ganska tomma glykogendepåer, samt håller fettintaget lågt den dagen så kommer fettinlagringen bli minimal.
*Fick lust att utöka mitt svar lite.
Diomedea exulans
2017-10-13, 09:59
Dagarna innan finns det väl en poäng i att ligga på lite underskott hur som helst. Dock finns det även en poäng i att tänja ut magsäcken, går inte så bra ihop :D
Det optimala blir att äta en gång om dagen några dagar innan. ;)
Shqypnia
2017-10-13, 10:03
Spelar det någon roll vad man äter? Jag kan äta flera tusen kcal bara på olika såser till maten.
vicarious
2017-10-13, 10:26
Det som man ofta ser folk rekommendera när det kommer till refeeds är ett lågt fettintag och högt kolhydratsintag. Detta för att maximera glykogeninlagring och minimera fettinlagring. Ska man få i sig 10k kcal kan det dock vara svårt att åstadkomma detta utan att maten blir tråkig och kanske smaklös.
Jag gör ofta 10.000kcal dagar och har gjort ett par 20.000 utan problem.
När jag gör 10k lägger jag det alltid på en.lördag och ligger 2.000 i underskott torsdag och fredag. Så lite kolhydrater som möjligt och tränar igenom hela kroppen innan jag börjar äta.
10.000 kommer jag upp i om jag äter "cleant" utan problem. Förstår mig intw på de på youtube som knappt klarar av det med all typ av skit
Ozziking
2017-10-13, 21:19
Anvihl om någon borde kunna ge bra förslag baserade på erfarenhet?
Ironi! *whatever*
Att träna en massa samma dag som en sådan utmaning är ett big no no i min värld. Aptiten efter ett löppass brukar vara låg. Skulle även inte fundera särskilt mycket på underskott dagarna efter, det är ju bara en dag. Lär inte göra någon skillnad. Gissningsvis är man inte jättesugen på käk dagarna efter hur som helst så det blir säkert kcal-underskott automatiskt.
Det är väl kanske rätt individuellt, aptiten, tänker jag
Ska man optinoja, förbereda med flera dagars rejält underskott, försöka få makros på något speciellt sätt och sådär blir det nog en förjävla svårt uppgift.
Att bara ta en 10.000 Kcal- dag är nog inget svårt alls. Buffé, choklad, pannkakor med sylt och grädde, småäta proteinbars eller vanliga chokladbars etc. Då tror jag man kommer upp till 10.000 Kcal relativt enkelt.
Pratar vi kycklingfilé, ris, broccoli, havregryn, frukt osv då blir det nog en rejäl utmaning där emot.
Det var endast en kul fråga för de som är intresserade
Ja, nu i efterhand så verkar det ganska frestande att testa. Jag menar, en liter yoghurt & ett paket start = mer än 1/4 avklarat *whatever* :hbang:
Spelar det någon roll vad man äter? Jag kan äta flera tusen kcal bara på olika såser till maten.
Inga flytande kalorier!
Det som man ofta ser folk rekommendera när det kommer till refeeds är ett lågt fettintag och högt kolhydratsintag. Detta för att maximera glykogeninlagring och minimera fettinlagring. Ska man få i sig 10k kcal kan det dock vara svårt att åstadkomma detta utan att maten blir tråkig och kanske smaklös.
Ja, precis. Men 10k är väl inte så avsedd som refeed, utan snarare en redig cheatday, så det är väl hur man optimerar cheat-day:en i sig, om det är möjligt. *rolleyes*
Ja, nu i efterhand så verkar det ganska frestande att testa. Jag menar, en liter yoghurt & ett paket start = mer än 1/4 avklarat *whatever* :hbang:
Inga flytande kalorier!
En bearnaisesås är väl mindre flytande än yoghurt?
Får man använda sig av smör? Smält smör?
Vad som är flytande och inte är ju jävligt oklart. På youtube verkar det snarare som att man inte får _dricka_ kalorier. Så en flötig bea skulle då vara ok så länge du inte dricker den.
Ozziking
2017-10-14, 07:22
Tja, ja jo. Om du äter den på/med något i guess.
Vad som är flytande och inte är ju jävligt oklart. På youtube verkar det snarare som att man inte får _dricka_ kalorier. Så en flötig bea skulle då vara ok så länge du inte dricker den.
Ja men typ så. Inte massa kcal via dryck (läsk, mjölk osv).
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Passa på att äta det du verkligen tycker om men sällan äter.
Så många på Youtube som sitter och tvingar i sig, klagar och äter något random skit bara för det har mycket kalorier.
10.000 når man enkelt upp till på 3-4 måltider med vanliga livsmedel. Flingor med fil och bröd med ost till frukost och du är uppe i 3k utan större mättnad.
Diomedea exulans
2017-10-14, 11:58
Efter trådstarten har jag varit lite sugen på att testa den här challengen, men sedan har jag insett att det bökiga kaloriräknandet nog förtagit det mesta av nöjet.
Efter trådstarten har jag varit lite sugen på att testa den här challengen, men sedan har jag insett att det bökiga kaloriräknandet nog förtagit det mesta av nöjet.
Det är inte bökigt.
Diomedea exulans
2017-10-14, 15:17
Det är inte bökigt.
Hur mäter du smör på mackor, sylt på pannkakor, osv?
Ozziking
2017-10-14, 15:18
Passa på att äta det du verkligen tycker om men sällan äter.
Så många på Youtube som sitter och tvingar i sig, klagar och äter något random skit bara för det har mycket kalorier.
10.000 når man enkelt upp till på 3-4 måltider med vanliga livsmedel. Flingor med fil och bröd med ost till frukost och du är uppe i 3k utan större mättnad.
Precis. Fan man blir taggad nu ju!
Det är inte bökigt.
+1
Sen är det ingen som tvingar en att räkna ¯\_(ツ)_/¯
Hur mäter du smör på mackor, sylt på pannkakor, osv?
Ställ smörbyttan/sirapflaskan på vågen och nollställ. Sen ser du ju hur mycket som använts.
Diomedea exulans
2017-10-14, 15:36
Ställ smörbyttan/sirapflaskan på vågen och nollställ. Sen ser du ju hur mycket som använts.
Om jag hade fått i uppdrag att äta så många kalorier jag kunde en dag, då hade jag inlett med mackor med smör, jordnötssmör, Nutella, skivad banan och jordgubbssylt. Det blir sex ingredienser att komma ihåg att väga före och efter samt att skriva ner vikten på lappar och subtrahera, addera och multiplicera. Lite senare hade jag gått loss på pannkakor med sylt och vispgrädde, semlor och cheesecake, och fått genomgå samma procedur. Jag vill ändå hävda att det är bökigt.
Om jag hade fått i uppdrag att äta så många kalorier jag kunde en dag, då hade jag inlett med mackor med smör, jordnötssmör, Nutella, skivad banan och jordgubbssylt. Det blir sex ingredienser att komma ihåg att väga före och efter samt att skriva ner vikten på lappar och subtrahera, addera och multiplicera. Lite senare hade jag gått loss på pannkakor med sylt och vispgrädde, semlor och cheesecake, och fått genomgå samma procedur. Jag vill ändå hävda att det är bökigt.Annars kan man ju anvanda en app, typ Naringsguide eller FitnessPal samtidigt som man tar sin sylt, Nutella osv? Tar inte manga sekunder extra.
F.o. har jag svart att se att 10000kcal under en dag skulle vara svart for nagon som inte lider av en matstorning eller ar 150cm lang med normal BMI. Med eller utan lask.
Mest episkt hade varit att bara äta en sorts mat, nån variant som det blir lätt att få en uppfattning för hur mycket det är. För det blir sånt minne/berättelse: 33 cheeseburgare på en dag (55g salt). Eller 211 nuggets (utan dipp). 50 st äppelmunkar från ica.
Men själv hade jag nog bara valt ut olika saker som är gott och inte mättar så mycket. Och ätit kontinuerligt. Synd bara att det skulle bli väldigt lätt att brutalt överäta socker.
