Visa fullständig version : Vanlig kassa eller mackapär?
När du handlar, väljer du "vanlig" kassa, eller någon sorts mackapär?
Självscannar hellre om jag har få varor. Gäller ju bara att undvika köerna.
vicarious
2017-09-26, 17:02
Menar du en snabbkassa eller självscanning?
Väljer alltid vanlig kassa. Att få avstämning i en snabbkassa tar längre tid än att vänta i en vanlig kö, om inte kön är jätte jätte lång.
martikainen
2017-09-26, 17:16
Eftersom jag är inte är pensionär så väljer jag såklart självscanning om det finns, och saknas det alternativet så tar jag snabbkassan (självscanning vid utgången till skillnad från den handhållna mackapären) så länge det är fler än 2 i kö till de vanliga kassorna.
Avstämning får jag väl ca 1 gång per år, så det är värt den extra tiden som blir vid det tillfället.
ApexProcyon
2017-09-26, 17:21
Jag är gammaldags och föredrar att göra saker på samma vis som jag brukar. Vanlig kassa är det enda jag väljer, något annat alternativ finns inte i min värld.
Eftersom jag är inte är pensionär så väljer jag såklart självscanning om det finns.
:MrT:
Endast snabbkassa om jag inte har mer än en handfull varor och den inte kräver att man väger varor man skannat. Jag packar ner i ryggsäck och blir alltid massa strul.
I 17 fall av 15 tar jag vanlig kassa.
Nattljus
2017-09-26, 17:31
Givetvis använder jag självscanningen. Annars kan man ju tvingas utbyta ett par meningar med en medmänniska *gah!*
...kassörskor är människor, va? Jag frågar eftersom de ofta pratar ganska robotlikt, speciellt i slutet av dagen *jorgen*
Bushwick Bill
2017-09-26, 17:40
Självscanning så klart, varför ska jag stå i kö och slösa massa tid när det går mycket snabbare om jag gör det själv?
Givetvis använder jag självscanningen. Annars kan man ju tvingas utbyta ett par meningar med en medmänniska *gah!*
Jamen precis!
Vad är avstämning?
Alltid självscanning, fattar inte att folk fortfarande använder vanliga kassor...
Avstämning blir det väl nån gång ibland, då i princip alltid 5 varor, vilket tar ca 30 sekunder (COOP).
Tar snabbkassa om det går snabbare :D
Eftersom jag nästan alltid ska ha snus måste jag till kassan hur som helst... hade så inte varit fallet hade jag lätt kört med mackapären, verkar smidigt.
vicarious
2017-09-26, 19:00
Vad är avstämning?
När dom kollar så du inte snor massa saker. De scannar några, eller alla dina varor en gång till och kollar om det stämmer.
Det händer ganska sällan. Men oftast sker det när det är extra mycket folk, det är trångt - man är just kommen från gymmet, lökig i sina svettiga träningskläder. Varorna har man självklart packat i träningsväskan bredvid smutsiga underkläder och träningsskor som luktar tåbira.
Först får man givetvis säga till i vanliga kassan: "Eeeh kan nån komma och hjälpa mig i snabbkassan?" varpå de ringer sin kollega, som självklart dröjer åtminstone ett par minuter. Under tiden står man där och känner hur eftersvettningarna från gymmet börjar göra sig påminda, och tänker bittert för sig själv "VARFÖR TOG JAG INTE VANLIGA KASSAN?".
Lipservice
2017-09-26, 19:02
Eftersom jag nästan alltid ska ha snus måste jag till kassan hur som helst... hade så inte varit fallet hade jag lätt kört med mackapären, verkar smidigt.
Snus inhandlas på närmasta ATG/tobaksaffär. En eller fler stockar åt gången, tycker inte om att handla snus flera gånger i veckan på ICA/COOP/Bensinstation.
OnT så använder jag alltid Handscanner, då barnen oftast är med och handlar.
Att stå i kö med barn efter en timma på affären utsätter jag mig inte för :d
Är det inte kö så lägger jag det på bandet, det går ju mycket fortare än att köra nån snabbkass variant.
