Visa fullständig version : Varför vill inte militärpressen?
Dovahkiin
2017-09-27, 00:15
Har tränat ca 1,5 år nu, kört militärpress en rätt stor del av det och det är en av mina regelbundna övningar som görs två gånger i veckan. Det luriga för mig är att jag dels enbart verkar fungera i ett enda repetitionsområde, vid 6-8 reps per set, och dels att jag har haft fler långa platåer i övningen än i någon annan jag kört så regelbundet.
Med 6-8 reps menar jag att jag har acceptabel styrka för lyftet i förhållande till andra övningar just när jag tar en vikt jag precis klarar 6-8 repetitioner. Plockar jag av en väsentlig del av vikten borde jag kunna köra högreppare långt över 10 reps, men det verkar inte hända. Det tvärdör ändå vid ca 8 reps. Lägger jag på en pytteliten viktökning från min vanliga (nu) 7RM så har jag svårt att klämma ut en trea. Det fungerar inte så här i någon annan övning, och det förbryllar mig. Försöker ofta köra annat men får inte ut nåt av det, så landar ändå i samma ca sjuor på samma vikt.
Progressionen är till synes stillastående nu igen, kom till en för mig ok nivå sen tvärstopp.
Vad göra? Kör triceps och diverse saker för axlar på andra dagar, och de verkar sakta öka i styrka som vanligt, även bli lite grövre. Även bålen och den stabiliteten får regelbunden träning och orkar med ökningar i exempelvis böj och sådant. Ska jag skita i att jag får så förhållandevis mycket sämre total träning i pass med högre eller lägre vikt och mala på ändå, i förhoppningen att det är variationen i sig som låser upp platån senare? Isf, från ca sjuor, vad tror ni mest på, variera med lågreps eller försöka nå mer högreps på klart lättare vikt?
Beefcake1993
2017-09-27, 01:12
Har tränat ca 1,5 år nu, kört militärpress en rätt stor del av det och det är en av mina regelbundna övningar som görs två gånger i veckan. Det luriga för mig är att jag dels enbart verkar fungera i ett enda repetitionsområde, vid 6-8 reps per set, och dels att jag har haft fler långa platåer i övningen än i någon annan jag kört så regelbundet.
Med 6-8 reps menar jag att jag har acceptabel styrka för lyftet i förhållande till andra övningar just när jag tar en vikt jag precis klarar 6-8 repetitioner. Plockar jag av en väsentlig del av vikten borde jag kunna köra högreppare långt över 10 reps, men det verkar inte hända. Det tvärdör ändå vid ca 8 reps. Lägger jag på en pytteliten viktökning från min vanliga (nu) 7RM så har jag svårt att klämma ut en trea. Det fungerar inte så här i någon annan övning, och det förbryllar mig. Försöker ofta köra annat men får inte ut nåt av det, så landar ändå i samma ca sjuor på samma vikt.
Progressionen är till synes stillastående nu igen, kom till en för mig ok nivå sen tvärstopp.
Vad göra? Kör triceps och diverse saker för axlar på andra dagar, och de verkar sakta öka i styrka som vanligt, även bli lite grövre. Även bålen och den stabiliteten får regelbunden träning och orkar med ökningar i exempelvis böj och sådant. Ska jag skita i att jag får så förhållandevis mycket sämre total träning i pass med högre eller lägre vikt och mala på ändå, i förhoppningen att det är variationen i sig som låser upp platån senare? Isf, från ca sjuor, vad tror ni mest på, variera med lågreps eller försöka nå mer högreps på klart lättare vikt?
Vad handlar det om för vikter? 5kg upp eller ner gör ju ofta väldigt mycket i militärpressen då det är en relativt tung övning. Annars hur är formen? Lyfter du rakt över huvudet? Jag hade själv problemet att jag inte var tillräckligt rörlig så då pressades stången frammåt marginelt vilket slet även på lägre vikter och förhindrade maxlyft.
Dovahkiin
2017-09-27, 17:03
Vad handlar det om för vikter? 5kg upp eller ner gör ju ofta väldigt mycket i militärpressen då det är en relativt tung övning. Annars hur är formen? Lyfter du rakt över huvudet? Jag hade själv problemet att jag inte var tillräckligt rörlig så då pressades stången frammåt marginelt vilket slet även på lägre vikter och förhindrade maxlyft.
