Logga in

Visa fullständig version : Vetenskapstråden

Yes
2017-10-03, 11:31
Tråden för alla som sysslar med vetenskap eller tänker börja.

Konceptet är väldigt enkelt. Här postar vi videos, boktips och annars nyttiga länkar som berör naturvetenskapliga ämnen. Diskussioner och smarta frågor vi undrar i vardagslivet är också välkommet.

Observera att vi behandlar naturvetenskapliga ämnen här. Företrädesvis på en nivå som lägst motsvarar god populärvetenskap.

Jag vill därmed börja med att sätta ribban.

Feynman Lectures on Physics:
https://youtu.be/JzWzLyGuPRY?list=PL_6G_2_0gFDqFjq4gZbmDvJT4bnvnNwr-

Feynman QED:
https://youtu.be/eLQ2atfqk2c?list=PL8590A6E18255B3F4
https://www.amazon.com/QED-Strange-Theory-Light-Matter/dp/0691024170

Feynman Computer Heuristics:
https://youtu.be/EKWGGDXe5MA

Den gode Herr Feynman borde höra till allmänbildningen.

MIT har en del intressanta föreläsningar på tuben:
https://www.youtube.com/channel/UCEBb1b_L6zDS3xTUrIALZOw

Code: The Hidden Language of Computer Hardware and Software:
https://bobcarp.files.wordpress.com/2014/07/code-charles-petzold.pdf

Fullständigt lysande bok som går från blindskrift till logiska grindar, boolesk algebra, hårdvara och maskinkod. Jag är ungefär halvvägs genom den och det är bästa skiten jag läst på länge.

Google har en gratis kurs om maskininlärning här:
https://www.udacity.com/course/deep-learning--ud730

Kan komineras med 'Learn Python the Hard Way':
https://learnpythonthehardway.org/

Här finns mer maskininlärning från Stanford och MIT (jag har bara kollat på dem översiktligt än, men de ser lovande ut):
http://openclassroom.stanford.edu/MainFolder/CoursePage.php?course=MachineLearning
https://ocw.mit.edu/courses/electrical-engineering-and-computer-science/6-867-machine-learning-fall-2006/index.htm

Avslutningsvis kan jag ha hittat mitt livs kärlek i en kvinnlig McGyver:
https://www.youtube.com/user/jeriellsworth

Hon bygger bland annat transistorer och microchip i sitt kök. Det är typ 7 mil bortom totalt awesome.

Så, nu är det er tur att fylla på tråden.

Bob90
2017-10-03, 12:05
Tjihu!

Gillar du digital design så kan jag också tipsa om "Fundamentals of digital logic with vhdl designs" av Brown och Vranesic. Hittar dock snabbt letat ingen legitim pdf.

Börjar lite försiktigt med Khan Academy. Riktigt trevlig hemsida för egentligen hela första årets universitetsmatte för de flesta naturvetenskapliga programmen. Likaså finns en del fysik och elkretsanalys (finns även lite kemi, biologi osv). Bra komplement till föreläsningar om man inte fattar något koncept eller behöver få det förklarat på ett annat sätt.

https://www.khanacademy.org/

Yes
2017-10-03, 12:13
Den ska jag absolut kolla in! På min läslista har jag också:

Fundamentals of Logic Design av Charles H. Roth Jr. och Larry L. Kinney. Den går dock ganska direkt på algebra utan mycket till förspel.

Följer även Nand2Tetris:
http://nand2tetris.org/

Detta är tänkt som komplement till mitt nystartade projekt att bygga en CPU. Jag har dock inte tänkt mig approachen med att programmera FPGA's med VHDL, utan istället bygga kretsarna själv (med TTL IC's).

Mental
2017-10-03, 12:16
Såå, naturvetenskapstråden således?

Bob90
2017-10-03, 12:17
Lägger min edit här istället eftersom du han skriva mer innan jag hann redigera :p

Den går igenom väldigt bra från grundnivå, men jag kan inte avgöra hur bra den gör sig över det.

Och en diskussionsöppning, om någon råkar ha koll dvs, säg att man lyckas placera en permanentmagnet ovanför en annan permanentmagnet, dvs att man lyckas balansera den perfekt så att den svävar utan att flyga iväg. Exakt vad är det som förhindrar detta att på lång sikt bryta mot termodynamikens första huvudsats? Jag antar att det är någon form av materialtrötthet i permanentmagneterna, har googlat mig fram till de här två två förklaringarna men blir inte mycket klokare på dem. Det är över min nuvarande nivå :p

Some demagnetization or reverse magnetization will occur if any part of the magnet is subjected to a reverse field above the magnetic material's coercivity.
Demagnetisation progressively occurs if the magnet is subjected to cyclic fields sufficient to move the magnet away from the linear part on the second quadrant of the B-H curve of the magnetic material (the demagnetisation curve).