Du äter hela förpackningar av saker, då blir det enkelt att räkna. Jag har bulkat flera gånger genom att bara gå efter förpackningsstorlek, tycker inte det är svårt alls.
Ozziking
2017-10-14, 20:55
Mest episkt hade varit att bara äta en sorts mat, nån variant som det blir lätt att få en uppfattning för hur mycket det är. För det blir sånt minne/berättelse: 33 cheeseburgare på en dag (55g salt). Eller 211 nuggets (utan dipp). 50 st äppelmunkar från ica.
Men själv hade jag nog bara valt ut olika saker som är gott och inte mättar så mycket. Och ätit kontinuerligt. Synd bara att det skulle bli väldigt lätt att brutalt överäta socker.
10k kcal risgrynsgröt med mjöl & sirap. :hbang:
StarkaUlf
2017-10-14, 21:21
Mmmm... risgrynsgröt med mjöl.
Elva och ett halvt kilogram :eating:
Ozziking
2017-10-14, 21:51
Mmmm... risgrynsgröt med mjöl.
K!!** :d:laugh:
Eller mjöl. Det var optimalt med mkt kolhydrater väl :P
Diomedea exulans
2017-10-14, 21:55
Eller så kör man Lightcola, det blir 10 000 burkar!
Sartorius
2017-10-14, 22:35
Start müsli med mjölk, pannkakor med glass och nutella, fylld dubbelpanerad schnitzel, varma mackor på vitt bröd. Easy as you like
Agitator
2017-10-15, 00:23
Ni alla som säger det är lätt.
Återkom när ni vägt upp allt och ätit det under en hel vanlig dag.
Det går att göra, men lätt är nog inte första ordet jag skulle välja. Konstant mätt genom hela dagen och samtidigt tvinga i sig mer mat bara för att nå 10k.
Inte drickbart. Mat 10k.
Ni alla som säger det är lätt.
Återkom när ni vägt upp allt och ätit det under en hel vanlig dag.
Det går att göra, men lätt är nog inte första ordet jag skulle välja. Konstant mätt genom hela dagen och samtidigt tvinga i sig mer mat bara för att nå 10k.
Inte drickbart. Mat 10k.
+1. Körde 8k challenge i våras. Är inte direkt liten i maten och äter gärna 4-5k per dag till vardags om jag får, men fick ändå stundtals kämpa. Blev mycket socker, och mådde illa. Slutade till sist på 9k, men det var inte utan insats.
Frukost - 4 pågenlimpa med skinka och skagenröra ~850kcal
Fika - 3 Wienerbröd 950 kcal~
Lunch - 2 Felix tacopaj + halv burk Lohmanders bea
~2200 kcal
Fika - Kladdkaka Fryst 400g Frödinge + 2 dl vispgrädde
~ 2200kcal
Middag - 100 gram vitlöksbröd 300 kcal, halv burk bea 870, 5st Denniskorv 550 kcal, pommes 500 kcal ~2200 kcal
Snacks - 1 påse Cheez crunchers 1300kcal + 1 Marabou Daim 1080 kcal ~ 2380 kcal
= 10780 kcal~
Borde inte vara några bekymmer *drool*
StarkaUlf
2017-10-16, 12:14
Jaha, får man sprida ut det på 24 timmar? Trodde att det var i en lång sittning. cofffee
Agitator
2017-10-16, 21:37
Frukost - 4 pågenlimpa med skinka och skagenröra ~850kcal
Fika - 3 Wienerbröd 950 kcal~
Lunch - 2 Felix tacopaj + halv burk Lohmanders bea
~2200 kcal
Fika - Kladdkaka Fryst 400g Frödinge + 2 dl vispgrädde
~ 2200kcal
Middag - 100 gram vitlöksbröd 300 kcal, halv burk bea 870, 5st Denniskorv 550 kcal, pommes 500 kcal ~2200 kcal
Snacks - 1 påse Cheez crunchers 1300kcal + 1 Marabou Daim 1080 kcal ~ 2380 kcal
= 10780 kcal~
Borde inte vara några bekymmer *drool*
Do it!
OBS!
Va i helvete :D. Eftersom jag inte får delta i det roliga att påpeka hur veka alla är, så är mitt enda tips: fasta ej för länge innan, inte längre än 16-18h (kanske 20h), längre än det så blir man full i magen på för lite för vad som är nödvändigt för utmaningen.
Ozziking
2017-10-17, 11:20
Va i helvete :D. Eftersom jag inte får delta i det roliga att påpeka hur veka alla är, så är mitt enda tips: fasta ej för länge innan, inte längre än 16-18h (kanske 20h), längre än det så blir man full i magen på för lite för vad som är nödvändigt för utmaningen.
Hahaha okejdå!! Välkommen till tråden <3
Diomedea exulans
2017-10-17, 11:35
Vad är internskämtet med att inte anvihl var välkommen? *popcorn**popcorn**popcorn*
Ozziking
2017-10-17, 11:36
Vad är internskämtet med att inte anvihl var välkommen? *popcorn**popcorn**popcorn*
Nej men han käkar ju typ 10k dagligen, så tråden måste vara ett skämt för honom :D
Diomedea exulans
2017-10-17, 11:42
Nej men han käkar ju typ 10k dagligen, så tråden måste vara ett skämt för honom :D
Haha, jävlar!
Bara 8k faktiskt ;). Rör mig ju dock som en kåt kanin på amfetamin om dagarna, då kommer aptiten naturligt.
Diomedea exulans
2017-10-17, 16:46
Rör mig ju dock som en kåt kanin på amfetamin om dagarna
Inte för att göra det här till en mobba-anvihl-tråd, men baserat på vissa grejer du skrivit i detjingtråden verkar det här citatet vara mer bokstavligt än många kanske tror.
Lite off-topic:
Tycker ni inte det finns något djupt omoraliskt i att tävla i att äta? Jag blir arg av alla 10k challenges på Youtube.
Diomedea exulans
2017-10-17, 18:06
Lite off-topic:
Tycker ni inte det finns något djupt omoraliskt i att tävla i att äta? Jag blir arg av alla 10k challenges på Youtube.
Det är ju en droppe i havet. Gissar att du tänker på att det är matslöseri? Enstaka tävlingar leder nog inte till nämnvärda problem, det är nog mycket värre med restauranger, skolor och butiker som slänger mat, eller folk som överäter på regelbunden basis och blir överviktiga.
Det är ju en droppe i havet. Gissar att du tänker på att det är matslöseri? Enstaka tävlingar leder nog inte till nämnvärda problem, det är nog mycket värre med restauranger, skolor och butiker som slänger mat, eller folk som överäter på regelbunden basis och blir överviktiga.
Det är som att säga att det är en droppe i havet att en människa blir vegan och därmed minskar sin köttkonsumtion. Det handlar om en idé och ett tankesätt om att det finns något prestigefyllt i att pressa i sig mängder med mat. Konceptet sprider ju sig och i USA tävlar man i det. Det finns flera ätartävlingar i Sverige och det är inte helt osannolikt att "sporten" växer.
Diomedea exulans
2017-10-17, 18:39
Det är som att säga att det är en droppe i havet att en människa blir vegan och därmed minskar sin köttkonsumtion. Det handlar om en idé och ett tankesätt om att det finns något prestigefyllt i att pressa i sig mängder med mat. Konceptet sprider ju sig och i USA tävlar man i det. Det finns flera ätartävlingar i Sverige och det är inte helt osannolikt att "sporten" växer.
Vegan är en större droppe i havet. 10 000 kcal-challenge två gånger om året i 10 år motsvarar 60 dagars extra ätande. Att vara vegan i 10 år innebär 3650 dagars ätande där man låter bli animalier.
Agitator
2017-10-17, 21:58
Lite off-topic:
Nej. Folk kommer inte svälta mindre för att man låter bli att överäta en dag på en tävling.
Lite off-topic:
Vad är det omoraliska? Att man äter mycket mat en dag, och äter mindre dom andra dagarna?
Jag skulle säga att dom som dör feta har varit mer omoraliska eftersom dom har ätit mer än dom behöver...
vicarious
2017-10-18, 20:24
Jag planerar göra en 10k challenge inom kort, kanske nästa eller näst nästa vecka. Har deffat ett tag nu så passar perfekt.