Sänkningen jag syftade på är på typ 20% så borde göra rätt stor skillnad. En liten ökning från min 7RM vikt blir runt 5%. Visst är det så att militärpressen är en tung övning så sett, med relativt lätta vikter totalt, men det borde ändå lite mer följa samma mönster som annat i procent tycker jag.
Jag försöker lyfta förbi huvudet med en väldigt lätt bakåtlutande överkropp och total anspänning från låren, rumpan och upp genom bålen. Kör även med bälte just för att känna att jag får bra buktryck och stabilitet. Så fort jag är förbi huvudet rätar jag på mig och försöker lyfta helt rakt uppåt med huvudet i linje med överkroppen. Kör ett relativt smalt grepp, typ tummarna i axelbredd. Har testat olika grepp, men gillar det bäst.
Axelmobiliteten verkar okej för mig, har dessutom kört en stretch just för militärpressen där man ligger på marken med något tjockt hoprullat under bröstryggen (ju tjockare desto mer stretch), rumpa och huvud i marken och händerna bak på nacken, sedan få ner armbågarna i marken. Stretchar ut bröstet och jobbar axlarna och övre ryggen på ett sätt som verkar göra rörelsen i militärpressen mindre besvärlig.
Jag ska försöka filma mig lite från sidan och hålla koll på om jag ser någon rörelse framåt jag inte känt av, tackar för tipset!
stromming
2017-09-27, 18:47
Tror du får acceptera att du måste säga ungefär vilken vikt du kör på. Det är skillnad på att stagnera på 25 kg och 115 kg
Dovahkiin
2017-09-27, 20:57
Tror du får acceptera att du måste säga ungefär vilken vikt du kör på. Det är skillnad på att stagnera på 25 kg och 115 kg
Jag har tränat totalt i 1,5 år och väger ungefär 75 kilo. Sen ser jag ärligt inte hur det spelar roll utöver vad jag sagt, lyftet är i klass med mina andra, ungefär på tidig intermediate-nivå när man kollar min viktklass. Det relevanta är ju enbart hur progressionen är totalt jämfört med det andra jag gör.
Är ditt max mer eller mindre än 57.5 kg?
https://www.n0.se/f/f/bba4e_1rmpr.png
Vad göra?
Det jag har provat är att varva 5or, 3or och 1or. Försöker få ut ca 3-8 sets av 3or beroende på vikt, ettor på stabil vikt, dvs att jag kan göra minst 3-8 sets av singlar på vikten och försöker jobba upp mig till 5x5 på 5orna. Det är i femmorna som jag oftast grisar, 3or och 1or försöker jag i den mån det går att hålla "rena" utan för mycket grind.
Jag har provat att köra ganska mycket extra triceps och enarmspressar i typ en månad, sen slutar jag köra det och försöker pressa lite tyngre eller nåt rep mer i något försök att få någon form av superkompensation. Typ att du vanligtvis kan pressa 5x5 på 50 kg 2-3 ggr i veckan samtidigt som du också kör triceps eller axlar eller någon enarmspress. Så den veckan du inte kör det försöker du få till så många 5or du kan på antingen 51 eller 52,5 kg.
Dovahkiin
2017-09-27, 21:17
Är ditt max mer eller mindre än 57.5 kg?
https://www.n0.se/f/f/bba4e_1rmpr.png
Några kilon mer.
Det jag har provat är att varva 5or, 3or och 1or. Försöker få ut ca 3-8 sets av 3or beroende på vikt, ettor på stabil vikt, dvs att jag kan göra minst 3-8 sets av singlar på vikten och försöker jobba upp mig till 5x5 på 5orna. Det är i femmorna som jag oftast grisar, 3or och 1or försöker jag i den mån det går att hålla "rena" utan för mycket grind.
Jag har provat att köra ganska mycket extra triceps och enarmspressar i typ en månad, sen slutar jag köra det och försöker pressa lite tyngre eller nåt rep mer i något försök att få någon form av superkompensation. Typ att du vanligtvis kan pressa 5x5 på 50 kg 2-3 ggr i veckan samtidigt som du också kör triceps eller axlar eller någon enarmspress. Så den veckan du inte kör det försöker du få till så många 5or du kan på antingen 51 eller 52,5 kg.