Alltid kassa. Tycker att jobben som kasssörer kan få finnas kvar. Kan ju vara bra för någon.
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Diomedea exulans
2017-09-26, 19:26
Prövade självscanningen en gång. Det stod att jag behövde nåt jävla Ica-kort eller nåt. Då sket jag i det.
I kassan kan man dessutom få chansen att prata med någon tant. Tanter är rent objektivt den bästa kategorin människor.
Avstämning på ICA får jag typ en gång per halvår max... på Willys betydligt oftare. Missar dock aldrig nånting så spelar ju ingen större roll. Sparar man några minuters kötid varje vecka så blir det ju några timmar per år, och kassapersonalen får en mer ergonomisk arbetssituation ju fler som självscannar.
delta_mats
2017-09-26, 20:36
Sällan man får avstämning på samtliga varor, de brukar bara kontrollera några stycken. Så snabbkassan är överlägset snabbare när jag jämför mig med de som står och köar i gammeldagskassorna.
Dock fick jag en komplett avstämning på en julhandel en gång och då höll jag mig för skratt.
Kommer inte ens ihåg när jag stod i en vanlig kassa sist.
gillar inte folk så jag tar självskanningsmakapär.
Fredszky
2017-09-26, 22:47
Kassa
2 anledningar:
1. Måste ordna något kort/konto eller något annat krångligt.
2. Ni som blippar själva, ni blir utnyttjade, ni gör kassapersonalens jobb själva med de där äckliga baktierieblipparna, medan affärsägaren skrattar hela vägen till banken med besparingarna ni jobbar in åt honom. lol på er.
Fredszky
2017-09-26, 22:52
...och 3:
Jag kommer att jävlas med blippare genom att lägga ner en extra oblippad vara av det ni redan blippat i er vagn när ni inte ser.
:)
delta_mats
2017-09-27, 00:18
Kassa
2 anledningar:
2. Ni som blippar själva, ni blir utnyttjade, ni gör kassapersonalens jobb själva med de där äckliga baktierieblipparna, medan affärsägaren skrattar hela vägen till banken med besparingarna ni jobbar in åt honom. lol på er.
Man.behöver inget kort för snabbkassan.
Tvättar ändå alltid händerna när jag kommer hem.
Man blippar varorna i snabbkassan och packar direkt ner i påse, inga gömda varor kan slinka förbi.
Agitator
2017-09-27, 00:33
Aldrig handlat med självscanning med dosa.
Däremot handlar jag alltid i snabbkassan om det finns där man får scanna själv ifall det finns kö.
Enda gången jag går till vanlig kassa är ifall den inte har någon kö eller snabbkassa inte existerar.
Bushwick Bill
2017-09-27, 01:10
Så man ska, av princip, stå i kö som en idiot när man kan göra det snabbare själv?
Eftersom jag är inte är pensionär så väljer jag såklart självscanning om det finns, och saknas det alternativet så tar jag snabbkassan (självscanning vid utgången till skillnad från den handhållna mackapären) så länge det är fler än 2 i kö till de vanliga kassorna.
Avstämning får jag väl ca 1 gång per år, så det är värt den extra tiden som blir vid det tillfället.
This.
Det enda "jobbiga" är väl om man är sugen på någon form av energidryck och butiken inte har någon personal avsatt till just självscanning/snabbkassa.
Kassa
2 anledningar:
Kassapersonalen hade gärna sluppit hålla koll på självscanningen kan jag lova. Och deras börda i kassorna blir inte mindre heller eftersom det förstås finns färre tjänster i kassan än tidigare. Var och en i kassapersonalen har alltså fått mer att göra.
Det kostar ägaren att ha självscanning i butiken även om större kedjor som ICA sponsrar sina butiksägare eftersom man vill ha det i sina butiker. Det blir tekniska problem och det har också ökat svinnet ofantligt då många ser en chans att fuska. Det är framför allt kunderna som tjänar på det. Fler kommer in och småhandlar. Man går inte någon annanstans om man ser att det är långa köer. Visst gynnar det såklart ägaren ekonomiskt men mest tack vare fler inköpstillfällen och inte för att självscanningen ersätter personalen på ett okomplicerat vis.