Finns ju småtjejer som klarar det så lär inte vara så svårt. Som f.d tjockis har jag bra aptit. Kommer nog försöka hålla fettet ganska lågt och ösa på med kolhydrater.
Ozziking
2017-10-18, 20:49
Jag planerar göra en 10k challenge inom kort, kanske nästa eller näst nästa vecka. Har deffat ett tag nu så passar perfekt.
Finns ju småtjejer som klarar det så lär inte vara så svårt. Som f.d tjockis har jag bra aptit. Kommer nog försöka hålla fettet ganska lågt och ösa på med kolhydrater.
Färska baguetter med valfri fyllning är opti :d
Posta här sen! Nyfiken!
Hur lågt är "lågt fett" då? Har du några "Mål"?
poppen11
2017-10-18, 21:56
Vad är det omoraliska? Att man äter mycket mat en dag, och äter mindre dom andra dagarna?
Jag skulle säga att dom som dör feta har varit mer omoraliska eftersom dom har ätit mer än dom behöver...
För att inte tala om kroppsbyggarna...
vicarious
2017-10-19, 06:02
Färska baguetter med valfri fyllning är opti :d
Posta här sen! Nyfiken!
Hur lågt är "lågt fett" då? Har du några "Mål"?
Skriver ned vad jag åt sen.
Angående 10k Challenge såg jag att pepparkaksdegen börjat säljas :D En sån stubbe på 500g går loss på ca 2000 kcal och är inte så svår att få i sig. Lite väl mycket fett i en sån dock, om man bryr sig om det.
Angående fettet får man tänka i E% när energiintaget är så högt, absoluta siffror blir missvisande. Under 20E% kanske är ett vettigt mål, det motsvarar drygt 200g fett.
Skriver ned vad jag åt sen.
Angående 10k Challenge såg jag att pepparkaksdegen börjat säljas :D En sån stubbe på 500g går loss på ca 2000 kcal och är inte så svår att få i sig. Lite väl mycket fett i en sån dock, om man bryr sig om det.
Angående fettet får man tänka i E% när energiintaget är så högt, absoluta siffror blir missvisande. Under 20E% kanske är ett vettigt mål, det motsvarar drygt 200g fett.
Ta gärna bilder på all mat också.
https://imgur.com/a/p02Yw
Ett litet utdrag på en cheatday. Totala på bilderna är nog otroligt nog 12k kcal, tror jag slutade på 19k den kvällen.
Namnam*drool*
Ett litet utdrag på en cheatday. Totala på bilderna är nog otroligt nog 12k kcal, tror jag slutade på 19k den kvällen.
Namnam*drool*
Kul med lite bilder!
19000kcal är fasen 'bra' jobbat.
Jaha, får man sprida ut det på 24 timmar? Trodde att det var i en lång sittning. cofffee
På 24 timmar är det inte så extremt om man tränar mycket och/eller väger mer än snittet och därför redan gör av med mycket kalorier men att äta det inom 12 h eller kortare är det få som har ett något så när normalt förhållande till mat som klarar.
Rapportera hur du mår dagarna efter för den mängden bikarbonat är det få som kan hantera utan problem. Om du dessutom äter mycket mer fett än vad du brukar så ha så kul.
Eftersom du dessutom avslutar eller är inne i en deff så blir effekten antagligen värre.
Som vanligt intressant att i trådar där folk äter lite så blir det oftast rådet att söka vården för ätstörningar men när någon hetsäter så blir det en tråd som mest handlar om hur man ska klara av det och ingen kommer med några råd om att söka vården.
Som vanligt intressant att i trådar där folk äter lite så blir det oftast rådet att söka vården för ätstörningar men när någon hetsäter så blir det en tråd som mest handlar om hur man ska klara av det och ingen kommer med några råd om att söka vården.
Det handlar ju dock bara om en dag i detta fallet, det kan väl knappast anses vara ett sjukligt beteende att antingen fasta en hel dag, eller äta 10kkcal en dag?
Namnam*drool*
Helt galet, hur stor/aktiv är du?
vicarious
2017-10-19, 12:46
Ta gärna bilder på all mat också.
Ska försöka :)
Rapportera hur du mår dagarna efter för den mängden bikarbonat är det få som kan hantera utan problem. Om du dessutom äter mycket mer fett än vad du brukar så ha så kul.
Eftersom du dessutom avslutar eller är inne i en deff så blir effekten antagligen värre.
Jo jag vet att det inte är någon hit för magen, brukar oftast göra egen deg så man kan utesluta bikarbonatet om man bara vill äta degen :) Då kan man även göra den lite fettsnålare om man vill.
+ en miljon.
Helt galet, hur stor/aktiv är du?
190cm ~100kg. Detta var en dag efter några dagar underskott på totalt ca 6k och efter 8h cykling i sträck. Min balans är omkring 4.000kcal.
StarkaUlf
2017-10-19, 14:57
På 24 timmar är det inte så extremt om man tränar mycket och/eller väger mer än snittet och därför redan gör av med mycket kalorier men att äta det inom 12 h eller kortare är det få som har ett något så när normalt förhållande till mat som klarar.
Precis, det var lite så jag tänkte. Det blir ju lite mer utmaning av det hela att göra det i en lång sittning eller iallafall under en kort tid av dagen. Men på ett helt dygn så lär ju många klara av det som är väldigt aktiva och äter relativt mycket ganska ofta.
Bossebäver
2017-10-19, 18:27
Namnam*drool*
Jag har våta drömmar om sånt där.
Diomedea exulans
2017-10-19, 18:41
Namnam*drool*
Vad åt du för ytterligare 7000 kcal sen?
Vad åt du för ytterligare 7000 kcal sen?
1kg bröd med diverse pålägg. 4st dafgård måltider. Och rester som fanns i frysen!
Diomedea exulans
2017-10-19, 22:24
1kg bröd med diverse pålägg. 4st dafgård måltider. Och rester som fanns i frysen!
Haha. Jag vill veta mer. Hur mådde du dagen efter? Hur mådde din mage under ätardagen och dagen efter?
Det handlar ju dock bara om en dag i detta fallet, det kan väl knappast anses vara ett sjukligt beteende att antingen fasta en hel dag, eller äta 10kkcal en dag?
Kan bara tala utifrån egna erfarenheter men de gånger jag varit nere i mina ätstörningar så har jag suttit och tittat på youtube videos där folk utför food-challenges och även själv gjort dessa. Jag kopplar direkt tänket "äta hur mycket mat som helst" till att man har en osund relation till mat. Annars är man inte ens sugen på att utföra det (finns såklart undantagsfall om man tränar VÄLDIGT mycket). När stora delar av ens tankar handlar om mat och allt man vill äta så är man på en "slippery slope" tror jag.
Silvermunk
2017-10-20, 07:50
Kan bara tala utifrån egna erfarenheter men de gånger jag varit nere i mina ätstörningar så har jag suttit och tittat på youtube videos där folk utför food-challenges och även själv gjort dessa. Jag kopplar direkt tänket "äta hur mycket mat som helst" till att man har en osund relation till mat. Annars är man inte ens sugen på att utföra det (finns såklart undantagsfall om man tränar VÄLDIGT mycket). När stora delar av ens tankar handlar om mat och allt man vill äta så är man på en "slippery slope" tror jag.
+ på detta, Denna "Challenge" är det nog inte många med sund inställning till mat som ens funderar på att utföra.
Intressant. Är också ätstörd, har aldrig gjort en ät-utmaning. Vågar inte för vet att jag fått extrem ångest dagarna efter.
Mitt intryck är att de flesta som gör ät-utmaningarna är sådana 'hardgainers', som har svårt att gå upp i vikt och har låg aptit. Små i maten. Alltså inte ätstörningsfolk, för ätstörningsfolket är som jag - får ångest innan/under/efteråt.
Sedan är det självklart youtubarna gör det för bli mer framgångsrika. Så även om det ger ångest leder det till något positivt/belönande (mer fame). :P
Har en ätstörningsproblematik, osunt beteende till kost. Säger jag att inte göra ät-utmaningar! Kommer bara förvärra, leda till ångest och kompensationstänk (både innan och efter).
