handdator

Visa fullständig version : Fraktur i fotled - hur träna?

baston
2017-10-08, 15:21
Bröt vadbenet för en vecka sen, men slipper operation, utan kommer bara ha benet gipsad upp till knät i totalt fyra veckor. Enligt läkaren ska jag belasta foten så mycket jag kan så det har blivit en del promenader, men känner att jag skulle vilja utöka det lite. Vad kan man köra för övningar där man belastar fotleden? Foten är fortfarande gipsad så jag antar att det inte finns hur många övningar som helst att köra, men vad skulle ni rekommendera?

Dovahkiin
2017-10-08, 16:34
Ska du belasta en gipsad fraktur så mycket du kan redan de första veckorna?

baston
2017-10-08, 17:13
Ska du belasta en gipsad fraktur så mycket du kan redan de första veckorna?Yes, det stämmer.

Dovahkiin
2017-10-08, 17:42
Jag antar det är smärtgränsen som bestämmer hur mycket det går då? Då blir det väldigt svårt att rekommendera övningar då det blir så mycket upp till hur ont det gör. Men allt som innebär att du gör något och står på fötterna kommer ju belasta fotleden, så det går väl göra nästan vad som helst tänker jag mig? Frågan är om det är sådan belastning läkaren syftade på och inte bara att gå på foten och använda den så mycket det känns bra? Belasta i läkarspråk brukar mest syfta till att använda som vanligt i vardagen är min upplevelse.