Valet mellan fördelen att slippa interagera med medmänniskor och risken att ha gjort något slarvfel......dessa svåra beslut. :d
Slipper gärna interagera men undrar på allvar vad folk ska jobba med i framtiden om de inte har förmåga, ambition eller tillfälle att ta mer kvalificerade jobb.
Själv och ska handla ett fåtal varor och utan egen väska oftast självscanning
Med barn oftast kassa för att det är så jävla trångt runt självscanningen
Med ryggsäck oftast i kassa då man annars får plocka varorna två gånger och det tar dubbelt så lång tid som med en kassa.
Handhållen scanner har jag aldrig testat men det skulle mest vara aktuellt vid storhandlingar och då är jag inte med på hur jag skulle kunna packa varorna.
Shqypnia
2017-09-27, 09:34
Handlar aldrig kassa när självscanning finns. Det är så praktiskt numera, det räcker med körkortet.
Beror ju på om det är tjejerna på lokala ICA-butiken som sitter i kassan eller om det är sunkiga Willys-tanter.
exevision
2017-09-27, 10:51
Oftast vanlig kassa. Väljer butiker som prioriterar att ha korta köer. Går fortare och smidigare än självscanning.
Det sköna med handhållen scanner är att man kan plocka ner varorna direkt i en påse. På Willys gör jag alltid så. De har påsar vid ingången. Slipper man ta en korg först. Har även gjort så med ryggsäck flera gånger. Direkt ner i ryggan med varorna.
Man tror att det ska vara bökigt att självscanna men sen får man in tekniken och då går det så mycket fortare än att köa om det så bara är två pers före. Man blir också expert på vågarna ganska snabbt och väger snart sina bananer lika fort som i kassan.
trädgårdsmöbel
2017-09-27, 11:08
Beror ju på om det är tjejerna på lokala ICA-butiken som sitter i kassan eller om det är sunkiga Willys-tanter.
Haha wtf? Vi bor i olika städer men det är exakt samma grej lokalt här. Sunkiga Willys-tanter och snygga tjejer på ICA. Konspiration? :D Är det därför ICA kan ha lite högre priser?
Oftast vanlig kassa. Väljer butiker som prioriterar att ha korta köer. Går fortare och smidigare än självscanning.
*screwy*
Hur går det fortare om man får fråga? Jag plockar något från hyllan, blippar och ner i en påse, betalar och går ut.
Du plockar något från hyllan, lägger ner varan i vagnen, står i kö till kassan, upp ur vagnen, betala, sedan ner i en påse.
:confused:
Haha wtf? Vi bor i olika städer men det är exakt samma grej lokalt här. Sunkiga Willys-tanter och snygga tjejer på ICA. Konspiration? :D Är det därför ICA kan ha lite högre priser?
ICA vet hur man rekryterar och har råd med bra personal ;)
(Faktum är att lokala ICA ger lite den där känslan de förmedlar i reklamerna. Plus några farligt snygga tjejer att smeka näthinnan med.)
ICA vet hur man rekryterar och har råd med bra personal ;)
(Faktum är att lokala ICA ger lite den där känslan de förmedlar i reklamerna. Plus några farligt snygga tjejer att smeka näthinnan med.)
Jobbigt med en negativ löneutveckling ju äldre man blir......
King Grub
2017-09-27, 11:43
Föredrar vanlig kassa.
Och Coop har surast och fulast kassörskor.
vicarious
2017-09-27, 11:52
Detta är sant.
hahavaffan
2017-09-27, 15:07
Avstämning får jag väl ca 1 gång per år, så det är värt den extra tiden som blir vid det tillfället.+1 i vanlig ordning.
Och Coop har surast och fulast kassörskor.Hahaha så sjukt sant. Undrar hur det kommer sig!
Undviker fan att handla ibland om det inte finns självservice.
ApexProcyon
2017-09-27, 15:13
Detta är sant.