Haha. Jag vill veta mer. Hur mådde du dagen efter? Hur mådde din mage under ätardagen och dagen efter?
Hahah, jag är van att äta ca 3.5k kcal i en sittning utan större mättnad oavsett vad det består. Och även om jag för stunden blir mätt tar det bara ett par timmar tills jag blir hungrig/sugen igen.
Många som äter så brukar vakna och känna sig som skit tydligen, men för mig var det som vanligt. Dock inte något sug på mat förens långt på eftermiddagen. Gick heller inte upp mer än ett par kg märkligt nog, trots tom på glykogen innan.
Intressant. Är också ätstörd, har aldrig gjort en ät-utmaning. Vågar inte för vet att jag fått extrem ångest dagarna efter.
Mitt intryck är att de flesta som gör ät-utmaningarna är sådana 'hardgainers', som har svårt att gå upp i vikt och har låg aptit. Små i maten. Alltså inte ätstörningsfolk, för ätstörningsfolket är som jag - får ångest innan/under/efteråt.
Sedan är det självklart youtubarna gör det för bli mer framgångsrika. Så även om det ger ångest leder det till något positivt/belönande (mer fame). :P
Har en ätstörningsproblematik, osunt beteende till kost. Säger jag att inte göra ät-utmaningar! Kommer bara förvärra, leda till ångest och kompensationstänk (både innan och efter).
Såklart det finns de som gör det för "fame". Men en stor del av alla youtubers och Svenssons som utför detta tror jag har en kass relation till mat. Sedan att de kan tjäna pengar på att utsätta sig för detta är egentligen skrämmande och visar vara på hur många som lider av ätstörningar. Just kompensationstänket är ju ett tecken på detta. Själv var jag tvungen att fasta dagen innan sedan springa en halvmara + cykla en jäkla sträcka på kvällen samma dag som jag hade "belönat" mig med en enorm måltid. För att sedan på vanliga dagar ligga på ett kaloriunderskott på drygt 1000kcal (inte konstigt att jag endast hade mat i tankarna). Dagarna gick åt till att tänka på mat som egentligen var "off-limits".
Vet egentligen inte vad min poäng här är, vill väl bara höja ett varningens finger och få folk att tänka till en gång extra med vad de håller på med.
Jag har försökt mig på några rejäla ätardagar fast fortfarande med fin mat, och dra åt helvete vad sunkigt man mår dagen efter.
Som en rejäl bakfylla, sitter i ångesten just nu. Sovit dåligt inatt som fan
Men blev åtminstone en 8-9k kcal.
Det jobbiga är ju att du måste äta fast du är mätt, 10k kcal är ju 1k kcal varje timme, i 10 timmar... Det blir rätt fort jobbigt :d
Hur ser kosten i övrigt ut hos de som gör det? Oftast dyker det upp medlemmar som säger att det inte är något problem och så berättar de om alla andra tillfällen.
Just kompensationstänket är ju ett tecken på detta.
Ett av flera tecken och också ett av de tydligare om man inte följer en person under längre tid. Att "fasta" eller "hålla igen kraftigt" flera dagar i rad för att kunna äta mer en dag är ingen bra idé.
Bossebäver
2017-10-26, 22:44
Att "fasta" eller "hålla igen kraftigt" flera dagar i rad för att kunna äta mer en dag är ingen bra idé.
Du beskrev nyss alla dieter. De flesta människor äter också så intuitivt, annars skulle de bli rejält feta väldigt fort med en helgs excesser.
Diomedea exulans
2017-10-26, 22:54
Jag har försökt mig på några rejäla ätardagar fast fortfarande med fin mat, och dra åt helvete vad sunkigt man mår dagen efter.
Som en rejäl bakfylla, sitter i ångesten just nu. Sovit dåligt inatt som fan
Men blev åtminstone en 8-9k kcal.
Det jobbiga är ju att du måste äta fast du är mätt, 10k kcal är ju 1k kcal varje timme, i 10 timmar... Det blir rätt fort jobbigt :d
Hehe. Får man fråga varför?
Själv minns jag när jag nyss läst om ABCDE-dieten och blev frälst. Istället för två veckors över-och underätande varvat i omgångar blev det bara en gång med två veckors överätande, och jag vill minnas att jag ökade bra som attan mellan gympassen vecka 1 och vecka 2.
Du beskrev nyss alla dieter. De flesta människor äter också så intuitivt, annars skulle de bli rejält feta väldigt fort med en helgs excesser.
Det är ganska få dieter som stämmer in på det jag skrev och jag tycker inte heller den typen av dieter är särskilt vettiga på sikt.
vicarious
2017-10-27, 10:48
Hur ser kosten i övrigt ut hos de som gör det? Oftast dyker det upp medlemmar som säger att det inte är något problem och så berättar de om alla andra tillfällen.
Ett av flera tecken och också ett av de tydligare om man inte följer en person under längre tid. Att "fasta" eller "hålla igen kraftigt" flera dagar i rad för att kunna äta mer en dag är ingen bra idé.
Alla människor som håller normalvikt kompenserar ju sitt ätande omedvetet, mer eller mindre. Annars hade de inte varit normalviktiga. Homeostas. För de flesta fungerar detta bra. För någon som mig (och säkert fler där ute) där denna automatiska viktreglering är satt ur spel, är detta "kompenserande" en effektiv strategi för att hålla vikten. Om jag vill äta något energirikt på kvällen kan jag dra ned på energin vid tidigare måltider, det är inte konstigare än så. Ett pussel där bitarna måste passa. Gör jag inte detta kommer såsmåningom min vikt öka.
Jag kan hålla med om att det kan gå överstyr och att det absolut finns de som har problem med detta, men det finns också oss som medvetet använder detta som ett sätt att hålla vikten. Kalla det ätstörning om du vill.
Men för i helvete! Det är inte frågan om att man varierar några hundra kcal hit eller dit under en dag/vecka utan att någon utför det jag beskriver.
vicarious
2017-10-27, 19:18
En extrem mängd kalorier i det här fallet, visst. Men är det verkligen konstigt om man vid en "refeed" eller vad man nu väljer att kalla det, vill använda strategier för att optimera påfyllningen? Minimera fettinlagring, maximera glykogeninlagring. Att underäta innan för att sedan fylla på. Egentligen inte annorlunda från en tömning och laddning inför en tävling. Jag ser det mer som ett experiment än en utmaning.
Folk som har ätardagar varje vecka ser jag som ett större problem än vad som i det här fallet (kan bara tala för mig själv) skulle vara en engångsföreteelse. 5 av veckans dagar går åt till att längta efter ätardagen, 1 dag hetsätning och 1 dag av ångest efteråt. Ser det allt för ofta på sociala medier.
Bossebäver
2017-10-27, 20:58
Det är ganska få dieter som stämmer in på det jag skrev och jag tycker inte heller den typen av dieter är särskilt vettiga på sikt.
alla dieter går ut på att hålla igen på maten för att senare äta mer, det är definitionen av en diet. Håller du inte igen så dietar du inte och börjar du inte förr eller senare äta mer dör du, det är så det funkar....
vicarious
2017-11-10, 18:32
Kommer genomföra detta imorgon tillsammans med en kompis. Hon är 167cm och väger 57kg. :D Jag kommer försöka äta ganska mycket kolhydrat och lite fett, så gott det går. Hon kommer äta ganska fritt, annars kommer hon nog inte klara det.
Några av de livsmedel jag kommer inmundiga. Mängder är obestämt, tar det som det kommer.
115706
Kommer genomföra detta imorgon tillsammans med en kompis. Hon är 167cm och väger 57kg. :D Jag kommer försöka äta ganska mycket kolhydrat och lite fett, så gott det går. Hon kommer äta ganska fritt, annars kommer hon nog inte klara det.
Några av de livsmedel jag kommer inmundiga. Mängder är obestämt, tar det som det kommer.
115706
Varför fun light?
vicarious
2017-11-10, 18:42
Varför fun light?