Vi får inte glömma att oerhört viktiga vetenskapsgrenar som tex genusvetenskap givetvis också är välkomna ;)

Yes
2017-10-03, 12:20
Semantik och genus är portförbjudet här.

Mental
2017-10-03, 12:22
Vi får inte glömma att oerhört viktiga och tunga vetenskapsgrenar som tex genusvetenskap givetvis också är välkomna ;)

Jag tänker mig saker som matematik, och till viss del logik, som är betydligt närmare besläktade med filosofi. Utan att för den sakens skull vara en "Naturvetenskap"

Matematik är ju inte en naturvetenskap för den bygger på saker som inte kan testas. Axiom. Man har helt enkelt bara bestämt att "det är så för annars funkar det inte"
Lite längre bort ligger ekonomi, som tangerar in på psykologi och sociologi, båda är vetenskaper, men inte naturvetenskaper.

Yes
2017-10-03, 12:25
Matematik och logik hör hemma i tråden såvida det inte är något som bättre avhandlas i matematiktråden.

Ekonomi, sociologi och psykologi hör inte hemma här. Statistik är välkommet.

Bob90
2017-10-03, 12:26
Semantik och genus är portförbjudet här.
:d

Jag tänker mig saker som matematik, och till viss del logik, som är betydligt närmare besläktade med filosofi. Utan att för den sakens skull vara en "Naturvetenskap"

Matematik är ju inte en naturvetenskap för den bygger på saker som inte kan testas. Axiom. Man har helt enkelt bara bestämt att "det är så för annars funkar det inte"
Lite längre bort ligger ekonomi, som tangerar in på psykologi och sociologi, båda är vetenskaper, men inte naturvetenskaper.
Man kan väl se det som att utan matematik och logik så skulle inte kanske inte naturvetenskapen heller finnas.

Det kanske går att förenkla trådens ramar till engelskans "STEM"?

Aryt
2017-10-03, 12:28
Feynman är helt fantastisk, vilken människa. Kan +1 hans föreläsningar.
Lägger min edit här istället eftersom du han skriva mer innan jag hann redigera :p

Den går igenom väldigt bra från grundnivå, men jag kan inte avgöra hur bra den gör sig över det.

Och en diskussionsöppning, om någon råkar ha koll dvs, säg att man lyckas placera en permanentmagnet ovanför en annan permanentmagnet, dvs att man lyckas balansera den perfekt så att den svävar utan att flyga iväg. Exakt vad är det som förhindrar detta att på lång sikt bryta mot termodynamikens första huvudsats? Jag antar att det är någon form av materialtrötthet i permanentmagneterna, har googlat mig fram till de här två två förklaringarna men blir inte mycket klokare på dem. Det är över min nuvarande nivå :p

Det är väl väldigt likartad med att du hade lagt en bok på ett bord? Boken balanseras också av en liknande kraft som magneten.

Yes
2017-10-03, 12:28
Det kanske går att förenkla trådens ramar till engelskans "STEM"?
Ja, det går mycket bra.

Bob90
2017-10-03, 12:46
Det är väl väldigt likartad med att du hade lagt en bok på ett bord? Boken balanseras också av en liknande kraft som magneten.

Mja, nu läste du nog inte mitt inlägg så noga.
I kort och gott så söker jag en förklaring på varför magneterna kommer "tröttas ut"/degaussiseras/avmagnetiseras under tid på ett sätt som glada lekmän kan förstå.

Skulle magneten fortsätta sväva ovanför den andra i all evighet så skulle det bryta mot energiprincipen.
Edit: Dvs i det här fallet att kraften som håller uppe magneten inte skulle innebära några energiförluster.

Bossebäver
2017-10-03, 14:36

Finns det någon annan vetenskap? :p

Yes
2017-10-03, 14:58
Gillar du digital design så kan jag också tipsa om "Fundamentals of digital logic with vhdl designs" av Brown och Vranesic. Hittar dock snabbt letat ingen legitim pdf.

Råkar du förresten vara insatt i detta ämne och måhända känna till bra program för att designa kretsar och simulera logik?

