Visa fullständig version : Tyngsta Ouppvärmda böj
Agitator
2017-10-02, 04:51
Vem här har varit dum nog att böja tungt helt ouppvärmd. Grenspecifikt dvs.
Som frågeställare får man sätta kritererie också.
Semi RAW: Styrkelyftsskor är enda godkända hjälpmedel ifall man nu måste ha hjälpmedel.
Allt annat är förbjudet utöver vanliga träningskläder.
Bonuspoäng till konventionell stance med high bar och minst paralellt djup.
Uppvärmning: ja alltså. 10-20 min på cykel/löpband eller gått och kramats lite i stretchrummet är klart godkänt. Vad som inte är godkänt är att träna benövningar i maskin eller liknande innan.
Vi pratar om att dyka upp på gymmet och säga, I bet I can squat that, när man ser någon polares max. Just for that agitating feeling.
Ifall man inte gjort en sådan här dum sak på gymmet innan man såg denna tråd så ta denna mening som disclaimer. KIDS DON'T TRY THIS.
Dubbelbonuspoäng ifall man bifogar storyn bakom idiotlyftet. :hbang:
Tror inte jag böjt mer än 170 ouppvärmd. Onödigt att testa mer.
Jag har gjort det i marklyft på 100 kg i enarmslyft, men jag skulle aldrig våga på böj eller någon annan övning :D
Jag är skadedrabbad så det räcker nu tack :p
Agitator
2017-10-02, 07:58
Gjorde faktiskt 170 när jag såg polaren träna när jag kom ner i lokalen. Blev sugen och sa, jag kan nog böja det ouppvärmt.
Kändes oförskämt bra faktiskt efter jag gjort det. Har gjort liknande i mark också, fast då bara 200 och för reps. Skumt det där hur lätt och explosivt det kan kännas trots att man inte värmt upp. Nästan som ett bra pass med uppvärmning där man planerat köra explosivt och tungt.
ARMSTARK
2017-10-02, 08:07
Jag skulle aldrig göra någonting ouppvärmd, visserligen trappar jag upp vikterna ganska snabbt i alla övningar men börjar alltid med typ stången.
King Grub
2017-10-02, 08:29
140 kilo.
Nog aldrig böjt mer än 60kg som startvikt. Alldeles för lätt att få ryggproblem för att börja med tyngre än det.
Helt ouppvärmd har jag nog aldrig varit när jag gjort en knäböj med stång. Börjar ju alltid med uppvärmningsrutinen utan stång som inkluderar goblet squat med 10 kg viktplatta. Utöver denna rutin har jag som mest gått på 60 kg som första uppvärmningsvikt. Kan tänka mig att det i framtiden blir max 70 kg om jag väljer att köra med röda istället för blå.
I övrigt är det otroligt nog mer idiotiskt än att röka att försöka slå rekord i ouppvärmda knäböj.
Diomedea exulans
2017-10-02, 11:51
40 kg.
Aldrig böjt uppvärmd. Men aldrig böjt tungt heller. :)
billmaier
2017-10-02, 16:55
Typ 100kg, skulle inte våga testa högre.
Har däremot bänkat 150kg och markat 265kg helt ouppvärmd.
StarkaUlf
2017-10-02, 17:02
Hehe, en gång när vi tränade sa min kompis till mig att han hade lastat åtta stycken stora såna där crossfit-femkilos-vikter på stången. Så jag tänkte att tja, 60 kg kan vi väl börja med. När jag sedan klev ut med stången på axlarna så orkade jag bara en repetition, den jäveln hade ju lastat åtta kakor på 20 kg styck, så den totala vikten var ju 180 kg :laugh: Innan den kvällen var mitt max på 130 kg. Allt sitter i huvudet, man är starkare än man tror.
20kg, jupp aldrig börjat på annat än stången.
Inte jag heller!
(här aldrig böjt 170 öht:! :d )
Jag har märkt att för en gammal gubbe som mig så går böjen mycket bättre (mindre skador och arbets-seten känns bättre) om jag värmer upp med 10kg-ökningar från tom stång 20-30-40... osv hela vägen upp till vad jag nu ska köra på. Inte mer än 6 reps per vikt så att jag kan hålla vilan kort så att uppvärmningen inte tar hela dan.