Den står bara på diskbänken, har ingenting med det att göra. Flytande kalorier räknas inte. Mjölken ska göras risgrynsgröt av.
Den står bara på diskbänken, har ingenting med det att göra. Flytande kalorier räknas inte. Mjölken ska göras risgrynsgröt av.
Utspritt över dagen eller ett stort mål?
Ozziking
2017-11-11, 19:53
Kommer genomföra detta imorgon tillsammans med en kompis. Hon är 167cm och väger 57kg. [emoji3] Jag kommer försöka äta ganska mycket kolhydrat och lite fett, så gott det går. Hon kommer äta ganska fritt, annars kommer hon nog inte klara det.
115706
Nice! Jag funderar på att göra det med en polare också innan jag drar till Chile i ~ 3 veckor.
Velar dock om jag ska försöka ”optimera” det eller inte. Skulle vara riktigt Nice att äta t.ex. start/crunchy och en prinsesstårta under dagen. #cravings
Vi kör lite mer student-style dock och kommer köra på asiatisk lunchbuffé, billigt, mycket mat, värt. Blir lite halvopti där, gillar inte friterat - sushi, ris, woker, etc
skogstanke
2017-11-12, 07:50
Nice! Jag funderar på att göra det med en polare också innan jag drar till Chile i ~ 3 veckor.
Velar dock om jag ska försöka ”optimera” det eller inte. Skulle vara riktigt Nice att äta t.ex. start/crunchy och en prinsesstårta under dagen. #cravings
Vi kör lite mer student-style dock och kommer köra på asiatisk lunchbuffé, billigt, mycket mat, värt. Blir lite halvopti där, gillar inte friterat - sushi, ris, woker, etc
Varför äter du inte bara de sakerna du är sugen på fast i normal mängd? Det är bara ohälsosamt och äckligt att proppa i sig överflödigt med skräp för sakens skull samtidigt som det finns folk som inte ens får mat för dagen.
Jag vet att det inte blir bättre för dem för att vi inte äter, men lite respekt kan man ändå ha tycker jag. Sen håller jag med vissa andra, ganska ätstört beteende vill jag påstå.
Ozziking
2017-11-12, 08:01
Varför äter du inte bara de sakerna du är sugen på fast i normal mängd? Det är bara ohälsosamt och äckligt att proppa i sig överflödigt med skräp för sakens skull samtidigt som det finns folk som inte ens får mat för dagen.
Jag vet att det inte blir bättre för dem för att vi inte äter, men lite respekt kan man ändå ha tycker jag. Sen håller jag med vissa andra, ganska ätstört beteende vill jag påstå.
¯\_(ツ)_/¯
En gång är ingen gång!
ventilation
2017-11-12, 08:42
För att man tycker det är en kul grej?
En food challenge har inget med att vara respektlös att göra. Dessutom om gäller ju energilagarna, och man kompenserar ju genom att äta mindre dagarna innan/efter
Kommer genomföra detta imorgon tillsammans med en kompis.
Klarade ni det? :D
Om du ändå skal göra en sån här dag som du sällan kommer göra, passa då på att äta allt du är sugen på, men i mindre mängder! Istället för en hel tårta, köp en bit, man tröttnar på smaken väldigt snabbt.
Eller så skiter du i 10k, och bara låter dagen gå och ät vad du vill och sen räkna ut på kvällen vad du kommit upp till. Det gör det hela lite mer intressant också, då förstår man hur mycket/lite 10.000 kcal är för en!
vicarious
2017-11-12, 16:55
Klarade ni det? :D
Jag klarade det. Min tjejkompis var långt ifrån 10k, men vi justerade mängden kalorier för henne. Då hon väger ca 65% av min vikt så kom vi överens om 6 500 kcal för henne istället, vilket hon klarade.
En längre inlägg kommer strax, måste bara sammanställa allt och ladda upp bilderna.
ventilation
2017-11-12, 16:57
Jag klarade det. Min tjejkompis var långt ifrån 10k, men vi justerade mängden kalorier för henne. Då hon väger ca 65% av min vikt så kom vi överens om 6 500 kcal för henne istället, vilket hon klarade.
En längre inlägg kommer strax, måste bara sammanställa allt och ladda upp bilderna.
Skynda!! Väntar med spänning :D
vicarious
2017-11-12, 18:25
Det här är vad jag åt
Havregrynsgröt - 1067 kcal
150g havregryn
50g vassle
60g russin
1 banan + hallon
115709
2/3 limpa Pågen Levain med pålägg - 1615 kcal
Mjukost 5%
Rökt skinka
Messmör
115708
Risgrynsgröt - 1980 kcal
300g grötris
1 liter lättmjölk
50g socker
+ 120g sirap & kanel
115710
Fil & flingor - 1056 kcal
1 liter lättfil
175g Kellogs Frosties
115711
3st fryspizzor från Lidl - 1900 kcal
115712
Utöver detta;
4st Goodlife Proteinbar
2st Best Bar Proteinbar
150g Juleskum + 130g colagodis
160g Sia Glass + 30g Nötcremé
TOTALT: 10 319 kcal
Fett: 164g = ca 14 E%
Kolhydrat: 1692g = ca 66 E%
varav socker: 798g = ca 31 E%
Protein: 428g = ca 17 E%
vicarious
2017-11-12, 18:26
Längd: 184cm
Morgonvikt innan: 85.2kg
Ganska tom i kroppen innan, legat på kaloriunderskott ett tag.
Formen innan
115713
Morgonvikt dagen efter: 88.8kg
Formen morgonen efter
115714
Viktuppgång + 3.6kg
Körde ett 2h benpass med hög volym under dagen, gick även några promenader mellan måltiderna, totalt ca 15 000 steg. I övrigt satt vi still.
Det var svårare än jag trodde att komma upp i 10k samtidigt som man håller fettet lågt. Känner mig inte vattnig eller liknande, inga som helst problem med magen. Misstänker att min kropp sög upp alla energi som en svamp.
Förstöra maten genom att ha lättmjölk/lättfil och sedan äta Lidl fryspizza.
*spy*:smash:
Bra käkat! Bra med volym!
Håller med dig, att det ser ut som din kropp svarade bra (som i ingen/låg fettinlagring)! Syns på armarna och axlarna.
Bra käkat och bra form på dig, vicarious! :thumbup:
Definitionen på benen försvann, men den får du säkert tillbaka snabbt och enkelt.
Är det så mycket mat egentligen? Om man skulle sätta upp en kamera på danmarksfärjan över en helg så skulle man nästan se människor trycka liknande mängder.
Frukostbuffé + lunchbuffé + snacks/öl under dagen + flottig middag + mängder av nattmat/alkohol
Vet att vätska inte ingick i din challenge men ändå
Bra käkat och bra form på dig, vicarious! :thumbup:
Definitionen på benen försvann, men den får du säkert tillbaka snabbt och enkelt.
Olika ljus på bilderna. Betydligt ljusare på andra bilden, mer ljus utifrån. Man ser att linjerna är där, men dom är inte lika tydliga pga ljuset.
Olika ljus på bilderna. Betydligt ljusare på andra bilden, mer ljus utifrån. Man ser att linjerna är där, men dom är inte lika tydliga pga ljuset.
Kanske, men jag tror snarare att massivt energiintag plus två timmar benträning lagrat massa vätska i spirorna.
Ozziking
2017-11-12, 20:51
Niiice dude! Du gjorde det ganska så optimalt!
Den där risgrynsgröt-laddningen måste ha varit riktigt go’!
Finns massvis av Nice att käka ju, inte ens tänkt på tomtegröt
Inspiration till en livslång 10k challenge:
Del 1:
4dhNGdO8CvI
Del 2:
6PRXWHBOZiA
Körde ett 2h benpass med hög volym under dagen, gick även några promenader mellan måltiderna, totalt ca 15 000 steg. I övrigt satt vi still.
Det var svårare än jag trodde att komma upp i 10k samtidigt som man håller fettet lågt. Känner mig inte vattnig eller liknande, inga som helst problem med magen. Misstänker att min kropp sög upp alla energi som en svamp.