Jag har hittills provat Logisim och Multisim.

Bob90
2017-10-03, 15:07
Råkar du förresten vara insatt i detta ämne och måhända känna till bra program för att designa kretsar och simulera logik?

Det kan jag tyvärr inte säga, jag läste typ 1-2 perioder civ.ing för rätt många år sen och där fanns en kurs i digital design, men jag tentade aldrig av den.
Jag känner bara till VHDL från min tidigare erfarenhet och har aldrig ens hört talas om logisim eller multisim.

Har dock återupptagit studierna och kommer faktiskt börja läsa en kurs i digital design igen som börjar i november. Så efter det kanske jag kan komma med lite tips om jag snappar upp alternativa programvaror från föreläsare eller kursare, men då kanske du redan har hunnit avsluta ditt projekt :p

Boken jag rekommenderade är den jag hade och kommer ha i kursen. Tyckte den var rätt tydlig och bra, men såhär i efterhand kanske den är för mycket högskoleinriktad/läromedelaktig för ditt ändamål? Det finns tex en del räknetal och övningar i boken för att lära sig olika signaler, talsystem, grindar, booleska algebraoperationer etc.

Yes
2017-10-03, 15:19
Det kan jag tyvärr inte säga, jag läste typ 1-2 perioder civ.ing för rätt många år sen och där fanns en kurs i digital design, men jag tentade aldrig av den.
Jag känner bara till VHDL från min tidigare erfarenhet och har aldrig ens hört talas om logisim eller multisim.

Har dock återupptagit studierna och kommer faktiskt börja läsa en kurs i digital design igen som börjar i november. Så efter det kanske jag kan komma med lite tips om jag snappar upp alternativa programvaror från föreläsare eller kursare, men då kanske du redan har hunnit avsluta ditt projekt :p

Boken jag rekommenderade är den jag hade och kommer ha i kursen. Tyckte den var rätt tydlig och bra, men kanske såhär i efterhand är för mycket högskoleinriktad för ditt ändamål? Det finns tex en del räknetal och övningar i boken för att lära sig olika signaler, talsystem, grindar, booleska algebraoperationer etc.
Hehe, finns då inte en chans i världen att jag ens kommer i närheten av att slutföra projektet det här året. Jag är glad om jag lyckas till nån gång under nästa år.
Logisim är ett open source program för att simulera just logiska kretsar. Det lämnar dock en del att önska. Multisim är komersiell programvara för att bygga kretsar (och exempelvis föra över dem till PCB) och det kan även simulera logik. Där finns även fördelar som att man kan simulera med vissa toleranser, använda "mätinstrument" och använda en databas av riktiga komponenter.

Jag har inget emot matematiken i sig men för mig som inte räknat matte sen gymnasiet tar jag gärna den biten med lite förspel och en klick vasselin. :)

Bob90
2017-10-03, 15:40
Hehe, finns då inte en chans i världen att jag ens kommer i närheten av att slutföra projektet det här året. Jag är glad om jag lyckas till nån gång under nästa år.
Logisim är ett open source program för att simulera just logiska kretsar. Det lämnar dock en del att önska. Multisim är komersiell programvara för att bygga kretsar (och exempelvis föra över dem till PCB) och det kan även simulera logik. Där finns även fördelar som att man kan simulera med vissa toleranser, använda "mätinstrument" och använda en databas av riktiga komponenter.

Jag har inget emot matematiken i sig men för mig som inte räknat matte sen gymnasiet tar jag gärna den biten med lite förspel och en klick vasselin. :)

Ah, ingen brådis med andra ord, men låter ju rätt ballt att försöka bygga en CPU själv. Ska du enbart bygga den "digitalt" eller har du ambitionen att göra en hårdvaruvariant också?

Ja logisim verkar lite mer anpassat för utbildning men multisim verkar ju vara väl använt i både industri och akademia såvitt jag kan googla mig till.

Det jag menade var att boken kanske är lite mer åt det teoretiska hållet medan du, som jag uppfattar det som, kanske är ute efter något mer praktiskt. Typ som en handbok som du kan använda för att faktiskt få saker gjorda istället för att kolla på teori som ändå inte hjälper dig i projektet.