Tackar för råden, ska testa att försöka få till mer lågreps och se om jag lär mig hantera lite högre vikter bättre än jag gör nu. Nog klokt att testa dela upp det som du gör också, ha veckor man försöker gå tyngre i militären och då ligger lågt i annat. Måste börja bryta upp mitt mönster lite iaf.
Några kilon mer.
Tackar för råden, ska testa att försöka få till mer lågreps och se om jag lär mig hantera lite högre vikter bättre än jag gör nu. Nog klokt att testa dela upp det som du gör också, ha veckor man försöker gå tyngre i militären och då ligger lågt i annat. Måste börja bryta upp mitt mönster lite iaf.
Alla reagerar ju på olika saker, jag har märkt att jag inte utvecklas i pressen av högreps. Provat en period av 3 set 10-12 reps samt en period av 3-4 set 7-8 reps. Hände inte ett smack, i positiv riktning i alla fall. 5or, 3or och 1or verkar vara mitt recept. Med fokus på 5or då. Men om man tokfastnar under längre tid så måste man ju ändra på något i alla fall. Mikrokakor är för övrigt också en bra rekommendation. Om det inte finns på gymmet. att öka 2,5 kg totalt är väldigt mycket procentuellt sett.
Svarade faktiskt riktigt bra på det upplägget förra året, ökade från typ 45 kg till 61 kg som 1RM, vägde nog 70 kg. I år har all form av träning varigt katastrofalt dålig pga skador, kronisk sömnbrist och massa sånt skit så vet inte hur det skulle ha gått att ha fortsatt med samma. Nu har jag snarare tappat en hel del.
Kör 5or på 2.5 kg lägre, 3or på 2,5 kg lägre och tror mitt nuvarande max är ca 2,5-3,5 kg lägre än mitt gamla max också. Orkar inte heller göra lika många set på arbetsvikten som tidigare :devil:
Dovahkiin
2017-09-27, 22:00
Alla reagerar ju på olika saker, jag har märkt att jag inte utvecklas i pressen av högreps. Provat en period av 3 set 10-12 reps samt en period av 3-4 set 7-8 reps. Hände inte ett smack, i positiv riktning i alla fall. 5or, 3or och 1or verkar vara mitt recept. Med fokus på 5or då. Men om man tokfastnar under längre tid så måste man ju ändra på något i alla fall. Mikrokakor är för övrigt också en bra rekommendation. Om det inte finns på gymmet. att öka 2,5 kg totalt är väldigt mycket procentuellt sett.
Svarade faktiskt riktigt bra på det upplägget förra året, ökade från typ 45 kg till 61 kg som 1RM, vägde nog 70 kg. I år har all form av träning varigt katastrofalt dålig pga skador, kronisk sömnbrist och massa sånt skit så vet inte hur det skulle ha gått att ha fortsatt med samma. Nu har jag snarare tappat en hel del.
Kör 5or på 2.5 kg lägre, 3or på 2,5 kg lägre och tror mitt nuvarande max är ca 2,5-3,5 kg lägre än mitt gamla max också. Orkar inte heller göra lika många set på arbetsvikten som tidigare :devil:
Sant. Mellanrepsområdet tog mig till den nivån jag är på nu, men jag måste börja prova annat. Lågreps är dessutom roligare än att gå åt andra hållet då, så börjar gärna där. Tyvärr är jag rätt låst till 2,5 kilo ökningar, om jag inte skaffa lite egna små pluttar att ta med. Kan vara värt om det inte funkar annars.
Lite betryggande är det iaf att fler har svårt att låsa upp militärpressen helt. Det är kanske bara att acceptera att övningen delvis är lite svårflörtad.
Hoppas du får ordning på skadorna och lite bättre sömn iaf, sånt där är otroligt segt i längden.
Sant. Mellanrepsområdet tog mig till den nivån jag är på nu, men jag måste börja prova annat. Lågreps är dessutom roligare än att gå åt andra hållet då, så börjar gärna där. Tyvärr är jag rätt låst till 2,5 kilo ökningar, om jag inte skaffa lite egna små pluttar att ta med. Kan vara värt om det inte funkar annars.