Tänk dig då vad svårt det är att komma upp i 10k om du försöker göra det helt stillasittande, tror ditt benpass gjorde mycket för aptiten.
Är det så mycket mat egentligen? Om man skulle sätta upp en kamera på danmarksfärjan över en helg så skulle man nästan se människor trycka liknande mängder.
Frukostbuffé + lunchbuffé + snacks/öl under dagen + flottig middag + mängder av nattmat/alkohol
Vet att vätska inte ingick i din challenge men ändå
Beror ju på hur man är som person, om man ätit relativt "clean" i större delen av sina levnadsdagar så är de ju svårt att äta så mycket socker för oftast mår man inte bra av socker när man äter mycket av det när man är ovan vid att äta det.
EnergiÖverskott
2017-11-14, 09:35
PÅgenlimpa med räkost med 3% fett och skinka.
Knäckebröd med minileverpastej och smörgåsgurka.
Risgrynsgröt kokad på minimjölk med jordgubbssylt.
4-5 Barbells proteinbars (för så jävla goda).
4-5 Lohilo glass (också så jävla goda).
Makaroner, pasta, ketchup och grönsaker.
Några påsar skumtomtar och vingummi.
Miniyoggi med cornflakes, sylt och banan.
Jag tror jag rätt lätt hade kommit upp i 10.000 Kcal med ovanstående. Det är bara sådant jag tycker är för jävla gott och som jag kom på såhär på rak arm vad jag skulle vilja äta.
Kanske ska testa det jag med. Vore ju kul att filma det, faktiskt.
vicarious
2017-11-14, 14:36
Det är lätt att tänka sig att det är enkelt i förhand, det tänkte jag också. Särskilt om man är lite hungrig. När man väl fått i sig 6-7k kcal så känns det annorlunda.
Det gäller dessutom att välja livsmedel som magen klarar av. Är man inte van stora mängder fett t ex så kan det bli många toabesök. Vissa får även problem av stora mängder socker, t ex huvudvärk. Kanske beror på vätskebrist.
Jag mådde bra hela dagen :)
...
4-5 Barbells proteinbars (för så jävla goda).
4-5 Lohilo glass (också så jävla goda).
...
Testa bara detta först om du inte gjort det redan. Mina tarmar vill inte ha mer än 1-2 av ovanstående. Maltitol verkar vara i särklass värst för mig.
Det är lätt att tänka sig att det är enkelt i förhand, det tänkte jag också. Särskilt om man är lite hungrig. När man väl fått i sig 6-7k kcal så känns det annorlunda.
Det gäller dessutom att välja livsmedel som magen klarar av. Är man inte van stora mängder fett t ex så kan det bli många toabesök. Vissa får även problem av stora mängder socker, t ex huvudvärk. Kanske beror på vätskebrist.
Det fetstilta kan jag tänka mig att man underskattar. Jag, som är klen i maten, har nog aldrig ätit mer än 5000 kalorier på en dag, dryck inräknat (tänker en redig utekväll med nattmat). Hade nog kräkts vid tidpunkten för risgrynsgröten du käkade. Men hur lång tid hade du mellan måltiderna? Körde du mycket småätande eller var det måltider med "fasta" mellan måltiderna?
vicarious
2017-11-14, 19:28
Det fetstilta kan jag tänka mig att man underskattar. Jag, som är klen i maten, har nog aldrig ätit mer än 5000 kalorier på en dag, dryck inräknat (tänker en redig utekväll med nattmat). Hade nog kräkts vid tidpunkten för risgrynsgröten du käkade. Men hur lång tid hade du mellan måltiderna? Körde du mycket småätande eller var det måltider med "fasta" mellan måltiderna?
Blev 4 stora måltider, eller "sittningar". Ungefär såhär
Frukost
Träning
Måltid
Promenad
Måltid
Promenad
Måltid
Sova
Såhär i efterhand skulle jag lagt in fler små mellanmål, typ bars eller godis under dagen.
EnergiÖverskott
2017-11-15, 08:38
Testa bara detta först om du inte gjort det redan. Mina tarmar vill inte ha mer än 1-2 av ovanstående. Maltitol verkar vara i särklass värst för mig.
Ja, så kan det nog vara kanske. Mina val av livsmedel hade vart ett optiförsök efter som att det var vad tråden handlar om. Som tur är har jag faktiskt inga problem med en del socker. Risgröten kommer jag koka utan socker och att äta ett gäng tusen kalorier från gröt, bröd osv kommer att funka bra. Det där efter 7000 Kcal kan jag tänka mig slår in först när man väl är där som du säger och jag är nog inte sugen på skumtomtar då. Tror jag klarar det dock! :)
Jag åt 10 Lohilo glassar när jag frostade frysen i somras. Visst gör magen lite uppror morgonen efter, men jag hade relativt problemlöst fått i mig det. Mycket socker och mycket fett på samma gång däremot, typ mjölkchoklad etc, det leder till enorma svårigheter med magen.
Ozziking
2017-11-15, 23:04
Ja, så kan det nog vara kanske. Mina val av livsmedel hade vart ett optiförsök efter som att det var vad tråden handlar om. Som tur är har jag faktiskt inga problem med en del socker. Risgröten kommer jag koka utan socker och att äta ett gäng tusen kalorier från gröt, bröd osv kommer att funka bra. Det där efter 7000 Kcal kan jag tänka mig slår in först när man väl är där som du säger och jag är nog inte sugen på skumtomtar då. Tror jag klarar det dock! :)
Jag åt 10 Lohilo glassar när jag frostade frysen i somras. Visst gör magen lite uppror morgonen efter, men jag hade relativt problemlöst fått i mig det. Mycket socker och mycket fett på samma gång däremot, typ mjölkchoklad etc, det leder till enorma svårigheter med magen.
Ska också testa och definitivt köra på risgrynsgröt som första mål :hbang:
Kommer dock inte optimera den då mina cravings för prinsesstårta är outhärdliga. Och jag måste testa mina gränser :D
Det här kommer bli intressant.
Ozziking
2017-12-08, 10:00
Kommer köra en extrem cheat day imorgon, vet ej om vi kommer upp i 10k men det var grundtanken med dagen iallafall.
Känner vi oss nöjda så kommer vi inte pressa i oss mer mat bara för att. Lite förnuft finns där någonstans. :D
Kommer dokumenteras!
Kan följas litegrann här & på sociala medier
Snap: Oceliz
Instagram: Oscarceliz
Peace!
Vad är planen? Vilka typer av livsmedel kommer ni premiera?
Ozziking
2017-12-08, 10:42
Vad är planen? Vilka typer av livsmedel kommer ni premiera?
Pga fattigdom kör vi asiatisk-fusion buffé i några timmar + ett race på Ica Maxi för något muffel (tårta etc). :P
Pga fattigdom kör vi asiatisk-fusion buffé i några timmar + ett race på Ica Maxi för något muffel (tårta etc). :P
Gissar du kör morgonträning, buffé vid 12-tiden sedan äta godsaker på kvällen? Tror du kommer bli svinmätt, fett-mätt, av buffén (3000-4000 kcal) - been there done that! Sedan orkar du några tusen kcal till på eftermiddagen/kvällen! :)
Träna efter buffén också?
Ozziking
2017-12-08, 15:31
Gissar du kör morgonträning, buffé vid 12-tiden sedan äta godsaker på kvällen? Tror du kommer bli svinmätt, fett-mätt, av buffén (3000-4000 kcal) - been there done that! Sedan orkar du några tusen kcal till på eftermiddagen/kvällen! :)
Träna efter buffén också?
Yes! Beror på. Är inget fan av friterat, men kommer go bananaz på resten iaf!
Ja det är lite tömning / kondition / armpompf innan buffé sen ska vi till tyngdlyftningen efter :D
ventilation
2017-12-08, 15:37
Yes! Beror på. Är inget fan av friterat, men kommer go bananaz på resten iaf!
Ja det är lite tömning / kondition / armpompf innan buffé sen ska vi till tyngdlyftningen efter :D
Blir det inte svårt att hålla koll på kaloriintaget med mat från en restaurang?