Hahaha så sjukt sant. Undrar hur det kommer sig!
Har Ica första tjing på trevliga och snygga kassörskor medan Coop får bottenskrapet tro? Är Ica mer selektiva än Coop i sitt urval av personal? Blir personalen ful och bitter av att jobba på Coop?
Nar jag anvant sjalvscanning pa ICA och Coop akte jag pa avstamning iaf 90% av tillfallena. Gav upp efter 15-20 forsok.
Nar jag anvant sjalvscanning pa ICA och Coop akte jag pa avstamning iaf 90% av tillfallena. Gav upp efter 15-20 forsok.
Frekvensen baseras på om de hittar några fel vid avstämningarna... just saying :P
Frekvensen baseras på om de hittar några fel vid avstämningarna... just saying :PJag hade inte ett enda fel vid ett enda av tillfällena.
”Just saying”
Här är det ju precis tvärtom. Willys har riktigt fina damer.
Alltid kassa. Tycker att jobben som kasssörer kan få finnas kvar. Kan ju vara bra för någon.
Skickat från min D5803 via Tapatalk
dito här, bra att stödja svenska arbetsplatser om man kan utan att det kostar en nåt
ALLTID självscanningen. Har råkat handla på någon stenåldersbutik utan självscanning nån gång och hatat livet pga kön man får stå i och hata alla människor i den. Att spara tid i självscanningen var en stor anledning till att jag slutade snusa.
shadowfire
2017-09-27, 19:37
Aldrig ens hört talas om någon avstämning i en matbutik. Har hänt mig en gång på IKEA dock. Alltid självskanning, allt annat är för bakåtsträvare.
Nåja är det en sjukt snygg 20-årig kassörska så kan det vara värt kötiden ibland.
ALLTID självscanningen. Har råkat handla på någon stenåldersbutik utan självscanning nån gång och hatat livet pga kön man får stå i och hata alla människor i den. Att spara tid i självscanningen var en stor anledning till att jag slutade snusa.
Grattis till att ha slutat, men slog det dig aldrig att:
Snus inhandlas på närmasta ATG/tobaksaffär. En eller fler stockar åt gången, tycker inte om att handla snus flera gånger i veckan på ICA/COOP/Bensinstation.
För fan, att åka till en tobaksaffär? Aldrig, handlar allt på samma ställe. Har man så mycket tid att spilla att man hinner åka till specifika snusaffärer kan man fan skaffa sig mer jobb/intressen.
För fan, att åka till en tobaksaffär? Aldrig, handlar allt på samma ställe. Har man så mycket tid att spilla att man hinner åka till specifika snusaffärer kan man fan skaffa sig mer jobb/intressen.
Medhålles, men internettet då?
Grattis till att ha slutat, men slog det dig aldrig att:
Nej, jag kunde inte köpa stockvis med snus för då snusade jag som att det inte fanns någon morgondag.
Edit: Och det anvihl sa förstås.
Nej, jag kunde inte köpa stockvis med snus för då snusade jag som att det inte fanns någon morgondag.
Edit: Och det anvihl sa förstås.
Haha vad innebär det, att du snusade väldigt mycket eller att du trodde varje dosa var den sista?
Haha vad innebär det, att du snusade väldigt mycket eller att du trodde varje dosa var den sista?
Att det konsumerades sjuka mängder snus.
Shqypnia
2017-09-27, 19:47
Man kan handla tobak genom självscanning med. Iaf i min stad.
Att det konsumerades sjuka mängder snus.
Ah, men det vet jag andra som också gör men som ändå köper stockar ;)
Man kan handla tobak genom självscanning med. Iaf i min stad.
Ja, men varje gång får man stå som en idiot och vänta på att någon ska godkänna att man är över 18.
Ah, men det vet jag andra som också gör men som ändå köper stockar ;)
Om man klarar av det utan att utforma ett enormt självhat så är det bara att köra på skulle jag säga.
Shqypnia
2017-09-27, 19:57
Ja, men varje gång får man stå som en idiot och vänta på att någon ska godkänna att man är över 18.