Lite betryggande är det iaf att fler har svårt att låsa upp militärpressen helt. Det är kanske bara att acceptera att övningen delvis är lite svårflörtad.
Hoppas du får ordning på skadorna och lite bättre sömn iaf, sånt där är otroligt segt i längden.
Jag köpte egna 0,5 kg vikter så att jag kan öka totalt 1 kg om jag vill. Så den största ökning jag kan bli tvingad till att göra bara är 1,5 kg (typ från 51 till 52,5 kg tex).
Ja, jag tror militärpressen är en riktigt lömsk övning på det sättet, man måste vara aggressiv och köra järnet. Det finns väldigt få övningar som är svårare att öka i än i pressen. Jag lägger för övrigt alltid den först i ordningen när jag tränar också, så att jag är helt färsk.
Tack *hug*
Old Nick
2017-09-28, 08:52
Militärpressen är helt enkelt knepig. När jag gjorde fem reps på 55 kg klarade jag åtta reps på 50 kg. När jag hade ökat till fem reps på 60 kg klarade jag fortfarande bara åttor på 50 kg. Det hände liksom ingenting i det högre repsintervallet.
Och fem reps på 60 betydde att jag klarade två reps på 61,25. Och en halv på 62,5.
Scorpionida
2017-09-28, 09:34
Jag har ökat pyttelite (till reps på 50 kg) säkerligen tack vare chins, samt press bakom nacken, vilket är tyngre. Tror att axlarna är i sig själv så små muskler, att hela överkroppen behöver bli starkare innan man får någon större styrkeökning i just MP.
Kan tänka mig att frivändningar, styrkevändningar, är bra för MP:n.
Prova att köra militärpress först och kör fler set. Jag kom till 100kg på ett pass i veckan.
Kontentan är väl att man måste hitta det som funkar för en själv. Det finns flera olika metoder som funkar för flera olika personer.
Men har man stått stilla på samma ställe väldigt länge så är det ju klokt att prova att ändra någon variabel.
MaxTheMarketer
2017-09-28, 12:12
Röstades inte militärpress som en av de svåraste övningarna att öka i?
Röstades inte militärpress som en av de svåraste övningarna att öka i?
Med all sannolikhet, ja :)
Tror jag aldrig sett och aldrig kommer höra någon som på fullast allvar tycker att de ökar snabbast och enklast i militärpress jämfört med övriga övningar.
Med all sannolikhet, ja :)
Tror jag aldrig sett och aldrig kommer höra någon som på fullast allvar tycker att de ökar snabbast och enklast i militärpress jämfört med övriga övningar.
Militärpress har alltid varit mitt bästa lyft.
Pressade 80kg innan jag bänkade 95kg.
Min press är ungefär likvärdig med min lutande bänkpress. tycker jag har en jämn fysik och tuttarna är absolut inte underutvecklade storleksmässigt, bara lite klena kanske?
Militärpress har alltid varit mitt bästa lyft.
Pressade 80kg innan jag bänkade 95kg.
Min press är ungefär likvärdig med min lutande bänkpress. tycker jag har en jämn fysik och tuttarna är absolut inte underutvecklade storleksmässigt, bara lite klena kanske?
Och där har vi undantaget som bekräftar min regel. /Tråd.
Nä men nu tänkte jag inte jämfört med enbart bänkpress utan kanske mer typ böj/mark/ryck/stöt/chins(dock beroende på kroppshydda)/etc.
Och där har vi undantaget som bekräftar min regel. /Tråd.
Nä men nu tänkte jag inte jämfört med enbart bänkpress utan kanske mer typ böj/mark/ryck/stöt/chins(dock beroende på kroppshydda)/etc.
aldrig förstått varför det behövs ett undantag för att bekräfta en regel. låter motsägelsefullt. är jag dum?
stats när jag tog 80kg press var
bänk 90kg med stopp
böj 140kg lowbar
mark 180kg smal
aldrig förstått varför det behövs ett undantag för att bekräfta en regel. låter motsägelsefullt. är jag dum?
stats när jag tog 80kg press var
bänk 90kg med stopp
böj 140kg lowbar
mark 180kg smal
Det är bara ett talesätt :P
Men någon form av anomali uppstår ju i väldigt många sammanhang.
stromming
2017-09-28, 20:15
Nej du är inte dum. Ofta används talesättet på det sätt som det görs i den här tråden, men ursprungsbetydelsen är tydligare:
Om du ser en skylt där det står "INGEN PARKERING PÅ HELGDAGAR", så kan du rimligen anta att det då går utmärkt att parkera på vardagar. Undantaget bekräftar regeln.