Jag böjer inte mer än 100 totalt. Men jag börjar alltid med tom stång och sen lastar jag på 15kg på varje sida och sen tior resten + småvikter.
Agitator
2017-10-02, 20:27
Jag klarar inte av att värma med tom stång. Måste minst ha 40 KG. Blir för lätt med tom stång och det känns bättre med lite vikt för att få den rörelsebana man är van med.
Agitator
2017-10-02, 20:31
Hehe, en gång när vi tränade sa min kompis till mig att han hade lastat åtta stycken stora såna där crossfit-femkilos-vikter på stången. Så jag tänkte att tja, 60 kg kan vi väl börja med. När jag sedan klev ut med stången på axlarna så orkade jag bara en repetition, den jäveln hade ju lastat åtta kakor på 20 kg styck, så den totala vikten var ju 180 kg :laugh: Innan den kvällen var mitt max på 130 kg. Allt sitter i huvudet, man är starkare än man tror.
Haha underbart, Megapluspoäng för PB story. Han gjorde det med flit förutsätter jag. Men du måste ju känt att det var för tungt för dig. Eller rackade du bara av och bet ihop och böjde oavsett? Får vi höra käbblet före, under och efter lyftet också hahaha?
Skaplig ökning i PB otestat.
Agitator
2017-10-02, 20:45
140 kilo.
Typ 100kg, skulle inte våga testa högre.
Har däremot bänkat 150kg och markat 265kg helt ouppvärmd.
https://i.imgur.com/voy5b0F.gif
Kungligt grub!
Någon story bakom 265 lyftet billmaier?
Lurkarna som röstat på >200 KG.
Några storys att dela med sig bakom dessa lyft? Eller bara en vanlig böjdag pass nr 4 i veckan?
StarkaUlf
2017-10-02, 20:54
Haha underbart, Megapluspoäng för PB story. Han gjorde det med flit förutsätter jag. Men du måste ju känt att det var för tungt för dig. Eller rackade du bara av och bet ihop och böjde oavsett? Får vi höra käbblet före, under och efter lyftet också hahaha?
Skaplig ökning i PB otestat.
Hehe, jag skoja bara :D
Vad som nog är värre, är att jag testade att köra farmers walk på 160kg styck helt ouppvärmd när jag kikade på strongmankvalet i Sundsvall i somras.
Aldrig kört det heller.
https://www.instagram.com/p/BXJTHMlgMBB/?taken-by=carl_den_store
Agitator
2017-10-02, 21:12
Vad som nog är värre, är att jag testade att köra farmers walk på 160kg styck helt ouppvärmd när jag kikade på strongmankvalet i Sundsvall i somras.
Aldrig kört det heller.
Galet starkt ändå. Tumlöst ser det ut att vara också, that's cray-cray!
100-120 gissar jag. Om det är massa folk på träning så har jag hoppat in där någonstans.
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Diomedea exulans
2017-10-02, 21:28
Hehe, jag skoja bara :D
Din jävel! Jag gick på det!
Aldrig kört det heller.
Oj shit va jävla tungt!
Hur lång knatade de som tävlade? Och hur tunga vikter brukar de köra i WSM-finalen om Farmers Walk ingår?
Galet starkt ändå. Tumlöst ser det ut att vara också, that's cray-cray!
yea tumlöst. Höll dock fel enligt folk, man skulle lägga den mitt i handen.
Oj shit va jävla tungt!
Hur lång knatade de som tävlade? Och hur tunga vikter brukar de köra i WSM-finalen om Farmers Walk ingår?
Tror banan var 20m. Jag hade nog slagit 2 eller 3 pers då man hade 1 minut på sig att gå. Osäker på vad de kör på WSM. Detta var samma vikt som de körde med i finalen iaf. Blev lite sugen på strongmanträning efter detta :P inte kommit till skott dock.
StarkaUlf
2017-10-02, 22:07
Din jävel! Jag gick på det!
Förlåt :(
Blev lite sugen på strongmanträning efter detta :P inte kommit till skott dock.
Det tycker jag absolut att du ska göra, du verkar ha de fysiska förutsättningarna och det vore skitkul att följa om du dokumenterar i din journal. Har du nåt gym med strongmautrustning där du kan träna?