Ozziking
2017-12-08, 15:41
Blir det inte svårt att hålla koll på kaloriintaget med mat från en restaurang?
Man får väl la höfta lite :D
Annars får ni gärna swischa en summa för ekonomisk - support :hbang:
Ozziking
2017-12-10, 10:22
Uppdate/status:
Kroppsvikt 80,6 (+6,6kg). PB (aldrig vägt mer än 77 lol).
Jag är så jävla mätt.
Försökte äta en banan till frukost, gick knappt ner. Går inte att lyfta heller, för mycket i magen.
Får köra lite gym sen efter jobbet, stretcha och cykla lite nu på morgonen. Fyfan alltså. kan inte ens rycka stången utan att må illa typ. Allt bara skumpar i magen.
Nu har man testat en massive-cheat day åtminstone. Inte att rekommendera!
Kom nog nästan upp i 10k, i två sittningar. Inte jättesmart men bah, vad gör man inte höhö
Gårdagens käk:
Proteinshake 2 st
Buffé (3 enorma tallrikar mat, 1 tallrik salladsbuffé, kaffe, lite frukt, en klubba)
~4000 kcal
1 prinsesstårta (1kg) ~3400 kcal
~ 1/2 4 port-förpackning chokladpudding (äcklig) ~200-250 kcal
1 tub (500g) risgrynsgröt med mjölk, sirap, kanel ~750 kcal
1 Lohilo glass ~ 250/300 kcal
2 äpplen
3 morötter
5 finn crisps med messmör
Light-läsk, lite choklad och lite småsnask under dagen, någon pepparkaka och så.
Fysik:
Innan:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171210/1cbeea6d466aca381e6818334d3018d2.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171210/3edd7de7def80d36c6cde067cf223df1.jpg
Efter:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171210/5d68c142e6a2328254ab61d6fd037b19.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171210/7229075a489940eac0b44ed77e886b69.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171210/98b571b5c6224ce863e132bf6a9e24b9.jpg
Kan inte styrketräna klokt, mina fotleder/ben är så uppsvällda och stela att det gör lite ont. Huvudet mår rätt bra, än. Magen är kajko-Bajko. Intagit psyliumfrön och kaffe för funktion.
Får se när jag kan börja äta idag utan att känna att maten står mig upp i halsen
Väl utförd cheat-day.
Vad var lättast? - tårtan. Satan vad god och flufffig den var. Gick ner snabbt.
Svårast - 3:e tallriken mat gick lååångsamt. Så mycket salt
Ångrar? - ingenting. Lol. Fast jo, den där chokladpuddingen tog onödigt
Space och var inte ens god. Åt en del till tårtan sen slängde jag. Skulle väntat lite med risgrynsgröten också, smaken försvann lite efter tårtan, still good tho. Kunde njutit mer av tårtan.
Välmående:
fysiskt, inte så bra. Kroppen krampar, kan inte lyfta vikter, klen som få. Inget bukttyck.
Psykiskt, good. Riktigt rolig dag. Irriterad för att jag inte kan lyfta klokt nu när jag snart drar iväg också. får fokusera på återhämtning idag. Blöh
Övrigt:
Målet var inte 10k, men mot slutet av dagen blev det typ det ändå. Var så jävla sugen på frukt/grönsaker/fibrer på kvällen så tog ett gäng och knaprade på. Riktigt gott.
Sov dåligt som fan. extrema ”värme-attacker” där jag bara svettades galet, lätt hjärtklappning/pulshöjning, knorrande mage. Socker-bakis idag.
Ozziking
2017-12-10, 10:23
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171210/667bb91b57e91d5811b12eec732837f7.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171210/1d7d4eb0c4019425ac6679ef13517e4f.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171210/ae4083a8b820bf866b85ac11e6644703.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171210/9277fbfb31ee03697d31ff215701c3f5.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171210/6d2c34a42174f5f5b419ebb5b6795844.jpg
Man var konstant törstig men för
Mätt för att kunna dricka. Obehaglig känsla
Man blir ju lite sugen på att testa 10.000 kcal. Är ju trots allt en fd tjockis.
Tror mig inte ha några som helst problem att riva av det om man har från morgon till kväll på sig samt är ledig så man kan träna 6-8 timmar. Förbrukar ju utan problem 3000-4000 (wättmätta) kcal på ett hårt och långt distanspass på cykeln plus ett megapass på gymmet så borde det generera en del hunger.
Ozziking
2017-12-10, 10:50
Man blir ju lite sugen på att testa 10.000 kcal. Är ju trots allt en fd tjockis.
Tror mig inte ha några som helst problem att riva av det om man har från morgon till kväll på sig samt är ledig så man kan träna 6-8 timmar. Förbrukar ju utan problem 3000-4000 (wättmätta) kcal på ett hårt och långt distanspass på cykeln plus ett megapass på gymmet så borde det generera en del hunger.
Alltså ja. trots omständigheterna hade vi riktigt roligt hahaha
Vi skulle nog tagit en långpromenad istället för att försöka lyfta efter buffén Dock. För det gick åt helvete lol
Klistergeten
2017-12-10, 11:07
Snyggt jobbat Ozziking, tycker sånt här är sjukt kul :p
Vill veta mer!
Har du fler bilder på maten? Dom andra två buffetallrikarna? Hur är din mataptit annars? Hur gick det för din vapendragare?
Tycker för övrigt 80.6kg klär dig bra, du ser ju fortfarande både rippad och bitig ut ;)
vicarious
2017-12-10, 11:25
Bra form Ozzi. Låter som att du drabbades av värre matkoma än mig :D Du skulle nog skippat salladen och frukten :)
Ozziking
2017-12-10, 20:52
Snyggt jobbat Ozziking, tycker sånt här är sjukt kul
Vill veta mer!
Har du fler bilder på maten? Dom andra två buffetallrikarna? Hur är din mataptit annars? Hur gick det för din vapendragare?
Tycker för övrigt 80.6kg klär dig bra, du ser ju fortfarande både rippad och bitig ut
Hahahah håller med, inte lika kul när man väl är i det dock
Nej tyvärr, var alldeles för glupsk :/ Skulle fotat mer! Bestod av mycket ris, mycket woker, kycklingfilér etc. Tog nå fläskkarré som var skitäcklig och slemmig. Bara att svälja :D Skulle ätit långsammar dock! Tårtan särskilt, shiiit vad go den var!
Min vapendragare klarade sig bra ändå. Han åt som jag, med lite variation, kanske lite indre mat men återhämtade sig snabbare och kunde trycka glass på buffén b.la. Han gjorde "misstaget" att köpa en frödinge kladdkaka på kvällen som åts med spraygrädde. Skitgott 3-4/ delar av kakan men sen smakade den mjöl och bara växte i magen :D Det är ju basically smet. Men som sagt, han återhämtade sig snabbt och kunde trycka ett gäng chocolate chip cookies emellanåt.
Hahaha nej fyfaan. Har inte kunnat bajsa än alltså. Fått i mig typ Lite grillad kyckling och keso / vaniljkvarg idag. Maten står mig upp till halsen pga hård i magen
Bra form Ozzi. Låter som att du drabbades av värre matkoma än mig :D Du skulle nog skippat salladen och frukten :)
Ja, 10k på två sittningar var onekligen.. Dumt. Önskar som sagt att jag spridit ut vissa grejer lite mer för optimal smak & matkvalité. :D Nu har man testat iallafall. Prinsesstårta är life.
svenbanan
2017-12-11, 05:35
Hur kan tårtan ha varit lättast att smälla i sig? Jag tycker prinsesstårta är löjligt gott, men jag tror jag skulle spy ifall jag åt mer än en halv. Känns som att grädden tar en jävla massa plats...
Dessutom ser det ut som att du har en kalorifri pepsi max stående på bordet där. Det måste ju vara helt fel prioriterat... ;)
Bra jobbat annars!
Hur kan tårtan ha varit lättast att smälla i sig? Jag tycker prinsesstårta är löjligt gott, men jag tror jag skulle spy ifall jag åt mer än en halv. Känns som att grädden tar en jävla massa plats...