Edit: mer här - https://en.wikipedia.org/wiki/Exception_that_proves_the_rule
Dovahkiin
2017-09-29, 07:01
Vet inte riktigt vad som hände nu senaste passet, verkar nästan som allt jag behövde var ett nytt sätt att tänka och lite ny generell mental pepp i övningen för den där drastiska försämringen jag sett tidigare när jag stegat upp i vikt blev till en relativ ökning istället. Gick till en vikt jag från tidigare försök hade hoppats få ut treor på men slutade med att få ut några set femmor istället. Hoppas jag kan bryta fler platåer såhär... Tackar för råden och den nytändningen som följde, nu ska det blandas in lågreps regelbundet även i militärpressen :)
Raschmus
2017-09-29, 07:45
Hade uppskattat någon form av universell sanning på trådskaparens fråga. Själv militärpressar jag mindre än hälften av vad jag bänkpressar :(
har säkert ökat från 110-125 bänk och tom blivit svagare i pressen fast jag kör den 1 gång i veckan(67-60)
Kanske man har en dålig teknik och kan inte brygga på samma sätt som i bänken och ändå vara stabil/säker.(exempel som kanske inte riktigt är relevant men jag körde highbar o var fast på samma vikt i 1 år. sen bytte jag till lowbar och ökade 35-40kg över 2 år och tappade lite kv samtidigt, handlar lite om vinklar också antar jag)
Jag hörde av någon att man har större överföring från MP till bänk än tvärtom. så kanske ifall man vill bra på Press kanske mans ka träna det 3-4 ggr i veckan och bara bänka 1 gång :P
Egentligen borde man ju kunna ta random SL-programmering som passar för en(bänkdelen) och helt enkelt fixa microvikter och försöka öka något över tid precis som i andra övningar.
Frågenarkomanen
2017-09-29, 18:13
Hade uppskattat någon form av universell sanning på trådskaparens fråga. Själv militärpressar jag mindre än hälften av vad jag bänkpressar :(
Det finns en universell sanning: militärpress är generellt, för de flesta, jävligt seg att öka i, och för många förändras militärpressen bara som en funktion av bänkpressen, där militärpressen förblir ungefär = 2/3 av bänkpressen oavsett hur man tränar. Men det går oftast inte åt båda hållen: om du bänkar 100 så kommer du att kunna pressa ungefär 65-67,5 (66,7) kg, men bara för att du pressar 65-67,5 så kommer du inte kunna bänka 100.
Det verkar dessutom vara vanligare med en press på under 67 % än över. Att inte ens militärpressa hälften av vad man bänkar tyder dock på en viss obalans, och även om det inte är genomsnittligt så är det inte riktigt superovanligt heller. Förhållandet 2:3 förskjuts rätt lätt av att bänkpress är både roligare, populärare och lättare än militärpress, men oftast följer militärpressen som sagt efter.
Bänkar 150kg och pressar 75kg jag.. tränar dock press periodvis kanske totalt 10 pass om året :D
Knepig övning, gjorde 5x5@60 kg tidigare men har svårt att göra högre reps, fixar inte 3x10@40 nu och har länge försökt nå 3x8@50 men inte kommit förbi sista 7:an :( Tror det blir mjölksyra eller nåt så fort jag passerar 5-6 reps...
Scorpionida
2017-09-29, 20:29
Det finns en universell sanning: militärpress är generellt, för de flesta, jävligt seg att öka i, och för många förändras militärpressen bara som en funktion av bänkpressen, där militärpressen förblir ungefär = 2/3 av bänkpressen oavsett hur man tränar. Men det går oftast inte åt båda hållen: om du bänkar 100 så kommer du att kunna pressa ungefär 65-67,5 (66,7) kg, men bara för att du pressar 65-67,5 så kommer du inte kunna bänka 100.