Det tänkte jag inte på... men du har helt rätt! De kollar alltid när jag köper red bull...
Kassa, är väl i viss mån självplågare antar jag.
Dessutom packar jag i ryggsäck.
Går det inte att använda mackapär om man packar i ryggsäck?
Såg att någon ett par sidor bak skrev att han gör det... Kanske lite tabu?
Starke75an
2017-10-01, 05:34
Alltid självscanning, fattar inte att folk fortfarande använder vanliga kassor...
Avstämning blir det väl nån gång ibland, då i princip alltid 5 varor, vilket tar ca 30 sekunder (COOP).
Anledningen för mig att använda vanlig kassa är att jag anser som medmänniska ska jag hjälpa andra med deras försörjning. Dvs att skapa jobb helt enkelt.
Finns en vinnare i scanning och det är ägaren, men massa förlorare som inte får behålla jobben.
Försök bli arbetslös som 55+ idag i Sverige så inser många att de enkla jobben är alla snart borta. Så för att stöda unga med deras första jobb och äldre som blivit arbetslösa så står jag gjärna i kö.
Anledningen för mig att använda vanlig kassa är att jag anser som medmänniska ska jag hjälpa andra med deras försörjning. Dvs att skapa jobb helt enkelt.
Finns en vinnare i scanning och det är ägaren, men massa förlorare som inte får behålla jobben.
Försök bli arbetslös som 55+ idag i Sverige så inser många att de enkla jobben är alla snart borta. Så för att stöda unga med deras första jobb och äldre som blivit arbetslösa så står jag gjärna i kö.
Nu har jag inte själv jobbat i kassa, men jag har haft många som patienter. Dels har de ju en rotation i sitt arbete och sitter inte i kassa hela tiden, vilket de är tacksamma för.
De statiska moment som arbetet för med sig är kroppen definitivt inte skapt för att hantera på ett bra sätt. När jag träffar dem upplever de flesta att just kassaarbetet är det som påfrestar mest, och bidrar mest till deras smärtproblematik. Att de får mindre kassatid frigör mer tid för att kunna sköta andra uppgifter.
Alla jag har stött på med överbelastningsrelaterade skador är tacksamma över personer som väljer att självscanna istället för att stå i kassa.
Självscanning är överlägset, hatar att köa i vanliga kassor. Enda nackdelen är de få gånger man behöver köpa lättöl och behöver personal.
Fattar inte riktigt vad som är fel på folk som köar i dagsläget. Köerna är ju mycket värre nu för tiden också när butikerna vill ha över folk till självscanningen.
Starke75an
2017-10-01, 08:47
Nu har jag inte själv jobbat i kassa, men jag har haft många som patienter. Dels har de ju en rotation i sitt arbete och sitter inte i kassa hela tiden, vilket de är tacksamma för.
De statiska moment som arbetet för med sig är kroppen definitivt inte skapt för att hantera på ett bra sätt. När jag träffar dem upplever de flesta att just kassaarbetet är det som påfrestar mest, och bidrar mest till deras smärtproblematik. Att de får mindre kassatid frigör mer tid för att kunna sköta andra uppgifter.
Alla jag har stött på med överbelastningsrelaterade skador är tacksamma över personer som väljer att självscanna istället för att stå i kassa.
Dock så jobbar det mindre antalet personer i den affären. Som hobbyföretagare så vet jag att så köper man ett hjälpmedel ska det även betalas på nått sätt, och detta med mindre jobbade timmar.
Hade en affär velat ha snabba kassor, skulle de ha fler helt enkelt.
Men jag köper ditt argument om belastningsskador.
Såg att någon ett par sidor bak skrev att han gör det... Kanske lite tabu?
Jag brukar göra så. Aldrig fått någon kommentar om det. En annan vanlig syn är äldre damer som lägger varorna direkt i väskan. Självscanningen har så att säga medfört att man kan göra såhär, öppnat för att butikerna måste lita mer på kunderna.
Hur många tusen skitjobb har försvunnit de senaste 100 åren? Är det någon som saknar dem?