Agitator
2017-10-02, 22:26
yea tumlöst. Höll dock fel enligt folk, man skulle lägga den mitt i handen.
Tror banan var 20m. Jag hade nog slagit 2 eller 3 pers då man hade 1 minut på sig att gå. Osäker på vad de kör på WSM. Detta var samma vikt som de körde med i finalen iaf. Blev lite sugen på strongmanträning efter detta :P inte kommit till skott dock.
Aldrig gill att hålla stänger i handflatan. Jag kör mina mark helt i fingrarna. Ändå där stången slutar när man väl börjar tappa greppet. Så lika bra börja där och bli starkare i fingrarna :)
Har faktiskt aldrig böjt helt ouppvärmd. Har däremot bänkat för en fotosession ouppvärmd 120 kg, gjorde redigt ont och bilden kom inte ens med :(
Diomedea exulans
2017-10-03, 10:20
Aldrig gill att hålla stänger i handflatan. Jag kör mina mark helt i fingrarna. Ändå där stången slutar när man väl börjar tappa greppet. Så lika bra börja där och bli starkare i fingrarna :)
Då startar du ju längre från marken, din fuskis!
Agitator
2017-10-03, 10:28
Då startar du ju längre från marken, din fuskis!
Whatever it takes, GOT DAMIT!
Har alltid varit roligt att träna greppet. Att hålla högt i handflatan verkar bara dumt ifall man inte har stora händer.
billmaier
2017-10-03, 20:00
Någon story bakom 265 lyftet billmaier?
Var som domare i Holland på ett studentmästerskap i styrkelyft för några år sedan. Tävlingen avgjordes genom bästa Wilks. Diskuterade allmänt om marklyft före tävlingen med några av arrangörerna och deltagarna. Tävlingens förhandsfavorit var väldigt kaxig och dryg av sig och berättade flera gånger hur bra han är på marklyft. Blev trött på detta beteende och jävlades lite tillbaka genom att lova att jag markar mer än honom ouppvärmd.
Tävlingen var över och förhandsfavoriten vann. Han hade även tävlingens bästa mark på 262,5kg. Jag hade redan glömt bort hela mitt löfte och skulle redan börja gå hemåt efter prisutdelningen. Då hörde jag hur speakern kallade upp mig på scenen och där var en stång lastad med 265kg. Hade inget annat val än att gå upp på scenen och dra upp vikten framför alla 50 pers som fortfarande satt kvar i publiken. Vikten kom förvånansvärt lätt upp tack vare allt adrenalin, men kunde inte marka på några veckor efteråt tack vare jävligt öm rygg... Behöll min stolthet, men har inte markat kall mer än 120kg sedan dess.
Agitator
2017-10-03, 20:41
Haha.
Underbart.
FinnPower
2017-10-03, 21:15
Nu när jag började skriva min story om den ouppvärmda böjen kom jag på att jag sannolikt mindes fel angående vikten. Om någon vill/kan ändra i pollen så gör gärna det, jag vill inte ha cred för nåt jag inte har gjort.
Jag kryssade i +200 kg men det kan vara så att det är inkorrekt.
Min ouppvärmda böj på 160-170 kg (minns inte exakt?) kom naturligtvis lite oplanerat en dag när jag för många år (ca 15 år sedan) sedan gled in på gymmet lite halvbakis och skulle hälsa på dem som tränade. Det var lastat och klart i böjställningen och jag tänkte väl känna på det lite men det blev en böj i de skor jag kom in med samt jeans. Utan bälte.
En annan korkad grej jag gjort kall var när jag skulle få bli motiv på ett frimärke här på Åland. Det blev att rusa in på gymmet och lasta en vikt som såg trevlig ut på bild. 325 kg blev valet, 6 röda och lås. Så jag lastade på det och drog på mig en stor lös bänkskjorta. Sedan lyfte jag ut vikten från ställningen och höll den på raka armar tills fotografen hade fått sina bilder. OBS jag tog aldrig ner stången till bröstet men det kändes för jävla tungt att hålla i den utan någon som helst uppvärmning och med en lös och slattrig bänkskjorta som inte gav så mycket support. Och fotografen tog gott om tid på sig.....