Av boken som jag tipsade om som består av ca 900 sidor var inte mer än typ 150 sidor tillägnat VHDL tex, så resten är ordbajsande (eftersom den är amerikansk) och ganska "rigorös" i teoretiska grunderna. Man bryr sig kanske inte om vilka material hammaren är gjord av och tekniken bakom om man är intresserad av att bygga ett hus liksom :p

Yes
2017-10-03, 18:07
Ah, ingen brådis med andra ord, men låter ju rätt ballt att försöka bygga en CPU själv. Ska du enbart bygga den "digitalt" eller har du ambitionen att göra en hårdvaruvariant också?

Ja logisim verkar lite mer anpassat för utbildning men multisim verkar ju vara väl använt i både industri och akademia såvitt jag kan googla mig till.

Det jag menade var att boken kanske är lite mer åt det teoretiska hållet medan du, som jag uppfattar det som, kanske är ute efter något mer praktiskt. Typ som en handbok som du kan använda för att faktiskt få saker gjorda istället för att kolla på teori som ändå inte hjälper dig i projektet.

Av boken som jag tipsade om som består av ca 900 sidor var inte mer än typ 150 sidor tillägnat VHDL tex, så resten är ordbajsande (eftersom den är amerikansk) och ganska "rigorös" i teoretiska grunderna. Man bryr sig kanske inte om vilka material hammaren är gjord av och tekniken bakom om man är intresserad av att bygga ett hus liksom :p
Ambitionen är att bygga den på riktigt, så mycket från grunden som möjligt. Det skulle t.ex. kunna vara att använda TTL-chip, vilket i princip skulle få det till en nivå av logiska grindar utan att bygget blir kylskåpsstort.
Designen har jag sen tänkt att först göra med lämplig mjukvara, företrädesvis med något som både simulerar logiken och kretsarna. Känns ju som en bra idé att först göra en ritning som går att testa istället för att klura ut och bugtesta allt under byggets gång. Förhoppningsvis går det även att tillverka en PCB, men annars är det bara att använda experimentbrädor och bli en gud på att reda ut sladdhärvor.

Teori är sjukt viktigt. Det är ju dels inte så att det finns många färdiga manualer och för äkta ära och berömmelse måste jag ju implementera lite egna lösningar i designen (även om helt efter eget huvud vore lite för ambitiöst). En stor del av tiden kommer alltså läggas på att läsa på och lära mig.
Annars har jag gjort en 4-bitars ALU i Logisim, men det kan jag inte ta mycket cred för då jag inte ens fullt ut förstår hur den funkar. Tänkte att jag skulle överföra den till Multisim som i sin tur kräver att elektroniken är sund (Logisim bryr sig ju inte ens om vilken ström du kör utan hanterar bara logiken).

För övrigt hittade jag just denna kurs som är gratis. Verkar intressant iaf:
https://courses.edx.org/courses/course-v1:MITx+6.004.1x_3+3T2016/course/

Bob90
2017-10-03, 19:09
Ambitionen är att bygga den på riktigt, så mycket från grunden som möjligt. Det skulle t.ex. kunna vara att använda TTL-chip, vilket i princip skulle få det till en nivå av logiska grindar utan att bygget blir kylskåpsstort.
Designen har jag sen tänkt att först göra med lämplig mjukvara, företrädesvis med något som både simulerar logiken och kretsarna. Känns ju som en bra idé att först göra en ritning som går att testa istället för att klura ut och bugtesta allt under byggets gång. Förhoppningsvis går det även att tillverka en PCB, men annars är det bara att använda experimentbrädor och bli en gud på att reda ut sladdhärvor.

Teori är sjukt viktigt. Det är ju dels inte så att det finns många färdiga manualer och för äkta ära och berömmelse måste jag ju implementera lite egna lösningar i designen (även om helt efter eget huvud vore lite för ambitiöst). En stor del av tiden kommer alltså läggas på att läsa på och lära mig.
Annars har jag gjort en 4-bitars ALU i Logisim, men det kan jag inte ta mycket cred för då jag inte ens fullt ut förstår hur den funkar. Tänkte att jag skulle överföra den till Multisim som i sin tur kräver att elektroniken är sund (Logisim bryr sig ju inte ens om vilken ström du kör utan hanterar bara logiken).

För övrigt hittade jag just denna kurs som är gratis. Verkar intressant iaf:
https://courses.edx.org/courses/course-v1:MITx+6.004.1x_3+3T2016/course/

Ja, det är nog roligare att felsöka digitalt :d
Jag håller på att bli tokig på våra ellabbar med alla spaghettikablar överallt, och det är nog max typ 10 st.