Dock så jobbar det mindre antalet personer i den affären. Som hobbyföretagare så vet jag att så köper man ett hjälpmedel ska det även betalas på nått sätt, och detta med mindre jobbade timmar.
Hade en affär velat ha snabba kassor, skulle de ha fler helt enkelt.
Men jag köper ditt argument om belastningsskador.
Så är det ju, på gott och ont. I den bästa av (mina) världar skulle dock inte ett sådant arbetsmoment existera alls, utan tas över av automatiserade processer. Med allt mer avancerade lösningar med robotar och dylikt så är ju det dock en verklighet framöver. Då blir det förstås mindre behov av personal, på gott och ont. Det bör ju dock på något sätt finnas en bättre lösning än att ha kvar för mycket av arbetsmoment som uppenbarligen ger oss fysiska besvär.
Diomedea exulans
2017-10-01, 10:12
Hur många tusen skitjobb har försvunnit de senaste 100 åren? Är det någon som saknar dem?
Jag saknar dem. Skitjobben som finns kvar är mycket värre än skitjobben som är borta, t ex. Försök t ex föreställa dig vilket outhärdligt helvete det måste vara att jobba som telefonförsäljare.
supercharge
2017-10-01, 12:03
...kassörskor är människor, va? Jag frågar eftersom de ofta pratar ganska robotlikt
Förvånar mig inte om man byter ut dem mot robotiserade vaxdockor utan att pensionärerna märker någon skillnad.
- Betala 179 kronor!
- Åh, jaha.. vänta så ska jag ta fram min plånbok.
- Inväntar betalning...
- Inväntar betalning...
- Inväntar betalning...
- Och vilket fint väder det har varit på sistone, det är därför jag köpt tulpanlökar..
- Meteorologiskt fenomen.. saknar preferens
Alltid självscanning förutom om jag köper typ 3 varor och snus, då går det snabbare att gå direkt till kassan för att slippa vänta på att få visa leg.
Starke75an
2017-10-01, 14:43
Förvånar mig inte om man byter ut dem mot robotiserade vaxdockor utan att pensionärerna märker någon skillnad.
- Betala 179 kronor!
- Åh, jaha.. vänta så ska jag ta fram min plånbok.
- Inväntar betalning...
- Inväntar betalning...
- Inväntar betalning...
- Och vilket fint väder det har varit på sistone, det är därför jag köpt tulpanlökar..
- Meteorologiskt fenomen.. saknar preferens
Som rutinerad handlare väljer jag en kassa där inga pensionärer eller nysvenska står i kö. Av anledning att det alltid strular och nysvensken missuppfattat vad som var veckan erbjudande och vilket var var 2 för priset av en.
Så jag väljer gjärna en kö med en full matvagn före mig, för det är inte antal varor som strular utan antal kunder. Och då ska man undvika just såna som inte har koll på läget.
Tar även då en kassa med nån rutinerad anställd, i stället för den finnige 18årige killen som började i går.
Typ 10% av befolkningen är så dumma att amerikanska armén inte vill/får rekrytera dem - och de har låga krav.
Typ 10% av befolkningen är så dumma att amerikanska armén inte vill/får rekrytera dem - och de har låga krav.
Så lösningen är påhittade jobb som inte behövs?
Så lösningen är påhittade jobb som inte behövs?
Lösningen är medborgarlön. Jag väntar fortfarande på den.cofffee
Mjo, klart det går men..
Ordningen på sakerna jag köper blir helt fel. Jag hämtar brödet och frukten först och mjölken sist (ordningen i affären är så, och att ta en annan väg en den väl invanda går icke), då mosar de tunga varorna de lättare varorna så då måste jag ändå packa om allt igen och jag vinner i praktiken inget på det. Dessutom missar jag chansen att vara klämcheck med kassörskan.
Skulle jag däremot ha deras egna kassar och bil skulle det öppna upp för helt nya möjligheter. en av dessa är att handla mycket mer, vilket jag skulle göra, vilket jag inte behöver, vilket skulle bli dyrt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.