Agitator
2017-11-14, 22:20
Ena träningskamraten har ett nytt PB i böj, 180 kg.
Givetsvis har jag även nu inför honom böjt 180 kg ouppvärmd. Fullständigt idiotiskt ur ett rent skadeperspektiv.
Men måste ju upprätthålla kamratskapen som vi har.
https://media1.tenor.com/images/1e4a7d9ec918720d7f0761bf33fa3d09/tenor.gif
20 kg. Värmer alltid på stången innan.
Har dragit 190 i mark "ouppvärmd" (hade kört böj innan så var varm i kroppen).
Tränade med en före detta kollega som precis hade maxat 190 och hade bett mig kolla tekniken. Så efter hans lyft går jag fram till stången och berättar vad han skulle gjort bättre, förklarar och tittar på honom samtidigt som jag drar upp vikten. Inga skador.
Diomedea exulans
2017-11-15, 10:31
20 kg. Värmer alltid på stången innan.
Har dragit 190 i mark "ouppvärmd" (hade kört böj innan så var varm i kroppen).
Tränade med en före detta kollega som precis hade maxat 190 och hade bett mig kolla tekniken. Så efter hans lyft går jag fram till stången och berättar vad han skulle gjort bättre, förklarar och tittar på honom samtidigt som jag drar upp vikten. Inga skador.
Om jag tränar mark direkt efter böj så värmer jag aldrig upp i marken numera, har märkt att det är helt onödigt för mig.
MackeJuve
2017-11-15, 10:35
Om jag tränar mark direkt efter böj så värmer jag aldrig upp i marken numera, har märkt att det är helt onödigt för mig.
Jag värmer upp av principskäl men upplever annars samma sak som dig. Har jag böjt innan så börjar jag stegringen på 100 kg istället för de sedvanliga 60 kg.
Du tycker inte prestationen blir förbättrad av viktstegring till arbetsset? Väcka liv på CNS, viktvana.
Är jag klar med min böj, ska börja marka. Hoppar jag rakt upp till arbetssetet blir det garanterat tyngre än om jag kör uppvärmningsset (upp till arbetssetet).
Har svårt att tänka mig styrkelyftare på tävling ej kör markuppvärmningsset innan deras mark-ingångsvikt (efter böj och bänken)?
Tycker att göra mycket uppvärmningsset, för minskad skaderisk, är överskattat. Jag blir mjuk i kroppen efter 2-3 stångset. Men jag kör 10-15% procentshack upp till arbetssetet för väcka liv på viktvanan, nervsystemet (finns bättre ord?). Har märkt att jag inte behöver lika många uppvärmningsset om jag kvälls/eftermiddagstränar.
Diomedea exulans
2017-11-15, 11:16
Du tycker inte prestationen blir förbättrad av viktstegring till arbetsset? Väcka liv på CNS, viktvana.
Är jag klar med min böj, ska börja marka. Hoppar jag rakt upp till arbetssetet blir det garanterat tyngre än om jag kör uppvärmningsset (upp till arbetssetet).
Har svårt att tänka mig styrkelyftare på tävling ej kör markuppvärmningsset innan deras mark-ingångsvikt (efter böj och bänken)?
Tycker att göra mycket uppvärmningsset, för minskad skaderisk, är överskattat. Jag blir mjuk i kroppen efter 2-3 stångset. Men jag kör 10-15% procentshack upp till arbetssetet för väcka liv på viktvanan, nervsystemet (finns bättre ord?). Har märkt att jag inte behöver lika många uppvärmningsset om jag kvälls/eftermiddagstränar.
Har inte tänkt på det, men det kan stämma.
Dock förbereder nog knäböj nervsystemet för mark, litegrann iaf. Det är ju liknande rörelser.
Minikubik
2017-11-15, 11:39
200kg. Var och jobbade på ett gym och lackade ur på kollegan som var dryg tillsammans med nån polare till honom som just den dagen var där och kvartsböjde. Till slut brann det till i skalle så jag marscherade över, klev mellan pojkarna och körde ett böj ATG iklädd blåbyxor och arbetsskor. Vart tyst på kollegan bra länge och gick åt en jävla massa liniment på kvällen
Agitator
2018-01-11, 00:52
Träningskamraten fick upp 190 \o/
Det kändes lite att böja det ouppvärmt måste jag erkänna. Men han läser inte här, så det känns lugnt för sinnet att erkänna det här.