Har fått upp 100 kg i bänkpress. Kunde pressat max 55 kg kanske då. Så vet inte hur universell ditt styrkeförhållande är.
Bubblan84
2017-09-29, 20:34
Knepig övning, gjorde 5x5@60 kg tidigare men har svårt att göra högre reps, fixar inte 3x10@40 nu och har länge försökt nå 3x8@50 men inte kommit förbi sista 7:an :( Tror det blir mjölksyra eller nåt så fort jag passerar 5-6 reps...
10or är ett rent helvete i militärpressen, får också mjölksyra. Det jävliga är att mjölksyran sitter kvar hur länge man än vilar känns det som. Klarar jag ett par (ibland lätta) 10or så tvärdör jag plötsligt nästa set ändå och får bara upp 6-7 reps, oavsett om jag vilat 1 eller 3 minuter :D
Agitator
2017-09-29, 21:22
Testa andra övningar än militärpress.
Olympisk press, sittande hantelpress och behind the neck push press.
Typ någon av dem.
Frågenarkomanen
2017-09-29, 22:52
Testa andra övningar än militärpress.
Olympisk press, sittande hantelpress och behind the neck push press.
Typ någon av dem. Vad är skillnaden på militärpress och olympisk press? Menar du att han ska träna militärpress med ryggraden böjd som ett dragspel, eller vilka andra skillnader finns det?
Agitator
2017-09-30, 00:41
Vad är skillnaden på militärpress och olympisk press? Menar du att han ska träna militärpress med ryggraden böjd som ett dragspel, eller vilka andra skillnader finns det?
Man lutar sig lite mer bakåt ja.
Man vänder även upp vikten från golvet. Så man har byggt in lite mer momentum och anspänning i kroppen inför pressen.
Jag gör en fulvariant som jag kallar styrkepress. Drar upp vikten från golvet utan någon fin djup teknikvänding. Snarare muskelvänder jag upp stången och sedan blir det en form av lätt pushpress varje rep efter det.
Men ska man rekomendera något så är det väl sittande hantelpress med lite mer lutning på bänken. Inte det där 90grader tänket. Utan ett eller två hack ner så man får bra fokus på axlarna när man väl satt sig.
Att försöka hålla sig till så rak bänk som möjligt (90 grader) är bara onödigt och indrar utvecklingen.
Frågenarkomanen
2017-09-30, 02:14
Man lutar sig lite mer bakåt ja.
Man vänder även upp vikten från golvet. Så man har byggt in lite mer momentum och anspänning i kroppen inför pressen.
Jag gör en fulvariant som jag kallar styrkepress. Drar upp vikten från golvet utan någon fin djup teknikvänding. Snarare muskelvänder jag upp stången och sedan blir det en form av lätt pushpress varje rep efter det.
Men ska man rekomendera något så är det väl sittande hantelpress med lite mer lutning på bänken. Inte det där 90grader tänket. Utan ett eller två hack ner så man får bra fokus på axlarna när man väl satt sig.
Att försöka hålla sig till så rak bänk som möjligt (90 grader) är bara onödigt och indrar utvecklingen. "Styrkepress" är nog rätt ledigt så det kan du kalla övningen, men det kan betyda lite vad som helst så länge man står upp och pressar över skallen, har jag lärt mig efter lite snabb googling.
Men du kan väl inte påstå att man under vändningen bygger upp momentum man kan använda i pressen? Det är inte möjligt. Anspänning? Kanske, för vissa. Momentum fås antingen via benen eller genom att starta med händerna i luften och gunga ner och studsa upp vikten, och sedan kan du göra en Filmjölk och kalla avarten "militärpress" också, om du ångrar dig angående styrkepress.
Dina övriga rekommendationer - hur hjälper dem TS med militärpressen?
Frågenarkomanen
2017-09-30, 02:21
Ett tips som garanterat fungerar: ät mer protein, och gärna upp till typ 3,3 gram / kg kv.
Du kommer att öka i muskelmassa och antagligen inte lagra in särskilt mycket fett alls.
Old Nick
2017-09-30, 09:37
Jag tror det har med positionen över huvudet att göra. Man blir ju fort trött i armarna om man håller dem över huvudet. Även om man inte har någon vikt händerna. Antar att det fenomenet fort kan förvärras av lite belastning.