Dessutom ser det ut som att du har en kalorifri pepsi max stående på bordet där. Det måste ju vara helt fel prioriterat... ;)
Bra jobbat annars!
Man "får" inte dricka några kalorier i 10k challenge.
vicarious
2017-12-11, 10:00
Man får dricka hur många kalorier man vill, men inte räkna in dom i 10k.
Ozziking
2017-12-11, 23:20
Bra jobbat annars!
Mannen, en bra prinsesstårta ska vara fluffig, luftig och lättsmält all the way. Den här var helt perfekt. Fluffig grädde (typ som spray, fast bättre och godare), überfluffig sockerkaka, lättsmält marsipan. Slank ner fort som fan!
Inga flytande kalorier i 10k!
Ozziking
2017-12-13, 09:32
För de som vill prova 10k så är julafton rund hörnet bara :D Eazy
Captainwide
2017-12-13, 22:03
Har som mest smäckt i mig 15800ish kcal. Gick bra under hela dagen, men fy i helvete vad jag mådde dagen efter..
Ozziking
2017-12-14, 16:01
Har som mest smäckt i mig 15800ish kcal. Gick bra under hela dagen, men fy i helvete vad jag mådde dagen efter..
Oh helveeede hur & vad?! :D
Captainwide
2017-12-14, 19:39
Förra året. Vet att jag skrev dagens bravader till en kompis dagen efter, i detalj. Skall leta fram det. Återkommer. :d
ApexProcyon
2017-12-14, 19:42
Förra året. Vet att jag skrev dagens bravader till en kompis dagen efter, i detalj. Skall leta fram det. Återkommer. :d
Hur såg morgondagens toabesök ut? :d
Ozziking
2018-05-09, 22:34
Ayyy Bumpelibump!!
Ingen som har testat / är upp för att testa 10k? :D
Ayyy Bumpelibump!!
Jag kommer att köra under nästa bulkperiod. Kommer gå all in på att enbart äta glass den dagen. Målet är 15 byttor för att nå 15 000 kalorier. Kommer köra dubbla gympass och ett konstant kontrollerat intag av glassen.
Silvermunk
2018-05-10, 10:25
Jag kommer att köra under nästa bulkperiod. Kommer gå all in på att enbart äta glass den dagen. Målet är 15 byttor för att nå 15 000 kalorier. Kommer köra dubbla gympass och ett konstant kontrollerat intag av glassen.
Du borde få problem med laktosen med 15 byttor glass, Var glad om du inte spyr eller skiter ned dig i samband med gympassen.
Tips: Ät inte bara glass
Varför? Bara en gång eller ska du ha kontinuerliga svullardagar med stort kaloriöverskott, under bulk?
Mindre negativt med en ätardag under deff än under bulk? Kroppen kommer hantera och svara bättre på ett stort akut överskott inringat i lågkaloridagar (under deff)? Plus din aptit och ätarkapacitet är troligtvis högre under deff än bulk (hunger- och mättnadskänslor, hormoner/nivåer (leptin?)).
(Jag skriver frågande och inte konstateranden.)
vicarious
2018-05-10, 13:53
Ätardagar under bulk känns onödigt. Det behövs inte. Bara risk att bli onödigt fet och försämra hälsan, särskilt om man trycker i sig mycket skit under ätardagen.
En ätardag har mindre negativa konsekvenser om energiunderskott råder.
Du borde få problem med laktosen med 15 byttor glass, Var glad om du inte spyr eller skiter ned dig i samband med gympassen.
Tips: Ät inte bara glass
Laktosen är mitt minsta problem. Är mer orolig för att bli yrslig och konstig i huvudet av det kontinuerliga sockerintaget. Glass är lätt att få i sig och smälter snabbt i magen tänker jag. Blir det för äckligt efter 4-5 byttor får jag väl ha en reservplan. Diarré vore önskvärt för då vet jag att tarmarna jobbar för full maskin. :D
Varför? Bara en gång eller ska du ha kontinuerliga svullardagar med stort kaloriöverskott, under bulk?
Mindre negativt med en ätardag under deff än under bulk? Kroppen kommer hantera och svara bättre på ett stort akut överskott inringat i lågkaloridagar (under deff)? Plus din aptit och ätarkapacitet är troligtvis högre under deff än bulk (hunger- och mättnadskänslor, hormoner/nivåer (leptin?)).
(Jag skriver frågande och inte konstateranden.)
Nä, det verkar onödigt med kontinuerliga svullardagar under bulk. Men jag vill vara van vid att äta större mängder när jag ger mig på detta. Just nu har jag ätit väldigt nyttigt och väldigt små mängder i över tre månader. Har upplevt under ätardagarna att magsäcken är direkt ovan att hantera större mängder. Fick riktigt svårt att röra mig i lördags efter fyra hamburgare t.ex. Mättnaden slog till som små nålstick varje gång jag andades. Jag tror chansen att klara utmaningen är större när systemet är bättre förberett för större mängder, och framför allt fetare föda.
Älskar glass och skulle nog kunna trycka närmare 10 byttor B&J på en kväll, men det finns så mycket annat gott att äta också, tänk på det när man har sånna här enstaka tillfällen att äta precis vad och hur mycket man vill!
vicarious
2018-05-11, 10:16
Det är lätt att säga hur enkelt det skulle vara att äta så och så mycket innan man gett sig in på det, särskilt om man är lite hungrig och kanske gått på deff innan. Men när man kommit några tusen kcal in är man inte lika sugen längre. Det märkte jag när jag provade äta 10k.
Efter 5 byttor glass kanske man blir lite less, sen börjar man fundera över om det verkligen är värt det att trycka resten om njutningen har försvunnit?
Mass-Tech
2018-05-11, 19:40
Ayyy Bumpelibump!!
Jo, testat och lived to tell the tale
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7901648&postcount=3566
Älskar glass och skulle nog kunna trycka närmare 10 byttor B&J på en kväll, men det finns så mycket annat gott att äta också, tänk på det när man har sånna här enstaka tillfällen att äta precis vad och hur mycket man vill!
Den tanken har slagit mig, men hur jävla gott är egentligen nånting överhuvudtaget när man redan tryckt i sig ett kg glass? Visst, glassen är väl fortfarande god även om man inleder med en dubbelinbakad pizza, men knappast tvärtom. Därefter tar det halva dagen innan man verkligen kan njuta av en till god måltid. Och den tiden har man inte. Utmaningen går ut på att svälja kalorier under ett fönster på typ 18 timmar (vakna tidigt, frukost 06:00 och sista sleven 00:00). Enbart frukosten kommer att vara en njutning. Resten gäller det bara att försöka förenkla. Och där föreställer jag mig att glass är lättare att fortsätta tvinga i sig än mycket annat som måste spjälkas länge i magsäcken. En pizza blir en degklump som ligger kvar fem timmar. Ett par byttor B&J sprutar man ut på andra sidan inom loppet av två timmar.
Ja, jag tror på glassen. Möjligt att man kan krydda det hela med något kg energirika nötter? Har dock för mig att nötter mättar alldeles för bra.
Det är lätt att säga hur enkelt det skulle vara att äta så och så mycket innan man gett sig in på det, särskilt om man är lite hungrig och kanske gått på deff innan. Men när man kommit några tusen kcal in är man inte lika sugen längre. Det märkte jag när jag provade äta 10k.
Efter 5 byttor glass kanske man blir lite less, sen börjar man fundera över om det verkligen är värt det att trycka resten om njutningen har försvunnit?
Den sista utmaningen lyckades jag övervinna ikväll. Hade fått nog efter 14 skivor Gräddad Längtan och hade 4-5 skivor kvar i påsen. Men jag hade gett mig fan på att en gång i livet lyckas äta en hel limpa. Då var det inte längre svårt att motivera sig till att fortsätta. En så mäktig milstolpe skulle inga kväljningskänslor i världen få ta ifrån mig. Så jag tror helt klart jag har vad som krävs för att inte vika ner mig när glassen börjar smaka margarin.
Sen är det absolut så att man blir illamående mot slutet av varje session och kommer behöva vila ett par timmar innan man mular vidare mot nästa kväljningsvåg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.