Dumheter för övrigt och inget jag rekomenderar någon.
Diomedea exulans
2018-01-11, 01:05
200kg. Var och jobbade på ett gym och lackade ur på kollegan som var dryg tillsammans med nån polare till honom som just den dagen var där och kvartsböjde. Till slut brann det till i skalle så jag marscherade över, klev mellan pojkarna och körde ett böj ATG iklädd blåbyxor och arbetsskor. Vart tyst på kollegan bra länge och gick åt en jävla massa liniment på kvällen
Var du rent tekniskt sett ouppvärmd? Eftersom du jobbade i blåbyxor föreställer jag mig att du satte dig på knä/huk och reste dig upp upprepade gånger innan... *jorgen*
Agitator
2018-01-11, 01:57
Var du rent tekniskt sett ouppvärmd? Eftersom du jobbade i blåbyxor föreställer jag mig att du satte dig på knä/huk och reste dig upp upprepade gånger innan... *jorgen*
I like the way you think! :devil:
Minikubik
2018-01-11, 06:41
Haha, hade ju varit ett fint kryphål ;) men, jag jobbar inte så. Finns yngre smidigare folk till det :laugh:
Agitator
2018-01-11, 07:25
Vem här har varit dum nog att böja tungt helt ouppvärmd. Grenspecifikt dvs.
Som frågeställare får man sätta kritererie också.
Semi RAW: Styrkelyftsskor är enda godkända hjälpmedel ifall man nu måste ha hjälpmedel.
Allt annat är förbjudet utöver vanliga träningskläder.
Bonuspoäng till konventionell stance med high bar och minst paralellt djup.
Uppvärmning: ja alltså. 10-20 min på cykel/löpband eller gått och kramats lite i stretchrummet är klart godkänt. Vad som inte är godkänt är att träna benövningar i maskin eller liknande innan.
Vi pratar om att dyka upp på gymmet och säga, I bet I can squat that, när man ser någon polares max. Just for that agitating feeling.
Ifall man inte gjort en sådan här dum sak på gymmet innan man såg denna tråd så ta denna mening som disclaimer. KIDS DON'T TRY THIS.
Dubbelbonuspoäng ifall man bifogar storyn bakom idiotlyftet. :hbang:
:devil:
Okokokok för denna gång i denna tråd. Det var ju inte med flit som du försökte skapa fördelar, som sl'are.
MackeJuve
2018-01-11, 08:53
10/10 i bekräftelsebehov? :D
Minikubik
2018-01-11, 09:03
10/10 i bekräftelsebehov? :D
10/10 i nu ska den fan få se behov. 11/10 i dum i huvudet :laugh:
Jag har nog aldrig gått in tyngre än 60kg, normalt sätt aldrig mer än 20kg.
Kan inte låta bli att lägga in den här:
aQUa-XcBht8
Keith McHoney kör ingen uppvärmning. Kliver in direkt till sitt första lyft. Här på USAPL mästerskap. 232,5kg @65,3kg KV.
Han gör likadant på träning...
Jag har nog aldrig gått in tyngre än 60kg, normalt sätt aldrig mer än 20kg.
Kan inte låta bli att lägga in den här:
aQUa-XcBht8
Keith McHoney kör ingen uppvärmning. Kliver in direkt till sitt första lyft. Här på USAPL mästerskap. 232,5kg @65,3kg KV.
Han gör likadant på träning...
Intressant!
Jag märkte när jag utförde squat every day, att jag inte krävde lika många uppvärmningsset. Både rörlighet- och CNS-uppvakningsmässigt! Kunde köra 20 procentshack (singlar) upp till daily max. I grundträning/vanlig volymnötarträning kör jag 10-12.5 procentshack (lite större om arbetsset på låg intensitet).
Förtydligande: Superhögfrekvensböjerier = (jag) kan vara mer aggressiv med uppvärmningsstegen.
100 ovärmd, småfull och utan händer.*slap*
Kör inte så mycket värm numer, en tia på 60 och en sexa på 80. Det är min värm för typ allting.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.