Det är för mig snudd på omöjligt att axelpressa mer än 8 reps. Jag får gå ner väldigt lågt i vikt då. Lågreps går dock utmärkt.
trädgårdsmöbel
2017-09-30, 10:58
Militärpress är fetmaberoende är min hypotes. Väger du 75kg och är smal blir det inga jättevikter även om du är stark i axlarna. Blir du fet, speciellt runt buken blir militärpress väldigt mycket lättare, detta utan att du behöver bli starkare i ryggstödsaxelpressar. Man behöver en viss rondör för att få till det ordentligt, det kan säkert funka likadant med rejäla mag- och midjemuskler också, men inte med en smal midja, det blir då för klen bas att pressa från, för instabilt.
Kanske du kan få samma effektivitet/stabilitet från ett rejält styvt bälte? Det har jag inte prövat, men det borde ge teoretiskt ge samma effekt tror jag:)
Agitator
2017-09-30, 16:58
Jag tror det har med positionen över huvudet att göra. Man blir ju fort trött i armarna om man håller dem över huvudet. Även om man inte har någon vikt händerna. Antar att det fenomenet fort kan förvärras av lite belastning.
Det är för mig snudd på omöjligt att axelpressa mer än 8 reps. Jag får gå ner väldigt lågt i vikt då. Lågreps går dock utmärkt.
Sittande hantelpress med lutning på bänken då? Även problem där för högreps?
Typ denna lutning.
https://www.instagram.com/p/BTyuuSwgS31/
Jag väger lika mycket som du och pressar runt 75-80kg. Jag upplever att i militärpressen funkar det bäst för mig att "grinda" mycket. Dvs många set, få reps, och jobba upp repsantalet och styrkan på så vis.
Kanske köra en såpass tung vikt att du orkar 3 + 3 + 2 + 2 reps, sedan kör du ett par fyror på nästa vikt, sedan ett par femmor. Efter ett tag när den första 3an blivit en 4/5a eller ännu mer, höjer du lite och börjar göra 3or på nästa. När du nått tillräckligt långt har du till slut dina 7-8 reps på en vikt du förr bara gjorde en 3a på, osv, även om det tar tid.
Agitator
2017-09-30, 19:35
Det är lättare att pressa vikter sittandes. Således får man ut mer volym av den träningen. Det kanske hjälper ens militärpress en del ifall man varvar det.
Raschmus
2017-10-04, 08:14
Jag militärpressar ju typ aldrig så kände jag var tvungen att prova lite igår (visserligen efter lite bänkpress men ändå).
Jag gjorde för första gången en etta (70kg) och det svartnade i typ 15 sekunder. Var helt väck. Helt otroligt ansträngande för kroppen tydligen, även om vikten som sådan inte kändes svintung. 100 sekunder efter gjorde jag en snygg och behaglig 10a på 60 utan några konstigheter, hade nog kunnat göra 2-3 reps till.
Vad är det för fel på mig förutom att jag är klen? Bara taskig pressrutin?
StarkaUlf
2017-10-04, 08:27
Jag militärpressar ju typ aldrig så kände jag var tvungen att prova lite igår (visserligen efter lite bänkpress men ändå).
Jag gjorde för första gången en etta (70kg) och det svartnade i typ 15 sekunder. Var helt väck. Helt otroligt ansträngande för kroppen tydligen, även om vikten som sådan inte kändes svintung. 100 sekunder efter gjorde jag en snygg och behaglig 10a på 60 utan några konstigheter, hade nog kunnat göra 2-3 reps till.
Vad är det för fel på mig förutom att jag är klen? Bara taskig pressrutin?
12-13 reps på 60 kg är väl inte så illa? :D
Vill man bli bra på att pressa över huvudet får man nog göra det ganska ofta (kanske inte bara militärpress). Plus att hitta en bra teknik vilket jag anser vara väldigt avgörande. Luta sig bakåt precis lagom mycket, spänna röv/bål, armbågar i rätt position, pressa i rätt riktning (ej framåt i början) osv.
Sen får man nog laborera med vilken greppbredd man tycker passar en bäst. Jag gillar precis utanför axelbrett bäst när jag kör vanlig militärpress, bakom nacken så kör jag lite bredare.