Jo, ska man göra något helt själv från grunden så är teori viktigt. Men annars brukar jag leva efter att för att lösa praktiska problem så ska man bara ha precis så mycket teori som behövs för att kunna lösa problemen. Att problemlösning mer är en praktisk färdighet snarare än teoretisk. Typ lite som Polya säger i sina böcker. Men absolut, teori är jäkligt viktigt, särskilt i akademiska ämnen.

Ett komplement kan vara nedan youtubekanal också. Kolla "Digital logic" i playlist. Finns en del grejer jag inte minns att vi gick igenom när jag läste det, men finns också en hel del grejer som är bra.

https://www.youtube.com/channel/UCkO6DkRPAjOtWMmi2N1Ct6A/playlists

Bob90
2017-10-11, 23:50
Snackade med lite folk på en mastermässa idag ang jobbutsikterna för någon med en master i fysik (om vi tänker fysik i alla dess former, allt från subatomär, kärnfysik, elektrofysik, teoretisk fysik osv) men lyckades inte få något mer svar än att det faktiskt fanns jobb utanför universitet som fysiker.

Någon som har koll på vad en fysiker kan jobba med i tex industrin eller på företag som inte bara är i form av typ analytiker?

Arne Persson
2017-10-13, 15:47
Cutting edge science...:d

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCMQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.chelonian.org%2Fwp-content%2Fuploads%2Ffile%2FSommer_etal_2009.pdf&ei=PY-LUOn6O4WO4gSlnYHwAg&usg=AFQjCNE9QUBRS6YOlqd44n7cDVTw2e9eaQ

Captainwide
2017-10-22, 08:41
Hej. Har precis betat av en kurs som diskuterade olika perspektiv på att bedriva vetenskap och hur en människa kan spegla sin omvärld. Mot all förmodan så gick det vägen och jag fann kursen riktigt intressant, trots en väldigt trög start.

De olika perspektiven som vi diskuterade inom kursen var:

- Karl Poppers teorier om falsifiering och väldigt objektivt driven vetenskap. Boken till detta var "The Logic of Scientific Discovery".

- Berger & Luckmanns teorier om Social Konstruktivism, en människas interaktioner konstruerar dennes verklighet och vilket skulle bidra till ny kunskap genom samspel mellan människor, typ, väldigt flummigt. Boken här var "The social construction of reality"

Har blivit ganska nyfiken på hela ämnet. Vilket perspektiv är kutym idag när man bedriver vetenskap och kunskap, fortfarande dessa eller några helt andra perspektiv? Intressanta böcker i ämnet skulle uppskattas, inte fööööör svårlästa dock. :d

Klein
2017-10-22, 09:25
Hej. Har precis betat av en kurs som diskuterade olika perspektiv på att bedriva vetenskap och hur en människa kan spegla sin omvärld. Mot all förmodan så gick det vägen och jag fann kursen riktigt intressant, trots en väldigt trög start.

De olika perspektiven som vi diskuterade inom kursen var:

- Karl Poppers teorier om falsifiering och väldigt objektivt driven vetenskap. Boken till detta var "The Logic of Scientific Discovery".

- Berger & Luckmanns teorier om Social Konstruktivism, en människas interaktioner konstruerar dennes verklighet och vilket skulle bidra till ny kunskap genom samspel mellan människor, typ, väldigt flummigt. Boken här var "The social construction of reality"

Man kan väl enkelt säga att det finns två perspektiv. Aristoteles perspektiv och Platos perspektiv. Läs deras grejer så har du en bra grund.

I övrigt, om vi inte ska begränsa oss till renodlad filosofi, så tycker jag att följande böcker på temat vetenskap är ganska grundläggande:

30 years that shook physics - George Gamow
Higher Superstition: The Academic Left and Its Quarrels with Science - Paul Gross and Norman Levitt
Intellectual impostures - Allan Jocal and Jean Bricmont
How to lie with statistics
Uncertainty: The Soul of Modeling, Probability & Statistics
The selfish Gene - Richard Dawkins
The Red Queen - Matt Ridley
The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable - Nassim Nicholas Taleb

Bob90
2017-11-11, 20:53

Vår lärare rekommenderade "Quartus" till oss. Vi har inte gått igenom det ännu men han svarade det på en fråga som en i klassen ställde. Har därför inte satt mig in i programmet och kan inte heller uttala mig om det.

Men lärarna är ju professorer och grejer så man får väl ta honom på ordet :p