Raschmus
2017-10-04, 08:29
12-13 reps på 60 kg är väl inte så illa? :D
Vill man bli bra på att pressa över huvudet får man nog göra det ganska ofta (kanske inte bara militärpress). Plus att hitta en bra teknik vilket jag anser vara väldigt avgörande. Luta sig bakåt precis lagom mycket, spänna röv/bål, armbågar i rätt position, pressa i rätt riktning (ej framåt i början) osv.
Jämfört med drygt 170kg i bänkpress och att svimma av en etta på 70kg i militärpress så är väl det jävligt illa pinkat. Jag försökte jämföra bänk/mp ratio med de andra i tråden, då har jag ju i så fall pingisbollar till axlar.
Tack, får helt enkelt börja träna axelpressar regelbundet.
MackeJuve
2017-10-04, 08:35
Jämfört med drygt 170kg i bänkpress och att svimma av en etta på 70kg i militärpress så är väl det jävligt illa pinkat. Jag försökte jämföra bänk/mp ratio med de andra i tråden, då har jag ju i så fall pingisbollar till axlar.
Tack, får helt enkelt börja träna axelpressar regelbundet.
Tryck ut lite luft samtidigt som du pressar. Jag har varit nära att svimma flera gånger när jag pressat tungt över huvudet, att inte hålla andan till hundra procent hjälper lite.
Raschmus
2017-11-02, 08:17
Tryck ut lite luft samtidigt som du pressar. Jag har varit nära att svimma flera gånger när jag pressat tungt över huvudet, att inte hålla andan till hundra procent hjälper lite.
Har militärpressat lite mer sen detta inlägget och har då provat att pressa ut lite luft i varje repetition. Hjälpte avsevärt, inte svimmat sedan dess ;)
MackeJuve
2017-11-02, 08:30
Har militärpressat lite mer sen detta inlägget och har då provat att pressa ut lite luft i varje repetition. Hjälpte avsevärt, inte svimmat sedan dess ;)
Haha snyggt. Innan jag lärde mig detta var fan vart och vartannat militärpress-pass lätt obehagligt :D
Dovahkiin
2017-11-26, 18:01
Har nu kört ett rullande 5-4-3 reps program för militärpressen. Alltså femmor ett pass, fyror nästa och sen treor sista passet innan det börjar om. Två pass per vecka i snitt. Med vikter som varit nära mitt 5RM, 4RM och 3RM då. Även lagt högrepsen för axlarna i smithmaskinen det allra sista, vilket känns som att det ger mer i det avseendet.
Har sen jag frågade om råd här gått från 1RM på 62,5kg till idag 1RM på 70kg. Kvar på samma kroppsvikt. Så det har helt klart gett resultat, och det känns som att det rullar på igen.
waspen123
2017-11-26, 18:16
Har nu kört ett rullande 5-4-3 reps program för militärpressen. Alltså femmor ett pass, fyror nästa och sen treor sista passet innan det börjar om. Två pass per vecka i snitt. Med vikter som varit nära mitt 5RM, 4RM och 3RM då. Även lagt högrepsen för axlarna i smithmaskinen det allra sista, vilket känns som att det ger mer i det avseendet.
Har sen jag frågade om råd här gått från 1RM på 62,5kg till idag 1RM på 70kg. Kvar på samma kroppsvikt. Så det har helt klart gett resultat, och det känns som att det rullar på igen.
Tror jag ska sno den idéen av dig faktiskt! Aldrig kört militärpressen regelbundet, kör typ 1 gång per vecka på sin höjd, upp till en 3a på 70/75kg med fokus på volym under upptrappningen. På senare tid har jag nästan inte kört det alls då det blivit mycket hantlar/maskin istället.
Dovahkiin
2017-11-26, 20:58
Tror jag ska sno den idéen av dig faktiskt! Aldrig kört militärpressen regelbundet, kör typ 1 gång per vecka på sin höjd, upp till en 3a på 70/75kg med fokus på volym under upptrappningen. På senare tid har jag nästan inte kört det alls då det blivit mycket hantlar/maskin istället.
Go for it! Vore kul att höra om upplägget funkar för fler =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.